Klona hel disk inklusive alla partitioner - skapa bootbar image

Permalänk
Medlem

Klona hel disk inklusive alla partitioner - skapa bootbar image

Vet inte om det går eller om det är så det alltid blir så därför frågar jag er

Får inom kort en ny dator med Windows 8 och innan jag börjar använda den vill jag göra en komplett image av hela C-disken. Detta för att ha om den måste in på service eller ska säljas någon gång.

Min fråga är alltså hur jag bäst gör detta, vilket program som är enklast samt om alla partitioner följer med. Är image-skivan sedan bootbar så att jag bara kan stoppa in den och boota datorn och göra en restore?

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Laban80:

Vet inte om det går eller om det är så det alltid blir så därför frågar jag er

Får inom kort en ny dator med Windows 8 och innan jag börjar använda den vill jag göra en komplett image av hela C-disken. Detta för att ha om den måste in på service eller ska säljas någon gång.

Min fråga är alltså hur jag bäst gör detta, vilket program som är enklast samt om alla partitioner följer med. Är image-skivan sedan bootbar så att jag bara kan stoppa in den och boota datorn och göra en restore?

Du klonar inte en hel disk till en DVD. Sorry.
Du använder möjligen en HårdDisk och den går ju att stoppa in om det är en Klon på en Bootbar Hårddisk.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Du klonar inte en hel disk till en DVD. Sorry.
Du använder möjligen en HårdDisk och den går ju att stoppa in om det är en Klon på en Bootbar Hårddisk.

Har en Bluray-brännare, antar också att den delar upp det på flera skivor. Om inte tar jag en extern disk. En extern disk blir då bootbar eller iaf möjlig att återställa enkelt ifrån?

Permalänk
Medlem

Snackar du om en märkes dator?

Märkesdatorer behöver man bara följa instruktionerna som dyker upp på skärmen första gången man någonsin startar datorn som uppmanar dig att stoppa in tomma DVD skivor för att bränna återställnings skivorna. Många missar meddelandena för att de pumpar nästa och avbryt utan att ens läsa.

Märkesdatorer har också en återställnings partition men den sabbas lätt av virus, buggar, Uppdaterar till nästa Windows version, Installerar datorn med andra OS mm och dör disken så förlorar man den partitionen också. Därför ska man bränna DVD skivorna också.

Datorer du bygger själv eller av butik stoppar man bara in Windows DVD/USB minnet och installerar om som vanligt när man vill återställa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Snackar du om en märkes dator?

Märkesdatorer behöver man bara följa instruktionerna som dyker upp på skärmen första gången man någonsin startar datorn som uppmanar dig att stoppa in tomma DVD skivor för att bränna återställnings skivorna. Många missar meddelandena för att de pumpar nästa och avbryt utan att ens läsa.

Märkesdatorer har också en återställnings partition men den sabbas lätt av virus, buggar, Uppdaterar till nästa Windows version, Installerar datorn med andra OS mm och dör disken så förlorar man den partitionen också. Därför ska man bränna DVD skivorna också.

Datorer du bygger själv eller av butik stoppar man bara in Windows DVD/USB minnet och installerar om som vanligt när man vill återställa.

Ja det är en Samsung-dator. Problemet är att den inte har en DVD-enhet utan en restore-partition. Därför vill jag ha en återställningsskiva som återställer datorn till hur den såg ut när den var ny inkl restore-partitionen.

Hur gör jag det lättast, alltså en exakt kopia av hela disken samt tillhörande partitioner?

Permalänk

Går att skapa "rescue-disk" från Windows också. Är lite olika från märke till märke. Kommer inte ihåg på rak arm hur. Men jag har själv gjort det så det ska funka.

Visa signatur

Citera för lättare svar!
Main: Core i7 3820 3,6GHz @ Corsair H50 - Asus P9X79 - Corsair Vengance 4x4GB 1600mhz -
80GB Intel X25-M G2 - 240GB Corsair Force GS - 3TB HGST HDD - Corsair HX 1000W - Sapphire Radeon R9 290x Tri-X
NAS: Lagring: 6TB RaidZ - Backup: 3TB Raid 1 - FreeNAS 9.3 Uplink: Telia Fiber 100/100

Permalänk
Medlem

Har en samsung ultrabook och den gick utmärkt att skapa backup med. Var dock tvungen att använda usb minne. Men det är ju smidigare än någon som helst typ av dvd/bluray variant. Skall finnas verktyg i startmenyn om det inte är en ikon för det i aktivitetsfältet.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem

Enklaste är nog om du följer den här instruktionen: http://arstechnica.com/information-technology/2012/12/using-w...

