HJÄLP! Datorn startar bara ibland - eget bygge

Permalänk

HJÄLP! Datorn startar bara ibland - eget bygge

Halloj,

knåpade ihop min nya dator igår, första gången på sådär 5 år så jag följde anvisningar till fulla prickar. Allt är ikopplat som det ska vara. Detta är 500% säkert.

Vad som händer just nu är att när jag trycker på knappen för start så händer inget. Jag trycker igen, inget händer. Efter några tryckningar rycker det till i den bakre chassifläkten + båda fläktarna på mitt grafikkort. Ett varv sen slutar det. Efter ytterligare uppstartningsförsök startar datorn helt, alla fläktar går igång utom CPU-fläkten som tar lite extra tid på sig. Den snurrar ett halvt varv, stannar, ytterligare ett halvt och sedan går den upp i full spinn innan den lugnar ner sig. Jag har kommit in i BIOS och jag har kolalt temperaturen. CPU låg runt 38-40 grader.

JAg försöker installera Windows 8 på datorn. Under installation får jag ett felmeddelande och datorn stängs av. Jag försöker starta datorn igen men inget händer. Bara ovannämnda, dock har jag inte kommit vidare.

Vad kan det vara för fel? Jag har kopplat ut allt utom moderkortet och försökt starta, det är exakt samma sak. JAg har prövat med moderkort och RAM, exakt samma. Börjat från grunden och lagt på mer tills jag har lagt på allt. Jag har även lossat CPUfläkten - den som kom med i7-an och verkligen sett till så att den sitter som den ska - det gör den. Den får kontakt med processorn.

Det är som att det inte får tillräckligt med ström, men samtidigt lyckades jag ju få igång den? Är det glapp i Power Switch-sladden? Just nu har jag prövat använda mig av Reset SW istället för Power SW, då det verkar som att chassit fått en liten smäll under frakten och Power-knappen sitter lite väl långt in för normalt.

Jag köpte en PC i delar från Komplett.se så alla komponenter bör fungera ihop. Jag har ett modulärt 650W nätaggregat. Alla fläktar utom en chassifan är ikopplade då det inte fanns tillräckligt med portar på moderkortet och inte någon medföljande adapter.

HJÄLP!!!!!!!!!!

Permalänk
Medlem

Testa att tjuvkoppla nätaggregatet med någon fläkt i, alternativt mätta med mätinstrument.
http://www.dvhardware.net/modules.php?name=Sections&sop=viewa...
alternativt testa nätagget i en annan dator.

Visa signatur

Hugger man yxan i båten får man ro som fan!

Permalänk

Som ovan säger så låter det en hel del som att du har ett kasst nätagg. Men det kan även vara en kondning på moderkortet som inte håller måttet. Så testa nätagget först. Du kan ta vilket 24-pins nätagg somhelst och testa med. Att komma in i BIOS är inget direkt strömkrävande som ett nätagg på t.ex. 150W inte skulle klara av. (Du ska då ha endast moderkort inkopplat)

Permalänk

Tog ut batteriet från bios och reservatet alltihopa. Datorn gick igång snabbare nu men ändå fördröjning. Märkliga var att jag tryckte på knappen, inget hände sen efter 2 sek gick det igång. Nu installerar jag windows och har kommit upp till 88 %. Allt snurrar som det ska, kan det vara ett problem att jag har 2 förlängningar på strömen? Datorn är iskall så det känns inte som att något är fel på nätaggregatet. Har inga andra att pröva med heller då jag bara har laptoo:P

Permalänk
Skrivet av frukten1337:

Tog ut batteriet från bios och reservatet alltihopa. Datorn gick igång snabbare nu men ändå fördröjning. Märkliga var att jag tryckte på knappen, inget hände sen efter 2 sek gick det igång. Nu installerar jag windows och har kommit upp till 88 %. Allt snurrar som det ska, kan det vara ett problem att jag har 2 förlängningar på strömen? Datorn är iskall så det känns inte som att något är fel på nätaggregatet. Har inga andra att pröva med heller då jag bara har laptoo:P

Inne i Windows nu, verkar funka felfritt. Vågar inte starta om dock med rädsla för att DN inte går igång igen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Om du misstänker att något är knas med frontpanelens kontakter så kan du prova att koppla ur dem helt och istället starta med en skruvmejsel.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk

Fortfarande problem med uppstart av datorn. Lyckades på första försöket men då var skärmen "korrupt" som om grafikkortet fuckat ur. Vad ska jag göra med skruvmejseln?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av frukten1337:

Fortfarande problem med uppstart av datorn. Lyckades på första försöket men då var skärmen "korrupt" som om grafikkortet fuckat ur. Vad ska jag göra med skruvmejseln?

Skickades från m.sweclockers.com

Kortsluta pinnarna där startknappen idag sitter, för att starta datorn och utesluta fel på startknapp etc.

