Datorn går inte väcka ur viloläget

Permalänk
Medlem

Datorn går inte väcka ur viloläget

Hej alla jag har lite problem i min dator..om jag lämnar den på hela natten tex torrents osv då vaknar aldrig upp ...måste starta om dator..

Jag har nyss bytt moderkortet och cpu och sen jag har köpt en sapphire 290 trix då blir de så...jag har en 090 nätdel så den kan inte va för lite...spel och allt fungerar..stängt av viloläge i Windows men det hjälper inte.

Förtydligat rubrik
Permalänk
Rekordmedlem

Du menar att datorn kraschar ? har du gjort normala stabilitetstest med typ prime 95 ?
Och du installerade väl om när du bytte moderkort ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Nej den krashar inte,,,,den vakna inte......fungerar bra med alla spel.....inga problem så länge den lever kan man säga...men om du lämnar på dator typ en timme då vaknar inte då måste startar om.

Permalänk
Rekordmedlem

Det kan vara så att datorn trotts allt går in i nått energisparläge men inte klarar av att gå upp därifrån pga nån strulande driver.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av umbertos:

Hej alla jag har lite problem i min dator..om jag lämnar den på hela natten tex torrents osv då vaknar aldrig upp ...måste starta om dator..

Jag har nyss bytt moderkortet och cpu och sen jag har köpt en sapphire 290 trix då blir de så...jag har en 090 nätdel så den kan inte va för lite...spel och allt fungerar..stängt av viloläge i Windows men det hjälper inte.

Kör du SSD som systemdisk?

Permalänk

Har exakt samma problem och letar febrilt på internet! Skaffade ny cpu och moderkort men installerade om win7 på min ssd. Vilken cpu har du? Jag har en i5 3570k som har varit inne på felsökning men de hittade inget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bot - Medium:

Har exakt samma problem och letar febrilt på internet! Skaffade ny cpu och moderkort men installerade om win7 på min ssd. Vilken cpu har du? Jag har en i5 3570k som har varit inne på felsökning men de hittade inget.

Jag hade samma problem. SSD-diskar är inte gjorda för att gå in i viloläge/hibernation. Stäng av skiten. Löste alla mina problem direkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hustrun:

Jag hade samma problem. SSD-diskar är inte gjorda för att gå in i viloläge/hibernation. Stäng av skiten. Löste alla mina problem direkt.

Min SSD pallar det i alla fall:) i alla fall något strömsparläge går den ner i.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk

Med min förra CPU och moderkort hade jag inte något problem. Mina föräldrar har inte heller det med en likadan ssd, inte heller är det problem hos min lillasyster med likadan cpu och ssd som mig...

Med denna CPU har även skärmen fryst fast och man har varit tvungen att starta om datorn (det har hänt hos två datorer när jag försökte felsöka).

EDIT: stavfel

Permalänk
Medlem

Jag har en SSd som system disk en samsung evo......jag har bytt moderkort och cpu...kör med en gigabyte 990fx ud5 och en FX 9590 som grafik har jag en Saphire 290 trix. Jag hade samma konf förut utom cpu och moderkort hade en fx 8350 och gigabyte 990fx ud3 och den gjorde samma sak från början sen hel plötsligt började fungerar. Men nu går inte...testade byta drivrutinet till grafikort och hjälper inte....jag kan se på min Logitech tangentbord cpu temp mm men grafikkort försvinner bäde som temp och varv på fläkten....jättekonstigt.

Permalänk
Medlem

Har du gjort en ominstallation?

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Medlem

Ja den här ominstalerad....I morse samma sak dator va igång men svart skärm....fick inte igång lampa på tangentbordet eller...frys?....

Permalänk
Skrivet av umbertos:

Jag har en SSd som system disk en samsung evo......jag har bytt moderkort och cpu...kör med en gigabyte 990fx ud5 och en FX 9590 som grafik har jag en Saphire 290 trix. Jag hade samma konf förut utom cpu och moderkort hade en fx 8350 och gigabyte 990fx ud3 och den gjorde samma sak från början sen hel plötsligt började fungerar. Men nu går inte...testade byta drivrutinet till grafikort och hjälper inte....jag kan se på min Logitech tangentbord cpu temp mm men grafikkort försvinner bäde som temp och varv på fläkten....jättekonstigt.

vilket nätagg ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Hedersmedlem

[I]*Rubrik ändrad*
Bra och beskrivande rubrik ger oftast bättre svar, går även bra att ändra i efterhand.

Citat:

§ 3.1 Trådrubriker ska tydligt visa vad tråden handlar om.

screamin-daemon/moderator[/I]

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Nätdel är en antec 900w. Skulle va nätdel då skulle jag inte kunna spela typ bf4 mm..eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hustrun:

Jag hade samma problem. SSD-diskar är inte gjorda för att gå in i viloläge/hibernation. Stäng av skiten. Löste alla mina problem direkt.

