Verktyg Visningsval
2012-11-30, 13:42   #1

Nahkzul

Medlem

Plats: Solna

Registrerad: maj 2011

Frågor ang Total Återställning av datorn

Tjena. Jag har funderingar på att total återställa min dator då denna blivit ganska seg samt att jag har alldeles för mycket skit på den.

Mina undringar är då; Försvinner allt som är installerat från datorn? Spel, bilder m.m

Samt att om jag totalåterställer, kommer jag då ha kvar mitt operativsystem? För detta är en märkes dator (Acer) med W7 som den även hade när jag köpte den. Jag har alltså ingen skiva med operativsystemet på. Är det ett måste att jag får tag i en skiva med operativsystem nånstans innan jag återställer datorn eller stannar operativsystemet kvar så att jag kan köra igång och göra det jag ska på en gång? Jag har ingen speciell lust att fixa fram ett nytt OS.

Tack för svar.
Nahkzul är inte uppkopplad
2012-11-30, 13:50   #2

hasenfrasen

Medlem

hasenfrasens avatar

Plats: hedesunda

Registrerad: dec 2005

1) Ja.

2) Ja.

3) Nej.
2012-11-30, 13:52   #3

mr_sQuinty

Medlem

mr_sQuintys avatar

Plats: under en sten

Registrerad: jan 2010

Nästan alla märkesburkar kommer med en återställnings partition som du kan återställa datorn med till ursprungsskick , du uppmanas i regel även att bränna ut denna på skiva , förutsatt att det finns en sådan drive.
mr_sQuinty är uppkopplad nu
2012-11-30, 14:17   #4

Nahkzul

Medlem

Citat:
Ursprungligen inskrivet av mr_sQuinty Visa inlägg
Nästan alla märkesburkar kommer med en återställnings partition som du kan återställa datorn med till ursprungsskick , du uppmanas i regel även att bränna ut denna på skiva , förutsatt att det finns en sådan drive.
Lyckades hitta en såndär återställning partition. Där kan jag välja att återställa operativsystemet. Vad menas med det? Står bara att alla data på C:\ kommer raderas. Men har jag kvar mitt operativsystem då?

Ursäktar mina frågor, men detta är första gången jag försöker mig på något sådant. Man lär sig av att fråga
2012-11-30, 14:32   #5

pompe90

Medlem

pompe90s avatar

Plats: Åkersberga, Sthlm

Registrerad: jun 2009

Citat:
Ursprungligen inskrivet av Nahkzul Visa inlägg
Lyckades hitta en såndär återställning partition. Där kan jag välja att återställa operativsystemet. Vad menas med det? Står bara att alla data på C:\ kommer raderas. Men har jag kvar mitt operativsystem då?

Ursäktar mina frågor, men detta är första gången jag försöker mig på något sådant. Man lär sig av att fråga
jopp en återställnings partition är ju till för att "installera om " operativsystemet till ursprungligt skick som det var från OEM

om du vill spara bilder, spel osv... lägg på ett usb minn/hårddisk osv.

risken för att det försvinner är olidligt stor om du kör en "återställning" ;-) men Operativsystemet kommer du ha kvar
pompe90 är inte uppkopplad
2012-11-30, 14:33   #6

Nahkzul

Medlem

Citat:
Ursprungligen inskrivet av djaxxo Visa inlägg
jopp en återställnings partition är ju till för att "installera om " operativsystemet till ursprungligt skick som det var från OEM

om du vill spara bilder, spel osv... lägg på ett usb minn/hårddisk osv.

risk finns att det försvinner :-P
aa men det gör inget om sådant försvinner. Då behöver jag alltså inte hålla på att bränna över skiten på CD och sånt? Är mest det jag är orolig över. Inte att filer försvinner.
2012-11-30, 14:35   #7

pompe90

Medlem

pompe90s avatar

Citat:
aa men det gör inget om sådant försvinner. Då behöver jag alltså inte hålla på att bränna över skiten på CD och sånt? Är mest det jag är orolig över. Inte att filer försvinner.
alltså tänk dig att du köper dig en NY dator.. så kommer den bli vid återställning :-P

så allt DU har installerat försvinner men allt som fanns med vid KÖP utav datorn skall i regel finnas i återställningspartitionen som fixas automatiskt när du väl har börjat med återställningen :-)
2012-11-30, 14:36   #8

mr_sQuinty

Medlem

mr_sQuintys avatar

Plats: under en sten

Registrerad: jan 2010

Om jag var otydlig med ursprungsskick så menade jag som datorn var när du öppnade kartongen för första gången när den var ny , då fanns det ett OS och en massa dynga som tillverkaren skickade med men inget privat , eller hur ?
mr_sQuinty är uppkopplad nu
2012-11-30, 14:37   #9

Nahkzul

Medlem

Citat:
Ursprungligen inskrivet av djaxxo Visa inlägg
alltså tänk dig att du köper dig en NY dator.. så kommer den bli vid återställning :-P

så allt DU har installerat försvinner men allt som fanns med vid KÖP utav datorn skall i regel finnas i återställningspartitionen som fixas automatiskt när du väl har börjat med återställningen :-)
Okej tack så mycket. Har läst lite på Flashback också, finns lite folk som vill göra som jag och en återställning av operativsystemet ska tydligen vara det som jag är ute efter. Värsta som kan hända är att jag får fråga min kompis om nytt OS.
2012-11-30, 14:39   #10

pompe90

Medlem

pompe90s avatar

Citat:
Okej tack så mycket. Har läst lite på Flashback också, finns lite folk som vill göra som jag och en återställning av operativsystemet ska tydligen vara det som jag är ute efter. Värsta som kan hända är att jag får fråga min kompis om nytt OS.
väldigt sällan det är problem med sådana återställningar :-)
2012-11-30, 14:55   #11

frizzy10

Medlem

frizzy10s avatar

Plats: Kungälv

Registrerad: feb 2012

Har gjort det själv på en dator där OS redan fanns på den. Det var inga som helst problem!
MacBook Air 2013
frizzy10 är inte uppkopplad
Senaste nyheterna

Redaktionens senaste nyhetsrubriker

Sök jobb