Permalänk
Avstängd

Kan min dator gått sönder????

Hejsan eftersom jag har ett dålgit chassi med håll dvs där det är gjort för att luft ska komma in så fylls dator med mycket skräp så jag bestämmde mig för att dammsuga dator noch gjorde det på utsidan av chassit och lite vid insidan. Och även fläkten. Då sa en kompis på skype att det ska man inte göra för då krashar hela datorn. Jag dammsug ju min fläkt och den lätt lite konstigt när jag startade datorn från strömspararläge men nu låter den normalt igen. kan den va paj?. ska jag ta kort på mitt chassi och, filma vart jag dammsug??? min kompis sa att kullager i fläkten går sönder när det damsugs. jag fattade inget.
Kan någon typ förklara. Gör en idiotförklaring alltså en enkel förklaring tack

Visa signatur

Intel Core i7 2700K CPU @ 3,50 GHz

Permalänk

Inte nog med att du faktiskt dammsög, du dammsög väl inte när den var på?

Aja, om det funkar så är det ju inga problem. Dammsug bara inte din dator i framtiden, använd tryckluft på burk istället. Finns att köpa överallt.

Permalänk
Medlem

Om det bara är fläkten som tagit stryk är det lugnt. Att dammsuga datorn och dessutom göra det medans den är igång (om nu så var fallet) är ju som att pissa i motvind.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Skrivet av Slimdex:

Hejsan eftersom jag har ett dålgit chassi med håll dvs där det är gjort för att luft ska komma in så fylls dator med mycket skräp så jag bestämmde mig för att dammsuga dator noch gjorde det på utsidan av chassit och lite vid insidan. Och även fläkten. Då sa en kompis på skype att det ska man inte göra för då krashar hela datorn. Jag dammsug ju min fläkt och den lätt lite konstigt när jag startade datorn från strömspararläge men nu låter den normalt igen. kan den va paj?. ska jag ta kort på mitt chassi och, filma vart jag dammsug??? min kompis sa att kullager i fläkten går sönder när det damsugs. jag fattade inget.
Kan någon typ förklara. Gör en idiotförklaring alltså en enkel förklaring tack

dammsug ALDRIG en dator.

behöver du hjälp veta vad du ska göra fråga först, fläktar går att ta bort, damm kan blåsas bort med luft på burk eller tryckluft.
om bara fläkten låter märkligt så har du haft tur, du kan lätt döda en dator med dammsugare då det skapas statisk elektricitet.
kan du fota av datorn invändigt så man kan få en uppfattning vilken sorts processorfläkt.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slimdex:

Hejsan eftersom jag har ett dålgit chassi med håll dvs där det är gjort för att luft ska komma in så fylls dator med mycket skräp så jag bestämmde mig för att dammsuga dator noch gjorde det på utsidan av chassit och lite vid insidan. Och även fläkten. Då sa en kompis på skype att det ska man inte göra för då krashar hela datorn. Jag dammsug ju min fläkt och den lätt lite konstigt när jag startade datorn från strömspararläge men nu låter den normalt igen. kan den va paj?. ska jag ta kort på mitt chassi och, filma vart jag dammsug??? min kompis sa att kullager i fläkten går sönder när det damsugs. jag fattade inget.
Kan någon typ förklara. Gör en idiotförklaring alltså en enkel förklaring tack

Som personen ovan skrev. Om du damsuger och fläkten snurrar så kan du skada fläkten då den kan ta skada när den snurrar mer än vad den bör göra.

Damsuga överlag i en dator är dumt då det bildas statisk elektricitet som kan skada datorn när du gör det. Du kan läsa mer på om detta på Wikipedia: http://sv.wikipedia.org/wiki/Statisk_elektricitet

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Avstängd

jag dammsug som tur var när datorn var avstängd men jag satt e på den och sedan satte jag den i strömspararläge och då jag märkte till fläkten men jag kan fota och filma när jag ahr tid

Visa signatur

Intel Core i7 2700K CPU @ 3,50 GHz

Permalänk
Avstängd

fläkten låter bara konstigt i typ 20 sekunder och de är inte ens högt jämfört med min gamla dator. sedan blir den tyst igen. på vilket sätt är det farlig att dammsuga fläkten om den är avstängd? fläkten har rört sig mer av att den var ute i bllåst när jag skulle ta med den till LAN.

Visa signatur

Intel Core i7 2700K CPU @ 3,50 GHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slimdex:

fläkten låter bara konstigt i typ 20 sekunder och de är inte ens högt jämfört med min gamla dator. sedan blir den tyst igen. på vilket sätt är det farlig att dammsuga fläkten om den är avstängd? fläkten har rört sig mer av att den var ute i bllåst när jag skulle ta med den till LAN.

Se mitt inlägg så förstår du varför.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Commander:

Se mitt inlägg så förstår du varför.

okej men de va bara en liten stund och isåfall borde den ta skada av när det blåste mycekt ute.

Visa signatur

Intel Core i7 2700K CPU @ 3,50 GHz

Permalänk
Avstängd

jag lägger upp foton och film imrogon. får man länka till youtube video om videon enbart används till detta syfte???

