Permalänk

Bluescreen? Men inte fel på RAM

Hej folket!
Jag har väldiga problem med en helt okontrolerbar bluescreen jag får. kan få den när som och det beror inte på RAM-minnena då jag bytte dem i förrgår för jag trodde att det va dem som va problemet. Hur kan man testa sitt Grafikkort och kanske hårddisk?

Permalänk
Medlem

Antagligen har du installerat något nyligen och en drivrutin ligger och krånglar.
Har det hållit på länge?

Visa signatur

Moderkort: MSI Z77A-G45 | Proccesor: i5 3570K @4,5Ghz | Kylare: Corsair H80i | Ram: Corsair 8gb Vengeance LP | Chassi: BitFenix Shinobi Window | Grafikkort: 2x EVGA 780 SC ACX SLI @ 1250Mhz | Nätagg: Corsair AX860 | Lagring: Crucial m4 128GB SSD | Skärm: AOC Q2963PM 21:9 2560x1080 29" @ 73hz

Permalänk

Hållt på sen jag byggde datorn i typ Oktober/November men tänkte inte på det specielt då men vart mer nu senaste tiden.
Jag va rätt ny med bygga dator och sånt har inte så bra koll på drivrutiner heller haha

Permalänk
Entusiast

Nästa gång den kommer så tar du kort på felkoden och återkommer till tråden för Bluescreens kan betyda exakt vad som helst

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

ladda hem bluescreenview
http://www.nirsoft.net/utils/bluescreenview-x64.zip

Så kan du läsa dina bluescreen dumps.
Kolla vilka drivrutiner som är markerade röda.
Det är de sista drivrutinerna som kördes innan systemet kraschade.

I vissa fall är det relaterat till någon av dessa.

Visa signatur

Moderkort: MSI Z77A-G45 | Proccesor: i5 3570K @4,5Ghz | Kylare: Corsair H80i | Ram: Corsair 8gb Vengeance LP | Chassi: BitFenix Shinobi Window | Grafikkort: 2x EVGA 780 SC ACX SLI @ 1250Mhz | Nätagg: Corsair AX860 | Lagring: Crucial m4 128GB SSD | Skärm: AOC Q2963PM 21:9 2560x1080 29" @ 73hz

Permalänk
Sötast
Skrivet av Anorrgre:

Hej folket!
Jag har väldiga problem med en helt okontrolerbar bluescreen jag får. kan få den när som och det beror inte på RAM-minnena då jag bytte dem i förrgår för jag trodde att det va dem som va problemet. Hur kan man testa sitt Grafikkort och kanske hårddisk?

Bara för att du bytt minnena så betyder inte det att problemet är löst.

Kör memtest86+i iallafall 12 timmar innan du kan vara säker.

Permalänk

jag gjorde ca 8 st memtest och fick upp error bara en gång så jag trodde att det var det som va felet.

Permalänk

http://s3.postimg.org/e6mvpxlqr/BLUE.png

Denna är med på ALLA bluescreens jag haft som sista process

Sen är det en till röd men den prdukten är bara mitt operativsystem

Permalänk
Medlem

tja! av productname borde det vara din LAN-driver som är mupp/korrupt på nåt vis.
Testa gå in på ditt moderkorts-driver-download-sajt och ladda hem nyare version.
Plus ev. även chipset-drivern som kan innehålla flera saker än endast chipset.
Lycka T

Visa signatur

Alienware Aurora

Permalänk
Medlem

Ja, ser ut att vara drivrutinen till "Killer NIC" / E22xx.

http://www.qca.qualcomm.com/resources/driverdownloads/

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Nätverks drivrutinen brukar som sagt vara felet i såna random bluescreens Har du även Punkbuster installerat så ligger det och fuckar rundor med nätverks driversarna :/

Visa signatur

Moderkort: MSI Z77A-G45 | Proccesor: i5 3570K @4,5Ghz | Kylare: Corsair H80i | Ram: Corsair 8gb Vengeance LP | Chassi: BitFenix Shinobi Window | Grafikkort: 2x EVGA 780 SC ACX SLI @ 1250Mhz | Nätagg: Corsair AX860 | Lagring: Crucial m4 128GB SSD | Skärm: AOC Q2963PM 21:9 2560x1080 29" @ 73hz