Du har satt i distanser? Vet inte om det brukar stå i någon manual. (Eftersom de följer med chassit, som inte brukar ha någon manual)

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk

Hmm. Nu funkar det precis som det ska. Jag tryckte till sladden till nätagget ordentligt, haha. Hoppas innerligen att det var det som sabbade allt. Så är det ibland! Glömde köpa nätverkskabel bara:D trevlig helg

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Vad är distanser?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av frukten1337:

Vad är distanser?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av frukten1337:

Vad är distanser?

Skickades från m.sweclockers.com

De sitter mellan moderkortet och chassit, motverkar att man kortsluter och bränner moderkortet. Har du inte satt i dem så ligger du pyrt till, starta inte datorn igen innan du satt i dem.

Men du kanske var ironisk, svårt att tolka över internet!

Permalänk

Nej jag tror det var förinstallerat på chassit för något sådant kom inte med och chassit "lyfter upp" kortet redan.

Skickades från m.sweclockers.com

Edit: iofs satt inte alla på rätt ställe. Då styr jag upp allt från början i morgpn igen. Kan dessa distanser alltså påverka stabiliteten? Tror det är 1 som inte är på rätt ställe. Har dock inga under som är fel utan en som är för långt bort. Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av frukten1337:

Nej jag tror det var förinstallerat på chassit för något sådant kom inte med och chassit "lyfter upp" kortet redan.

Skickades från m.sweclockers.com

Edit: iofs satt inte alla på rätt ställe. Då styr jag upp allt från början i morgpn igen. Kan dessa distanser alltså påverka stabiliteten? Tror det är 1 som inte är på rätt ställe. Har dock inga under som är fel utan en som är för långt bort. Tack!

Det är viktigt att de sitter rätt, annars kan de kortsluta moderkortet, det är inte alls bra :-). Det finns ganska bra utmarkerat på moderkortet var de ska sitta. Men det verkar inte vara något förstört så du kan nog vara lugn, kolla över dem en extra gång bara :-).

Permalänk
Skrivet av Nesvop:

Det är viktigt att de sitter rätt, annars kan de kortsluta moderkortet, det är inte alls bra :-). Det finns ganska bra utmarkerat på moderkortet var de ska sitta. Men det verkar inte vara något förstört så du kan nog vara lugn, kolla över dem en extra gång bara :-).

Jo, jag tyckte det var lite skumt vid monteringen av moderkortet. Det fanns en "pigg" som stack upp ur ena skruvhålet, i gummi då, ska ta väck allt nu. Blir en lång dag. Jävla skit alltså:-( Sen upptäckte jag så klart en död pixel i mitten av skärmen. Verkar bara som att den är låst dock så blir gnugga lite =D

Permalänk
Medlem
Skrivet av frukten1337:

Jo, jag tyckte det var lite skumt vid monteringen av moderkortet. Det fanns en "pigg" som stack upp ur ena skruvhålet, i gummi då, ska ta väck allt nu. Blir en lång dag. Jävla skit alltså:-( Sen upptäckte jag så klart en död pixel i mitten av skärmen. Verkar bara som att den är låst dock så blir gnugga lite =D

Piggen är meningen att den skall vara där iställlet för en distans. Den hjälper till att styra in moderkortet rätt vid monteringen. Se bara till att du har distanser och skruvar vid alla övriga monteringshål i moderkortet, men inga fler än så.

Om du ändå tänker ta isär datorn och montera om så testa att köra den utanför chassit innan du monterar ihop igen för att utesluta att det är något med chassit som krånglar (kortsluter eller trasig frontpanel som gör att det inte fungerar.) Starta genom att med en skruvmejsel kortsluta de två pins där du ansluter power switch.

Visa signatur

i7 8700k @ 4.7GHz | NH-L12 | ASUS Z270i ROG Strix Gaming | EVGA 1080 FTW | 32GB Corsair Vengeance 3000MHz | Samsung 970 Evo M.2 500GB, 840 250GB, Crucial MX500 2TB | Loque Ghost S1 | XB271HU | QX2710 | U2412M | U2719D | Filco Majestouch 2 MX Brown TKL

Permalänk
Skrivet av era909:

Piggen är meningen att den skall vara där iställlet för en distans. Den hjälper till att styra in moderkortet rätt vid monteringen. Se bara till att du har distanser och skruvar vid alla övriga monteringshål i moderkortet, men inga fler än så.

Om du ändå tänker ta isär datorn och montera om så testa att köra den utanför chassit innan du monterar ihop igen för att utesluta att det är något med chassit som krånglar (kortsluter eller trasig frontpanel som gör att det inte fungerar.) Starta genom att med en skruvmejsel kortsluta de två pins där du ansluter power switch.

Jag tog ut allt och såg att en s.k. distans satt på fel ställe, alltså har den legat mot moderkortet underifrån och jag har haft en monteringssats fri. Jag flyttade den och satte tillbaka allt lugnt och metodiskt, jag drog kablarna bakom chassit för maximal lufttillförsel och datorn gick igång med en gång. Nu är det bara den sablans döda/frysta pixeln som ska fixas.

Vill tacka samtliga för er hjälp med mitt lilla problem! Önskar er en riktigt trevlig helg och har ni åldern inne, ta en bärs för det gör jag nu! Mikkeller, om nom nom.