Permalänk
Medlem

Problem med en 2:a SSD disk

Problembeskrivning:
Windows hittar inte min andra SSD disk, men den hittas i BIOS. Jag hittar den heller inte i Disk Management. Jag har provat flera SATA portar både 3gb portar och andra. Jag kör förutom min primära SSD disk två vanliga diskar i Raid 0. Min andra SSD disk verkar vilja ansluta till Raiden. Slår jag av RAID så får jag upp en "Disk" i windows, men om det är en av mina raidade diskar, eller SSD disken vågar jag inte chansa på, då jag helst inte vill tappa datat i Raiden, den kommer upp som oformaterad.

System:
Moderkort Asus P6T.
Processor: Core i7 920
Diskar: 2st WD 500gb I raid.
En Samsung 120gb SSD
En Crucial M500 (Den nya)

Tacksam för tips

Permalänk
Medlem

Chipsetraid förmodar jag.
Hittas disken i raidsetupen? Brukar nås med Ctrl-A under post.

Ansluter du disken till vit eller orange sata-port måste Jmicron drivrutin vara installerad.
JMicron® JMB322 controller :
1 x SATA 3Gb/s port(s), orange
1 x SATA 3Gb/s port(s), white

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Jag har provat att ansluta den till båda, ansluter jag den till en icke Jmicron Sata port står den med i raidsetuppen (Ctrl-I) men sätter jag den i Orange hittar Jmicron den men inte windows, men den hittar den andra SSD disken som använder Jmicron!

Permalänk
Medlem

Ah, Nej jag kan inte välja den för att t.ex skapa en ny raid om den sitter på en vanlig sata port, men den står med bland listade diskar.

Permalänk
Medlem

Reviderat svar. Jag hittar den i bios, men i listan över diskar när den bootar upp, så visar den bara Samsung, inte den nya

Permalänk
Medlem

Reviderat svar. Tack för hjälpen "Hardware_Guy" efter att installerat drivrutinerna så kunde jag hitta disken. Om din Plats: Scania, stämmer, och du jobbar i södertälje, så bjuder jag på lunch på stålhamra! // elinm9