Permalänk

Ny dator hittar ej grafikkort

Nya datorn hittar ej grafikkortet hd 7970 . mina specs står under ... några tips på vad man kan försöka med ?

fläktarna och led belysningen funkar ... det kommer dock ingen bild .

när man kör auto detect med amd så säger den att det varken hittar enhet eller OS
Den visar bara hd4000 som grafikkort.

Visa signatur

dator: Intel Core i5 3570K | Noctua NH-D14 | MSI Z77A-GD65 ATX | Corsair 16GB 1600MHz VENGEANCE LP | XFX Core Edition 850W 80+ Bronze | Corsair Carbide 500R | Sapphire Radeon HD 7970 GHz 3GB | Samsung SSD 840 Series 250GB | 2st. 2TB Seagate Barracuda 7200rpm SATA 6Gbit/s | DVD±RW Samsung 24X DL
Kringutrustning: ASUS MX279H 27" | Microsoft sidewinder x4 | Func MS-3 v2

Permalänk
Medlem

Du får bild, den sägger hd4000.
Stäng av daton dra ur strömern koll aså inte 7970glappar i porten samt att den har fått alla 2st strömkablar inkopplade.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk

har kollat allt tagit ut och satt i kortet ett par gånger kablarna är inga konstigheter . 2 x 6-2 pin kontakter i . och inget problem med nät agget. Datorn funkar som den skall bortsett från att den bara kör hd 4000 istället för grafikkortet 7970

Visa signatur

dator: Intel Core i5 3570K | Noctua NH-D14 | MSI Z77A-GD65 ATX | Corsair 16GB 1600MHz VENGEANCE LP | XFX Core Edition 850W 80+ Bronze | Corsair Carbide 500R | Sapphire Radeon HD 7970 GHz 3GB | Samsung SSD 840 Series 250GB | 2st. 2TB Seagate Barracuda 7200rpm SATA 6Gbit/s | DVD±RW Samsung 24X DL
Kringutrustning: ASUS MX279H 27" | Microsoft sidewinder x4 | Func MS-3 v2

Permalänk
Medlem
Skrivet av vallentiin:

har kollat allt tagit ut och satt i kortet ett par gånger kablarna är inga konstigheter . 2 x 6-2 pin kontakter i . och inget problem med nät agget. Datorn funkar som den skall bortsett från att den bara kör hd 4000 istället för grafikkortet 7970

Kan vara inställningar i BIOS/UEFI, kolla runt lite där.

Leta efter saker som har med grafik/PCIe att göra.

Permalänk
Medlem

En lite dum fråga kanske, men har du kopplat in skärmen i grafik kortet och inte i moderkortet?

Jag har nämligen varit med om att folk kopplat fel

HD kretsen som är det inbyggda kommer man väl bara åt om man kopplar skärmen till moderkortet?

Permalänk
Medlem

är hd4000 det integrerade grafikkortet eller?!
har du varit in i bios isåfall och tittat om du kan aktivera det andra grafikkortet resp. avaktiverat det integrerade grafikortet.
har du försökt installerat os ännu?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

schack rules, i don't...:-(

Permalänk
Skrivet av MacAllan:

En lite dum fråga kanske, men har du kopplat in skärmen i grafik kortet och inte i moderkortet?

Jag har nämligen varit med om att folk kopplat fel

HD kretsen som är det inbyggda kommer man väl bara åt om man kopplar skärmen till moderkortet?

så dum är jag inte haha näh men jag får bara bild lr kommer åt bios menyer från moderkortets . ingen bild från kortet om jag kopplar in sladden där.

Skrivet av taimanov:

är hd4000 det integrerade grafikkortet eller?!
har du varit in i bios isåfall och tittat om du kan aktivera det andra grafikkortet resp. avaktiverat det integrerade grafikortet.
har du försökt installerat os ännu?

Skickades från m.sweclockers.com

japp hd 4000 är det integrerade. har varit inne o kollat i bios men kanske inte utförligt. jag hittar att jag kan avaktivera hd 4000. men vet inte vad som händer då ?
hittar inte nått om mitt 7970 grafikkort.

datorn är up and running och har körts nägra dagar med bara integrerade grafikkortet windows är aktiverat och inga konstigheter als bortsett från detta.

