Felsökning: Grafikfel/artefakter efter ominstallation (gjordes pga. bsod och Nvidia-driverproblem)

Permalänk

Felsökning: Grafikfel/artefakter efter ominstallation (gjordes pga. bsod och Nvidia-driverproblem)

Hoppas bilden fungerar nu. Jag behöver veta vad problemet med min dator är och hur jag kan lösa det. Jag kan inte ens starta datorn nu.

Jag har en dator med två skärmar, en HP och en Benq.
Det började med att jag spelade på HPn och fick "Nvidia Kernel Mode has stopped responding".
Fick bluescreen och grejer. Först bara i spel, sen hände nåt och skärmen fastnade med de problemen, så jag kopplade bort skärmen eftersom jag inte kunde hitta en lösning som funkade. Dock låg problemet kvar, för även om jag drog ut kontakten till HPn ur datorn så startade den fortfarande på den..skummt.

Nu skulle jag formatera, körde med windows 8 innan vilket möjligtvis orsakat problemet. Jag vet man ska inte ha w8, men pojkvännen sa att det skulle vara bra.. Men ja, nu formaterade jag till windows 7. Nu har jag ännu jobbigare problem, grafikproblemet är kvar på HPn och när jag startar upp datorn så startar den bara på HPn, även om den inte ens är inkopplad. Installerade drivrutiner till grafikkortet och efter det får jag bara krasch i uppstarten nu istället. Så datorn går inte ens att göra nåt på nu.

Grafikproblemen som man förhoppningsvis ser på bilden var alltså kvar genom gela formateringen av datorn också..

Vore evigt tacksam om någon skulle kunna hitta en lösning på mitt problem! Skrivet från telefonen så ursäkta om det blir jobbigt att läsa

Förtydligad rubrik
Visa signatur

All your base are belong to us

Permalänk
Medlem

w8 är att föredra enligt mig, dock tror jag ditt grafikkort sjunger på sista versen

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem

Tror också ditt grafikkort är trasigt

Permalänk
Hedersmedlem

*Rubrik ändrad*

Tänk på att en beskrivande rubrik ger bättre svar och ett mer lättnavigerat forum. Det går bra att ändra i efterhand (om du inte är nöjd med min)

Citat:

§ 3.1 Trådrubriker ska tydligt visa vad tråden handlar om.

/moderator

On-topic: Tror också du har problem med graikkortet, har du kollat temperaturen? Går att mäta med t.ex. Hwmonitor eller liknande program. Skriv även gärna vilka grejer du har i datorn, grafikkort, nätdel osv.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk

Specs

Tack för rubrikbytet, jag visste inte vad jag skulle kalla problemet bara så jag visste inte vad jag skulle sätta för rubrik

Jo mina specs är
Moderkort: Gigabyte G1 Sniper z87 (bara några månader gammalt)
Grafikkort: Gainward GeForce GTX 460 1GB PhysX CUDA (ett par år gammalt, typ 4)
Processor: Intel i7-4770k, med cooler master kylare (lika nytt som moderkort)
Ram: 16GB (också nytt)
Nätagg: 700watt
Har även 7 fläktar på chassit

Jo det ser ju helt klart ut som att grafikkortet har gett upp, men varför bara på ena skärmen då?
Och allt fungerade ju fint tills jag skulle börja spela :/

Visa signatur

All your base are belong to us

Permalänk
Medlem

Plocka ut grafikkortet och testa om det fungerar bra med det inbyggda. Om det gör det, så är det med all säkerhet grafikkortet som har gjort sitt (det har ju ändå några år på nacken)

Permalänk
Hedersmedlem

När ditt grafikkort visar upp samma grafiska artefakter i BIOS kan du totalt utesluta drivrutinsproblem.
Det är garanterat problem med hårdvaran! Möjligt att det är skärmen som bråkar. Eller kabeln.
Men min första gissning är att grafikkortet har gjort sitt.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk

Bytte kabel, fortfarande samma problem. Så ni har nog rätt, det har gjort sitt.

Tips på nytt som passar till mycket photoshop och spel som liknar wow?
Gärna inte allt för dyrt

Visa signatur

All your base are belong to us

Permalänk

280-kort reas ut snart/nu.. Kan fås runt 1000kr skulle jag tro. Borde räcka fint för wow

Edit:såg att 280 är fortsatt dyra, men tror de skall sjunka i pris ordentligt..
Annars ett begagnat 280x/760 kanske?

Permalänk

Problemet är bara att jag behöver nytt nu, har ingen dator annars

Visa signatur

All your base are belong to us

Permalänk
Permalänk

Tjena tjena! Misstänker också grafikkortet då jag hade samma problem med ett GTX 460, ***bort/moderator***

Tagit bort text som stred mot §9
Permalänk

Helst runt 1000, men jag vill ju inte ha ett med budget kvalite, det ska gärna hålla ett par år och klara av lite photoshop (använder nya PS som använder sig av GPUn) sen också klara en hel del dpel bra, inte bara wow liksom. Behöver stöd för två skärmar också, fast det har väl de flesta nu gör tiden kanske

Visa signatur

All your base are belong to us

Permalänk
Medlem

välj ett 750 eller 750 Ti eller ett 260X/270X så borde det nog räcka, val av kort beror på din budget och hur mkt prestanda du kan tänkas behöva.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av HaxXSpeTT:

http://i.imgur.com/oHt0l5c.jpg

Hoppas bilden fungerar nu. Jag behöver veta vad problemet med min dator är och hur jag kan lösa det. Jag kan inte ens starta datorn nu.

