Permalänk
Medlem

Problem med modekort och komplett!

Hej.
Idag skulle jag och en kompis sätta i hans "nya" (demovara) grafikkort, ett XFX r9 290. När vi satte i grafikkortet och skulle installera drivrutinerna så låste sig datorn. Vi testade detta flera gånger, dels med dom nyaste drivrutinerna och dels med lite äldre, datorn laggade ihop varje gång. Sen testade vi hans grafikkort i min dator, jag har exakt samma grafikkort, i min dator gick det att spela bf4 på high/ultra utan problem. Efter detta bestämde vi oss för att installera om datorn, inte heller detta funkade, samma problem uppstår, datorn laggar ihop.

Det känns ju som att det inte kan vara grafikkortet då det funkade i min dator...? Det jag misstänker är att modekortet inte funkar tillsammans med grafikkortet...

Värt att tillägga är att kompisen använde datorn ett tag utan att ha ett grafikkort, då funkade den felfritt.

Kompisens dator:

ASUS Z87-PRO, Socket-1150
Cooler Master HAF XB Evo Svart
Crucial DDR3 BallistiX Sport 1600MHz 8GB
Intel Core i7-4770K
Samsung SSD 840 EVO 120GB OEM
XFX ProSeries Core Edition 850W PSU

Min dator:

MSI Z87-g45 med samma delar som ovan + mekanisk hårddisk + cd-läsare

Mycket tacksam för snabba svar då vi sitter här och kliar oss i huvudet!

Mvh B0llA

Permalänk
Medlem
Skrivet av B0llA:

Hej.
Idag skulle jag och en kompis sätta i hans "nya" (demovara) grafikkort, ett XFX r9 290. När vi satte i grafikkortet och skulle installera drivrutinerna så låste sig datorn. Vi testade detta flera gånger, dels med dom nyaste drivrutinerna och dels med lite äldre, datorn laggade ihop varje gång. Sen testade vi hans grafikkort i min dator, jag har exakt samma grafikkort, i min dator gick det att spela bf4 på high/ultra utan problem. Efter detta bestämde vi oss för att installera om datorn, inte heller detta funkade, samma problem uppstår, datorn laggar ihop.

Det känns ju som att det inte kan vara grafikkortet då det funkade i min dator...? Det jag misstänker är att modekortet inte funkar tillsammans med grafikkortet...

Värt att tillägga är att kompisen använde datorn ett tag utan att ha ett grafikkort, då funkade den felfritt.

Kompisens dator:

ASUS Z87-PRO, Socket-1150
Cooler Master HAF XB Evo Svart
Crucial DDR3 BallistiX Sport 1600MHz 8GB
Intel Core i7-4770K
Samsung SSD 840 EVO 120GB OEM
XFX ProSeries Core Edition 850W PSU

Min dator:

MSI Z87-g45 med samma delar som ovan + mekanisk hårddisk + cd-läsare

Mycket tacksam för snabba svar då vi sitter här och kliar oss i huvudet!

Mvh B0llA

Ifall datorn funkar korrekt utan grafikkortet så luktar det kompabilitetsproblem, biosuppdatera moderkortet först och sen testa igen

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Skrivet av godspeed:

Ifall datorn funkar korrekt utan grafikkortet så luktar det kompabilitetsproblem, biosuppdatera moderkortet först och sen testa igen

Tack så mycket för svaret!

Jag är "kompisen". Några frågor;

-Ska jag koppla ut grafikkortet och ominstallera windows ännu en gång? För som det ser ut nu, med grafikkortet inkopplat, går det inte gör något...

-Hur uppdaterar man bios?

Mycket tacksam för ytterligare svar då jag börjar bli en aning frustrerad...

Permalänk
Medlem
Skrivet av doglas2009:

Tack så mycket för svaret!

Jag är "kompisen". Några frågor;

-Ska jag koppla ut grafikkortet och ominstallera windows ännu en gång? För som det ser ut nu, med grafikkortet inkopplat, går det inte gör något...

-Hur uppdaterar man bios?

Mycket tacksam för ytterligare svar då jag börjar bli en aning frustrerad...

