Får bara 4 GB RAM men har 8 i datorn

Permalänk

Får bara 4 GB RAM men har 8 i datorn

Hej!

Som titeln förklarar så har jag tryckt i 2x4GB men när jag kollar har jag bara 4GB som jag kan använda. Varför?

Bild på Start>Computer>Proposites

http://postimg.org/image/s3pkd0ov7/

Permalänk
Medlem

Har du 64 bit eller 32 bit av Windows? För 32 bitars versionen kan inte använda mer än 4gb har jag för mig...

Permalänk
Medlem

antagligen har du 32-bitars windows på datorn = "max" ~3.5gb användbar minnesmängd oavsett om du stoppar i 4, 8 eller kanske 32GB, för att använda mer än 3.5gb måste du köra 64-bitars operativsystem.

Visa signatur

Core i7 2600K @ 4.4ghz | Corsair Cooling Hydro H70 | Asus SABERTOOTH P67 B3 | 16GB Corsair 1600MHz VENGEANCE | OCZ ZX-series 1250W[ 80+ GULD | !! TriFire !! XFX HD6990 4GB (Arctic Accelero Twin Turbo kylare) + Sapphire 6970 2GB, alla "Tre" @ 901/5500mhz | 3x 24" LED 3x1080P @ 6028x1080 Eyefinity | 80GB X25 Intel SSD | Byggt i ett Fractal Define XL | Högtalare: LOGITECH Z-906 5.1 THX |

Permalänk

Hur kan jag kolla det?

Permalänk
Skrivet av Crewsom:

Har du 64 bit eller 32 bit av Windows? För 32 bitars versionen kan inte använda mer än 4gb har jag för mig...

Skrivet av zorco:

antagligen har du 32-bitars windows på datorn = "max" ~3.5gb användbar minnesmängd oavsett om du stoppar i 4, 8 eller kanske 32GB, för att använda mer än 3.5gb måste du köra 64-bitars operativsystem.

Jag har 64-bit som du ser på bilden ovan.

Permalänk
Medlem

in i msconfig och in under systemstart och tryck på advancerade alternativ (ändra sen maximal mängd minne till 8 gb så ska det funka efter omstart.)

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Skrivet av mini-z1994:

in i msconfig och in under systemstart och tryck på advancerade alternativ (ändra sen maximal mängd minne till 8 gb så ska det funka efter omstart.)

Har på engelska, hittar inte systemstart

Permalänk
Medlem
Skrivet av MisterBister00:

Har på engelska, hittar inte systemstart

Andra fliken från vänster.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MisterBister00:

Har på engelska, hittar inte systemstart

Nja, det är flik nummer 2 från vänster om du kör windows 8/8.1. Tippar att det är samma i W7.
Är det en stationär eller laptop?

Visa signatur

5900X | 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av MisterBister00:

Har på engelska, hittar inte systemstart

(Windowsflaggan)+R -> "msconfig" -> Boot -> Advanced options -> Max amount of memory (Högst upp till höger.)

Kanske inte stämmer helt med vad alla alternativ heter, då jag bara översätter från min svenska version.

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
Skrivet av Birkus:

Nja, det är flik nummer 2 från vänster om du kör windows 8/8.1. Tippar att det är samma i W7.
Är det en stationär eller laptop?

Stationär med Windows 7, hittade det. Ska starta om dator nu. Tack för hjälpen

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av MisterBister00:

Stationär med Windows 7, hittade det. Ska starta om dator nu. Tack för hjälpen

Skickades från m.sweclockers.com

Löste det sig?

Visa signatur

Citera för garanterat svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av MisterBister00:

Stationär med Windows 7, hittade det. Ska starta om dator nu. Tack för hjälpen

Skickades från m.sweclockers.com

Hallååå! Löste det sig?

Edit: Om det nu inte löste sig och du sitter och kliar dig i huvudet, så kan du väl testa ett minne åt gången först för att se att inget är trasigt. Om de verkar ok så ladda ner Memtest och kör det för att se att minnena fungerar som de ska...ok?

Visa signatur

"En superdator är en maskin som kör en ändlös slinga på bara två sekunder" - Okänd

Permalänk
Medlem

Jag hade också, precis som ovan skrev, testat en modul i taget.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Nä, det verkar som det inte är någon hemma...!?

Visa signatur

"En superdator är en maskin som kör en ändlös slinga på bara två sekunder" - Okänd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crewsom:

Har du 64 bit eller 32 bit av Windows? För 32 bitars versionen kan inte använda mer än 4gb har jag för mig...

Om du hade tittat på bilden står det windows 64

Förmodligen är en av minnes modulerna sönder..testa dom en och en

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad*

Flyttade tråden till "Support" då du troligen kommer få bättre svar här.

Passade även på att plocka bort ett meningslöst inlägg som inte förde diskussionen framåt.

Citat:

§ 1.6 Meningslösa inlägg som inte för diskussionen framåt är förbjudna.

screamin-daemon/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Du råkar inte ha ett inbyggt grafikkort som är matat med 4gb... man vet aldrig

Visa signatur

/Lunk

Mobo: MSI 370x Pro Carbon CPU: Ryzen 5700x, RAM: Corsair 3600MHz 2x16GB GPU: Gigabyte 5700 XT OC PSU: Seasonic Focus GX 750W Chassi: Define R4 White

Permalänk
Medlem

Vad gör snubben på toa som kräver 8 GB RAM?

Permalänk
Skrivet av Pellepelikan:

Vad gör snubben på toa som kräver 8 GB RAM?

Jag gör något som heter "Spela".

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av MisterBister00:

Jag gör något som heter "Spela".

Skickades från m.sweclockers.com

Varför döpt den till "toalett-PC" då? XD