Installation av ny dator, att tänka på?

Permalänk
Medlem

Installation av ny dator, att tänka på?

Ska nu bygga ihop min andra eget byggda dator och har lite funderingar.

1. Bör man uppdatera BIOS på moderkortet (Asus Z97-A) till nyaste på en gång innan man kör igång? För jag kollade på Asus hemsida för drivers till det och såg att det fanns ett flertalet

2. Kommer att återanvända mina nuvarande RAM-minnen, SSD+HDDs och ljudkort. Har kollat så att RAM-minnen stöds av det nya moderkortet (Asus Z97-A), så där ska det nog inte vara några problem (tror jag). Men hur ska jag göra när jag flyttar över SSD'n. Är det bara att köra i Win 8.1 skivan jag har och formatera det nuvarande via nyinstallationen (steget där man väljer vilken hårddisk Win ska in på)?

3. Kommer nu även att köra med Win 8.1 (Win 7 förut) och undrar ifall det fortfarande automatiskt installerar drivrutiner till installerad hårdvara då? Misstänker att så är fallet och undrar då om det är något man bör stänga av innan man kopplar upp sig till internet första gången?

4. Såg även en video av LinusTechTips om att använda något som kallas Ninite (https://ninite.com/). Verkade ganska simpelt sätt att installera nödvändiga program efter nyinstallation. Någon som använt det förut eller vet hur "legit" det är?

Har jag missat något så hojta till.
Tack på förhand!

Permalänk
Skrivet av Kuzul:

1. Bör man uppdatera BIOS på moderkortet (Asus Z97-A) till nyaste på en gång innan man kör igång? För jag kollade på Asus hemsida för drivers till det och såg att det fanns ett flertalet

Om du verkligen vill kan du det, men det är absolut inget som behövs. Jag har byggt ihop mellan 6-10 datorer och har aldrig uppdaterat bios innan ett ihopbygge. Det kan göras senare utan problem, om det ens behövs göras.

Skrivet av Kuzul:

2. Kommer att återanvända mina nuvarande RAM-minnen, SSD+HDDs och ljudkort. Har kollat så att RAM-minnen stöds av det nya moderkortet (Asus Z97-A), så där ska det nog inte vara några problem (tror jag). Men hur ska jag göra när jag flyttar över SSD'n. Är det bara att köra i Win 8.1 skivan jag har och formatera det nuvarande via nyinstallationen (steget där man väljer vilken hårddisk Win ska in på)?

Det går alldeles utmärkt, om din gamla dator fortfarande är ihopsatt kan du formatera diskarna redan nu innan du flyttar över, men det är lika enkelt som att göra under installationen om du har en disk med data på.

Skrivet av Kuzul:

3. Kommer nu även att köra med Win 8.1 (Win 7 förut) och undrar ifall det fortfarande automatiskt installerar drivrutiner till installerad hårdvara då? Misstänker att så är fallet och undrar då om det är något man bör stänga av innan man kopplar upp sig till internet första gången?

Jag är lite kluven på detta, jag brukar ladda hem allt jag behöver innan jag börjar bygga. När operativsystemet är installerat så drar jag ut sladden/disable nätverksadaptern och installerar det som jag vet behövs. När detta är färdigt så sätter jag igång internet och kör Windows update och hämtar resten. Har funkat perfekt varenda gång.

Skrivet av Kuzul:

4. Såg även en video av LinusTechTips om att använda något som kallas Ninite (https://ninite.com/). Verkade ganska simpelt sätt att installera nödvändiga program efter nyinstallation. Någon som använt det förut eller vet hur "legit" det är?

Ninite är jättesmidigt, har använt det flera gånger på andra byggen. Dock använde jag inte den till mitt eget bygge då man inte kan välja var programmen installeras, och jag ville inte ha något av de sakerna på min SSD. Så jag valde att ladda hem alla för hand istället så att jag kunde välja var de skulle hålla hus. Om de har fixat detta eller inte vet jag ej, eller om jag missade det från första början.

Permalänk
Medlem

Vad jag hört kan det möjligen finnas lite problem med Asus Z97-A moderkortet innan BIOS update. Men det är ju bara att göra sen då.

Är endast min SSD (systemdisk) som ska "blåsas rent". De andra är lagringshårddiskar med nya komponenternas drivers + massor annat (bild film m.m.).

