[SOLVED] Datorn kraschar med 30 minuters intervall

Permalänk

[SOLVED] Datorn kraschar med 30 minuters intervall

Planerar att köpa ett nytt nätaggregat på grund av att min dator slocknar utan förvarning med 30 minuters intervall och jag misstänker nätaggregatet. Har tidigare gjort en tråd angående detta men att det skulle vara nätaggregatet verkar fortfarande orimligt. Tills jag såg HWMonitor's värden. Men enligt MSI Controller verkar det inte vara några problem hmm...

Enligt HWMonitor

Enligt MSI Controller

Systeminformation (Overview):

Bakgrund:
Har använt datorn felfritt i ca 1,5 år. Kopplade ur strömmen och lämnade datorn 3 månader i mitt förråd utan att röra den. Efter att jag startade upp datorn efter denna period behövde jag uppdatera bl.a. bios, drivrutiner, windows update m.m. Och allt är i nuläget up-to-date.

Felsökningar:

  • Loggboken i Windows konstaterar att krascherna sker exakt var 30:e minut

  • Har gjort en komplett virus-scan med fyra olika anti-virus program, alltså är det inte något virus

  • Har gjort ett stress-test på alla komponenter med 3DMark och har gått igenom hela testet (så inga problem med övriga komponenter)

  • Har öppnat datorn och städat med tryckluft samt kopplat ur och in alla komponenter (så datorn är ren och ombyggd som ny)

  • Har uppdaterat bios och drivrutiner till de senaste (så det verkar inte vara något mjukvarufel)

  • Har inte lekt med överklockning eller ändrat något från standard bios inställningar från när jag köpte datorn (alltså är alla system settings samma som från fabrik)

  • CPU temperaturen överstiger inte 46 grader innan den stängs av och temperaturen på alla andra komponenter ligger på 30-40 grader som högst. Har t.o.m. bytt ut kylarpastan på CPU:n bara för att vara säker att det inte är överhettning

  • Har provat med tre olika power-cabels utifall att problemet berodde på en trasig kabel

  • Har provat starta utan grafikkort (med moderkortets stock grafikkort)

  • Har testat att inte starta i Windows och bara vara i BIOS settings

  • Har provat att starta utan hårddisk och bara låta datorn stå på

  • Har provat att boota upp med USB och använt programmen AVG Rescue och Seagate tools for DOS för att åtgärda eventuella fel

  • Har formatterat om hårddisken och ominstallerat Windows

  • Har provat att starta ur ett annat eluttag

  • Har provat med att ta ut och sätta tillbaka moderkortsbatteriet för att ställa om till fabrikatsinställningar

Problemet återstår trots alla dessa åtgärder och försök att lista ut vad problemet kan bero på, ytterligare hjälp skulle uppskattas enormt.

LÖST
Permalänk
Medlem

Om det där stämmer så är det alldeles för lågt, runt 5% diff brukar vara max, alltså 11,4-12,6V..

Edit: Då redigerar jag med Andra bilden verkar stämma mycket bättre

Visa signatur

// paran0id

Permalänk
Skrivet av paran0id:

Om det där stämmer så är det alldeles för lågt, runt 5% diff brukar vara max, alltså 11,4-12,6V..

Kolla uppdateringen, använde MSI Controller och fick helt andra värden

Permalänk
Medlem

Vad är det för nätagg?

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Notskill3d:

Planerar att köpa ett nytt nätaggregat på grund av att min dator slocknar utan förvarning med 30 minuters intervall och jag misstänker nätaggregatet. Har tidigare gjort en tråd angående detta men att det skulle vara nätaggregatet verkar fortfarande orimligt.

Enligt HWMonitor
http://i.imgur.com/NSJpCWi.jpg

Enligt MSI Controller
http://i.imgur.com/L1ONq59.jpg

Är skärmdumparna från samma tillfälle? Är ju väldigt olika mätvärden för 12V. Det som visas i MSI-mjukvaran ser ju bra ut, det andra vore katastrof.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Skrivet av LPG:

Vad är det för nätagg?

Skrivet av evil penguin:

Är skärmdumparna från samma tillfälle? Är ju väldigt olika mätvärden för 12V. Det som visas i MSI-mjukvaran ser ju bra ut, det andra vore katastrof.