Jag har en dator med två skärmar, en HP och en Benq.
Det började med att jag spelade på HPn och fick "Nvidia Kernel Mode has stopped responding".
Fick bluescreen och grejer. Först bara i spel, sen hände nåt och skärmen fastnade med de problemen, så jag kopplade bort skärmen eftersom jag inte kunde hitta en lösning som funkade. Dock låg problemet kvar, för även om jag drog ut kontakten till HPn ur datorn så startade den fortfarande på den..skummt.

Nu skulle jag formatera, körde med windows 8 innan vilket möjligtvis orsakat problemet. Jag vet man ska inte ha w8, men pojkvännen sa att det skulle vara bra.. Men ja, nu formaterade jag till windows 7. Nu har jag ännu jobbigare problem, grafikproblemet är kvar på HPn och när jag startar upp datorn så startar den bara på HPn, även om den inte ens är inkopplad. Installerade drivrutiner till grafikkortet och efter det får jag bara krasch i uppstarten nu istället. Så datorn går inte ens att göra nåt på nu.

Grafikproblemen som man förhoppningsvis ser på bilden var alltså kvar genom gela formateringen av datorn också..

Vore evigt tacksam om någon skulle kunna hitta en lösning på mitt problem! Skrivet från telefonen så ursäkta om det blir jobbigt att läsa

Jag hade samma problem, leta efter flera lösningar men hitta inget, va nära på att köpa en ny men sen testa jag detta och det funka. Gjorde detta för ett år sen använder samma grafikkort idag.

http://www.overclockers.com/the-oven-trick-repairing-your-bro...

Testa detta innan du ska köpa nytt

200 Grader och ungefär 5 Minuter.

Visa signatur

CPU: AMD Phenom ii x4 965 Black edition @ 4.0GHz GPU: Asus Radeon 4890 Chassi: Cooler Master Mystique 631 Mobo: Asus M4A87TD Evo Ram: Corsair Dominator 4GB 1600Mhz CPU Kylning: Cooler Master Hyper TX3 Evo

Permalänk

Funkar det inbygda? Har du PCI e ström direkt från nätagget? Testa byt pasta på gpun

Visa signatur

| Thermaltake P3 | i5 13500 3,5GHz | EKWB Water cooling |
| MSI pro B760M-p | gigabyte vision 8GB RTX3070 OC |
| 32Gb Corsair Vengence 3000MHz |
| Msi spatium 390M | Thermaltake RGB 750W |

Permalänk

Jag vet inte hur det ser ut med det inbyggda, vill inte gå in i datorn och ta ut och pilla på saker själv. Har alltid låtit min kille bygga ihop delarna så jag vet inte heller hur allt sitter.

Visa signatur

All your base are belong to us

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av HaxXSpeTT:

Jag vet inte hur det ser ut med det inbyggda, vill inte gå in i datorn och ta ut och pilla på saker själv. Har alltid låtit min kille bygga ihop delarna så jag vet inte heller hur allt sitter.

Den inbyggda grafikdelen sitter i CPU:n och man kan koppla skärmen direkt till moderkortet (du har Displayport och HDMI på moderkortet i närheten av USB-anslutningarna).
Plockar man ut det vanliga grafikkortet ska det fungera att köra via moderkortets utgångar utan problem. Man kan även välja vilken grafikdel/kort man vill köra med i Bios. (se s.50 i bruksanvisningen) På det viset kan du fortfarande använda din dator tills du får ett nytt grafikkort. Grafikdelen är inget vidare men funkar till surf, film och gamla/enkla spel.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Skrivet av Kent:

Den inbyggda grafikdelen sitter i CPU:n och man kan koppla skärmen direkt till moderkortet (du har Displayport och HDMI på moderkortet i närheten av USB-anslutningarna).
Plockar man ut det vanliga grafikkortet ska det fungera att köra via moderkortets utgångar utan problem. Man kan även välja vilken grafikdel/kort man vill köra med i Bios. (se s.50 i bruksanvisningen) På det viset kan du fortfarande använda din dator tills du får ett nytt grafikkort. Grafikdelen är inget vidare men funkar till surf, film och gamla/enkla spel.

Ah, det förklarar varför min Benq inte hade det problemet. Den är inkopplad till moderkortet! Ja, men vad skönt, är nog bara min vaersion av windows som får datorn att krascha i starten då kanske. Har en till version jag kan testa på och sedan köra utan GPUn då tack

Visa signatur

All your base are belong to us