Phenom II 550 BE klockar ner sig, fel på moderkort?

Permalänk
Medlem

Phenom II 550 BE klockar ner sig, fel på moderkort?

Hej,

För snart 2 år sen postade jag denna tråd angående samma problem med samma moderkort fast en annan CPU. För att göra en lång historia kort slutade det med att vi aldrig kom fram till problemet och jag återgick till att använda min gamla CPU, alltså min 550 BE som även den nu har börjat throttla... Och inte under load, utan direkt i uppstart och vid exempelvis surfande. Tempsen kollade jag lite snabbt med core temp och den throttlar vid 32 grader...

Så nu undrar jag. Samma problem med 2 olika CPUs vid temps under 62 grader.. Kan det vara moderkortet? Det måste vara moderkortet eller hur? Kan det vara något annat?

Dator:

PSU - Be Quiet Straight Power E9 680W
MOBO - ASUS M3N78-VM
CPU - AMD Phenom II X2 550 BE
Kylare - Anten Kühler 620
Minne - 4 GB DDR2 PC6400

Värt att köpa nytt moderkort och minne och testa eller ska man bara skita i allt och köpa ett billigt moderkort med en fastlödd Celeron J1900 på?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av weezy:

Hej,

För snart 2 år sen postade jag denna tråd angående samma problem med samma moderkort fast en annan CPU. För att göra en lång historia kort slutade det med att vi aldrig kom fram till problemet och jag återgick till att använda min gamla CPU, alltså min 550 BE som även den nu har börjat throttla... Och inte under load, utan direkt i uppstart och vid exempelvis surfande. Tempsen kollade jag lite snabbt med core temp och den throttlar vid 32 grader...

Så nu undrar jag. Samma problem med 2 olika CPUs vid temps under 62 grader.. Kan det vara moderkortet? Det måste vara moderkortet eller hur? Kan det vara något annat?

Dator:

PSU - Be Quiet Straight Power E9 680W
MOBO - ASUS M3N78-VM
CPU - AMD Phenom II X2 550 BE
Kylare - Anten Kühler 620
Minne - 4 GB DDR2 PC6400

Värt att köpa nytt moderkort och minne och testa eller ska man bara skita i allt och köpa ett billigt moderkort med en fastlödd Celeron J1900 på?

Har du kvar din 965? Isf kan du ju köpa ett ok AM3+ mobo och lite nytt DDR3 minne? Det kan du ju även göra med din nuvarande PHII.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Upplever du några prestanda problem?

Det är en energisparsfunktion som gör att den klockar ner sig när all prestanda inte behövs.
Gör du något som är krävande klockar den automatiskt upp sig.
Hade samma CPU (dock ej svarting utgåvan) och det var samma sak, den gick i ca 800mhz vid låg belastning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woundead:

Upplever du några prestanda problem?

Det är en energisparsfunktion som gör att den klockar ner sig när all prestanda inte behövs.
Gör du något som är krävande klockar den automatiskt upp sig.
Hade samma CPU (dock ej svarting utgåvan) och det var samma sak, den gick i ca 800mhz vid låg belastning.

Förlåt för sent svar har varit bortrest. Mycket riktigt så var det energisparfunktionen Cool n Quiet som var i farten. Måste ha glömt stänga av den vid någon återställning.