Mickrofonen hörsknappt/konstigt/inte alls.

Permalänk

Mickrofonen hörsknappt/konstigt/inte alls.

Hej! Jag köpte nyligen ett headset och nör jag kopplade in det så hördes knappt mickrofonen på skype (testade flera gånger med att ta ut och in i utttaget). Jag har även testat en kompis mickrofon och den funkade först. Jag åkte till baka med mitt headsett eftersom jag trodde det var fel på de och ytte till ett par likadana. men när jag kom hem så kvarstog problemet. Jag blev tillsagt i butiken att kolla inställningarna och uppdatera mitt ljudkort. När jag uppdaterade ljudkortet så funkade inte kompisens mickrofon alls, jag har även dragit upp mickrofon boosten både på realtek saken och den vanliga ljudikonen . Kan det vara ngt fel med ljudkortet??? Ganska ny dator. (ca 1,5-2 måndader gammal). http://greattech.se/product.html/infinity-calibre?category_id... link till datorn. Grafik kortet jag har är Nvidia high defenision sound.

Någon som har haft ett liknande problem/vet något jag kan göra?
Tack i förväg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ananas12345:

Kan det vara ngt fel med ljudkortet??? Ganska ny dator. (ca 1,5-2 måndader gammal). http://greattech.se/product.html/infinity-calibre?category_id... link till datorn. Grafik kortet jag har är Nvidia high defenision sound.

Helt säker på att det där stämmer, för det där är inget grafikkort? Använder du det integrerade ljudkortet, eller har du köpt till ett diskret ljudkort?

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk

har inte bytt ngt i datorn så det e det som "ingick"

Permalänk

ganska kass på det här med grejerna inutti datorn xD

Permalänk
Medlem

Om du använder NIVIDIA High Definition Audio så använder du grafikkortets ljudkrets och därmed via dess HDMI/DP.
Du borde kunna ändra vilken ljudutgång du ska använda, kör du med ett USB headset så ska du kunna välja headsetet direkt, kör du med 3.5mm jack så ska du välja Realtek.

Edit: läste lite fel, men NVIDIA High Definition Audio är iaf ljudkretsen på ditt grafikkort som är ett NVIDIA GTX 750 enligt länken du gav.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk

Ja kör med 3,5 Jack men kke värt att skaffa USB adapter?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ananas12345:

Ja kör med 3,5 Jack men kke värt att skaffa USB adapter?

Skickades från m.sweclockers.com

Är det den enda ljudadaptern datorn hittar? Om du tittar i enhetshanteraren är den fri från utropstecken eller annat liknande?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

Såg inget sånt när jag kolla

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ananas12345:

Såg inget sånt när jag kolla

Skickades från m.sweclockers.com

Är inbyggda ljudet igångsatt i bios?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

Som jag sa så e jag noob på sånna här saker så vet ej vad du menar:/

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ananas12345:

Som jag sa så e jag noob på sånna här saker så vet ej vad du menar:/

Skickades från m.sweclockers.com

Det finns inställningar i bios/UEFI som stänger av/sätter igång det inbyggda ljudet. Kolla i manualen till moderkortet om du hittar den inställning och sedan går in i bios:en och tittar om denna är av eller på. Manualen kan laddas hem från moderkortets hemsida.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

Ljudet funkar fint man hör jätte bra men micken funkar inte

Skickades från m.sweclockers.com

Förlåt om jag skriver något dumt kan typ inget om sånthär.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ananas12345:

Ljudet funkar fint man hör jätte bra men micken funkar inte

Skickades från m.sweclockers.com

Har du testat att koppla både fram och bak på chassit? Blir det någon skillnad då?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Skrivet av Jalle64:

Har du testat att koppla både fram och bak på chassit? Blir det någon skillnad då?

Kollade på baksidan såg inget men jag får kolla igen och återkomma, antar att jag inte kollade tillräckligt noga där bak:) återkommer med hur det går.

Skickades från m.sweclockers.com

Testade nu och det bara sprakade när jag ringde skype testsamtal. Ljudet fungerade perfekt.

Skickades från m.sweclockers.com

Ljudet funka lika bra som vanligtvis men micken sprakade vet inte vad det kan va :/

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

Till TS: Försök använd redigeraknappen om du bara ska lägga till en kommentar så slipper tråden bli alltför lång.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

ska jag ta bort de gammla inläggen eller vad menar du ganska ny på denna hemsidan

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ananas12345:

ska jag ta bort de gammla inläggen eller vad menar du ganska ny på denna hemsidan

Nu har jag redan lagt ihop dina extrainlägg så du slipper detta, men tänk på detta i framtiden tack.

Hur har du kopplat ditt headset? Är det med två 3.5mm anslutningar? Har du dubbelkollat att det är rätt kontakt du sätter den röda kontakten i?

Vad är det för ljudkontroll du har varit inne i? Kan du lägga upp några bilder så vi kan se vad som händer och hur det ser ut?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

Jag fixar lite bilder, men hur tar jag screenshoot på datorn? Och det jag har använt är två 3,5 Jack och jag har kollat att jag sätter i i rätt (annars skulle ljudet inte fungera?:) )

Skickades från m.sweclockers.com