Permalänk
Medlem

Dator bootar system recovery

En kompis ringde precis och sade att hans problemdator bootar upp system recovery istället för normalt. Han kommer in på BIOS, men kan inte starta datorn i felsäkert. Datorn är stationär och är en ASUS (köpedator) Windows 7 64-bit. Han skickade en bild på bios och där fanns info om GPU, CPU och RAM. Han hade burit datorn ca 50 meter innan problemet uppstod.

Alternativen i system recovery är EXIT och formatera. Då han har en del värdefulla projekt på datorn är formatering hans absolut sista utväg.

Jag har själv aldrig stött på detta, så över telefon är jag inte mycket till hjälp. Någon som har en idé om vad problemet kan vara?

Visa signatur

MoBo: MSI KRAIT Z170A CPU: i7 6700K @ 4.0GHz GPU: EVGA 980ti RAM: 16GB HyperX Fury DDR4 Lagring: 500GB + 500GB Samsung Evo Nätdel: EVGA 1000W Gold+ Chassi: H440 Kylning: H20 620 Bildskärm: BenQ XL2420T @ 120Hz

Permalänk

hade samma problem. vid boot håll inne F8, sedan väljer du "Last Good Know Configuration (eller något liknande). min kompis berättade om det, önskar jag testade det innan jag formaterade. säg till hur det gick

Visa signatur

<|FD Define Mini|> |CPU: Intel Core I5 4570 |GPU: Gigabyte GeForce GTX 660 |RAM: 8GB DDR3 |HÅRDDISK: 1000GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ALBiiJONzz:

hade samma problem. vid boot håll inne F8, sedan väljer du "Last Good Know Configuration (eller något liknande). min kompis berättade om det, önskar jag testade det innan jag formaterade. säg till hur det gick

Tackar för svaret!

Förmodligen hade hårddisken (eller sata kabeln) krånglat då han blev ombedd att välja boot device. När han valde hårddisken startade den upp sig normalt Får se om det håller i sig, han tackar så mycket i alla fall.

EDIT: "Nu har tydligen Sony Vegas försvunnit"
EDIT 2: Lägger ner tråden då det första problemet är löst.

Visa signatur

MoBo: MSI KRAIT Z170A CPU: i7 6700K @ 4.0GHz GPU: EVGA 980ti RAM: 16GB HyperX Fury DDR4 Lagring: 500GB + 500GB Samsung Evo Nätdel: EVGA 1000W Gold+ Chassi: H440 Kylning: H20 620 Bildskärm: BenQ XL2420T @ 120Hz