Visa signatur

dator: Intel Core i5 3570K | Noctua NH-D14 | MSI Z77A-GD65 ATX | Corsair 16GB 1600MHz VENGEANCE LP | XFX Core Edition 850W 80+ Bronze | Corsair Carbide 500R | Sapphire Radeon HD 7970 GHz 3GB | Samsung SSD 840 Series 250GB | 2st. 2TB Seagate Barracuda 7200rpm SATA 6Gbit/s | DVD±RW Samsung 24X DL
Kringutrustning: ASUS MX279H 27" | Microsoft sidewinder x4 | Func MS-3 v2

Permalänk
Medlem

jag skulle prova att avaktivera den integrerade...skulle det bli att det inte blir någon bild alls och du är rädd att du inte kan återställa det så borde det gå bra att ta ur grafikkortet och göra en reset på cmos. då återställs alla inställningar i bios.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

schack rules, i don't...:-(

Permalänk

måste ha läst fel innan för jag hittar ingen avaktivering nånstans förutom i enhetshanteraren i datorn
:/

Visa signatur

dator: Intel Core i5 3570K | Noctua NH-D14 | MSI Z77A-GD65 ATX | Corsair 16GB 1600MHz VENGEANCE LP | XFX Core Edition 850W 80+ Bronze | Corsair Carbide 500R | Sapphire Radeon HD 7970 GHz 3GB | Samsung SSD 840 Series 250GB | 2st. 2TB Seagate Barracuda 7200rpm SATA 6Gbit/s | DVD±RW Samsung 24X DL
Kringutrustning: ASUS MX279H 27" | Microsoft sidewinder x4 | Func MS-3 v2

Permalänk
Medlem

om du är inne i enhetsaktiveraren så antar jag att det inte finns något extra grafikkort där heller förrutom det integrerade kortet?!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

schack rules, i don't...:-(

Permalänk
Medlem

Min kompis har samma problem som du med sitt GTX 660ti och i5 3570k (helt ny rigg). Jag var hemma hos honom o försökte fixa skiten men hittade inte jag heller någonting om att stänga av den integrerade grafiken/ändra vilken grafiikkrets som ska användas.
Någon som har det underbara svaret?

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk

Tror att amd har nån slags power saving sak den kommer byta till hd 7970 när du väl spelar, till wrathborn771 var samma för mig men jag tror det är bug med speedfan, det stog så för mig med i typ 1 vecka sen uppdaterades det när jag uppdaterade windows rating saken Hoppas jag hjälpt!

Permalänk
Skrivet av taimanov:

om du är inne i enhetsaktiveraren så antar jag att det inte finns något extra grafikkort där heller förrutom det integrerade kortet?!

Skickades från m.sweclockers.com

nope exakt, bara hd 4000 ( integrerade )

Visa signatur

dator: Intel Core i5 3570K | Noctua NH-D14 | MSI Z77A-GD65 ATX | Corsair 16GB 1600MHz VENGEANCE LP | XFX Core Edition 850W 80+ Bronze | Corsair Carbide 500R | Sapphire Radeon HD 7970 GHz 3GB | Samsung SSD 840 Series 250GB | 2st. 2TB Seagate Barracuda 7200rpm SATA 6Gbit/s | DVD±RW Samsung 24X DL
Kringutrustning: ASUS MX279H 27" | Microsoft sidewinder x4 | Func MS-3 v2

Permalänk
Medlem

oj, vad jag skriver slarvigt...men su förstod att det var enhetshanteraren jag var ute efter.

vad heter ditt moderkort, tänkte jag kunde kolla på nätet efter manualen och kolla lite närmare i bios.
jag tror lite på det racka sade tidigare att leta efter PCIe.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

schack rules, i don't...:-(

Permalänk

Intel Core i5 3570K | Noctua NH-D14 | MSI Z77A-GD65 ATX | Corsair 16GB 1600MHz VENGEANCE LP | XFX Core Edition 850W 80+ Bronze | Corsair Carbide 500R | Sapphire Radeon HD 7970 GHz 3GB | Samsung SSD 840 Series 250GB | DVD±RW Samsung 24X DL

hela schabraket. moderkort och grafikkort i bold

Visa signatur

dator: Intel Core i5 3570K | Noctua NH-D14 | MSI Z77A-GD65 ATX | Corsair 16GB 1600MHz VENGEANCE LP | XFX Core Edition 850W 80+ Bronze | Corsair Carbide 500R | Sapphire Radeon HD 7970 GHz 3GB | Samsung SSD 840 Series 250GB | 2st. 2TB Seagate Barracuda 7200rpm SATA 6Gbit/s | DVD±RW Samsung 24X DL
Kringutrustning: ASUS MX279H 27" | Microsoft sidewinder x4 | Func MS-3 v2

