Permalänk
Medlem

Datorn kraschar

Tjääna, nu är det så att min dator kraschar ibland, men jag vet inte varför oftast när jag kör spel som LoL eller Diablo men kan även hända när jag bara spelar Minecraft. Och när den kraschar så kan man inte komma in igen för att den kraschar igen innan man skriver in sitt lösenord.

Specs:
GPU:Geforce gtx650
Processor:AMD A8 X4 3870k
Moderkort:A55m-S2v
Nätaggregat: Nåt från corsair 600w
Hårddisk: 250gb hårdisk från en acer laptop
jag har även 2 skärmar om det spelar någon roll..

Permalänk
Medlem

Vad händer när den kraschar? Startar den om? Får du felmeddelanden?

Om ditt Corsair agg är från CX serien så är nog problemet där. Corsair har offrat kvaliten på CX och GS serierna för att få ned priset till budget nivå. Resultatet är trådar där folk efter några månader fått typiska budget agg problem.

Det utesluter dock inte andra orsaker buggar i Windows, hårddisken, virus, trasigt minnen mm.

Permalänk
Medlem

det blir bluescreen och sen så startas den om, det var visst ett cooler master nätaggregat..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

jag installerade om windows men datorn kraschade när jag spelade lol och hade skype på..

Permalänk
Skrivet av Marcus97:

jag installerade om windows men datorn kraschade när jag spelade lol och hade skype på..

Killen över nämner ju att det kan vara ditt val av nätaggregat. Då det kanske är serien "CX".
Det kan du kolla genom att ta och kolla på ditt nätagg. Heter den CX 600?

Visa signatur

VaporX 7970ghz@ 1200/1600
2600k@ 4.2Ghz 1.312V

http://valid.canardpc.com/2822403

Permalänk
Medlem
Skrivet av olfertfriberg:

Killen över nämner ju att det kan vara ditt val av nätaggregat. Då det kanske är serien "CX".
Det kan du kolla genom att ta och kolla på ditt nätagg. Heter den CX 600?

nope, det är ett cooler master nätaggregat trodde det var ett corsair hehe

Permalänk
Medlem

Temps?

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka ;)

Permalänk
Medlem

kraschar den när du spelar o det inte är nätagget så gissar jag på värme. Dvs för mkt värme! Antingen dålig cpu fläkt ...eller damm i fläkten... eller så är GFX kylare o CPU kylare för nära varnandra.... ingen chassifläkt?

// Lz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcus97:

nope, det är ett cooler master nätaggregat trodde det var ett corsair hehe

Vilket är det?
Vissa Cooler master serier har omdömet undvik.

Gjorde du eller hände det något speciellt innan datorn började uppföra sig så här?

Permalänk
Medlem

Får du upp en ruta när datorn startas om efter blåskärm?
Vore bra om du kunde posta felkoderna.
Låter ju som hårdvarufel eftersom du installerat om windows.

Visa signatur

Chassi: Phanteks Eclipse P400 | Moderkort: ASUS Prime Z370-P | RAM: Ballistix Sport LT DDR4 16GB | Grafikkort: Gainward GeForce GTX 1070 Ti | CPU: Intel Core i7-8700K | CPU Kylare: Corsair Hydro Series H60 SSD: Kingston A400 480GB
Projekt C4 (Landator) Bygglogg: Här!

Permalänk
Medlem

Vad händer efter ett par omstarter, fungerar det då? Eller hur gör du för att få igång den igen?
Vad ligger tempen på?

Permalänk
Medlem

tmpin1 blev runt 90 grader när jag körde lol, så..det kan nog vara värmeproblem, vad är tmpin1?
vad ska man köpa för fläkt? ska man köpa en ny cpu fläkt?
Jag har ett bitfenix alpha chassi.

Permalänk
Medlem

Skulle gissa på att det är cputempen då och det är ALLDELES för varmt. Är datorn gammal? Prova öppna och blåsa rent från damm. Kolla om du har ett lager damm mellan cpuns kylfläns och fläkt. Om du ska köpa en ny cpukylare verkar många vara nöjda med Cooler Master Hyper 212 EVO och den är rätt billig. Den borde passa då AMD A8 X4 3870k har FM1 socket så vitt jag förstått.
Lycka till!

Skrivet av Marcus97:

tmpin1 blev runt 90 grader när jag körde lol, så..det kan nog vara värmeproblem, vad är tmpin1?
vad ska man köpa för fläkt? ska man köpa en ny cpu fläkt?
Jag har ett bitfenix alpha chassi.