Vid vilken punkt när operativsystemet är installerat drar du ur sladden/disable nätverkas adaptern? För den uppdaterar väl automatiskt drivers vid första starten av OS?

Okej. Kör med Ninite då, för mig gör det inget att de programmen hamnar på SSD. Gillar att ha dom där för att starta snabbare. Så mycket utrymme tar de inte heller.

Permalänk
Medlem

En sista tanke bara jag fick nu. Som en person som går från Win7 till Win8, finns det några inställningar som är bra att göra/tänka på?

Permalänk
Medlem

Jag brukar vänta med o koppla i lagringsdiskarna tills efter Windows är installerat ovh uppdaterat, däremot kanske man måste "byta ägare" o så då.. Googla hur man gör de..

Uppdatera bios brukar ja också göra innan, samt ställa in bios o allt innan installation..
Drivars tankar jag innan eller under installationen, fast på en annan dator då, så alla senaste finns..

Då du ska köra med intel chipset, råder jag till att det första du ska göra är o installera Java, sen gå till intels hemsida o dra senaste chipset drivars därifrån, realitet för ljudkort/NIC, GeForce/AMS för grafik m.m..

Lycka till med bygget/installationen, hoppas du blir nöjd med nya datorn..

Visa signatur

| X570 | R5-3600 | 960 EVO M.2 + 860 1Tb | 16Gb XMP3200 | RTX-2070 |
| I7-6700 | 64Gb PC4-2666 | 34Tb | TrueNas 13 |
| Yamaha HTR-4065 | Argos Audio Alto 5 MK2 | SystemOne W100B + SW10 |
| iPhone 15 Pro 128Gb |

Permalänk
Medlem

Det med ägandeskap över HDD behövde jag inte senaste jag installerade om, bara man kommer ihåg att plugga ur de diskarna innan man startar upp systemet första gången och pluggar in dom en i taget sen så funkade det utan problem för mig.

Drivers osv för moderkortet/grafikkort/dedikerade ljudkort osv har jag redan flyttat över till en av mina lagringshårddiskar.

Sen behöver jag inte moderkortets ljud-drivers då jag har ett dedikerat ljudkort

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nevil:

Jag brukar vänta med o koppla i lagringsdiskarna tills efter Windows är installerat ovh uppdaterat, däremot kanske man måste "byta ägare" o så då.. Googla hur man gör de..

Uppdatera bios brukar ja också göra innan, samt ställa in bios o allt innan installation..
Drivars tankar jag innan eller under installationen, fast på en annan dator då, så alla senaste finns..

Då du ska köra med intel chipset, råder jag till att det första du ska göra är o installera Java, sen gå till intels hemsida o dra senaste chipset drivars därifrån, realitet för ljudkort/NIC, GeForce/AMS för grafik m.m..

Lycka till med bygget/installationen, hoppas du blir nöjd med nya datorn..

Varför ska man installera Java först?

Permalänk
Medlem

Skulle gissa att hemsidan kanske inte funkar utan java eller nått installerat? ^^
Vilket inte spelar någon roll då jag ändå har drivers redan liggande redo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kuzul:

En sista tanke bara jag fick nu. Som en person som går från Win7 till Win8, finns det några inställningar som är bra att göra/tänka på?

Beroende på vilken version av W8 du har kan du göra på olika sätt, men enklast är att installera clean os, kör direkt windows update tills du får 8.1 i store. Installera W8.1 och köp sedan Start8 för 40kr och installera, sjukt värt Bättre startmeny än i w7 ftw.

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem

Var Windows 8.1 Engelsk 64-bit OEM jag beställde från inet.

(Står visserligen OEI på förpackningen man fick, men det lär inte spela någon roll)

Permalänk
Medlem

varför ens installera java?

Permalänk
Skrivet av Valmar:

varför ens installera java?

För att kunna köra applikationer som kräver Java? Vad är detta för fråga ens?

Det är som att säga, Varför installera Word? För att kunna skriva dokument.

Permalänk
Medlem

Java behövs för att intels sida ska kunna scanna datorn efter senaste drivers till chipset m.m...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| X570 | R5-3600 | 960 EVO M.2 + 860 1Tb | 16Gb XMP3200 | RTX-2070 |
| I7-6700 | 64Gb PC4-2666 | 34Tb | TrueNas 13 |
| Yamaha HTR-4065 | Argos Audio Alto 5 MK2 | SystemOne W100B + SW10 |
| iPhone 15 Pro 128Gb |