Dator startar inte efter att ha varit strömlös

Permalänk
Medlem

Dator startar inte efter att ha varit strömlös

Hej hej!

Efter ett mindre underhåll (installerade en hot swap-bay) idag ville inte min dator starta. När jag tryckte på startknappen hände absolut ingenting. Inte ett litet blink, ingen fläktrörelse, nada. Det är inte heller första gången det här har hänt. Efter en "norsk omstart" (rycka ur alla sladdar och sätta i igen) startade den som vanligt. Problemet verkar bara uppstå efter att dator varit strömlös (LAN, underhåll, flytt). Det har aldrig varit några problem att starta datorn när den bara stängts av och varit fortsatt inkopplad i väggen.

Är det någon som råkar veta vad problemet kan vara? Komponenter finnes i sign.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Skrivet av LemonIllusion:

Hej hej!

Efter ett mindre underhåll (installerade en hot swap-bay) idag ville inte min dator starta. När jag tryckte på startknappen hände absolut ingenting. Inte ett litet blink, ingen fläktrörelse, nada. Det är inte heller första gången det här har hänt. Efter en "norsk omstart" (rycka ur alla sladdar och sätta i igen) startade den som vanligt. Problemet verkar bara uppstå efter att dator varit strömlös (LAN, underhåll, flytt). Det har aldrig varit några problem att starta datorn när den bara stängts av och varit fortsatt inkopplad i väggen.

Är det någon som råkar veta vad problemet kan vara? Komponenter finnes i sign.

Har du kollat så strömsladden sitter i väggen och i datorn? Kolla också brytaren bredvid strömuttaget i datorn, själv brukar jag alltid slå av den när jag öppnar datorn och sen glömma att slå på den igen.

Visa signatur

Dator: MSI B550 Tomahawk || AMD 5600X || Noctua NH-U12S || MSI RTX 2070 Armor 8GB || Kingston HyperX 32GB @ 3600MHz CL16 || PNY CS3030 1TB + SSD 500GB + HDD 4000GB || Phanteks Enthoo Pro || Corsair AX 760W

Permalänk
Medlem
Skrivet av gamefreak:

Har du kollat så strömsladden sitter i väggen och i datorn? Kolla också brytaren bredvid strömuttaget i datorn, själv brukar jag alltid slå av den när jag öppnar datorn och sen glömma att slå på den igen.

Tyvärr inte så enkelt. Har ryckt i och ur bara den sladden (även lämnat urkopplad 30min) utan reslutat samt knäppt på och av strömbrytaren flera gånger. Nätsladden har inte heller kopplats ur väggen.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Måndagsex-nätagg?

Visa signatur

🖥 AMD 5600X (+ Noctua NH-L9a-AM4 chromax.black) | ROG Strix B550-I | 32GB Corsair Vengeance 3600Mhz | Asus TUF RTX 4070 Ti | Samsung 980 Pro NVMe | Corsair SF600 | Lian Li A4-H2O | 2 x Noctua NF-A12x25 | Acer Predator XB271HU | ⌨️ Varmilo VA109M | 🖱 Razer Deathadder V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gling:

Måndagsex-nätagg?

Är självklart en möjlighet. Har tyvärr inget annat att försöka med just nu. Kostar det något att skicka på RMA till corsair om det skulle visa sig att nätagget är helt?

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk

Har du kollat batteriet i moderkortet? Jag har själv varit med om liknande när det slutat fungera.

Visa signatur

CPU: AMD Phenom II X4 965BE GPU: RX 480 4GB RAM: 16GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flinken123:

Har du kollat batteriet i moderkortet? Jag har själv varit med om liknande när det slutat fungera.

Nej, det har jag faktiskt inte gjort, ska testa att byta det. Fast borde inte BIOS ha återställts om det var batteriet som inte ville mer?

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Nej, det har jag faktiskt inte gjort, ska testa att byta det. Fast borde inte BIOS ha återställts om det var batteriet som inte ville mer?

Jo alla bios inställningar återställs om batteriet är kasst.

Låter mer som nätagget är boven i dramat, antingen glapp i kablarna (modulära kablarna) eller som någon redan nämnt ett måndags ex.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Jo alla bios inställningar återställs om batteriet är kasst.

Låter mer som nätagget är boven i dramat, antingen glapp i kablarna (modulära kablarna) eller som någon redan nämnt ett måndags ex.

Jag har faktiskt misstänkt nätagget själv då problemet uppstod först vid byte av nätagg och grafikkort, och jag tror inte grafikkortet kan vara den felande komponenten här. Jag får ta och kontakta corsair (är fortfarande intresserad av att veta om det kostar mig något att skicka in ett fullt fungerande nätagg) och få det utbytt.
Kablarna tror jag tyvärr inte heller är problemet. Jag tryckte till alla kablar som behövs för att starta ordentligt i båda ändar utan resultat.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Jag har faktiskt misstänkt nätagget själv då problemet uppstod först vid byte av nätagg och grafikkort, och jag tror inte grafikkortet kan vara den felande komponenten här. Jag får ta och kontakta corsair (är fortfarande intresserad av att veta om det kostar mig något att skicka in ett fullt fungerande nätagg) och få det utbytt.
Kablarna tror jag tyvärr inte heller är problemet. Jag tryckte till alla kablar som behövs för att starta ordentligt i båda ändar utan resultat.

Är det mindre än 1 år sedan så ta det med stället du köpt agget på.
Fullt fungerande är det ju inte , men jag misstänker du menar om dom inte kan hitta något och om det då kostar dig något, det är ju bara att fråga vad deras policy är.

Händer det var gång borde dom kunna återskapa problemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Är det mindre än 1 år sedan så ta det med stället du köpt agget på.
Fullt fungerande är det ju inte , men jag misstänker du menar om dom inte kan hitta något och om det då kostar dig något, det är ju bara att fråga vad deras policy är.

Händer det var gång borde dom kunna återskapa problemet.

Har för mig att Corsair vill att man ska ta det direkt till dem. Har även hört gott om Corsairs support och RMA-avdelning så jag tar det hellre där än genom ÅF. Ska skapa en tråd i deras forum imorn så får vi se om nätagget blir utbytt.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Jag tror jag har löst det nu. Har spenderat hela dagen med att felsöka (symptomen uppstår inte förrän efter en sisådär 5-10min) och lyckades till slut få den att fungera rätt genom att plocka bort mitt alldeles för gamla trådlösa nätverkskort som jag hade glömt bort att det fanns (inkopplat med förlängning så syntes inte).
Återkommer om det händer igen, men jag hoppas innerligt att problemet är försvunnet för all framtid.

Tack för allas hjälp!

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Glömde givetvis återkomma ända till nu då jag blev påmind i en annan tråd. Den riktiga boven visade sig vara USB-hubben i min skärm (P23T-6) som det trådlösa nätverkskortet satt i. Jag skulle tro att datorn blev backfeedad på något sätt från skärmens nätaggregat, vilket datorns nätaggregat inte tyckte var en höjdaridé och sade ifrån.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.