Ingen bild vid byte av grafikkort, provat allt (?)

Permalänk
Medlem

Ingen bild vid byte av grafikkort, provat allt (?)

Hej. Min kompis skulle slänga ut sin dator och eftersom jag är en fattiglapp så jag plockade på mig hans grafikkort, men när jag försöker installera det får jag ingen bild på skärmen (No input signal). Windows startar för övrigt, jag hör startljudet och kan pinga datorn. Min ursprungliga specifikation:

  • Moderkort: MK Gigabyte GA-EP45-DS3L P45/DDR2/LK/GBLAN

  • Processor : Intel Core2DUO e8400

  • RAM: Corsair 2 x 2gb DDR2

  • GPU: Geforce 9600gt

  • HDD: 1 SSD, 2 vanliga SATA

  • Övrigt: Standard DVD-brännare

  • PSU: hec PM-480PB (480W)

Det nya grafikkortet jag satte in är ett Radeon 5770.
Jag har felsökt hela kvällen utan framgång och har provat följande:

  • Testat grafikkortet i min sambos dator och konstaterat att det fungerar. Av en händelse har min sambo också ett 5770 så jag provade att stoppa in hennes i min dator men det fungerade inte heller. Min sambo har en nyare dator och ett 650W nätagg.

  • Givetvis provat att stoppa in och ta ut det flera gånger, kontrollerat alla kablar väldigt noga. Har provat både med 6-pin direkt från nätagget till GFX och via en omkopplare som kom med kortet (Bild). Har stoppat tillbaka mitt 9600gt för att komma åt bios ett par gånger.

  • Provat köra med bara 1 RAM-minne i datorn.

  • Uppdaterat till senaste stabila BIOS (2008).

  • Uppdaterat till senaste beta-BIOS (2009).

  • Provat 3 olika monitors.

  • Rensat CMOS med jumpern på moderkortet flera gånger.

  • Kopplat ur allt onödigt exempelvis DVD-brännaren, SATA-diskarna för att minska belastningen på PSUn.

  • Provat alla möjliga BIOS-inställningar, kört fail-safe, optimized, valt PCI-E som förstahand för grafik istället för PCI.

  • Googlat som fan.

Det enda jag kan tänka mig är antingen 1) Någon typ av kompabilitetsproblem med mitt moderkort, men det verkar inte som det ska finnas. 2) Mitt PSU är för svagt. Dock satt det ett 350W PSU i datorn jag tog grafikkortet från. Jag testade en calculator för att beräkna strömförbrukning för mina komponenter och hamnade en bit under 300W.

Permalänk
Medlem

Låter ju som att du testat allt. =/

Kan du se text på skärmen när datorn startar upp? Dvs innan windows startar.

Permalänk
Medlem

Hur kopplar du in skärmen? Bara en av DVI-portarna (om det är 2 st) stödjer stödjer VGA-adapter.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Drivrutiner?

Visa signatur

2600k @ STOCK <|> GTX 970 Omega!<|> Nån samsung 500gb ssd <|> 16 GB Kingston Hyper X <|> BenQ XL2420t
"Det finns inget skrot, bara gamla delar som kan användas på nya sätt" - Mulle Meck

Permalänk
Medlem
Skrivet av elklazor:

Drivrutiner?

Borde ju få bild i BIOS oavsett drivrutiner.

Permalänk

Kör du DVI -> HDMI så kan det vara ett problem, testa i så fall med DVI -> DVI.

Visa signatur

Every time I see some piece of medical research saying that caffeine is good for you, I high-five myself. Because I'm going to live forever.
~ Linus Torvalds (2010-08-03)

Permalänk
Medlem
Skrivet av mechersmith:

Kör du DVI -> HDMI så kan det vara ett problem, testa i så fall med DVI -> DVI.

Fast om exakt samma grafikkort, skärm och kabel fungerar på en annan dator så borde väl inte det vara problemet heller? Eller kan det vara skillnad mellan olika moderkort vad gäller detta?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Goatse:

...
Testat grafikkortet i min sambos dator och konstaterat att det fungerar. Av en händelse har min sambo också ett 5770 så jag provade att stoppa in hennes i min dator men det fungerade inte heller. Min sambo har en nyare dator och ett 650W nätagg.
...
Det enda jag kan tänka mig är antingen 1) Någon typ av kompabilitetsproblem med mitt moderkort, men det verkar inte som det ska finnas. 2) Mitt PSU är för svagt. Dock satt det ett 350W PSU i datorn jag tog grafikkortet från. Jag testade en calculator för att beräkna strömförbrukning för mina komponenter och hamnade en bit under 300W.

