Permalänk
Medlem

Hackande filmer, Geforce 9200.

Hej! Har ett väldigt irriterande problem med min dator, när jag kollar på hd och blueray filmer från hårddisken så hackar dom. Funkar hur bra som helst med vanliga dvd filmer. Använder vlc. Har provat att formaterat om datorn utan resultat , grafikkortet har senaste mjukvaran. Någon som har någon idé?

Permalänk
Medlem

problemet är väl geforce 9200.

Visa signatur

Asrock x570m Pro - AMD 3700x - Sapphire 5700XT Nitro+ 8GB - CM Hyper 212 black edition - Corsair Vengeance 16GB DDR4 3200MHz - Samsung 960 EVO M.2 250GB SSD - Samsung 970 Pro 512GB - Fractal Design Define Mini C Window- Acer 27" XF270HU WQHD 144Hz - OPO 7T + massa annat kul

Permalänk
Medlem

Vad har du för processor?

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem

Vad har du för processor?
Använder du hårdvaruaccellering för fiilmerna, dvs låter grafikkortet avkoda?

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zyberzero:

Vad har du för processor?
Använder du hårdvaruaccellering för fiilmerna, dvs låter grafikkortet avkoda?

Jag har AMD LE-1660 . Ingen aning vad det betyder !? Hur vet man om man låter grafikkortet göra det?

Skrivet av som99:

Vad har du för processor?

AMD LE-1660

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Timmmm:

Jag har AMD LE-1660 . Ingen aning vad det betyder !? Hur vet man om man låter grafikkortet göra det?

AMD LE-1660

Använd Citera flera.

*Inlägg sammanfogade*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Oj det var antika grejjer

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD_PERA:

Oj det var antika grejjer

Datorn är väl 3år gammal så kanske inte är så mycket annat att göra än att köpa sig en ny!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Timmmm:

Datorn är väl 3år gammal så kanske inte är så mycket annat att göra än att köpa sig en ny!

Haha tre? 13 menade du kanske?:)

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Hedersmedlem

Jag kör 1080p hackfritt på en 3800+X2 och HD5750 (W7/vlan/mpc-hc), så gammalt är inte lika med hopplöst långsamt. Nu är väl 5750 betydligt bättre än trådskaparens iofs.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Jag kör 1080p hackfritt på en 3800+X2 och HD5750 (W7/vlan/mpc-hc), så gammalt är inte lika med hopplöst långsamt. Nu är väl 5750 betydligt bättre än trådskaparens iofs.

Vi talar fortfarande om hästlängder, och dessutom var 9200 ett väldigt svagt kort redan när det kom:)

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Timmmm:

Datorn är väl 3år gammal så kanske inte är så mycket annat att göra än att köpa sig en ny!

Är det en "märkesdator" typ Acer eller HP, eller har den normlt chassie så kan du ju köpa en Trinity med moderkort och minne för en spotstyver och sedan köra på...
Om det är en märkesdator, så måste du köpa en ny

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk

Stödjer inte alla geforce 9-series Nvidia Pure video HD?
Kolla så att du installerat drivrutinerna och att hårdvaruaccelerering är påslaget i spelaren, testa också med tex Mediaplayer classic.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Timmmm:

Jag har AMD LE-1660 . Ingen aning vad det betyder !? Hur vet man om man låter grafikkortet göra det?

AMD LE-1660

Gå in i VLC under verktyg, sedan inmatning och kodekar och kolla om rutan "använd GPU-accelererad avkodning" är markerad.

Det kan bli både bättre och sämre med den aktiverad beroende på drivrutiner m.m. men det skadar inte att prova.

Visa signatur

be quiet! Dark Base 900 | Asus X-79 Deluxe | i7 4930K@4.4GHz | Corsair Dominator 16GB | RTX 2070 | Samsung 840 Pro 512GB SSD | Corsair AX 860W

Permalänk
Medlem

Din CPU är helt klart för klen för att spela 1080p filmer med normal/hög bitrate.
LE-1660 är i samma klass som en intel pentium D.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Minimupp:

Din CPU är helt klart för klen för att spela 1080p filmer med normal/hög bitrate.
LE-1660 är i samma klass som en intel pentium D.

Det är en 3800+X2 också, med marginal. Det är därför man har grafikkort som avkodar. Frågan är hur bra 9200 är på det och om eventuellt stöd är aktiverat riktigt.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Det är en 3800+X2 också, med marginal. Det är därför man har grafikkort som avkodar. Frågan är hur bra 9200 är på det och om eventuellt stöd är aktiverat riktigt.

Mjo, eller så kan han nöja sig med att kolla på filmer i 720p

Permalänk

Prova uppspelning i Plex, det har funkat bra för mig iaf på äldre hårdvara. Plex är en mediaspelare av "media center"-typen.

http://www.plexapp.com/download/win-download-new.php

Du kan även testa med XBMC, men prestandan borde vara likvärdig.

http://xbmc.org/download/

Visa signatur

Enter the Wired, you'll like it here • Sönderbyggd ITX-låda: i5 3570, 8GB DDR3, GT1030 2GB GDDR5, 1TB CX500, BluRay-RW, världens knöligaste låda med extern PSU •

Permalänk

processorn r i det klenaste laget... testa i marknaden om du hittar en någon AMD x2 cpu så borde problemet vara löst

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti