Datorn stendöd efter byte av plats...

Permalänk
Avstängd

Datorn stendöd efter byte av plats...

Tjenare Sweclockers!

Jag hade precis byggt ihop datorn med mina komponenter och datorn gick för fullt.
Efter jag hade flyttat datorn från plats A till B och kopplat in den så var den precis stendöd... Jag har testat och felsök't lite smått, bl.a dragit ett gem mellan en svart - grön pinne på 24ATX för att checka PSU:n, allt funkar i systemet då.
Moderkorts lampan lyser, jag har testat och clear cmos men verkligen inget händer. Observa att jag har custom vattenyklning i datorn, så det vore skönt och undvika att flytta runt flera saker i chassit!

EDIT: Plats A = Uterummet, Plats B = Mitt rum (Dvs inte så långt..!).

All hjälp uppskattas!

Permalänk
Medlem

Hur långt är det mellan A och B? Hur flyttades den? Mer information behövs.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Crewsom:

Hur långt är det mellan A och B? Hur flyttades den? Mer information behövs.

Från vårt uterum till mitt rum, jag bar den utan några problem eller skador.

Permalänk
Medlem

Får du någon felkod genom onboard speaker/bugcheck LED? Det är rätt vanligt att grafkkortet skakar loss lite, särskilt om man flyttar datorn i bil t.ex.

Visa signatur

Nummer ett: CPU: Ryzen 3800X. GPU: Asus Strix RTX 2080 ti MB: Asus ROG Strix X570 Gaming.RAM: 16GB G.Skill Flare X DDR4 3200Mhz CL14. Kylare: NZXT Kraken X62. PSU: Seasonic Prime Ultra 850W Titanium. Chassi: Phanteks Enthoo Evolv XSkärm: Asus PB287Q (4K),

Bärbara: Acer Aspire V Nitro VN7-591. CPU i7 4710HQ. RAM: 8GB 1600Mhz DDR3. GPU GTX 860M.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Niczo:

Får du någon felkod genom onboard speaker/bugcheck LED? Det är rätt vanligt att grafkkortet skakar loss lite, särskilt om man flyttar datorn i bil t.ex.

Med tanke på att datorn inte startar alls, så har jag svårt att tro det :3

Permalänk

Är troligen någon sladd som lossnat.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 4670k 3.4GHz MB: Asus Z87-A GPU: Radeon R9 280X RAM: Corsair Vengeance LP 16GB HDD: WD Blue 1TB PSU: be quiet! Pure Power 630w Låda: Fractal Design Define R4 Arctic White OS: Windows 7 Home Premium 64bit KB: Ducky G2PRO Grey PBT MX Clear
¯\_(ツ)_/¯

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jupiter IV:

Är troligen någon sladd som lossnat.

Någon speciell som du yrkar på?

Permalänk
Medlem

checka alla sladdar, speciellt PWR och dess kompisar runtomkring.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av morxy49:

checka alla sladdar, speciellt PWR och dess kompisar runtomkring.

Den enda som jag har inkopplad från front panelen är PWR och den är korrekt inkopplad :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niczo:

Får du någon felkod genom onboard speaker/bugcheck LED? Det är rätt vanligt att grafkkortet skakar loss lite, särskilt om man flyttar datorn i bil t.ex.

Ja, hen tog säkert bilen mellan uterummet och sitt eget rum...

Permalänk
Medlem
Skrivet av stendöd:

Den enda som jag har inkopplad från front panelen är PWR och den är korrekt inkopplad :/

så datorn är alltså helt död? inga livstecken alls, såsom lampor, fläktar, något pip?
du har inte glömt sätta på switchen på nätagget?

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av stendöd:

Jag har testat och felsök't lite smått, bl.a dragit ett gem mellan en svart - grön pinne på 24ATX för att checka PSU:n, allt funkar i systemet då.

Blir lite förvirrad av denna formulering, du får gärna förklara vad du menar med att "allt funkar i systemet då". Får du bild? POST?

Visa signatur

Nummer ett: CPU: Ryzen 3800X. GPU: Asus Strix RTX 2080 ti MB: Asus ROG Strix X570 Gaming.RAM: 16GB G.Skill Flare X DDR4 3200Mhz CL14. Kylare: NZXT Kraken X62. PSU: Seasonic Prime Ultra 850W Titanium. Chassi: Phanteks Enthoo Evolv XSkärm: Asus PB287Q (4K),

Bärbara: Acer Aspire V Nitro VN7-591. CPU i7 4710HQ. RAM: 8GB 1600Mhz DDR3. GPU GTX 860M.

Permalänk
Medlem

Du kommer tyvärr inte undan en rejäl felsökning eftersom nästa allt kan blockera så att datorn inte starta. Speciellt struntsaker/kablar du tror inte spelar roll.

Tills du får liv i datorn så behöver du bara 4 delar.
Moderkort
Processor+Kylare
Nätagg+Kabel
Minne

Utanför chassit tar du bort ALLT UTOM strömkabeln till nätagget.
Innanför chassit tar du bort grafikkortet, SATA kablar, PCI kort mm.