Här laddar du ned ny version av BIOS samt annat som hör till. Läs i moderkortsmanualen om du är osäker.

http://www.asus.com/Motherboards/Z87PRO/HelpDesk_Download/

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

Ställer ni om i bios att köra på externt kort och stänger av det interna?

Permalänk
Skrivet av dabman:

Ställer ni om i bios att köra på externt kort och stänger av det interna?

Nej, det har vi inte gjort. Sitter just nu och letar i BIOS...

Men jag har ju satt hdmi direkt i grafikkortet, om det inte var på så borde det väl inte blivit bild alls?

Permalänk

Var i BIOS ska jag kunna stänga av det integrerade?! Har gått igenom BIOS nu och har inte hittat något alls...

Permalänk
Medlem

Kollade också i manualen, det går inte. Den är antagligen auto togglande.
Uppdatera BIOS enligt länk han gav: http://www.asus.com/Motherboards/Z87PRO/HelpDesk_Download/
Senate bios: http://dlcdnet.asus.com/pub/ASUS/mb/LGA1150/Z87-PRO/Z87-PRO-A...

Läs sektion 3.11 hur det går till: http://dlcdnet.asus.com/pub/ASUS/mb/LGA1150/Z87-PRO/E8489_Z87...

Permalänk
Skrivet av dabman:

Kollade också i manualen, det går inte. Den är antagligen auto togglande.
Uppdatera BIOS enligt länk han gav: http://www.asus.com/Motherboards/Z87PRO/HelpDesk_Download/
Senate bios: http://dlcdnet.asus.com/pub/ASUS/mb/LGA1150/Z87-PRO/Z87-PRO-A...

Läs sektion 3.11 hur det går till: http://dlcdnet.asus.com/pub/ASUS/mb/LGA1150/Z87-PRO/E8489_Z87...

Tack för svaret!

Är det BIOS eller BIOS Utilities jag ska ladda ner?

Permalänk
Medlem
Skrivet av doglas2009:

Tack för svaret!

Är det BIOS eller BIOS Utilities jag ska ladda ner?

Länken till BIOS ligger med i mitt svar.

Permalänk
Skrivet av dabman:

Länken till BIOS ligger med i mitt svar.

Jo det vet jag, men det är alltså BIOS jag ska ladda ner och inte BIOS Utilities?

Permalänk
Medlem
Skrivet av doglas2009:

Jo det vet jag, men det är alltså BIOS jag ska ladda ner och inte BIOS Utilities?

Länken ligger med säger jag ju: http://dlcdnet.asus.com/pub/ASUS/mb/LGA1150/Z87-PRO/Z87-PRO-A...

Permalänk
Skrivet av dabman:

Oj, ursäkta, missade det.

Måste jag ladda ner alla andra drivrutiner till modekortet, eller räcker det med bara bios till en början med?

När jag kollade på någon video på youtube pratade han om någon "Asus Update", att det skulle behövas?! Den videon är dock lite gammal...

Permalänk
Medlem

Börja med BIOS och se hur det går. Det går att uppdatera inifrån Windows, men det är inte rekommenderat.

Själv använder jag alltid EZ Flash, väldigt enkelt.
Här är en instruktionsfilm från Asus själv.
http://www.youtube.com/watch?v=NQKQj_aASCQ

Permalänk

Nu tror jag att vi har lyckats uppdatera BIOS. "Bios Version: 01/28/2014", vilket borde vara den senaste. Nu ska vi då koppla in grafikkortseländet...

Permalänk

Nu kanske det finns hopp?!

Följande text kom upp när vi nu startade upp datorn med grafikkortet inkopplat; "The memory adress is insufficient due to Intel Thunderbolt resource consumption. The onboard thunderbolt is now disabled for better system resource allocation. Strongly suggest to press f1 to enter Bios setup and manually disable the unused I/0 peripheral controllers. (Recommended items: SATA/LAN/Wi-Fi/Thunderbolt controller.) Press f1 to enter setup"

Vad betyder det?!

Permalänk

Utan att ha fixat med Thunderbolt, vad det nu betyder, så försökte vi installera drivrutinerna till grafikkortet. Vi kom till så långt att det började installera och helt plötsligt började skärmen hacka och skärmen förlorade signal. Vad ska vi göra?!?!

