Permalänk
Medlem

installera windows på en ny SSD?

hej jag funderar på att skaffa en SSD att ha windows 7 på men jag har redan installerat windows 7 på den HDD som jag har nu. jag undrar bara hur ska jag göra när jag ska installera windows på en ny hårddisk när det redan är instalerat på en gammal? måste jag avinstallera det på något vis eller hur ska jag göra? ( den gammla hårddisken ska jag ha kvar i datorn)
tackar vänligast för era svar

Permalänk

Bara att Installera Win 7 på SSD sen när du startar datorn får du välja vilket operativsystem du vill starta på, då väljer du SSD sen är det bara att ta bort Windows på HDD !

edit: kan behövas att du ändrar boot prio till SDD i bios.

Permalänk
Medlem

Du använder samma produktnyckel när du installerar om Windows, du behöver inte avinstallera. Annars kan du klona över operativsystemet från din hårddisk till SSDn så slipper du installera om allt, köper du en Samsung SSD följer ett kloningsprogram med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mackan.O:

hej jag funderar på att skaffa en SSD att ha windows 7 på men jag har redan installerat windows 7 på den HDD som jag har nu. jag undrar bara hur ska jag göra när jag ska installera windows på en ny hårddisk när det redan är instalerat på en gammal? måste jag avinstallera det på något vis eller hur ska jag göra? ( den gammla hårddisken ska jag ha kvar i datorn)
tackar vänligast för era svar

Går du från hdd till ssd är nyinstallation att rekommendera, inte kloning.
Sen skall du endast ha ssd'n ansluten när du installerar OS, efter det är klart ansluter du den gamla hdd'n och formaterar den som vanligt.
Gör ingen dualboot som nämnts ovan, det kan ställa till problem när du sedan skall ta bort OS från hdd'n.

Innan du installerar OS på ssd'n så kolla även i bios så du har AHCI aktiverat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Går du från hdd till ssd är nyinstallation att rekommendera, inte kloning.
Sen skall du endast ha ssd'n ansluten när du installerar OS, efter det är klart ansluter du den gamla hdd'n och formaterar den som vanligt.
Gör ingen dualboot som nämnts ovan, det kan ställa till problem när du sedan skall ta bort OS från hdd'n.

Innan du installerar OS på ssd'n så kolla även i bios så du har AHCI aktiverat.

Tack så mycket detta kommer nog hjälpa mycket

Skickades från m.sweclockers.com