Chassit kablar/knapparna som går till moderkortet kan det också vara något fel på. Ta bort dom. Den som startar datorn (Power SW eller nåt) kan ersättas med en skruvmejsel som du rör metall piggarna (kortsluta mjukt) på moderkortet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av morxy49:

så datorn är alltså helt död? inga livstecken alls, såsom lampor, fläktar, något pip?
du har inte glömt sätta på switchen på nätagget?

Alla delar fungerar var för sig vet jag säkert utom, Moderkort, CPU och RAM (Förslag på hur jag kan testa detta!) Och nej jag har inte glömt switchen haha.

Skrivet av Niczo:

Blir lite förvirrad av denna formulering, du får gärna förklara vad du menar med att "allt funkar i systemet då". Får du bild? POST?

Jag kopplade som nedan och allt i system fungerade då (Pump, fläktar, LED osv), då moderkortet inte var inkopplat samtidigt så kan jag iaf dra slutsatsen att PSUn borde fungera.

Skrivet av panpo98:

Du kommer tyvärr inte undan en rejäl felsökning eftersom nästa allt kan blockera så att datorn inte starta. Speciellt struntsaker/kablar du tror inte spelar roll.

Tills du får liv i datorn så behöver du bara 4 delar.
Moderkort
Processor+Kylare
Nätagg+Kabel
Minne

Utanför chassit tar du bort ALLT UTOM strömkabeln till nätagget.
Innanför chassit tar du bort grafikkortet, SATA kablar, PCI kort mm.

Chassit kablar/knapparna som går till moderkortet kan det också vara något fel på. Ta bort dom. Den som startar datorn (Power SW eller nåt) kan ersättas med en skruvmejsel som du rör metall piggarna (kortsluta mjukt) på moderkortet.

Jag har testat och endast ha moderkort, processor(kylare), agg och minne inkopplat, gav tyvärr inget bättre resultat än förut, ska testa det med skruvmejslen!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av panpo98:

Chassit kablar/knapparna som går till moderkortet kan det också vara något fel på. Ta bort dom. Den som startar datorn (Power SW eller nåt) kan ersättas med en skruvmejsel som du rör metall piggarna (kortsluta mjukt) på moderkortet.

Haha, det funkade faktiskt. Frågan lyder då, hur jag ska gå till väga?
Ska jag byta ut front panelen, för jag ska väll inte behöva starta datorn med en skruvmejsel varje gång x)

Permalänk
Medlem
Skrivet av stendöd:

Haha, det funkade faktiskt. Frågan lyder då, hur jag ska gå till väga?
Ska jag byta ut front panelen, för jag ska väll inte behöva starta datorn med en skruvmejsel varje gång x)

Såna brytare är ju väldigt enkelt konstruerade, du kan säkert fixa den själv om nån lödning är av.

Visa signatur

Nummer ett: CPU: Ryzen 3800X. GPU: Asus Strix RTX 2080 ti MB: Asus ROG Strix X570 Gaming.RAM: 16GB G.Skill Flare X DDR4 3200Mhz CL14. Kylare: NZXT Kraken X62. PSU: Seasonic Prime Ultra 850W Titanium. Chassi: Phanteks Enthoo Evolv XSkärm: Asus PB287Q (4K),

Bärbara: Acer Aspire V Nitro VN7-591. CPU i7 4710HQ. RAM: 8GB 1600Mhz DDR3. GPU GTX 860M.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stendöd:

Haha, det funkade faktiskt. Frågan lyder då, hur jag ska gå till väga?
Ska jag byta ut front panelen, för jag ska väll inte behöva starta datorn med en skruvmejsel varje gång x)

skönt att du hittade problemet!:)
vad är det för chassi? troligtvis kan du bara byta ut startknappen.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Niczo:

Såna brytare är ju väldigt enkelt konstruerade, du kan säkert fixa den själv om nån lödning är av.

Jag har faktiskt aldrig "lönat" förut, så kan noll på den fronten :3

Skrivet av morxy49:

skönt att du hittade problemet!:)
vad är det för chassi? troligtvis kan du bara byta ut startknappen.

Corsair 800D, förslag?

Permalänk
Avstängd

Dammit!

Nu när jag fått igång datorn, så startar ingenting annat...
Dvs skärmarna ses inte, tangentbordet och musen startar inte heller.
Råkade dock klicka på memok innan, kan detta påverka något?

EDIT: Bara jag som inte hade satt dit RAM:et ordentligt....

Permalänk
Medlem

Du kan göra så här tills du fixat det.

I bios under power finns en inställning med 3 lägen som bestämmer vad datorn ska göra efter ett strömavbrott. Ändra så att datorn alltid startar när strömmen kommer tillbaka. Sen skaffar du ett grenuttag med knapp som du kopplar datorn mm till. Det finns t.o.m såna med fjärrkontroll (som till TV).