Visa signatur

Chassi: Phanteks Eclipse P400 | Moderkort: ASUS Prime Z370-P | RAM: Ballistix Sport LT DDR4 16GB | Grafikkort: Gainward GeForce GTX 1070 Ti | CPU: Intel Core i7-8700K | CPU Kylare: Corsair Hydro Series H60 SSD: Kingston A400 480GB
Projekt C4 (Landator) Bygglogg: Här!

Permalänk
Medlem

Innan man köper ny kylare så bör man testa att ta loss den. Göra rent och montera tillbaka den ordentligt. Kontrollera kylaren med händerna (känna/vicka) för det är omöjligt att se så länge chassit är i vägen. Helst tar du ut moderkortet när du monterar den.

Kylaren till processorn är folk dåliga på sätta fast och kontrollera om den faktiskt sitter. Vissa lovar och svär att den sitter och att de kollat hundra gången innan de erkänner. Vissa hade inte ens tagit bort plast skyddet trots att de lovade att de gjort det också.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Marcus97:

ingen som vet?

Inlägg utan ny information enbart menade att höja upp en tråd, så kallad bump, är inte tillåtet hos Sweclockers. Se §4 i reglerna.

Alla trådar ska ha samma chans att synas, därför finns regeln, en rättvisefråga.

Tänk på detta i fortsättningen.

*Inlägg raderat*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

jag tog bort kylaren och tog bort allt damm, men TMPIN1 blir 85 grader när jag inte ens spelar nåt.
FANIN0=1080 rpm men FANIN1=522 rpm, borde den inte gå i en lite högre hastighet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcus97:

jag tog bort kylaren och tog bort allt damm, men TMPIN1 blir 85 grader när jag inte ens spelar nåt.
FANIN0=1080 rpm men FANIN1=522 rpm, borde den inte gå i en lite högre hastighet?

Det är svårt att säga när jag inte vet var FANIN1 är kopplad till. Möjligt också att TMPIN1 är gpun, kolla om grafikkortet är dammigt. Ladda ner coretemp så du ser om det är cpun som går varm.

Visa signatur

Chassi: Phanteks Eclipse P400 | Moderkort: ASUS Prime Z370-P | RAM: Ballistix Sport LT DDR4 16GB | Grafikkort: Gainward GeForce GTX 1070 Ti | CPU: Intel Core i7-8700K | CPU Kylare: Corsair Hydro Series H60 SSD: Kingston A400 480GB
Projekt C4 (Landator) Bygglogg: Här!

Permalänk
Medlem

grafikkortet är inte dammigt, här får ni en bild från coretemp,

Uploaded with ImageShack.us

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcus97:

grafikkortet är inte dammigt, här får ni en bild från coretemp, http://img692.imageshack.us/img692/5023/coretempscro.png

Uploaded with ImageShack.us

Ok, I'm lost. Det är inte cpu eller gpu, vad mer har värmesensorer och kan bli så varmt?

Visa signatur

Chassi: Phanteks Eclipse P400 | Moderkort: ASUS Prime Z370-P | RAM: Ballistix Sport LT DDR4 16GB | Grafikkort: Gainward GeForce GTX 1070 Ti | CPU: Intel Core i7-8700K | CPU Kylare: Corsair Hydro Series H60 SSD: Kingston A400 480GB
Projekt C4 (Landator) Bygglogg: Här!

Permalänk
Medlem

Men jag antar att det behövs mer fläktar. Nån som har nån att rekommendera?
Tack!

Permalänk
Medlem

nu frös spelet och sen blev det bluescreen det blev inte nåt brrrr ljud heller..jag har en bordsfläkt som extrafläkt men det verkar inte funka

Permalänk
Medlem

Jag köpte en pwm fläkt, jag trodde att man skulle få en sladd där man kunde sätta in en 4-pin men det fick man inte så jag bytte systemfläkten mot den jag köpte, och den blir fortfarande lika varm. Men hur ska man ha fläktarna, vilka ska blåsa ut och in? jag har 3 fläktar, en sitter på sidan, en i taket och en i bakdelen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcus97:

Jag köpte en pwm fläkt, jag trodde att man skulle få en sladd där man kunde sätta in en 4-pin men det fick man inte så jag bytte systemfläkten mot den jag köpte, och den blir fortfarande lika varm. Men hur ska man ha fläktarna, vilka ska blåsa ut och in? jag har 3 fläktar, en sitter på sidan, en i taket och en i bakdelen.

Eftersom värme stiger brukar man vilja ha utblås i taket och bak och insug fram och/eller på sidan eller under.

