Datorn låser sig vid moderkortsbilden

Permalänk
Medlem

Datorn låser sig vid moderkortsbilden

hej som titeln lyder så låser sig datorn vid moderkortsbilden och för att komma förbi det så måste jag dra ut drömkabeln från datorn, trycka av swichen på nätagget och trycka på allt igen och starta då kommer jag förbi och kan starta.

är det ngn som vet vad problemet kan va? har resettat BIOS och har formaterat datorn..

Permalänk
Medlem

Vad har du för hårdvara? Har datorn krångalt på andra sätt nyligen? Den verkar ha problem med "kallstart" men vad det beror på är svårt att veta utan vidare info. Kom gärna med specs och sånt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Testa att dra ut alla usb enheter från datorn. Brukar detta händer mig då jag har min SD-kortläsare inkopplad.

Visa signatur

Cooler Master Midi Tower CM 690 II| Asus P8P67 EVO B3| Intel® Core i7 2600K, 3.4GHz| Corsair H80| Corsair 16GB DDR3 1600MHz| Corsair TX 850W| MSI GTX 580 LIGHTNING TWIN FROZR III

Permalänk
Medlem

datorn har blivit seg och har varit i någon vecka. Det med att den fastnar vid moderkortsbilden har varit ett tag. Tror det blev så när jag överklockade en gång, men jag har ju resettat BIOS efter det

------------------
Intel Core i7 950, 3200 MHz (24 x 133)
Asus Sabertooth X58 (1 PCI, 2 PCI-E x1, 3 PCI-E x16, 6 DDR3 DIMM, Audio, Gigabit LAN, IEEE-1394)
12279 MB (DDR3-1333 DDR3 SDRAM)
NVIDIA GeForce GTX 580 (1572544 kB)

Permalänk
Medlem

jag drog ur alla USB enheter och då startade den normalt! frågan är då bara, går de fixa så att man inte behöver dra ut alla USB enhet varje gång?

Permalänk
Testpilot
Skrivet av svahn95:

jag drog ur alla USB enheter och då startade den normalt! frågan är då bara, går de fixa så att man inte behöver dra ut alla USB enhet varje gång?

Sist jag fick att jag inte kunde starta med USB ikopplat tog det vara ett par veckor innan den slutade hitta USB helt och hållet, så reklamera moderkortet om du har garanti kvar!

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

tror tyvärr inte jag har kvar det :/ finns det inte något annat sätt?

Permalänk
Medlem

Har du handlat på kort när du köpte moderkortet?

Då bör du ju ha en logg på banken och det räcker enligt konsumentverket så kolla det

Visa signatur

Chassi: Adtronics 7890A (modifierat) || Moderkort: Asus m5a99x-evo || Cpu: Amd PhenomII 1100T || Ram: 32GB ddr3 1600mhz || Gfx: Hd5850 || Hdd: Vertex3 120gb Lagring: 1x3TB 3x2TB 2x1TB mm || Nätagg: Corsair AX850

Permalänk
Hjälpsam

Oftast är det någon enskild USB enhet som bråkar med dig.

Dels kan du testa dig fram vilken enhet det är som strular (inte ovanligt att det är musen som gör det vid denna typen av fel tex).
Dels kan du experimentera med dina BIOS inställningar för USB, att ha Legacy USB aktiverat eller ej etc. Prova dig fram där.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

okej ska testa detta

Permalänk
Medlem

Nu har jag hittat de! det var min externa HDD som sitter i usb 3.0. jag drog ur den och då startade den som vanligt men då är frågan om de går fixa så man kan han usb i 3.0 portarna när man ska starta datorn?

Permalänk
Medlem

Jag har samma problem, när jag har min Razer Blackwidow (tangentbord) inkopplat så fastnar den på moderkortsskärmen.
När jag drar ut den så kan jag starta datorn normalt..