Permalänk
Hedersmedlem

Alla relevanta drivrutiner till moderkortet installerade (medföljande skiva eller sajt)?

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

har Live update 5 . och enligt den är de senaste drivrutinerna från nätet installerade .. jag har testat med både från skiva och de från nätet

Visa signatur

dator: Intel Core i5 3570K | Noctua NH-D14 | MSI Z77A-GD65 ATX | Corsair 16GB 1600MHz VENGEANCE LP | XFX Core Edition 850W 80+ Bronze | Corsair Carbide 500R | Sapphire Radeon HD 7970 GHz 3GB | Samsung SSD 840 Series 250GB | 2st. 2TB Seagate Barracuda 7200rpm SATA 6Gbit/s | DVD±RW Samsung 24X DL
Kringutrustning: ASUS MX279H 27" | Microsoft sidewinder x4 | Func MS-3 v2

Permalänk
Medlem

hmm, när jag tittade lite snabbt i manualen så verkar det som det ska räcka att installera drivrutierna...låter ju komstigt...men har du provat det?

du kan titta i bios oxå, verkar finnas ett alternativ för integrated graphics configuration, här under kan du välja vilket grafikkort som ska vara primärt oxå.

nu lär jag göra sista rycket här på jobbet...får jag tid så kollar jag till tråden senare...lycka till så länge

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

schack rules, i don't...:-(

Permalänk
Medlem
Skrivet av vallentiin:

måste ha läst fel innan för jag hittar ingen avaktivering nånstans förutom i enhetshanteraren i datorn
:/

Advanced bios setup - Integrated Graphics Configuration - Initiate Graphic Adapter.
Choose which adapter you wish to make the primary option
[PEG] PCI-Express Graphics Device
[IGD] Integrated Graphics Display

sidan 2-7 i den engelska manualen http://www.msi.com/product/mb/Z77A-GD65.html#/?div=Manual

Permalänk
Skrivet av MacAllan:

Advanced bios setup - Integrated Graphics Configuration - Initiate Graphic Adapter.
Choose which adapter you wish to make the primary option
[PEG] PCI-Express Graphics Device
[IGD] Integrated Graphics Display

sidan 2-7 i den engelska manualen http://www.msi.com/product/mb/Z77A-GD65.html#/?div=Manual

har bytt fram och tillbaka mellan dessa 2 tidigare och det är ingen skillnad. eller rättare sagt inget händer :/

Visa signatur

dator: Intel Core i5 3570K | Noctua NH-D14 | MSI Z77A-GD65 ATX | Corsair 16GB 1600MHz VENGEANCE LP | XFX Core Edition 850W 80+ Bronze | Corsair Carbide 500R | Sapphire Radeon HD 7970 GHz 3GB | Samsung SSD 840 Series 250GB | 2st. 2TB Seagate Barracuda 7200rpm SATA 6Gbit/s | DVD±RW Samsung 24X DL
Kringutrustning: ASUS MX279H 27" | Microsoft sidewinder x4 | Func MS-3 v2

Permalänk
Medlem

sätt i ditt grafikkort i nån annans dator och se om det visar bild där. om inte, reklamera

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

Alla relevanta drivrutiner till moderkortet installerade (medföljande skiva eller sajt)?