Ja,

Använder en Corsair G600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Notskill3d:

Ja, http://i.imgur.com/XdMRV7N.jpg

Använder en Corsair G600

Okej. Är det ett MSI-moderkort? Tänker att det kanske kan vara så att deras egen mjukvara kanske vet något om hur man ska tolka sensordatan som inte hwmonitor vet.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

HWMonitor har tidigare visat helt kassa värden för mig också, dock var dessa värden helt fel!

Vet ej vad som är fel för dig men villa bara dela med mig så du inte springer och köper nygg nätagg i onödan, kan du eventuellt testa 12v manuellt typ ala multimeter?

Kanske du har någon kompis som nåt nätagg liggandes om du vill testa ändå?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Notskill3d:

Ja, http://i.imgur.com/XdMRV7N.jpg

Använder en Corsair G600

Din dator skulle knappast kunna vara igång om 12V-linan sjönk till 8V. Garanterat en felmätning.
Vilka andra komponenter har du? Svårt att svara på om ditt nätagg orkar med utan att veta.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Vad är det för grafikkort och hur gammal är nätagget?

Antar att det är GS serien som du har. Den är precis som CS ett av Corsair budget serier som get folk typiska budget agg problem. Också de budget agg som fått ok omdöme får bara köra med budget grafikkort. Ju bättre grafikkort desto viktigare är det att inte använda budget eller ännu sämre agg och då har jag fortfarande inte blandat in antal watt hit och dit.

Permalänk
Skrivet av evil penguin:

Okej. Är det ett MSI-moderkort? Tänker att det kanske kan vara så att deras egen mjukvara kanske vet något om hur man ska tolka sensordatan som inte hwmonitor vet.

Ja precis, det är garanterat ett mätfel.

Skrivet av fark:

HWMonitor har tidigare visat helt kassa värden för mig också, dock var dessa värden helt fel!

Vet ej vad som är fel för dig men villa bara dela med mig så du inte springer och köper nygg nätagg i onödan, kan du eventuellt testa 12v manuellt typ ala multimeter?

Kanske du har någon kompis som nåt nätagg liggandes om du vill testa ändå?

Exakt, därför jag vill felsöka detta problem. Ska uppdatera inlägget strax med alla grejer jag provat och gjort samt mer information. Har inte möjlighet att testa nätaggregatet manuellt eftersom jag inte har verktygen till det, men ska nog prova en kompis nätaggregat.

Skrivet av LemonIllusion:

Din dator skulle knappast kunna vara igång om 12V-linan sjönk till 8V. Garanterat en felmätning.
Vilka andra komponenter har du? Svårt att svara på om ditt nätagg orkar med utan att veta.

Ska uppdatera inlägget strax med all information om självaste burken, insåg att det kanske behövdes för att felsöka problemet!

Skrivet av panpo98:

Vad är det för grafikkort och hur gammal är nätagget?

Antar att det är GS serien som du har. Den är precis som CS ett av Corsair budget serier som get folk typiska budget agg problem. Även om man råka ha ett budget agg som fått ok omdöme så får de bara köra med budget grafikkort. Ju bättre grafikkort desto viktigare är det att inte använda budget eller ännu sämre agg och då har jag fortfarande inte blandat in antal watt hit och dit.

Ska uppdatera inlägget alldeles strax med all information!

Permalänk
Medlem

Har själv haft nättagg som varit för svaga på 12v linan under load och dippat ner till lite under 10v innan problem startade. Mäter du 8volt under ingen load så kommer det säkert sjunka mer under load. Chansen att din dator ens skulle posta korrekt in i windows med så stor differens är inte speciellt trolig.
Är det PSUn brukar man för övrigt ganska snabbt märka att problem börjar vid ju mer datorn jobbar.

Permalänk
Skrivet av Triton242:

Har själv haft nättagg som varit för svaga på 12v linan under load och dippat ner till lite under 10v innan problem startade. Mäter du 8volt under ingen load så kommer det säkert sjunka mer under load. Chansen att din dator ens skulle posta korrekt in i windows med så stor differens är inte speciellt trolig.
Är det PSUn brukar man för övrigt ganska snabbt märka att problem börjar vid ju mer datorn jobbar.

