Permalänk
Medlem

Datorn fryser ibland

Hallå! Har köpt en ny dator och kopplat ihop den, allt fungerar perfekt förutom att när jag spelat i lite mer än 1 timme så fryser datorn så jag måste starta om. Och när jag kör 3DMark (gratisversionen) testerna så har jag bättre resultat än high end gaming datorerna på 3 av dom 4 som finns, men på Sky Diver så fryser datorn efter ibland 2 sekunder och ibland efter 30. Ligger på riktigt hög fps hela tiden (400 i cs:go, 70 i Wildstar med allt på högsta grafiken) fram tills det att den fryser. Har kollat medans det händer, det är ingenting som överhettas och blir inte överfullt i minnet heller. Det jag har i datorn är:

ASUS Maximus VII Hero
Samsung 840 EVO Basic 250GB
Intel Core i7-4770K
Gigabyte GeForce GTX780 3GB Ti OC
CoolerMaster Hyper 212 Evo
Corsair Vengeance Pro Red 16GB 2400MHz
Corsair 850W RM series
Microsoft Win 8.1 32-bit/64-bit
Seagate Desktop HDD 3TB 7200RPM

(Har installerat Windows8.1 på SSD'n)

Har satt RAM minnerna i A2 och B2 sloten som det är rekomenderat att göra på detta moderkortet. Och har skaffat de senaste drivrutinerna som finns till datorkomponenterna. Någon som har en aning/idé till vad det är som kan orsaka frysningen och hur/om det går att fixa eller om jag måste beställa efter nya komponenter ?

Permalänk
Medlem

Har du kollat dina temperaturer?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Tagit bort s.k. bumpinlägg. Såna inlägg är inte tillåtet då det resulterar i ett orättvist forum, dina bumpinlägg gör ju att andras trycks undan vilket inte är fair. Denna gången har jag tagit bort bort inläggen, men kom i fortsättning ihåg att denna regeln finns.

Citat:

§ 4 Bumpning
Det är inte tillåtet att skriva inlägg som endast är till för att flytta tråden högre upp i trådlistningen (så kallad bumpning). Däremot är det tillåtet att skriva flera inlägg i rad förutsatt att varje nytt inlägg tillför information eller på annat sätt för diskussionen framåt. Regeln finns för att alla ska få samma chans att få sina trådar uppmärksammade och för att forumet ska bli så överskådligt som möjligt.

/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Ah tackar som tog bort dom, visste inte att man inte fick.

Och japp har kollat tempen, den håller sig runt 30 grader och 40 som högst, som jag skrev i första inlägget så har jag kollat temp när frysningen händer och inget överhettas.

Permalänk
Medlem

Ah glömde lägga till, ser att min cpu frequence går mellan 700 och 3900. Vet inte riktigt vad det betyder, och ska den vara hög, låg eller ska den gå fram och tillbaka beroende på hur mkt datorn tänker ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikkh:

Ah glömde lägga till, ser att min cpu frequence går mellan 700 och 3900. Vet inte riktigt vad det betyder, och ska den vara hög, låg eller ska den gå fram och tillbaka beroende på hur mkt datorn tänker ?

Frekvensen anpassas efter hur mycket processorn jobbar, vid lätta uppgifter håller den en låg frekvens och vid tyngre hög.

Är temperaturen i load 40c på processorn?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det absolut varmaste den har varit är 60 men det har bara hänt 1 gång, annars ligger den runt 40 eller 50 under load

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikkh:

Det absolut varmaste den har varit är 60 men det har bara hänt 1 gång, annars ligger den runt 40 eller 50 under load

Vad ligger grafikkortet på?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Runt 50 grader när jag spelar spel med högsta grafik-

Permalänk
Medlem

Här har vi 27°C utomhus och minst lika varmt utomhus, och din processor pendlar mellan 40 och 50°C under load?!

Visa signatur

XFX 500W, ASUS P5K-E/WIFI-AP, E6600@3,0GHz, Corsair PC6400 XMS2 XTREME 3GB, XFX HD7870
"Elementet är helt orelevant, ta i chassiet. Det är chassiet och delarna i som du vill ha samma laddning som, för jag antar att du inte ska bygga element? " - elklazor 2014

Permalänk
Medlem

Japp! Har en takfläkt i rummet i full hastighet som blåser mot datorn och en till fläkt som gör det mycket svalare i hela rummet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikkh:

Runt 50 grader när jag spelar spel med högsta grafik-

Jag tror inte att dem temperaturerna du ser stämmer nå vidare. Låter alldeles för lite...

Vad mäter du med?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Använder AI Suite 3 och CPUID HWMonitor och båda visar i stort sätt samma.

Permalänk
Medlem

Har även känt på grafikkortet när den måste jobba som mest och den är svalare än folks där deras program säger att deras grafikkort är 60 grader.

Permalänk
Medlem

Nya siffror, testat att köra 2 spel på max och ha 1 film och en stream igång samtidigt, då ligger allt på 65-67 grader. Gör inte så mycket annars så vanligtvis är det inte så mycket som behövs av grafikkortet och cpu'n, men dom siffrorna borde väll inte vara nog för att datorn ska lagga ihop ?

Permalänk
Medlem

Vet inte riktigt om detta passar under denna rubrik och allt, men eftersom det tillhör min tidigare post känns det som det. Testade att byta grafikkortet till mitt gamla, ett Asus HD 7750, och då fungerar det hur bra som helst och testet som förut fick min dator att frysa ihop gör det inte med Asus grafikkortet.. Så är det någon som vet om Gigabyte GTX 780 TI inte är så kompatibel med ett ASUS Maximus VII Hero moderkort eller om det bara är fabriksfel ?