Låna din sambos nätagg. Funkar den då så är problemet ditt budget agg.
Problemet är då troligen inte antal watt utan kvaliten (märke modell ålder).

Det finns bra, budget och dåliga nätagg.
Bra 400W agg är starkare/klarar av mer än ett 650W skräp agg.
Därför är det meningslöst att bara titta på antal watt.

Då har jag ännu inte blandat in hur det kan gå när budget och dåliga agg håller på att gå sönder.

stavfel
Permalänk
Medlem

Först, tack för så många svar!

Skrivet av FANTEN:

Låter ju som att du testat allt. =/

Kan du se text på skärmen när datorn startar upp? Dvs innan windows startar.

Nope, svart från början.

Skrivet av Hardware guy:

Hur kopplar du in skärmen? Bara en av DVI-portarna (om det är 2 st) stödjer stödjer VGA-adapter.

Kör med DVI-kablar. Har två skärmar på min dator så har kopplat in båda, provat bara med en, provat med sambons skärm. Men alltid bara med DVI.

Skrivet av elklazor:

Drivrutiner?

Har faktiskt avinstallerat nvidia i windows men som sagt ser inte ens POST-skärmen så drivrutinerna borde inte hinna spela någon roll.

Skrivet av Nallepigan:

Borde ju få bild i BIOS oavsett drivrutiner.

^

Skrivet av mechersmith:

Kör du DVI -> HDMI så kan det vara ett problem, testa i så fall med DVI -> DVI.

Nope bara "riktig" dvi.

Skrivet av Nallepigan:

Fast om exakt samma grafikkort, skärm och kabel fungerar på en annan dator så borde väl inte det vara problemet heller? Eller kan det vara skillnad mellan olika moderkort vad gäller detta?

Också min tanke.

Skrivet av panpo98:

Låna din sambos nätagg. Funkar den då så är problemet ditt budget agg.
Problemet är då troligen inte antal watt utan kvaliten (märke modell ålder).

Det finns bra, budget och dåliga nätagg.
Bra 400W agg är starkare/klarar av mer än ett 650W skräp agg.
Därför är det meningslöst att bara titta på antal watt.

Då har jag ännu inte blandat in hur det kan gå då när budget och dåliga agg håller på att gå sönder.

Jag var rädd för detta! Jag vill inte låna min sambos nätagg för hennes dator är så välbyggd och jag orkar inte koppla loss och försöka bygga ihop det lika snyggt. Det jag möjligen kan tänka mig är att ta min kompis nätagg (350w). Men det känns ju sjukt att det skulle fungera bättre än mitt 480W? Fast du skriver ju i princip att det är möjligt och han drev uppenbarligen grafikkortet med det, nytt för mig. Ska nog prova det, tack.

Permalänk
Medlem

Provade med kompisens nätagg, bara 350w men märkte att den hade 18A på 12v vs 17A på mitt eget. Fungerade inte hur som helst.

Permalänk
Medlem

Sktibra jobbat med felsökningen! Du har testat en massa grejer innan du postar på forumet.

Några snabba frågor dyker dock upp:
1. Vilket 5770 är det? Tillverkare, minne osv?
2. Hur kopplar du mellan monitor och grafikkort? Vad använder du för kabel? Är det en Full-DVI om det är DVI du använder? Finns det HDMI-kan och du testa den utgången?

Permalänk

...du kopplar väl in skärmen på nya grafikkortet och inte på den interna grafiken?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4 CPU: Intel Core i5-3470 GPU:Gigabyte Radeon R9 270X 2GB RAM: Crucial Ballistix Sport 8GB 1600MHz MB: Gigabyte GA-B75M-D3H Lagring: Kingston SSDNow V300 120GB, WDl Caviar Green 2TB PSU: Fractal Design Integra R2 500 W OS Windows 7 64 bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av epkmack:

Sktibra jobbat med felsökningen! Du har testat en massa grejer innan du postar på forumet.