Det konstiga är att datorn stänger av sig själv med 30 minuters intervall, ibland med undantag att det kan vara på i ett par timmar. Problemet uppstår oavsett om jag spelar eller om jag låter datorn stå på utan några program aktiva.

Permalänk
Medlem

Din dator skulle inte funka om den gick på 8 v på 12 v railen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av swesen:

Din dator skulle inte funka om den gick på 8 v på 12 v railen.

Nej, det verkar ytterst osannolikt.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Notskill3d:

Det konstiga är att datorn stänger av sig själv med 30 minuters intervall, ibland med undantag att det kan vara på i ett par timmar. Problemet uppstår oavsett om jag spelar eller om jag låter datorn stå på utan några program aktiva.

Skulle det vara ett problem med spänningen skulle du inte kunna ange en ungefärlig tid det händer... Det skulle vara helt beroende på hur du lastar nätaggregatet.
Som jag skrev förut. 8V skulle jag bli extremt förvånad om datorn ens startar upp...
Min hårddiskar stannade tex vid ganska exakt 20% spänningsbortfall på 12v. Du har 66% av spänningen. Börja med att att ta reda på vad för felkoder du får vid BOD. Du kan enkelt avaktivera autmatiskt omstart i windows för att ta reda på vad för kod du får. Sedan börja med att googla koden och se vad som kommer upp. Det ger ganska ofta en hint om vart man skall börja leta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Notskill3d:

Det konstiga är att datorn stänger av sig själv med 30 minuters intervall, ibland med undantag att det kan vara på i ett par timmar. Problemet uppstår oavsett om jag spelar eller om jag låter datorn stå på utan några program aktiva.

30 minuter varje gång låter lite väl exakt. Du får nog kolla igenom Windows. Tyvärr finns det oändligt mycket så räkna INTE med att ha sån tur att du hittar tex mystiskt program eller virus.

Enda sättet att utesluta alla fel i Windows är att ta bort och installera om allt. Enklast är att låna/köpa en disk att testa att installera om på men koppla ur alla andra tills win DVD/USB minnet installerat om klart. Annars lägger/använder win DVD/USB minnet något på andra disken som Windows behöver för att starta.

En extra disk har du alltid användning för så det bara bra att köpa om du inte har en.

Permalänk
Skrivet av Triton242:

Skulle det vara ett problem med spänningen skulle du inte kunna ange en ungefärlig tid det händer... Det skulle vara helt beroende på hur du lastar nätaggregatet.
Som jag skrev förut. 8V skulle jag bli extremt förvånad om datorn ens startar upp...
Min hårddiskar stannade tex vid ganska exakt 20% spänningsbortfall på 12v. Du har 66% av spänningen. Börja med att att ta reda på vad för felkoder du får vid BOD. Du kan enkelt avaktivera autmatiskt omstart i windows för att ta reda på vad för kod du får. Sedan börja med att googla koden och se vad som kommer upp. Det ger ganska ofta en hint om vart man skall börja leta.

Förlåt om jag låter som en nybörjare, men vad menar du med BOD?

Permalänk
Skrivet av panpo98:

30 minuter varje gång låter lite väl exakt. Du får nog kolla igenom Windows. Tyvärr finns det oändligt mycket så räkna INTE med att ha sån tur att du hittar tex mystiskt program eller virus.

Enda sättet att utesluta alla fel i Windows är att ta bort och installera om allt. Enklast är att låna/köpa en disk att testa att installera om på men koppla ur alla andra tills win DVD/USB minnet installerat om klart. Annars lägger/använder win DVD/USB minnet något på andra disken som Windows behöver för att starta.

En extra disk har du alltid användning för så det bara bra att köpa om du inte har en.

Ja precis, har ju gjort virus-scan med flera olika program så det kan knappast vara ett virus. Dessutom är det orimligt, hur kom detta virus in i datorn efter att jag inte använt den på 3 månader? Det är inte EXAKT 30 minuter, 28-34 minuters intervall liksom. Och som sagt, ibland t.o.m. undantag där den stått på flera timmar och sedan återuppstår (efter att jag stängt av datorn, och satt på den igen). Alla förslag om att köpa nya komponenter försöker jag att utesluta eftersom att jag lika gärna kan ersätta hela burken. Det jag har tänkt att prova innan jag köper ett nytt nätaggregat är:
- Starta utan ett grafikkort (använda moderkortets standard grafikkort)
- Starta med ett lånat nätaggregat
- Starta datorn från ett annat el-uttag (kan inte utesluta att problemet kanske förekommer utifrån)

Permalänk
Medlem

Du måste fortfarande utesluta andra saker i Windows som buggar, fel mm och tänker du ändå ge upp så kan du lika gärna testa att installera om och få lite träning innan du köper ny dator i delar.

