Permalänk
Medlem

Bios uppdatering ledde till crash

Hejsan

Igår skulle jag uppdatera bios, gick in på msi's hemsida, laddade ner nyaste biosen för mitt moderkort. Var tvungen att stoppa in ett USB-minne, gjorde det och la sedan in bios uppdateringen i usb-minnet, startade programmet och det körde igång. När datorn skulle reboota så börjar den inte boota windows, den kommer till MSI loggan sedan startas datorn om.
Jag har testat att klicka på reset bios knappen på I/O platen på moderkortet, då stod det att bios hade resetat, de stod minna 2 hårddiskar, korrekt mängd ram, OS och CPU och jag fick 2 val, antingen in i bios setup eller gå vidare normalt, båda alternativen så startas datorn om och det blir samma problem som om jag inte hade klickat på reset bios.

PC specs: i5 2500k, MSI P67 GD-55 ( inte b3 ), 8gb ram, samsung 250gb SSD / 1tb lagringsdisc, nyinstallerat windows på ssdn och 1tb är formaterad.

Jag har INTE hunnit reseta genom jumper / ta ur batteriet, men i och med att jag har klickat på reset bios så lär de ha samma verkan?

Vore riktigt snällt om någon visste hur jag skall gå tillvägas så att datorn kan bootas

Permalänk
Medlem

Nollställ bios ordentligt. Strömkabeln ska vara utdragen när du väntar en stund.

Efteråt ska man in i bios. Ställa in det man vill och spara. Annars kan vissa bios fortsätta att klaga tills du gjort det. Ställ in saker som datum, tid för vissa saker i Windows kommer annars att strejka. Kolla ven igenom bios överallt efter saker du tycker borde ändras.

Sen så bör du testa ta bort allt som inte behövs för att alltid får bild. Det händer att struntsaker som inte ens behövs som tex kablar (SATA/IDE/USB mm), kringutrustning, tangentbord, mus, hårddiskar, DVD mm kan orsakar olika startfel, frysningar, död dator osv tills de tagit bort.

Sen kopplar du tillbaka en sak i taget tills du får problem igen. Windows startar förstås inte då MEN har du hittat felet så borde den istället stanna och klaga att den inte hittar Windows hårddisken för att du tagit bort alla hårddiskar.

Permalänk
Medlem

Det ska även gå att nedgradera bios också via USB, har gjort de åt en polare då hans MSI moderkort började krångla efter en bios upgradering. Hoppas denna länken kan hjälpa dig: http://forum-en.msi.com/index.php?topic=131262.0

Visa signatur

Dell Vostro 1700

Permalänk
Medlem

Okej, så jag har testat att cleara cmos, både med jumper och tagit ur batteriet i ca 10min, inget av detta hjälper mig. Startar jag med samma meddelande så startar datorn om sig hela tiden vid MSI loggan, har testat använda 2 andra USB-minnen med en äldre BIOS men då får jag istället "Warning!!! BIOS ME update... file not found. Please add file to your USB"..

Någon snäll själ som kan ha någon idé om hur jag ska gå till väga?

Permalänk
Inaktiv

En simpel fråga bara, fanns det någon speciell anledning till att du uppdaterade BIOS? Vad var tanken med det hela?
BIOS uppdateringar ska man aldrig installera om allt fungerar som det ska. Tro mig jag vet hur det känns, efter att ha sabbat ett gammalt MSI 775 socket moderkort jag hade en gång i tiden rör jag i princip aldrig BIOS uppdateringar nu mera mer än när jag uppgraderade från Sandy till Ivy vilket verkligen verkligen krävde en BIOS uppdatering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon183825:

En simpel fråga bara, fanns det någon speciell anledning till att du uppdaterade BIOS? Vad var tanken med det hela?
BIOS uppdateringar ska man aldrig installera om allt fungerar som du ska. Tro mig jag vet hur det känns, efter att ha sabbat ett gammalt MSI 775 socket moderkort jag hade en gång i tiden rör jag i princip aldrig BIOS uppdateringar nu mera mer än när jag uppgraderade från Sandy till Ivy vilket verkligen verkligen krävde en BIOS uppdatering.

Överklockning fungerade inte och en i tråden sa åt mig att testa uppdatera BIOS vilket jag verkligen nu önskar att jag aldrig har gjort.......

till övriga, ska jag kanske döpa om mina filer i USB-minnet till något?

Permalänk
Inaktiv

Jag tycker synd om dig, du skulle gjort mer research och frågat runt mer först. Fan det är det vi är till för här.
Fråga hellre en gång för mycket än en gång för lite.

Och för övrigt har jag aldrig sett några BIOS uppdateringar som ska ha förbättrat överklockning. Dock kör jag ASUS nu för tiden men ändå.

Äh fan detta var synd alltså, jag hoppas allt löser sig för dig!

Bara hoppas du inte behöver punga ut för ett nytt moderkort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon183825:

Jag tycker synd om dig, du skulle gjort mer research och frågat runt mer först. Fan det är det vi är till för här.
Fråga hellre en gång för mycket än en gång för lite.

Och för övrigt har jag aldrig sett några BIOS uppdateringar som ska ha förbättrat överklockning. Dock kör jag ASUS nu för tiden men ändå.

Äh fan detta var synd alltså, jag hoppas allt löser sig för dig!

Bara hoppas du inte behöver punga ut för ett nytt moderkort.

Det ser så ut, ingenting vill fungera, 2 andra usbminnen med äldre verisiosner av BIOS fungerar ej att använda, och det första jag använde vill bara reboota. Cleara CMOS fungerar inte då det först står att bios är default men när jag klickar vidare till run setup eller continue så startar datorn om och jag får felmeddelandet Warning, bios me update, file not found. please add file to your usb.

Permalänk
Medlem

Någon som vet om en hemsida som fraktar efter kl 18..?

Permalänk
Inaktiv

Tyvärr får jag säga är detta anledningen till varför jag inte fortsatte med att köpa MSI moderkort, finns ingen backup på det gamla BIOS:et man kan gå tillbaka till.

Dessvärre vet jag ingen sida som fraktar efter klockan 18 heller.

Nu har vi en sak gemensamt iallafall, vi har båda lyssnat på råd om att uppdatera BIOS och det gick åt helvete.

Du kommer nog aldrig våga göra en BIOS uppdatering i fortsättningen och det är förståeligt.

Ibland får man lära sig saker i livets skola på det hårda sättet, genom att öppna plånboken.

Permalänk
Medlem

helt rätt, kommer ge fan i detta...

nu till nästa problem, vilket moderkort ska man köpa? jag har kollat runt på MSI z77a-gd65 / MSI z77 MPower, men båda dessa är ju så klart msi.... finns det några andra bra moderkort i ~ 1500kr klassen?