Några snabba frågor dyker dock upp:
1. Vilket 5770 är det? Tillverkare, minne osv?
2. Hur kopplar du mellan monitor och grafikkort? Vad använder du för kabel? Är det en Full-DVI om det är DVI du använder? Finns det HDMI-kan och du testa den utgången?

1) XFX, 1gb.
2) Har provat 3 olika kablar (och 3 olika monitors), den ena är en modern dual link DVI som jag fick till min 120hz-skärm, men har som sagt provat 2 andra kablar också, dock bara DVI-kablar. Provade ju även kortet i sambons dator med DVI där också och då fungerade det. Det finns HDMI men jag har ingen kabel lättillgänglig för att prova det.

Skrivet av limparion:

...du kopplar väl in skärmen på nya grafikkortet och inte på den interna grafiken?

Ja. Har inte ens någon intern grafik afaik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Goatse:

Jag var rädd för detta! Jag vill inte låna min sambos nätagg för hennes dator är så välbyggd och jag orkar inte koppla loss och försöka bygga ihop det lika snyggt. Det jag möjligen kan tänka mig är att ta min kompis nätagg (350w). Men det känns ju sjukt att det skulle fungera bättre än mitt 480W? Fast du skriver ju i princip att det är möjligt och han drev uppenbarligen grafikkortet med det, nytt för mig. Ska nog prova det, tack.

Du kan ju använda 2 nätagg. Exempelvis bara driva grafikkortet med det ena och resten med ett annat för att vara på säkra sidan, har dock svårt att se att det är krämen som är boven. Det enda jag kan komma på är att testa graikkortets alla portar, annars vet jag ej

Lycka till i alla fall!

Permalänk
Medlem

Har du kollat om det finns något nytt BIOS/firmware till grafikkortet? Jag har en vän som hade ett Radeon (kommer ej ihåg modellen) men den var enormt kinkig med vilket moderkort man använde. Det kom dock en firmwareuppdatering som gjorde den lite mindre känslig dock så var det fortfarande rätt mycket strul men vi fick iaf igång det till slut.

Edit: Jag kommer ihåg att det var ett XFX men inte modell, kan det ha vart ett 5770? Det låter inte helt obekant..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Goatse:

Nope, svart från början.

Hello,

Jag hittade manualen till ditt moderkort på nätet:
http://download.gigabyte.eu/FileList/Manual/motherboard_manua...
Om du kollar på sidan 48, så står det:
Init Display First
Specifies the first initiation of the monitor display from the installed PCI graphics card or
PCI Express graphics card.
PCI Sets the PCI graphics card as the first display. (Default)
PEG Sets PCI Express graphics card as the first display

Kan du kolla vilken inställning det är satt på i BIOS? Det står att PCI är default och om du resetat ditt BIOS så står det förmodligen på PCI just nu. Det borde vara satt som PEG istället när du använder 5770kortet.

Jag hade själv ett 5770kort och det är långt från ett strömtörstigt kort. Nätagget borde inte va problemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FANTEN:

Hello,

Jag hittade manualen till ditt moderkort på nätet:
http://download.gigabyte.eu/FileList/Manual/motherboard_manua...
Om du kollar på sidan 48, så står det:
Init Display First
Specifies the first initiation of the monitor display from the installed PCI graphics card or
PCI Express graphics card.
PCI Sets the PCI graphics card as the first display. (Default)
PEG Sets PCI Express graphics card as the first display

Kan du kolla vilken inställning det är satt på i BIOS? Det står att PCI är default och om du resetat ditt BIOS så står det förmodligen på PCI just nu. Det borde vara satt som PEG istället när du använder 5770kortet.

Jag hade själv ett 5770kort och det är långt från ett strömtörstigt kort. Nätagget borde inte va problemet.

Jag har tyvärr redan provat det här, men tack ändå.

Skrivet av Goatse:
  • Provat alla möjliga BIOS-inställningar, kört fail-safe, optimized, valt PCI-E som förstahand för grafik istället för PCI.

Skrivet av Nallepigan:

Har du kollat om det finns något nytt BIOS/firmware till grafikkortet? Jag har en vän som hade ett Radeon (kommer ej ihåg modellen) men den var enormt kinkig med vilket moderkort man använde. Det kom dock en firmwareuppdatering som gjorde den lite mindre känslig dock så var det fortfarande rätt mycket strul men vi fick iaf igång det till slut.