Nu kom det visst en trevlig Bluescreen, till och med den är helt laggig så man inte kan se något. WOHOOO ...

Värt att tillägga är att allt går väldigt hackigt fram till att helvetet kraschar...

Permalänk

Efter att ha läst här http://www.tomshardware.co.uk/answers/id-2011144/problem-grap... så verkar det som det krävs antingen äldre version av bios (vilket inte känns optimalt) eller att bara lämna tillbaka modekortet och hoppas på att få ett nytt.

Permalänk
Medlem

Verkar som att det är moderkortet som är knas. RMA det.

Permalänk
Skrivet av dabman:

Verkar som att det är moderkortet som är knas. RMA det.

Känns lite så, ja. Det verkade som herren på komplett tyckte jag skulle skicka tillbaka det. Det enda tips han hade var att ta ut batteriet ur modekortet, men det verkar inte ha funkat. Ska låta en kompis kolla på det en gång till, om inte han kan fixa det skickar jag tillbaka det...

Permalänk
Medlem
Skrivet av doglas2009:

Ingen som vet vad detta betyder? Hade ju varit bra om jag kunde testat det innan jag ringer komplett ang tillbakaskickandet av modekortet...

Om ingen annan har någon bra idé?

Men herrejösses, synd jag inte var vaken o såg de här
Iallafall, det betyder att du ska stänga av nåt av de där, dvs stäng av Thunderbolt och även wifi så bör meddelandet försvinna, kortet är nog inte defekt, det är bara det att du delar för mycket pci-e lanes troligen (om jag minns det här rätt nu förstås) och då du har extra kort i så blir det för mycket saker och som det står så räcker inte resurserna till

Så, in i bios, och stäng av Thunderbolt bland annat, det lär du inte använda ändå

Dessutom, testa att ändra pci-express till gen2 också, allt det här står i manualen, sitter just nu på tok för tajt till för att kunna länka till avsnitten men om du googlar så bör du hitta några poster om det här och hur folk löst det, ett par har iofs fått sina kort bytta och det funkat men en del har fått nya kort och det visade sig vara helt andra saker

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Skrivet av godspeed:

Men herrejösses, synd jag inte var vaken o såg de här
Iallafall, det betyder att du ska stänga av nåt av de där, dvs stäng av Thunderbolt och även wifi så bör meddelandet försvinna, kortet är nog inte defekt, det är bara det att du delar för mycket pci-e lanes troligen (om jag minns det här rätt nu förstås) och då du har extra kort i så blir det för mycket saker och som det står så räcker inte resurserna till

Så, in i bios, och stäng av Thunderbolt bland annat, det lär du inte använda ändå

Dessutom, testa att ändra pci-express till gen2 också, allt det här står i manualen, sitter just nu på tok för tajt till för att kunna länka till avsnitten men om du googlar så bör du hitta några poster om det här och hur folk löst det, ett par har iofs fått sina kort bytta och det funkat men en del har fått nya kort och det visade sig vara helt andra saker

Jag har ju bara ett grafikkort installerat, hur kan jag använda för många pci-e lanes då?

Testade dock att ändra till gen2. Vi har installerat drivrutinerna till grafikkortet. Det är inte jättestabilt...
Skärmen försvinner lite och så kommer den tillbaka några sekunder senare och säger "display driver responding and has recovered.

Några idéer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av doglas2009:

Jag har ju bara ett grafikkort installerat, hur kan jag använda för många pci-e lanes då?

Testade dock att ändra till gen2. Vi har installerat drivrutinerna till grafikkortet. Det är inte jättestabilt...
Skärmen försvinner lite och så kommer den tillbaka några sekunder senare och säger "display driver responding and has recovered.

Några idéer?

Lustigt det där, låter nästan fortfarande som att grafikkortet är inkompatibelt på nåt vis

Testade ni någonsin att använda ditt grafikkort i hans dator?

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Skrivet av godspeed:

Lustigt det där, låter nästan fortfarande som att grafikkortet är inkompatibelt på nåt vis

Testade ni någonsin att använda ditt grafikkort i hans dator?