Visa signatur

Intel Core i7 2700K CPU @ 3,50 GHz

Permalänk
Avstängd

Där det är rött dammsug jag och även på baksidan. På framsidan sitter typ hårddisken tror jag. Alltså där det står corsair. fast det är nog några millimeter avstånd så den borde inte ta skada.

Visa signatur

Intel Core i7 2700K CPU @ 3,50 GHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av GreenSoap:

Inte nog med att du faktiskt dammsög, du dammsög väl inte när den var på?

Skrivet av Slimdex:

när jag startade datorn från strömspararläge

Jo han dammsög när den var på för strömsparläge är inte 100% avstängt då allt sparas i minnet som då fortfarande är påslaget.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slimdex:

fläkten låter bara konstigt i typ 20 sekunder och de är inte ens högt jämfört med min gamla dator. sedan blir den tyst igen. på vilket sätt är det farlig att dammsuga fläkten om den är avstängd? fläkten har rört sig mer av att den var ute i bllåst när jag skulle ta med den till LAN.

Jag tror att det är rätt lungt för dig, att fläkten låter i 20 sekunder är förmodligen för att den kan tagit skada vid dammsugningen och då är det lagren som låter.
Sedan när den nått sin marsh-takt så låter den ej mer.
Det du kan göra är att köpa en ny fläkt om du tycker att det är störande, bryr du dig inte så låt den sitta där, den fungerar ju trots allt.
Själv har jag gått över till kompressor-driven tryckluft, men på tiden jag dammsög så gjorde jag det utanför chassit, och processor-fläkten höll jag stilla, sen fick det räcka.

EDIT: Inga problem med Youtube, det är bara att länka för kung och fosterland.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
Avstängd

Ska förtydliga.
Jag hade datorn helt avstängd med ur dragen kontakt. Dammsög. Satte på datorn och kollade på film. Satte datorn i strömsparar läge. Starta igen för att spela cod och då märkte jag av ljudet

Visa signatur

Intel Core i7 2700K CPU @ 3,50 GHz

Permalänk
Avstängd

Vad kostar en ny fläkt?

Visa signatur

Intel Core i7 2700K CPU @ 3,50 GHz

Permalänk
Avstängd

Fast dock så kommer jag inte ihåg hur fläkten lätt innan. Låter fläkten lite mer för er när ni väcker den från strömsparar läge för att sedan bli knäpptyst.

Visa signatur

Intel Core i7 2700K CPU @ 3,50 GHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slimdex:

Vad kostar en ny fläkt?

Inga farliga priser. Från 50-250 beroende på varvtal och ljudnivåer.

Visa signatur

Fractal Design R4 | Cooler Master V700 | I5 4670k 4.3 Ghz | CM Hyper 212 EVO | Gigabyte GA-Z87X-D3H | Ballistix sport 1600MHz 16GB | 2x120GB ssd RAID, | GTX 770 OC | Windows 10 | Steelseries Rival | Func KB-460 MX Blue | AOC i2367Fmx2 |
AOC g2460Pg |[/B]

Permalänk
Skrivet av Slimdex:

okej men de va bara en liten stund och isåfall borde den ta skada av när det blåste mycekt ute.

spelar det mindre roll om du bara dammsög liten stund ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Om din fläkt låter är det för att lagerna slamrar. Det kan vara för att de tagit stryk av att fläkten roterat för fort, men helt ärligt, jag har aldrig råkat ut för det. Fläktar är dock förbrukningsvara, glidlagrade fläktar brukar komma med 6 månader till 1 års livslängd, efter det anses de förbrukade, och kullagrade ska normalt klara 18 månader.

Varför man inte ska dammsuga datorer är dock för att plastmunstycke och slangar har en tendens att bygga upp en statisk laddning, som kan ställa till det om den bestämmer sig för att hoppa ned och leka med elektroniken i datorn. Av andra anledningar är inte tryckluft från kompressor rätt i heller. Bland annat så kan den luften innehålla lite fukt, som pga tryckfallet fälls ut som små vattendroppar. Eftersom de flesta kompressorer i dag är permanentsmorda, innehåller luften även spår av olja, och om kompressorn är lite till åren innehåller oljan metall. Luft på burk, ska komma med ett speciellt rör i ledande plast för att minimera risken för uppbyggnad av statiska laddningar, osv... Fan, inte en CO2 tuben jag har till airbrushen duger, eftersom tryckfallet gör gasen kall, och även om den garanterat inte innehåller någon fukt, så gör luften runt om det, och då kan den fukten fällas ut som vattendroppar.... Bleh.

Dammsug inte i närheten av komponenter, försök ha munstycket i kontakt med chassit, och kylflänsar som behöver dammsugas monteras loss, och dammsugs på annan plats. Sug på, så mycket du orkar. Skulle en fläkt mot förmodan börja bråka, som den eventuellt har gjort här... Byt den.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Avstängd

Fan vad krångligt. Det funkar iallafall bra att dammsuga ett vit gammal xbox 360 utan skada?