Intressant, har du någon artikel som beskriver detta? Min SSD har inga problem med sleep, kör det hela tiden.

Detta låter mer som något energisparläge, kolla upp under control panel.

Permalänk
Avstängd

jag har samma problem

Har stängt av viloläge löste alla problem.

Hann googla fram att det kunde vara någon "wake on" "powersave" osv inställning i BIOS.
Noob som jag e vågade jag inte pilla med det dock.

skit i powersave. stäng av skitet.

Visa signatur

Corsair 850 | Asus p6t D | Lian LI PC b25 (blue ring) | I7 920@ 3.8GHZ | NH-D14 | ASUS GTX690| Logitech K800 |Kingston pro 2x4 GB - 1600Mhz | Samsung 840 pro 120GB | 500mb

Permalänk
Medlem

I Windows. .kontrol panel....energy...bla bla har ställt in att den ska inte gå i viloläget....bara skärmen ska slocknar efter 10 min....I bios vet ej hur ser den ut....håll på blir less jag undrar om man ska byta till Intel istället....

Permalänk
Medlem

Uppdaterat biosen?
Har du dom senaste drivrutinerna till ditt grafikkort Catalyst 14.4
Har du kollat minnet så att det är ok?

Permalänk
Medlem

Har du laddat ner senaste versionen av chipset drivrutiner m.m. från moderkortets hemsida?
Efter det skulle jag uppdatera BIOS till senaste version.
Den finns även att hämta här: http://www.gigabyte.com/products/product-page.aspx?pid=3894#d...

Permalänk
Medlem

Kan inte heller ha standby på min Intel-dator. Beror i mitt fall på att jag slagit på PLL-overvoltage för att hjälpa min överklockning. Kör du CPUn på stock-inställningar?

Visa signatur

i9-10980XE ~4.6GHz | 128GB DDR4-3600 | ASUS WS X299 PRO | RTX 4070 Super, Founders Edition
i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080, Founders Edition

Permalänk
Medlem

Ja jag kör utan överklocka nåt...senaste bios installerad och 14.4 drivrutiner....nu har jag koppla bort alla hårdiskar och lämna bara ssd disk och testade byta sata port....när jag kollade efter en timme då dator var av...fick dra ut kontakt från nätdel och stoppa in igen då gick igång....crazy

Permalänk
Medlem

Har du kollat loggfilen i windows, där bör man se vad som hände

Permalänk
Medlem

Loggfile vars ligger den?

Permalänk
Medlem

Loggboken/eventviewer sök efter den. Högerklicka den här datorn, hantera - bingo

Permalänk
Medlem

Min grabb hade detta problem. Det löste jag genom att sätta musen på översta USB porten. Sedan gick det att väcka datorn med en knapp på musen.Ibland sker mirakel.

Permalänk
Medlem

Igår tänkte jag testa utan alla hårdiskar...lämnar bara ssd disk och byta sata port......och då hände en konstigt grej......dator gick inte i viloläge utan slocknar istället....när jag skulle startar då var den helt död.....drog ut kontakt från nätdel och såg att Power knapp på nädel klicka inte till som gjorde förut utan fjadrar tillbax .....mmmmm ...jag tror att Antec har 3 ärs garanti på sina PSU ...jag ska köpa en ny idag ändå får se om man har hittat boven.

Obs i logboken stog samma fel hela tiden om AOI nånting....

Permalänk
Medlem
Skrivet av umbertos:

Igår tänkte jag testa utan alla hårdiskar...lämnar bara ssd disk och byta sata port......och då hände en konstigt grej......dator gick inte i viloläge utan slocknar istället....när jag skulle startar då var den helt död.....drog ut kontakt från nätdel och såg att Power knapp på nädel klicka inte till som gjorde förut utan fjadrar tillbax .....mmmmm ...jag tror att Antec har 3 ärs garanti på sina PSU ...jag ska köpa en ny idag ändå får se om man har hittat boven.

Obs i logboken stog samma fel hela tiden om AOI nånting....

Köpa agg med bara 3 års garanti och desutom från Antec. Låter medr dumsnålt. 5 års garanti och seasonic byggt (oem t.ex som XFX agg). super flower är bra agg med.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Energischema - Hög prestanda?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Ok ny nätdel på plats men fortfarande samma problem.....nu är jag less jag tror att jag byter plattform...håll på kolla på en I7 4770k med en G1 sniper z87 istället.....priset hamnar typ 300kr dyrare med intel....Jag har gjort allt nya drivrutiner ....;(