Permalänk

Överhettad stationär dator

Jag har haft ett problem med min dator ganska länge nu, och börjar verkligen att bli trött på detta. Datorn fryser och stänger av sig själv, och från början så visste jag inte vad detta handlade om. Jag laddade ner SpeedFan, och såg att min temperatur var väldigt hög. Jag märkte också att varje gång datorn frös eller stängdes av så var temperaturen upp mot 80. Jag har precis dammsugit datorn, men det hjälpte inte till. Jag kan inte ens spela spel som GTA: San Andreas utan att den fryser. Jag skulle säga att datorn är relativt bra eftersom den klarar spel på höga grafik nivåer.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Operativsystem:
MS Windows 7 Home Premium 64-bit
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
CPU
AMD Processor
AMD Processor
AMD Processor
AMD Processor
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
RAM
4,00 GB Dubbel-Kanal DDR3 (9-9-9-24)
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Moderkort
MICRO-STAR INTERNATIONAL CO.,LTD 760GM-E51(MS-7596) (CPU1)
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Grafik
BenQ G2250 (1920x1080@60Hz)
AMD Radeon HD 6900 Series (Gigabyte)
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Hårddiskar
488GB Seagate ST500DM0 02-1BD142 SATA Disk Device (SATA)
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Just nu så ligger moderkortet på 65 °C.
Grafikkortet på 45 °C.
Hårddisken på 37 °C.

Permalänk
Medlem

Vi behöver nog veta mer om vad du har för hårdvara innan vi kan hjälpa dig ordentligt.
Vet du vilken CPU och grafikkort du har?
Du har bara skrivit att det är en amd processor och ett grafikkort ur 6900 serien, samt att det skulle vara bra att veta vad för nätagg du har.

Du skulle också kunna kolla upp vad det är för temperatur på själva processorn.

Visa signatur

Dator || H440 Black Edition || Asus ROG MaximusVII || i7 4790K @ 4.5GHz, Noctua NH-D15 Kylare || MSI GTX 980ti Gaming 6GB || 16GB G-Skill 1866 1.5v || Corsair RM 850W || Samsung EVO 256GB, Crucial M4 256GB ||

Permalänk
Hedersmedlem

Att dammsuga datorn kan leda till fler problem än det eventuellt löser.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Ladda ner HW monitor, spela en liten stund, kolla sedan högsta temp på cpu och grafik.
Och dammsug inte datorn.
mvh

Visa signatur

CPU: AMD FX-8350 @ 4,20 GHz GPU: ASUS ROG Matrix R9 290X
RAM: 4x2GB Corsair Dominator CL8 1600Mhz SSD: Samsung 840 250GB
PCB: ASRock 990FX Extreme9 SPU: Xonar D2 PSU: Corsair AX 750 W
Jag har högre V-core än dig! http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2427150

Permalänk

Detta fick jag ifrån DxDiag:

Operating System: Windows 7 Home Premium 64-bit (6.1, Build 7600) (7600.win7_gdr.120305-1504)
Language: Swedish (Regional Setting: Swedish)
System Manufacturer: MICRO-STAR INTERNATIONAL CO.,LTD
System Model: MS-7596
BIOS: Default System BIOS
Processor: AMD FX(tm)-4100 Quad-Core Processor (4 CPUs), ~3.6GHz
Memory: 4096MB RAM
Available OS Memory: 4078MB RAM
Page File: 2040MB used, 6113MB available
Windows Dir: C:\Windows
DirectX Version: DirectX 11
DX Setup Parameters: Not found
User DPI Setting: Using System DPI
System DPI Setting: 96 DPI (100 percent)
DWM DPI Scaling: Disabled
DxDiag Version: 6.01.7600.16385 32bit Unicode

Jag är långt ifrån kunnig när det gäller datorer, så om något i den texten hjälpte så säg till. Jag vet faktiskt inte vilka komponenter jag har i datorn.

Permalänk

Tog en screenshot på HWmonitor när datorn inte anstränger sig.

En screen när den arbetar för fullt.

Permalänk
Medlem

Har du installerat drivrutiner till moderkortet?
processorn ser lite varm ut dock, är den klockad?

Visa signatur

CPU: AMD FX-8350 @ 4,20 GHz GPU: ASUS ROG Matrix R9 290X
RAM: 4x2GB Corsair Dominator CL8 1600Mhz SSD: Samsung 840 250GB
PCB: ASRock 990FX Extreme9 SPU: Xonar D2 PSU: Corsair AX 750 W
Jag har högre V-core än dig! http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2427150

Permalänk

Vart kan jag hitta drivrutiner till moderkortet? Och processorn är inte klockad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DonnieTheJeweler:

Vart kan jag hitta drivrutiner till moderkortet? Och processorn är inte klockad.