Skrivet av taimanov:

hmm, när jag tittade lite snabbt i manualen så verkar det som det ska räcka att installera drivrutierna...låter ju komstigt...men har du provat det?

du kan titta i bios oxå, verkar finnas ett alternativ för integrated graphics configuration, här under kan du välja vilket grafikkort som ska vara primärt oxå.

nu lär jag göra sista rycket här på jobbet...får jag tid så kollar jag till tråden senare...lycka till så länge

Skickades från m.sweclockers.com

gjorde så att jag nollställde alla drivrutiner och bort med allt mishmash .. struntade i att installera de från skivan och drog ner samma drivrutiner som jag hade på nytt . och nu funkar det konstigt nog :S nått måste ha blivit fel vid cd installationen .. tackar för all hjälp och allt tålamod är mycket tacksam

Visa signatur

dator: Intel Core i5 3570K | Noctua NH-D14 | MSI Z77A-GD65 ATX | Corsair 16GB 1600MHz VENGEANCE LP | XFX Core Edition 850W 80+ Bronze | Corsair Carbide 500R | Sapphire Radeon HD 7970 GHz 3GB | Samsung SSD 840 Series 250GB | 2st. 2TB Seagate Barracuda 7200rpm SATA 6Gbit/s | DVD±RW Samsung 24X DL
Kringutrustning: ASUS MX279H 27" | Microsoft sidewinder x4 | Func MS-3 v2

Permalänk
Medlem

har du förresten provat att sätta kortet i en annan pci-e slot?

Permalänk
Medlem

att ingen har tänkt på att grafik kortet kanske är trasigt o.O???

Visa signatur

SÖKER: i5 3570k / 4670k och ASUS P8Z77-I DELUXE / ASUS Z87I-PRO
Command center: fx 8320 4,7ghz,SABERTOOTH 990FX R2.0, 16gb corsair vengance, GTX 760 asus DCU2, 2 WD caviar 300gb, WD Raptor 150gb, Samsung 840 evo 120gb

Permalänk
Medlem

Att tänka på:
¤ Grafikkortet kan vara trasigt.
¤ Kontrollera att du har den i rätt PCI-E plats. Mågna moderkort "bryr sig inte", men vissa vill att om man bara har ett, skall det sitta i "första" PCI-E slotten (kolla moderkortsmanualen.)
¤ Att du inte har för gammalt moderkort som inte klarar PCIE 2.0 (Knappast troligt =P )

Annat:
¤ Se efter om det finns en UEFI/BIOS uppgradering från moderkortstilllverkaren, kan vara någon liten bugg.
¤ Leta efter inställningen om vilket grafikkort som ska vara "primary" i BIOS/UEFI Ställ den på PCIE (Eller vad moderkortstillverkaren valt att kalla det)
¤ Se till att skärmen är kopplad till 7970 och att detta har tillräcklig strömförsöjning och sitter som det ska.

Om det fortfarande inte fungerar och du läst manualer så du blir yr.. Leta efter kvittot, och skicka tillbaka.

Visa signatur

De som inte bryr sig om att "storebror ser dig" för att de "inte har något att dölja", lämnar de även ut sin dörrnyckel till värden så denne kan läsa deras post och rota i skåp och lådor?

Permalänk
Medlem

Det var ju skönt att det verkar ordna sig. Man kan bli vansinnig på sådana problem, speciellt när man upprepar det man gjort tidigare och då fungerar det!

Visa signatur

schack rules, i don't...:-(

Permalänk
Medlem
Skrivet av vallentiin:

Nya datorn hittar ej grafikkortet hd 7970 . mina specs står under ... några tips på vad man kan försöka med ?

fläktarna och led belysningen funkar ... det kommer dock ingen bild .

när man kör auto detect med amd så säger den att det varken hittar enhet eller OS
Den visar bara hd4000 som grafikkort.

Det är mig wrathborn snackar om ;D... men jag ska reklamera mitt kort, har testat ett äldre kort i pcie 3.0 och det funka. har en egen tråd http://www.sweclockers.com/forum/125-geforce/1183955-moderkor...

Visa signatur

Moderkort: MSI Z77A-GD65 CPU: Intel Core i5 3570K 3,4Ghz Socket 1155 Grafikkort: Asus GeForce GTX970 Strix DirectCU II OC 4GB RAM: Corsair XMS3 Vengeance Red DDR3 1866MHz CL9 2x4GB Nätagg Fractal Design Tesla R2 650W Chassi Cooler Master CM 690 II Advanced USB 3.0 nVidia Edition (Svart)