Visa signatur

Intel Core i7 2700K CPU @ 3,50 GHz

Permalänk
Medlem

Inte läst alla inlägg men datorn kan helt enkelt låta mer nu när det isolerande dammet är borta och fläktarna (om dom kör 12v konstant) kan gå upp i högre rpm tack vare mindre luftmotstånd.

Visa signatur

Define R4 | Asus z97-Pro Gamer| 4790K ~ 4.6Ghz | Gainward 1080 Phoenix | Corsair Vengeance 2x8GB 1600MHz | Phanteks PH-TC14PE | EVGA SuperNova G2 750W | Samsung 850 Evo 256gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slimdex:

Fan vad krångligt. Det funkar iallafall bra att dammsuga ett vit gammal xbox 360 utan skada?

Men du... kom igen nu? Läser du inte vad folk skriver?

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Skrivet av Slimdex:

Fan vad krångligt. Det funkar iallafall bra att dammsuga ett vit gammal xbox 360 utan skada?

damsög du xboxen invändigt ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Slimdex:

Fan vad krångligt. Det funkar iallafall bra att dammsuga ett vit gammal xbox 360 utan skada?

All elektronik som kan ta skada av statisk spänning ska ej dammsugas. Datorer, TV, spelkonsoll, etc.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av trickysaer:

Men du... kom igen nu? Läser du inte vad folk skriver?

Halva grejen med att dammsuga elektronik är ju att "livin' on the edge"
50/50 Survival mode

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem

absolut ingen fara att dammsuga. använd bara ett munstycke i metall och ha den jordad. Men det blir sällan ordentligt rent.
Ta med datorn till något ställe där de kan blåsa ur den med tryckluft som är oljefri. Alternativt om macken har oljefri kompressor.
Jag brukar passa på att ta med mig datan när jag ska tvätta bilen i gör det själv hallen där det finns oljefri tryckluft.

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Medlem

annars är det det grymt att ha en sån här hemma. Man får vänta lite på att tanken ska bli full men du blåser bra rent med den.
http://www.jula.se/kompressor-air-boss-5l-1100w-180l-min-2000...

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=Mr_B=-:

Om din fläkt låter är det för att lagerna slamrar. Det kan vara för att de tagit stryk av att fläkten roterat för fort, men helt ärligt, jag har aldrig råkat ut för det. Fläktar är dock förbrukningsvara, glidlagrade fläktar brukar komma med 6 månader till 1 års livslängd, efter det anses de förbrukade, och kullagrade ska normalt klara 18 månader.

Varför man inte ska dammsuga datorer är dock för att plastmunstycke och slangar har en tendens att bygga upp en statisk laddning, som kan ställa till det om den bestämmer sig för att hoppa ned och leka med elektroniken i datorn. Av andra anledningar är inte tryckluft från kompressor rätt i heller. Bland annat så kan den luften innehålla lite fukt, som pga tryckfallet fälls ut som små vattendroppar. Eftersom de flesta kompressorer i dag är permanentsmorda, innehåller luften även spår av olja, och om kompressorn är lite till åren innehåller oljan metall. Luft på burk, ska komma med ett speciellt rör i ledande plast för att minimera risken för uppbyggnad av statiska laddningar, osv... Fan, inte en CO2 tuben jag har till airbrushen duger, eftersom tryckfallet gör gasen kall, och även om den garanterat inte innehåller någon fukt, så gör luften runt om det, och då kan den fukten fällas ut som vattendroppar.... Bleh.

Dammsug inte i närheten av komponenter, försök ha munstycket i kontakt med chassit, och kylflänsar som behöver dammsugas monteras loss, och dammsugs på annan plats. Sug på, så mycket du orkar. Skulle en fläkt mot förmodan börja bråka, som den eventuellt har gjort här... Byt den.
B!

Gött att du väckte liv i denna diskussion, om man har en vanlig kompressor typ dom denna.
Är det då lungt om man jordar metallmunstycket som blåser luft, och dessutom håller en liten bit av ett lakan framför utblåset?
För då skall det ju dels vara jordat, och då kan ju inte olja metall osv, komma igenom pga det oerhört tät-sydda lakanet.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
Skrivet av hakan78:

annars är det det grymt att ha en sån här hemma. Man får vänta lite på att tanken ska bli full men du blåser bra rent med den.
http://www.jula.se/kompressor-air-boss-5l-1100w-180l-min-2000...

Annonsen nämner inte att den har kondensfilter vilket man nog bör ha då risken är att den spottar ut vatten på all elektronik.
Något man bör ha för luftverktygen med så dom inte rostar invändigt med tiden. http://biltema.se/sv/Verktyg/Tryckluft/Tillbehor/Vattenavskil...
Verktyg (spikpistol och liknande) brukar uppskatta om man även har så den dimrar olja med luften.(bör ej mot dator) http://biltema.se/sv/Verktyg/Tryckluft/Tillbehor/Dimsmorjare-...
Kanske ett filter för att setill att luften är fri från tankens smutspartiklar vore bra med; http://biltema.se/sv/Verktyg/Tryckluft/Tillbehor/Tryckregulat...