Sedan gör du detta så du får en "repair disc":
Tryck Windowsknappen+R
Skriv: recdisc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ctrl:

Har en samsung ultrabook och den gick utmärkt att skapa backup med. Var dock tvungen att använda usb minne. Men det är ju smidigare än någon som helst typ av dvd/bluray variant. Skall finnas verktyg i startmenyn om det inte är en ikon för det i aktivitetsfältet.

Okej, bra. Nackdelen är ju att om man tar med restore-partitionen så behöver man ett riktigt stort minne misstänker jag.

Skrivet av dsk:

Enklaste är nog om du följer den här instruktionen: http://arstechnica.com/information-technology/2012/12/using-w...

Sedan gör du detta så du får en "repair disc":
Tryck Windowsknappen+R
Skriv: recdisc

Bra guide, dock osäker på om restore-partitionen som är en dold partition (som man inte kommer åt) följer med när man kör den guiden.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Laban80:

Okej, bra. Nackdelen är ju att om man tar med restore-partitionen så behöver man ett riktigt stort minne misstänker jag.

Bra guide, dock osäker på om restore-partitionen som är en dold partition (som man inte kommer åt) följer med när man kör den guiden.

Du kan ändra partitionstabellen så disken syns i windows med program som ptedit ftp://ftp.symantec.com/public/english_us_canada/tools/pq/util...

Permalänk
Medlem

usb minnen är väldigt billiga. ett 16gb borde räcka annars finns det 32gb för en 150-200kr.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laban80:

Okej, bra. Nackdelen är ju att om man tar med restore-partitionen så behöver man ett riktigt stort minne misstänker jag.

Bra guide, dock osäker på om restore-partitionen som är en dold partition (som man inte kommer åt) följer med när man kör den guiden.

Strunta då i Microsoft verktyg.

Datortillverkarens verktyg bruka alltid vara bättre / mer fullständig för den återskapar även den gömda restore partitionen som du frågar efter. Disken blir precis som när du köpte datorn. Verktygen kan ha flera backup alternativ men det är bara att läsa och trycka på rätt knapp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laban80:

Vet inte om det går eller om det är så det alltid blir så därför frågar jag er

Får inom kort en ny dator med Windows 8 och innan jag börjar använda den vill jag göra en komplett image av hela C-disken. Detta för att ha om den måste in på service eller ska säljas någon gång.

Min fråga är alltså hur jag bäst gör detta, vilket program som är enklast samt om alla partitioner följer med. Är image-skivan sedan bootbar så att jag bara kan stoppa in den och boota datorn och göra en restore?

För att klona hela disken till en image, är det Clonezilla lr Norton Ghost som du ska satsa på.

Lycka till.

Visa signatur

Moderkort: Asus P9X79 Processor: I7 4930K @ 4,6 GHz 6C/6HT Kylning: Corsair H100 Minne: 32Gb Corsair Dominator Platinum Grafik: Asus Strix RTX 3080 OC Lagring: Samsung 860 EVO 500Gb (OS) Samsung EVO 870 1Tb, Samsung 840 EVO 250Gb + WD Black 1Tb Nätagg: Corsair HX 850w Chassie: Corsair Obsidian 650D Skärm: Dell U2713 @ 2560 X 1440 2 X Dell U2410 @ 1920x1200 OS: Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laban80:

Vet inte om det går eller om det är så det alltid blir så därför frågar jag er

Får inom kort en ny dator med Windows 8 och innan jag börjar använda den vill jag göra en komplett image av hela C-disken. Detta för att ha om den måste in på service eller ska säljas någon gång.

Min fråga är alltså hur jag bäst gör detta, vilket program som är enklast samt om alla partitioner följer med. Är image-skivan sedan bootbar så att jag bara kan stoppa in den och boota datorn och göra en restore?

Jag vet inte om du kan klona flera partitioner utan problem, men jag har alltid använt northon's Ghost mjukvara för att kopiera diskar till image-filer och sedan göra en sk ghostning då jag trycker in innehållet på en annan disk. Tänk på att den nya disken måste vara minst lika stor.

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk
Medlem

Hej, ber om ursäkt att jag lånar tråden lite. Kort fråga:

Någon som vet om det är möjligt att klona en klient dator på jobbet med alla inställningar för program (licenser), nätverksinställningar etc?

Jag är ny på jobbet och vill/vågar helt enkelt inte börja kräva en bättre dator. Tänkte uppgradera den i smyg tillsvidare.... fett störande då datorn hänger sig titt som tätt och det ända jag kan komma på att uppgradera är hårddisk och grafik-kort.

Min gamla bärbara HP Pavilion dv9000 klarar programmen bättre än min stationära på jobbet. Den är inköpt 2008 och det kanske säger något om reliken till dator jag har att jobba med. (All heder till HP angående dv 9000 även om jag personligen ej skulle införskaffa någon av deras nuvarande laptops).

Är på gränsen till raseriutbrott varje gång datorn hänger sig. Tacksam för svar.