Google!

kolla lådan du fick när du köpte kortet, sen tanka ner senaste från tillverkarens hemsida.

Visa signatur

CPU: AMD FX-8350 @ 4,20 GHz GPU: ASUS ROG Matrix R9 290X
RAM: 4x2GB Corsair Dominator CL8 1600Mhz SSD: Samsung 840 250GB
PCB: ASRock 990FX Extreme9 SPU: Xonar D2 PSU: Corsair AX 750 W
Jag har högre V-core än dig! http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2427150

Permalänk
Medlem
Skrivet av DonnieTheJeweler:

Vart kan jag hitta drivrutiner till moderkortet? Och processorn är inte klockad.

Jag antar att du har original kylaren till processorn?

Vad har du för nätaggregat?

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk

Jag tror att jag har dem nyaste uppdateringarna. Jag har programmet Live Update ifrån MSI, och den visar inget av intresse. Och gällande nätaggregat så har jag ingen aning.

Permalänk
Medlem

Processorn är verkligen inte överhettad kan jag säga. Öppna upp datorn och kolla på på nätaggregatet - det skall finnas ett klistermärke som skriver hur många watt den ligger på.

Jag kan även säga dig att damsug INTE datorn då det kan föra med sig statisk elektricitet vilket i sin tur kan leda datorn till döden i värsta fall. Använd tryckluft på burk (om du inte har en kompressor) och blås ren datorn. Finns att köpa på clasohlson eller biltema.

Visa signatur

dell vostro 3350, bra skit helt enkelt! typ 2 gigabyte räääm, integrerat skitgrafikkort och nån 250 gigabytare till hårddisk. duger helt klart till surf :)

Permalänk

Jag öppnade precis datorn och jag har en Antec 550 watt. Synpunkter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Att dammsuga datorn kan leda till fler problem än det eventuellt löser.

Vad kan hända om man dammsuger datorn som inte händer om man blåser den med tryckluft ?
Inget troll, bara en fråga alltså.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

när man blåser/suger luft så blidas statisk elektrisitet och om man då kommer i närheten av en komponent så kan en gnista hoppa över och kortsluta komponenten. men till problemet det är inte så att smärttröskeln för temp på moderkort/cpu är ställd på typ 80/85 grader? då stänger ju datorn av sig per automatik?

Permalänk
Medlem

CPU och GPU-temperaturerna är normala, men raden "TMPIN0" ser lite väl varm ut. Nån som vet vad det är? Nordbrygga, voltregulatorer eller nåt sånt? Shut off-temp brukar väl ligga på drygt 80 grader, så komponenten som motsvarar "TMPIN0" skulle jag se över kylningen på först.

Visa signatur

Silvertejp, silvertejp!

Permalänk

Om du tar bort chassisidan och sätter en bordsfläkt att blåsa rätt in på komponenterna, fryser spelen då också samt vad för du för temperaturer?

Permalänk
Skrivet av Ekner:

CPU och GPU-temperaturerna är normala, men raden "TMPIN0" ser lite väl varm ut. Nån som vet vad det är? Nordbrygga, voltregulatorer eller nåt sånt? Shut off-temp brukar väl ligga på drygt 80 grader, så komponenten som motsvarar "TMPIN0" skulle jag se över kylningen på först.

Jag undrar också vad TMPIN0 är för något, jag sökte snabbt på Google och då säger dem att det kan vara ett flertal saker.

Skrivet av UltraLord:

Om du tar bort chassisidan och sätter en bordsfläkt att blåsa rätt in på komponenterna, fryser spelen då också samt vad för du för temperaturer?

Jag kan prova att ta bort chassisidan, men jag har ingen bordsfläkt.

Permalänk

Uppdatering: Jag hade chassisidan öppen samtidigt som jag spelade Mafia 2, och då märkte jag att grafikkortet blev väldigt varmt. Tror ni att jag behöver bättre kylning i datorn kanske? För jag är beredd på att investera i nya fläktar, nätagg eller vad det kan vara.

Permalänk
Medlem

Höga temperaturer behöver inte alltid "bekämpas", om de inte skapar något problem. Men om du är säker på att värmen är ett problem är det ju bara att börja. Vad har du för möjligheter när det kommer till chassiventilation? Att fylla alla fläktplatser kan vara dyrt, men har du en outnyttjad fläktplats i fronten, botten eller chassisidan kan det vara ett bra ställe att börja på. Sätt fläkten så den blåser in i datorn, det ger oftast bäst kyleffekt. Vilken fläkt du väljer är helt upp till dig, men jag rekommenderar fractal design, noctua, scythe och arctic cooling. Utblåsfläktar är inte riktigt lika viktiga, men ska du sätta fläktar baktill/upptill är tumregeln att de ska vara utåtriktade för att ventilera ut varmluften.

Visa signatur

Silvertejp, silvertejp!