Permalänk
Medlem

Byte av chassi - Klickande ljud

Har köpt 6 stycken fläktar, begagnade, samt ett nytt chassi. Nu när jag har monterat ihop datorn så började ett klickande ljud ifrån datorn. Efter att ha testat grafikkort, CPU kylaren etc. så fick jag reda på att det är fläktarna som låter. För att beskriva ljudet så tänk dig ett lottohjul som snurrar konstant, utan att den saktar ner. Då förstår du ungefär hur mina fläktar låter! Sen att samtliga fläktar låter likadant för mig att fundera på om det är fel med chassit eller med fläktarna. Har någon haft liknande problem med sina Enermax TB Silence UCTB12P fläktar?

Tack på förhand!

Isolerade problemet
Permalänk
Medlem

Jag har Antec 620 och det låter som ett lottohjul till och från, kan bli extremt jobbigt i längden.

Permalänk
Medlem

Hmm, kanske vore värt att testa med att ominstallera kylaren och se om det blir bättre, men jag gör det lite senare så fort min rygg har vilats upp.

Edit: Testade att vända chassit åt sidan för att se om det var luftbubblor i pumpen men det verkar inte ha gjort någon skillnad alls.

Permalänk
Medlem

Okej, jag har lyckats att isolera problemet till fläktarna. Även fast jag monterade bort själva fläkten så lät det ändå ifrån "ramen". Samtliga fläktar (6 stycken) låter, och är av modellen Enermax TB Silence UCTB12P 120mm. Fläktarna låter oavsett om dom sitter fast i själva chassit eller utanför, vilket betyder att det måste vara något fel med dem, men vad? Kan det ha att göra med att det är en 4-pins kontakt från fläkten men endast en 2-pins kontakt från chassit den är monterad i?

Permalänk
Medlem

Ännu en uppdatering: Chassit är en Cosmos 2 och det är troligen fläktkontrollerns fel att det klickar. När man slår igång fläktarna på high så låter inte klickandet längre, men på low och medium så klickar det hela tiden. Hur ska man fixa detta då?

Permalänk
Rekordmedlem

Det är ganska vanligt att pwm fläktar ger oljud i motorn om det är en billig fläktkontroller, de bättre styrningarna har kompensationer för det, men vill man ha det riktigt tyst ska man inte ha pwm fläktar alls.
Här http://ww1.microchip.com/downloads/en/AppNotes/00771b.pdf har du en teknisk artikel om problemet.
Du får alltså byta kontroller, låta fläktarna rotera snabbare eller byta ut dem för att få det tyst.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är ganska vanligt att pwm fläktar ger oljud i motorn om det är en billig fläktkontroller, de bättre styrningarna har kompensationer för det, men vill man ha det riktigt tyst ska man inte ha pwm fläktar alls.
Här http://ww1.microchip.com/downloads/en/AppNotes/00771b.pdf har du en teknisk artikel om problemet.
Du får alltså byta kontroller, låta fläktarna rotera snabbare eller byta ut dem för att få det tyst.

Tack för tipsen! Ska göra lite research och se hur jag gör. Vet du kanske om man kan ändra på volten i Cosmos 2's PWM? Står inte i manualen så antar att den inte stödjer att man fifflar själv med volten.

Permalänk
Rekordmedlem

Du ändrar inte nån spänning alls med pwm, fläkten går på 12V hela tiden, det du reglerar är hur lång tid den matas, det är det som är pwm PulsWIDTHmodulation. det är också de stötpulserna som ger oljud i magneterna i fläkten.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Pulsbreddsmodulering

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Ah, kanske skulle läst på lite mer! Tack för hjälpen! Ska se om det blir till att byta ut den, köra på fullt hela tiden eller försöka dämpa ljudet men det blir nog kanske en ny fläktkontroller.