Ja, vi testade det i hans dator, jag testade även hans grafikkort i min dator och samma problem uppstod.

I hans dator startade vi bf4 på high/ultra och det flöt på bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av doglas2009:

Ja, vi testade det i hans dator, jag testade även hans grafikkort i min dator och samma problem uppstod.

I hans dator startade vi bf4 på high/ultra och det flöt på bra.

Nu ska vi se, jag är trött som fan efter en lång dag på jobbet

1: Är mitt påstående korrekt här, ditt grafikkort funkade fint i din kompis dator?

2: Hans grafikkort funkade fint i din dator?

3 :Är korten verkligen exakt samma kort som jag förstått det? -och då menar jag exakt samma ända ner i varenda bokstav i beteckningen i part-nummer?

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Skrivet av godspeed:

Nu ska vi se, jag är trött som fan efter en lång dag på jobbet

1: Är mitt påstående korrekt här, ditt grafikkort funkade fint i din kompis dator?

2: Hans grafikkort funkade fint i din dator?

3 :Är korten verkligen exakt samma kort som jag förstått det? -och då menar jag exakt samma ända ner i varenda bokstav i beteckningen i part-nummer?

1. Ja, mitt kunde spela bf4 på high/ultra utan lagg i hans dator.

2. Nej, det hade exakt samma problem som mitt i min dator.

3. Ja det ska det vara.

Tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av doglas2009:

1. Ja, mitt kunde spela bf4 på high/ultra utan lagg i hans dator.

2. Nej, det hade exakt samma problem som mitt i min dator.

3. Ja det ska det vara.

Tack för hjälpen!

Ingen fara, får bara be om ursäkt för att min hjärna är trög idag :/

Jag inser att jag är för trött för det här idag, hajar bara fel:(

För fattar jag rätt så oavsett vilket kort ni använder i hans dator så funkar det inte?

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem

Ditt moderkort är antingen defekt eller inkompatibel med det grafikkortet, skicka in moderkortet på garanti så kanske du får ett nytt, men beskriv också felet.

Om dom inte byter ut moderkortet om det är helt får du antingen byta moderkort eller grafikkort själv.

Permalänk
Skrivet av godspeed:

Ingen fara, får bara be om ursäkt för att min hjärna är trög idag :/

Jag inser att jag är för trött för det här idag, hajar bara fel:(

För fattar jag rätt så oavsett vilket kort ni använder i hans dator så funkar det inte?

Jag tror du har blandat ihop det lite, vilket inte är så konstigt då det är ganska röriga inlägg. TS är personen med den fungerande datorn, han bara hjälpte mig (personen med modekortsproblemen) att skriva första inlägget igår då jag inte hade dator med mig.

TS, personen med det fungerande datorn, hans grafikkort funkar inte i min dator, men mitt grafikkort funkar i hans dator.

Skrivet av Warrior28:

Ditt moderkort är antingen defekt eller inkompatibel med det grafikkortet, skicka in moderkortet på garanti så kanske du får ett nytt, men beskriv också felet.

Om dom inte byter ut moderkortet om det är helt får du antingen byta moderkort eller grafikkort själv.

Okej, jag, något är det ju som inte stämmer. Jag ska ringar komplett imorgon igen och se vad dom säger. Det enda han hade att säga idag var att jag skulle ta ut batteriet ur modekortet och se om problemen försvinner, vilket dom inte gjorde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av doglas2009:

Jag tror du har blandat ihop det lite, vilket inte är så konstigt då det är ganska röriga inlägg. TS är personen med den fungerande datorn, han bara hjälpte mig (personen med modekortsproblemen) att skriva första inlägget igår då jag inte hade dator med mig.

TS, personen med det fungerande datorn, hans grafikkort funkar inte i min dator, men mitt grafikkort funkar i hans dator.

Haha ja nu förstår jag bättre, nu är jag med på noterna igen!

Då låter det ju iallafall som att det inte är grafikkorten som strular

Vad för andra saker har du inkopplat, mus, tangentbord endast antar jag, hur många hårddiskar etc osv?

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(