Permalänk
Medlem

Min dator dör en gång om dagen

Hej allihopa!

För ungefär en vecka sedan började min dator agera konstigt. Efter några timmar igång med antingen spelande eller surfande på diverse sociala medier och nyhetssidor blir skärmen svart, datorns fläktar börjar köra på högvarv varefter jag inte får någon respons från datorn över huvud taget.

Detta har inte hänt innan och min gissning har varit att grafikdrivrutinerna kanske är fel, kanske beror det på överhettning i datorn, jag vet helt enkelt inte.

System:

Operativsystem: Windows 7, Service pack 1
Grafik: AMD Radeon 7800 Series x2
Processor: Intel Core i7-3820 CPU @ 3,6ghz
Processorkylare: Standard
RAM: 8GB
Hårddisk: Vanlig hårddisk (inte SD) 1GB.

Kylning i datorn är standard för min Alienware Aurora - har ingen större koll tyvärr.

Att datorn dör händer oftare allt eftersom dagarna går och jag är rädd att jag inte besitter kunskapen för att lösa denna pickeln. Därför skriver jag här, där jag vet att folk besitter en högre kunskap än jag - hjälp har funnits här förr!

OBS: vet inte om detta hjälper men grafikdrivrutinerna är "catalyst version 13.4"... Kanske finns bättre att införskaffa men har ingen aning vart jag gör det!

Tack på förhand och jag hoppas att jag inte varit för vag i min beskrivning även om det verkligen känns så!

Glad påsk!
Niklas

Permalänk
Medlem

Nätaggets märke modell och ålder är rätt viktigt att skriva.

Permalänk

kolla tempen

Permalänk

Hej Niklas

Jeg syntes umiddelbart, som om det kunne lyde som et varme problem. Prøv at opdater BIOS & Chipset driver, da dette mange gange kan hjælpe rigtig meget på perfomance problemer. Du finder de seneste drivers her: http://www.dell.com/support/drivers/dk/da/dkdhs1/DriversHome/...

Indtast blot servicetag, og siden finder automatisk de relevante drivers.

Du kan også prøve at køre en PSA, for at teste maskinen for eventuelle hardwarefejl. Dette gøres ved at trykke F12 ved opstart, og herefter vælge "Diagnostics".

Får du nogle fejlkoder i denne test, eller ovenstående slet ikke hjælper, må du meget gerne sende mig en privat besked med dit servicetag, så ser jeg nærmere på sagen.

Med venlig hilsen

Karina Hansen
Dell | Social Media & Communities Professional
Følg os på Twitter: @DellLyssnar og Facebook

Visa signatur

Vi på Dell Sociala Medier hanterar frågor som gör gällande befintliga beställningar och produkter som kunder fortfarande har garanti på.

Tyvärr kan vi inte svara på sälj- och marknadsföringsfrågor.

Det går utmärkt att kontakta oss på Facebook, Twitter (@DellLyssnar) och här på forumet - både i trådar och genom privata meddelanden.