Permalänk

Slumpmässiga omstartningar

Hej, har just byggt en ny speldator (dryga 2-3 månader gammal) och den har funkat finfint tills ungefär en vecka sedan då den har börjat att stänga av och starta om sig själv. Detta sker då helt slumpmässigt och händer mer frekvent numera. Det är direkt inte ett roligt problem då jag inte ens vet vad detta beror på så jag undrar om någon har någon slags aning om vad detta kan bero på?

MvH Gandalf the pink

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av GandalfRosa:

Hej, har just byggt en ny speldator (dryga 2-3 månader gammal) och den har funkat finfint tills ungefär en vecka sedan då den har börjat att stänga av och starta om sig själv. Detta sker då helt slumpmässigt och händer mer frekvent numera. Det är direkt inte ett roligt problem då jag inte ens vet vad detta beror på så jag undrar om någon har någon slags aning om vad detta kan bero på?

MvH Gandalf the pink

Jag har en bil (rosa) som är sönder, vad kan vara fel?

Är din burk hemlig eller du ska göra det extra svårt för oss att hjälpa till?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av GandalfRosa:

Hej, har just byggt en ny speldator (dryga 2-3 månader gammal) och den har funkat finfint tills ungefär en vecka sedan då den har börjat att stänga av och starta om sig själv. Detta sker då helt slumpmässigt och händer mer frekvent numera. Det är direkt inte ett roligt problem då jag inte ens vet vad detta beror på så jag undrar om någon har någon slags aning om vad detta kan bero på?

MvH Gandalf the pink

Jag tror om du vill få hjälp så får du lista datorspecifikationen och kolla Event Viewer för logs.

Permalänk

Jag har tyvärr inte listan på internet med bild osv men jag kan ge specc med endast text... (ska dock försöka hitta länken till min E-lista) hoppas att detta hjälper för tillfället!

> 1 ST 793539 MSI Z87-G55, Socket-1150
> ATX, Z87, DDR3, 2xPCIe-x16, SLI/CFX, VGA, DVI, HDMI, SB Cinema,
> Haswell
>
> 1 ST 780485 Intel Core i5-4670K
> Socket-LGA1150, Quad Core, 3.4GHz, 6MB, 84W, HD4600, Boxed w/fan,
> Haswell
>
> 1 ST 792999 Gigabyte GeForce GTX 780 3GB PhysX CUDA
> "Windforce 3X", with Assassin's Creed IV, Splinter Cell, Batman Arkham
> Origins
>
> 1 ST 777971 Cooler Master B700, 700W PSU
> ATX 12V V2.3, Standard, 1x 4+4 CPU, 4x 6+2pin PCIe, 6x SATA, 3x Molex,
> 1x FD
>
> 1 ST 750724 Kingston HyperX 3K SSD 120GB 2.5"
> SATA 6 Gb/s (SATA3.0), 555/510MB/s read/write, SandForce®
>
> 1 ST 653050 Seagate Barracuda® 1TB
> SATA 6Gb/s (SATA 3.0), 64MB Cache, 7200RPM, 3.5"
>
> 1 ST 798971 ASUS DVD Writer, DRW-24F1ST
> SATA, DVD±R: 24x, DVD+DL: 12x, CD-R: 48x, Power2Go 8, Retail, BLACK
>
> 1 ST 768791 Kingston DDR3 HyperX Beast 8GB
> 2133MHz 2x4GB KIT CL11 HyperX Beast
>
> 1 ST 790355 Cooler Master HAF 912 Adv. Limited Edit.
> Fläktar: 1x 200mm Front, 1x 200mm Topp, 1x 120mm Bak, mATX, ATX, LEDs,
> Fönster

Hittade listan! https://www.komplett.se/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=13125...

Permalänk
Medlem

Just sådana bekymmer brukar visa sig när nätagget inte orkar med att förse resterande komponenter med den ström/spänning de behöver för att köras ordentligt.