Edit:
Har ditt chassi en reset knapp?
Man kan kolla var på moderkortet Power SW kabeln ska sitta och flytta Reset kabel dit.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av panpo98:

Du kan göra så här tills du fixat det.

I bios under power finns en inställning med 3 lägen som bestämmer vad datorn ska göra efter ett strömavbrott. Ändra så att datorn alltid startar när strömmen kommer tillbaka. Sen skaffar du ett grenuttag med knapp som du kopplar datorn mm till. Det finns t.o.m såna med fjärrkontroll (som till TV).

Edit:
Har ditt chassi en reset knapp?
Man kan kolla var på moderkortet Power SW kabeln ska sitta och flytta Reset kabel dit.

Jag kopplade reset knappen som start, tack för tipsen

Permalänk
Avstängd
Skrivet av stendöd:

Jag kopplade reset knappen som start, tack för tipsen

hmmm panik datorn är död- slutresultat du är klanten som kopplar kablar fel. menar hur startade du datorn i rum A medskruvmejssel eller?

det första man kollar är faktist är powerpinn kontakterna inkopplade rätt samt all annan utrustning
det andra man kollar är ifall nätagget är trasigt.

Visa signatur

Datorer: i7 4930k med dubbla 780 dubbla 250gb ssd diskar. 32gb

Jag har Asberger så dryga svar/medelanden kan leda till missförstånd från min sida så unvik dryga svar då det nu kan missuppfattas fel från från min sida.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tranceguy:

hmmm panik datorn är död- slutresultat du är klanten som kopplar kablar fel. menar hur startade du datorn i rum A medskruvmejssel eller?

det första man kollar är faktist är powerpinn kontakterna inkopplade rätt samt all annan utrustning
det andra man kollar är ifall nätagget är trasigt.

men nu var ju pwr kabeln rätt kopplad ifrån början, grejen är ju att ts av/på knapp gått sönder och att han pga det kopplade in reset knappen för o använda den som startknapp istället. Och jag har oftare haft trasigt nätagg än trasig knapp så var inte så dumt antagande att det kunde vara nätaggregatet

Visa signatur

asus b350 strix, 1TB Seagate Barracuda 7200rpm 64MB, Ryzen 1600 , corsair 16 GB 2666 Mhz, Gigabyte Radeon R9 280X 3GB (Tahiti XTL) Fractal Design Define R4 Svart,ocz 700w semimod, windows 10 , asus 24 vg248qe 144hz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dusken912:

men nu var ju pwr kabeln rätt kopplad ifrån början, grejen är ju att ts av/på knapp gått sönder och att han pga det kopplade in reset knappen för o använda den som startknapp istället. Och jag har oftare haft trasigt nätagg än trasig knapp så var inte så dumt antagande att det kunde vara nätaggregatet

det är väl det första man tänker (att nätagget är trasigt) på när man märker det som så här. Jag har varit med att nätsladden varit trasig åxå. men då funkade inte datorn heller från start. så vist felsöka är altid lika kul. Senaste burken jag byggde nu för någon vecka sedan kopplade jag vist fel på resset knappen och start knappen men då tryckte jag på ressetknappen för att se om jag nu varit så klantig (vilket jag va). Har aldig haft panik när en dator inte startat ,dock är gångerna få jag vet direkt vars jag ska felsöka när saker o ting inte funkar vid ett datorbygge

Visa signatur

Datorer: i7 4930k med dubbla 780 dubbla 250gb ssd diskar. 32gb

Jag har Asberger så dryga svar/medelanden kan leda till missförstånd från min sida så unvik dryga svar då det nu kan missuppfattas fel från från min sida.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tranceguy:

det är väl det första man tänker (att nätagget är trasigt) på när man märker det som så här. Jag har varit med att nätsladden varit trasig åxå. men då funkade inte datorn heller från start. så vist felsöka är altid lika kul. Senaste burken jag byggde nu för någon vecka sedan kopplade jag vist fel på resset knappen och start knappen men då tryckte jag på ressetknappen för att se om jag nu varit så klantig (vilket jag va). Har aldig haft panik när en dator inte startat ,dock är gångerna få jag vet direkt vars jag ska felsöka när saker o ting inte funkar vid ett datorbygge

men i det här fallet så var det ingen klantighet involverad, så att säga att ts är klantig för att hen gör en lösning på problemet genom att koppla "fel" är inte riktigt rätt. Och jag måste säga att kolla så att nätagget funkar är en rätt stor del i felsökningen. Kollar man samtidigt alla kablar som brukar kunna hoppa loss vid förflyttning så har man gjort en del till utav det. Pwr knappen hade antagligen varit det sista jag kollade i ett sånt här läge om jag ens hade provat det.

Visa signatur

asus b350 strix, 1TB Seagate Barracuda 7200rpm 64MB, Ryzen 1600 , corsair 16 GB 2666 Mhz, Gigabyte Radeon R9 280X 3GB (Tahiti XTL) Fractal Design Define R4 Svart,ocz 700w semimod, windows 10 , asus 24 vg248qe 144hz