Vad önskar du att du hade vetat första gången du byggde en dator?

Permalänk
Medlem

Vad önskar du att du hade vetat första gången du byggde en dator?

Som titeln säger så undrar jag vad du hade velat veta första gången du byggde en dator. Jag ställer frågan i akademiska syften, typ.
Om ni kunde gå tillbaks i tiden och ge er själva ett enda tips, vad hade det varit?

Tack på förhand till er som orkade svara.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

bygg dator på skrivbordet inte på sängen hehe

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

Att det var så enkelt (montera RAM innan CPU-fläkten som täcker allt och lite till).

Permalänk
Inaktiv

Kommit ihåg distanserna bakom moderkortet ^^,

Permalänk
Medlem

Att man måste "Quadro"-kolla om grafikkortet passar, även om det står att det är samma kontakt.

Permalänk

Att ha lite koll på prestanda per krona och inte välja det som verkar bäst och dyrast..

Permalänk

Aldrig mer billigt moderkort!

Rent praktiskt så skulle det väl vara att montera minnen före kylaren

Permalänk

att inte tvinga dit cpun på fel håll, (var bara Nio)

Visa signatur

I was in Hong Kong and this guy on the street was selling these dodgy-looking CDs labelled 'Rindows' and 'Frotoshop'.
Display driver uninstaller

Permalänk
Medlem

en riktig klassiker: Glömma att sätta dit I/O skyddet till moderkortet på baksidan -.-

Visa signatur

CPU: I5 3570K / GPU: Asus GTX 680 DC2 OC / Motherboard: MSI Z77-GD65 ATX / RAM: Corsair 16GB CL10 1600MHz Vengeance LP / SSD: Intel 320 180GB / Chassi: Cooler Master Black & White / PSU: FSP Aurum 650W 80+ Gold / HDD: WD Green 500GB

Permalänk

Hur irriterande det är med högljudda fläktar

Permalänk
Avstängd

Inte köpa billigt moderkort, mitt första hembygge var riktig budget variant där moderkortet stack ganska snart, och blåskärmar var mer regel än undantag.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Montera nätagget sist...

Visa signatur

RTS :D

Permalänk
Medlem

Den där störiga, egentligen obetydliga saken man glömmer varje gång är I/O plåten
Jag har egentligen aldrig råkat ut för några missöden under dem åren jag har byggt. Det finns inget jag borde ha vetat, men det finns saker jag har förbättrat under åren.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av IMange:

en riktig klassiker: Glömma att sätta dit I/O skyddet till moderkortet på baksidan -.-

Ännu mer klassiskt att vägra plocka ut något, och lyckas klämma in det ändå.

Permalänk
Medlem

att jag inte behövde en så stor cpu kylare(Cooler master v8)

Visa signatur

"Åh, kära nån, vilken dag. Jag är så full av intryck." -Ernst Kirchsteiger

Permalänk
Medlem
Skrivet av IMange:

en riktig klassiker: Glömma att sätta dit I/O skyddet till moderkortet på baksidan -.-

Det har man gjort några gånger

Back in the days, ca tio år sedan när jag började bygga datorer, så vet jag inte hur många gånger jag försökte trycka in ram-minnen åt fel håll. Dom var inte lika lätta att stoppa ner i sloten då. Man fick ta i så moderkortet höll på att gå av ibland, hjälpte inte heller när man hade dom åt fel håll...

Permalänk
Medlem
Skrivet av IMange:

en riktig klassiker: Glömma att sätta dit I/O skyddet till moderkortet på baksidan -.-

Skrivet av El_Raspberry:

Ännu mer klassiskt att vägra plocka ut något, och lyckas klämma in det ändå.

Kanske mindre klassiskt men göra ovanstående steg och misslyckas för att man försöker få fast den upp och ner.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem

Komma ihåg att nätagget är det som levererar ström.

Permalänk

Jag satte i moderkortet först, sen satte dit CPU, RAM etc EFTER det satt i själva lådan, trixigt o bygga så :/

Permalänk

Inte köpa billigt moderkort

Köpte det bästa amd moderkortet som fanns 2009 det håller än (crosshair formula II)

Har haft ett par billiga ca 500-1000 dom håller inte så länge

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Laptop #1 ASUS X75VC Laptop #2 Packard Bell EasyNote LJ61
photobucket (mina bilder, har en bild jag lagt upp 404 så kan den finnas här) hemsida

Permalänk
Medlem

Hmm byggt ihop datorn igen efter ett kylarbyte. Trycker på startknappen. Såklart startar den inte så pulsen börjar jobba snabbare. Kom på att jag hade stängt av knappen på nätagget. Slog på den och tryckte på startknappen igen, ingen start. Jag börjar få lite ångest varför jag inte var försiktigare och undrar hur fan jag ska säga detta till mor och far min. Efter några minuters panik inser jag att jag har glömt koppla in frontpanelen...

Visa signatur

OS: MacOS/ Windows 10 Pro 64-bit MB: ASUS-Z97-A CPU: i7 4790k
NÄTAGG: EVGA SUPERNOVA G2
RAM: 32768 MiB GPU: 1070 FTW Chassi: Fractal Design R4
MBP 13" i5 | 256GB | 16GB RAM | MID 2014

Permalänk
Medlem

Att se till att grafikkortet verkligen sitter i PCI-porten innan man startar datorn.

Som tur var så klarade sig grafikkortet på något mirakulöst sätt, men PCI-porten blev bränd och värdelös.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

kontrollerat så att inga kabel-hane ligger mot skruvarna i botten av chassit ^^

Visa signatur

Processor: Intel i5 760 4013.75 Mhz | Nätagg: Cooler master GX-550w | Grafikkort: Evga GTX 760 DCII | Ramminne: 8gb ram(Corsair XMS3 DDR3 1600mhz | SSD Intel 330 series 120gb | Chassi: Cooler Master C, 690 Midi tower | Moderkort: Asus P7P55D-E LX | Kylning Crosair Hydro H-60

Permalänk

Se till att I/O panelen är ordentligt fasttryckt!

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem

Tro det eller ej men att montera datorn när den LIGGER ner! Det är "lite" svårare när den står upp.

Permalänk

Att låta en datorbutik bygga datorn och köpa aldrig en dator på en stormarknad igen.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Skrivet av foxzox7:

Tro det eller ej men att montera datorn när den LIGGER ner! Det är "lite" svårare när den står upp.

hahahaha ooo ja måste ju va två pers minst för att lyckas annars:D

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Bättre på kabeldragning

Visa signatur

Lur: IPhone 6+. Lur 2: IPhone 7 Platta: IPad Air Skärm: BenQ 24" 3D LED XL2411T
Speldator: Chassi: CM Storm Stryker, Grafikkort: Gigabyte GTX 680, RAM: 16GB, SSD: Intel 520 120GB,
Hårddisk: WD Caviar Black 1TB, Nätagg: Corsair GS800W, Processor: Intel i7 6700k 4 Ghz

Permalänk
Medlem
Skrivet av IMange:

en riktig klassiker: Glömma att sätta dit I/O skyddet till moderkortet på baksidan -.-

Mitt ligger fortfarande i lådan. Orkade inte sätta dit det när jag glömde.

Det jag hade velat veta första gången var att investera i ett bra chassi. Mitt nuvarande är ett helvete att jobba i.

Permalänk
Medlem

Som någon nämnt innan, att inte köpa det dyraste av någon komponent för den ser ball ut, gjorde det misstaget. Köpte flashiga ramminnen och nätagg. Visst grejerna fungerar bra men borde lagt dom pengarna på bättre processor istället.