Edit: Jag kommer ihåg att det var ett XFX men inte modell, kan det ha vart ett 5770? Det låter inte helt obekant..

Detta har jag inte provat, det blir nog sista saken jag försöker med innan jag köper ett nytt nätagg! Provar i eftermiddag.
Värt att notera att jag provade med tjejens 5770 (vet inte märke) i min dator och det fungerade inte heller. Men provar nog flasha bios ändå.

Permalänk
Medlem

Sitter alla strömsladdar i ordentligt? (2 till mobo och 1-2 till grafik).

Det låter ju väldigt märkligt att du har problem med två olika 5770, där minst ett av dom fortfarande fungerar i annan dator.

edit: De enda problem som jag stött på som är liknande är när jag inte klickat in extra-strömmen tillräckligt långt i grafikkortet.
Men det skulle självklart kunna bero på andra saker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Sitter alla strömsladdar i ordentligt? (2 till mobo och 1-2 till grafik).

Det låter ju väldigt märkligt att du har problem med två olika 5770, där minst ett av dom fortfarande fungerar i annan dator.

edit: De enda problem som jag stött på som är liknande är när jag inte klickat in extra-strömmen tillräckligt långt i grafikkortet.
Men det skulle självklart kunna bero på andra saker.

Japp de sitter i ordentligt. Har skiftat mellan mitt gamla (9600gt) och det nya (5770) uppskattningsvis 15-20 gånger nu och båda de kopplas in på samma vis, med en 6pin från agget. Både min och flickvännens 5770 fungerar i hennes dator men inget av dem fungerar i min.

Permalänk
Medlem

Detta är mycket sjukt, men nu fungerar det (nästan!).

Jag stoppade in mitt 5770 i tjejens dator och flashade kortets BIOS, fungerade bra på tjejens dator efter flash etc.
Stoppade in det i min dator, ingen förändring, fungerade fortfarande inte.
Stoppade sedan in tjejens 5770 i min dator och blev väldigt förvånad när det fungerade! (Att prova hennes kort i min dator var en av de första sakerna jag gjorde och då fungerade det inte)

Vet inte varför det plötsligt fungerar, förmodligen p.g.a allt annat jag gjort runtomkring (uppdaterat mitt mobos bios, fixat med inställningarna där). Och jag förstår fortfarande inte varför mitt 5770 inte fungerar i min dator men fungerar i tjejens. Och tjejens 5770 (samma modell, samma tillverkare, lite annat utseende) fungerar i båda.

Hur som helst sitter vi båda med varsitt 5770 i slutändan och jag slapp köpa någon ny komponent.

Permalänk
Medlem

Efter att tjejens 5770 plötsligt fungerade i min dator provade jag såklart att sätta tillbaka mitt eget men det fungerar fortfarande inte.

Permalänk
Medlem

I ett sista försök provade jag att Flasha bioset på mitt 5770 till samma BIOS som är på tjejens men det skedde ingen förändring.

Mitt:

Tjejens:

Så otroligt lika, trots det fungerar det ena i min dator och inte det andra.

Permalänk
Medlem

Du fick inte in bioset på det andra kortet verkar det som. Fick du något felmeddelande eller har du inte startat om datorn?

Permalänk
Medlem

Det råkar inte vara så att det är skitigt i PCI Express porten eller att pinnarna där i är sneda? Låter ju mer som glapp på pinnar som kanske inte används av ditt gamla kort...

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Mutt:

Du fick inte in bioset på det andra kortet verkar det som. Fick du något felmeddelande eller har du inte startat om datorn?

Inte exakt samma, jag försökte exportera BIOS från tjejens kort och lägga in på mitt men fick felmeddelande av Winflash då (wrong subtype eller liknande) så jag tog ett bios med samma version, 0.12.013.000.000.034602 och samma timings. Tänkte att det är väl nära nog.

Skrivet av Dalton Sleeper:

Det råkar inte vara så att det är skitigt i PCI Express porten eller att pinnarna där i är sneda? Låter ju mer som glapp på pinnar som kanske inte används av ditt gamla kort...

Det är noga rengjort, och som sagt fungerar det ena 5770 men inte det andra. Glapp kanske är möjligt men jag tänker att om det nu är glapp så borde jag "turat" in det rätt i alla fall en gång på 20, samt att tjejens 5770 fungerar nu och det borde väl använda samma pinnar som mitt 5770.