Visa signatur

Chassi: Phanteks Eclipse P400 | Moderkort: ASUS Prime Z370-P | RAM: Ballistix Sport LT DDR4 16GB | Grafikkort: Gainward GeForce GTX 1070 Ti | CPU: Intel Core i7-8700K | CPU Kylare: Corsair Hydro Series H60 SSD: Kingston A400 480GB
Projekt C4 (Landator) Bygglogg: Här!

Permalänk
Medlem

Scoutat lite och tmpin1 är nordbryggan. Kolla så kylflänsen sitter bra och om den gör det prova rikta en fläkt direkt mot den och se om det gör någon skillnad.

Visa signatur

Chassi: Phanteks Eclipse P400 | Moderkort: ASUS Prime Z370-P | RAM: Ballistix Sport LT DDR4 16GB | Grafikkort: Gainward GeForce GTX 1070 Ti | CPU: Intel Core i7-8700K | CPU Kylare: Corsair Hydro Series H60 SSD: Kingston A400 480GB
Projekt C4 (Landator) Bygglogg: Här!

Permalänk
Medlem

Temp på idle är inte till någon nytta, kör prime95 och kolla temperaturen då, då max tempen för den cpu:n är 80 grader så vill du ligga en bra bit under det för AMD hanterar inte värme lika bra som Intel.

Då det troligen är värme problem då du sa att du kom upp i 90 grader så gör ju cpu:n att den klockar ner sig och eller rent av stänger av sig för att inte ta skada. Så startar du prime95 och du får BSOD så fort den kommer upp i 80 grader så har du svaret där. Kan även vara bra att manuellt ställa in volt i bios då auto settings kanske kör mer än vad du behöver

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exeo:

Temp på idle är inte till någon nytta, kör prime95 och kolla temperaturen då, då max tempen för den cpu:n är 80 grader så vill du ligga en bra bit under det för AMD hanterar inte värme lika bra som Intel.

Då det troligen är värme problem då du sa att du kom upp i 90 grader så gör ju cpu:n att den klockar ner sig och eller rent av stänger av sig för att inte ta skada. Så startar du prime95 och du får BSOD så fort den kommer upp i 80 grader så har du svaret där. Kan även vara bra att manuellt ställa in volt i bios då auto settings kanske kör mer än vad du behöver

Fast det är inte CPUn som blir varm.

Visa signatur

Chassi: Phanteks Eclipse P400 | Moderkort: ASUS Prime Z370-P | RAM: Ballistix Sport LT DDR4 16GB | Grafikkort: Gainward GeForce GTX 1070 Ti | CPU: Intel Core i7-8700K | CPU Kylare: Corsair Hydro Series H60 SSD: Kingston A400 480GB
Projekt C4 (Landator) Bygglogg: Här!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lewt:

Scoutat lite och tmpin1 är nordbryggan. Kolla så kylflänsen sitter bra och om den gör det prova rikta en fläkt direkt mot den och se om det gör någon skillnad.

När jag riktade en fläkt mot den stannade tempen på 81 grader, och när jag satt dit sidan igen så började temperaturen ändras,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcus97:

När jag riktade en fläkt mot den stannade tempen på 81 grader, och när jag satt dit sidan igen så började temperaturen ändras,

81 grader känns ändå otroligt varmt. Kolla så du inte råkat ändra spänningen på NB eller NB/CPU i bios.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Phanteks Eclipse P400 | Moderkort: ASUS Prime Z370-P | RAM: Ballistix Sport LT DDR4 16GB | Grafikkort: Gainward GeForce GTX 1070 Ti | CPU: Intel Core i7-8700K | CPU Kylare: Corsair Hydro Series H60 SSD: Kingston A400 480GB
Projekt C4 (Landator) Bygglogg: Här!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcus97:

När jag riktade en fläkt mot den stannade tempen på 81 grader, och när jag satt dit sidan igen så började temperaturen ändras,

81 grader på nordbryggan är väldigt varmt. Sitter kylflänsarna fast ordentligt?

Visa signatur

Stationär MSI Z77A-S03 Inet edition | Intel I5 3570K | Noctua UH12P SE | 16GB Kingston Beast series | MSI GTX 1060 | Samsung SSD 840-Series 128GB + 256GB | Fractal Design Integra R2 650W | NZXT Source 210 Elite

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lewt:

81 grader känns ändå otroligt varmt. Kolla så du inte råkat ändra spänningen på NB eller NB/CPU i bios.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Azpol:

81 grader på nordbryggan är väldigt varmt. Sitter kylflänsarna fast ordentligt?

Spänningen är på auto i bios, kylflänsarna sitter ordentligt. Förut blev mitt grafikkort väldigt varmt men inte moderkortet, då köpte jag ett nytt och då blev moderkortet väldigt varmt, det kanske har med grafikkortet att göra?