Hjälp! Dator slutar svara och hänger sig!

Permalänk
Medlem

Hjälp! Dator slutar svara och hänger sig!

Hej kära Swec-medlemmar, det är så att min ddator har börjat krångla och symptomen är förljande:

Ibland kan jag använda datorn hur länge som helst utan problem (suttit idag ca 4tim t.ex) innan den slutar svara men plötsligt händer det

det kan vara när jag ska öppna en ny flik i chrome som den först inte laddar upp, sen kan jag inte stänga chrome, får inte upp aktivitetshanteraren, ingenting till den tillslut står helt fast och det är bara hard-reset som gäller. den kan t.ex hänga sig men skype fungerar i ca1min till innan det bryts.

Jag har formaterat om datorn... ingen skillnad. testade senast att stänga av C3/C6 i bios, testat med och utan diverse överklockning utan resultat.

Jag förstår inte vad problemet kan vara, har kollat HD Tune och mina diskar verkar vara okej.

Snälla hjälp mig med denna huvudvärk

Specs:

AX850
HD7970
X79-UD5
Vertex 3 120gb SSD
WD Black 1tb HDD
4x4gb Corsair LP
3930k

vattenkylt cpu+gpu+mobo med 2x360rads

Mvh Jonas

Permalänk
Desk Master

har exakt samma skit på ett x79 bord också atm. Skall uppdatera om jag hittar en fix.
Du har vengeance ram. De är kända för att krångla på den där plattformen så försök tweaka lite på dina ram settings.
Gå igenom event viewer och kolla vad du hittar. Kernel 41 kommer antagligen vara där så ge de andra, så har vi någonting att gå på.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Hej, tack för svaret, nu har jag kört memtest i 10tim utan problem, har testat nu att stänga av marvell sata portarna i bios som vissa verkar ha problem med, får se om det löser något...

Här är 2 bilder från event viewer log, vet inte riktigt vad jag ska titta efter

http://i50.tinypic.com/n6t4xc.png

http://i49.tinypic.com/291yp1j.png

Tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem

Ville bara säga att min dator har varit på ca 1 dygn nu och det verkar som att det var Avast som den hade problem med som jag installerade direkt efter formateringendärför uppstod samma problem efter formateringen också...

jag hoppas iallafall att det var problemet!