Permalänk
Skrivet av panpo98:

Du måste fortfarande utesluta andra saker i Windows som buggar, fel mm och tänker du ändå ge upp så kan du lika gärna testa att installera om och få lite träning innan du köper ny dator i delar.

Yes, det ska jag göra. Igår när den kraschade gav datorn meddelandet något om att hårddisken var tvungen att fixas, minns inte exakt vad för felmeddelande det var men orsaken till kraschen kan med stor sannolikhet bero på något från hårddisken. Ska göra ett stresstest och sedan prova starta datorn utan någon hårddisk och se vad som händer

Permalänk
Medlem

bod= bluescreen of death.
Googla efter hur man stänger av det automatiskt omstarten då jag inte kommer ihåg det i huvudet.
Där skulle jag iafall börja.

Permalänk
Skrivet av Triton242:

bod= bluescreen of death.
Googla efter hur man stänger av det automatiskt omstarten då jag inte kommer ihåg det i huvudet.
Där skulle jag iafall börja.

Datorn startas inte om, utan slocknar helt. Har testat att starta utan grafikkort, utan att starta i Windows (d.v.s. vara i BIOS settings i 30 minuter). Det lutar mot att jag ska köpa ett nytt nätaggregat

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

bod= bluescreen of death.

Vill bara sneaka in och berätta att den klart vanligare förkortningen är BSOD heh..

Visa signatur

Corsair Carbide 500R | i5 4670K | Asus 1070 Dual | Ballistixsport 4x4GB | GB Z87-HD3 | Samsung 850 Pro 128GB SSD | Seagate 1TB HDD | CM 600W | Samsung DVD |

Permalänk
Medlem
Skrivet av TroubleBaker:

Vill bara sneaka in och berätta att den klart vanligare förkortningen är BSOD heh..

helt rätt jag missade faktiskt Set..

Permalänk
Skrivet av Triton242:

helt rätt jag missade faktiskt Set..

Skrivet av TroubleBaker:

Vill bara sneaka in och berätta att den klart vanligare förkortningen är BSOD heh..

Yes, jag har kollat upp ett antal åtgärder. Kikade på loggboken och la märke till att krascharna skedde EXAKT var 30:e minut. Med stor sannolikhet har det något med hårddisken att göra, ska kolla upp det med Seagate tools for DOS och sedan AVG Rescue. Därefter är det en omformattering som gäller, problemet är att jag inte hinner göra en säkerhetskopiering innan datorn stängs av (och då skadas min externa hårddisk) så jag sitter just nu och överför fil, för fin.

Permalänk
Medlem

Vad får du för BLUE SCREEN MEDDELANDE?!??!

Permalänk
Skrivet av Triton242:

Vad får du för BLUE SCREEN MEDDELANDE?!??!

Får inte Blue Screen. Datorn slockar helt och när jag trycker på start-knappen får jag meddelandet "Windows stängdes inte av normalt... Starta i felsäkert läge, med nätverk, starta normalt o.s.v."

Någon gång har det hänt att det står "En av hårddiskarna behöver inkonsekvenskontrolleras" vilket jag har låtit datorn göra.

Permalänk
Medlem

PSU problem?

Ja hmm, klurigt detta... Det lät som ett BIOS fel ett tag, men nu undrar jag, testa att byta lite hårdvaror nätagg, sätta om kort & CPU..

Visa signatur

____________________________________________________________
|| Athlonii Q@ 3GHz || SLI Asus 9600GT || Xonar 5.1 || OCZ RevoDx3 120GB & Seagate 2TB || Silverstone Silent 550W || Acer Chromebook

Permalänk
Skrivet av Pcgurun:

Ja hmm, klurigt detta... Det lät som ett BIOS fel ett tag, men nu undrar jag, testa att byta lite hårdvaror nätagg, sätta om kort & CPU..

Kan detta vara orsaken? Har misstänkt HDD ett tag nu