Lista alla komponenter så vi kan hjälpa dig bättre. Kanske har du ett för klent nätaggregat, kanske är det defekt eller också är det nåt helt annat

Edit: såg nu dina komponenter, fast nätagget har uteblivit. Öppna upp lådan och titta vad det står på nätaggregatet

Permalänk
Skrivet av Belzer:

Just sådana bekymmer brukar visa sig när nätagget inte orkar med att förse resterande komponenter med den ström/spänning de behöver för att köras ordentligt.

Lista alla komponenter så vi kan hjälpa dig bättre. Kanske har du ett för klent nätaggregat, kanske är det defekt eller också är det nåt helt annat

Edit: såg nu dina komponenter, fast nätagget har uteblivit. Öppna upp lådan och titta vad det står på nätaggregatet

Nätaggregatet är väll med om jag inte har fel?

https://www.komplett.se/cooler-master-b700-700w-psu/777971

Detta ska vara den

Permalänk
Medlem

Inga bluescreens alltså? utan den bara startar om?

Visa signatur

| 4000D Airflow | MSI B550 TOMAHAWK | Ryzen 5600X | 32gb DDR4 | 1x 1TB Kingston NVMe | GeForce GTX 1080TI | Corsair RM1000x | 34" Xiaomi Mi Monitor | CM Storm Quickfire TK Brown | Logitech G602 | HyperX Cloud II |

Permalänk
Skrivet av dulingen:

Inga bluescreens alltså? utan den bara startar om?

Nej den bara slocknar och startar om. :(((

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av GandalfRosa:

Nej den bara slocknar och startar om. :(((

Gjorde du något då för drygt en vecka sedan som kunde ha påverkat, typ installerat nya program/spel/drivrutiner? Flyttat burken? Byggde du den själv? Värmeproblem?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Skrivet av Jalle64:

Gjorde du något då för drygt en vecka sedan som kunde ha påverkat, typ installerat nya program/spel/drivrutiner? Flyttat burken? Byggde du den själv? Värmeproblem?

Egentligen inget speciellt, Mitt grafikkort uppdaterar automatiskt med hjälp av program annars har jag inte rört drivrutinerna. Spel har jag självklart installerat såsom: Dead Island Epidemic, Yet Another Zombie Defence, Guns of Icarus Online etc...

Ja jag byggde den själv men med hjälp av en kunnig. Jag ringde ett flertal andra och säkrade så att värmeproblem inte skall kunna uppstå med denna setup. Och nej jag har inte flyttat den de senaste 4 veckorna.

Om du har fler frågor så är det bara att fråga på!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av GandalfRosa:

Egentligen inget speciellt, Mitt grafikkort uppdaterar automatiskt med hjälp av program annars har jag inte rört drivrutinerna. Spel har jag självklart installerat såsom: Dead Island Epidemic, Yet Another Zombie Defence, Guns of Icarus Online etc...

Ja jag byggde den själv men med hjälp av en kunnig. Jag ringde ett flertal andra och säkrade så att värmeproblem inte skall kunna uppstå med denna setup. Och nej jag har inte flyttat den de senaste 4 veckorna.

Om du har fler frågor så är det bara att fråga på!

Har du kört något program som testar systemet typ 3DMARK 11 eller OCCT om datorn är stabil under last? Kört memtest86+? Vilket program är det som uppdaterar dina grafikdrivisar?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Skrivet av Jalle64:

Har du kört något program som testar systemet typ 3DMARK 11 eller OCCT om datorn är stabil under last? Kört memtest86+? Vilket program är det som uppdaterar dina grafikdrivisar?

Nej det har jag inte och det är Nvidias program sig själv. tror att det heter GeForce Experience.

Kan däremot testa dessa program nu om det anses bra!

Säg till om jag har fel nu men såsom jag förstod det är att när grafikkortet överhettas och slocknar så fortsätter moderkortet att köra. Detta hände i en gammal dator som jag hade där grafikkortsfläkten hade en bruten vinge. (då brukade alltså bilden försvinna fastän datorn var på)