Permalänk
Medlem

Felsökning av stendöd dator

Jag kom nyss hem från en semesterresa och försökte starta datorn, inget tecken på liv. Inga fläktar går igång, inga LED lampor lyser, ingenting händer.

Misstänkte först att nätaggregatet hade lagt av efter något sommaråskväder eller så men när jag plockade ut nätagget och följde felsökningsguiden som finns här på forumet så stämde alla spänningsvärden och allt var korrekt jordat. Jag provade dessutom att ansluta en ledslinga till nätagget efter jag byglade det och det blev ljus och grejer, vilket det inte blir när nätagget sitter i datorn och jag försöker starta datorn normalt. Dock så går inte fläkten igång när jag 'tjuvstartar' nätagget utan den snurrar bara till några varv innan den stannar. (Vet inte om detta är normalt eller inte så jag är fortfarande osäker på om det fungerar korrekt eller inte?)

Förövrigt så har jag dessutom plockat ut grafikkort, ram-minnen och ljudkort och testat att starta datorn med endast moderkort, processorn, hårddisk och fläktar ikopplade men det gör ingen skillnad, fortfarande inga livstecken.

Är lite osäker på hur jag ska fortsätta min felsökning nu, finns det något sätt att kontrollera ifall moderkortet är dött eller inte? Och kan nätagget ändå orsaka problem även om det verkar fungera utanför datorn? Tack för svar, all hjälp uppskattas!

Specs:

- Asrock Extreme 4
- Intel i5 3570k
- Corsair Vengeance LP Ram (4x4gb)
- Gainward GTX 680 Phantom 4gb edition
- Corsair AX 750W
- Adata Premier Pro SP900 280gb

Permalänk
Medlem

Har du provat återställa bios ? bor du på landet ? min dator pajjade pga åska och hade samma problem, men testa bios

Visa signatur

[i7 6700k @4500|Asus Z170 Pro Gaming|Corsair Vengeance DDR4 3200MHz XMP |EVGA GQ 1000W Hybrid Modular 80+|MSI GeForce GTX 1080|Windows 10 Pro Swe|Aoc 28-4K|SSD Samsung 850 evo 250 Gb|

Permalänk
Medlem

Antar att man får plocka bort batteriet från moderkortet då? Har aldrig gjort det innan, kan någon peka ut ungefär var det brukar sitta?

Permalänk
Medlem

Där har du bild på moderkortet http://www.asrock.com/mb/Intel/Z77%20Extreme4/ sitter även en reset knapp ner till höger

Visa signatur

[i7 6700k @4500|Asus Z170 Pro Gaming|Corsair Vengeance DDR4 3200MHz XMP |EVGA GQ 1000W Hybrid Modular 80+|MSI GeForce GTX 1080|Windows 10 Pro Swe|Aoc 28-4K|SSD Samsung 850 evo 250 Gb|

Permalänk
Medlem
Skrivet av AmdX2:

Där har du bild på moderkortet http://www.asrock.com/mb/Intel/Z77%20Extreme4/ sitter även en reset knapp ner till höger

Tack, hittade i manualen att det är någon slags plast 'cap' man ska flytta på för att göra en cmos reset, ska testa det.

Permalänk
Skrivet av DR33M:

Jag kom nyss hem från en semesterresa och försökte starta datorn, inget tecken på liv. Inga fläktar går igång, inga LED lampor lyser, ingenting händer.

Misstänkte först att nätaggregatet hade lagt av efter något sommaråskväder eller så men när jag plockade ut nätagget och följde felsökningsguiden som finns här på forumet så stämde alla spänningsvärden och allt var korrekt jordat. Jag provade dessutom att ansluta en ledslinga till nätagget efter jag byglade det och det blev ljus och grejer, vilket det inte blir när nätagget sitter i datorn och jag försöker starta datorn normalt. Dock så går inte fläkten igång när jag 'tjuvstartar' nätagget utan den snurrar bara till några varv innan den stannar. (Vet inte om detta är normalt eller inte så jag är fortfarande osäker på om det fungerar korrekt eller inte?)

Förövrigt så har jag dessutom plockat ut grafikkort, ram-minnen och ljudkort och testat att starta datorn med endast moderkort, processorn, hårddisk och fläktar ikopplade men det gör ingen skillnad, fortfarande inga livstecken.

Är lite osäker på hur jag ska fortsätta min felsökning nu, finns det något sätt att kontrollera ifall moderkortet är dött eller inte? Och kan nätagget ändå orsaka problem även om det verkar fungera utanför datorn? Tack för svar, all hjälp uppskattas!

Specs:

- Asrock Extreme 4
- Intel i5 3570k
- Corsair Vengeance LP Ram (4x4gb)
- Gainward GTX 680 Phantom 4gb edition
- Corsair AX 750W
- Adata Premier Pro SP900 280gb

Plocka ut allt utom RAM, CPU och CPU fläkt och försök starta, alltså inga HDDs mm, händer absolut inget, inga leds som lyser mm så är det mest troligt moderkortet då du har testat nätagget.
Kan du länka exakt vilken modell på agg det är du har och om det är semi passivt med tanke på att fläkten stanna annars verkar något vara konstigt med det? Du har inget gammalt system eller annat agg att testa med?

Permalänk
Medlem

Jag hoppas du provat en annat el uttag i hemmet? Har du kollat propparna i el skåpet?

Det låter som moderkortet är helt dött. De flesta moderkort har en standby led lampa, om den inte lyser så indikerar det oftast på att moderkortet är helt dött. Den lampan skall lysa även om datorn ej är påslagen, så länge du inte slagit av strömbrytaren I/O i bak på nät agget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Plocka ut allt utom RAM, CPU och CPU fläkt och försök starta, alltså inga HDDs mm, händer absolut inget, inga leds som lyser mm så är det mest troligt moderkortet då du har testat nätagget.
Kan du länka exakt vilken modell på agg det är du har och om det är semi passivt med tanke på att fläkten stanna annars verkar något vara konstigt med det? Du har inget gammalt system eller annat agg att testa med?

Testase att koppla ur hårddiskarna och gjorde en cmos reset, men det blev ingen skillnad, inga livstecken överhuvudtaget.

Här är corsairs produktbeskrivning fór nätagget:

Det står lite grejer om 'fanless mode' så jag antar att det är därför fläkten inte fortsätter snurra.

Har en riktigt gammal daror ståendes som jag nog kan testa nätagget med iaf. Får ta och göra det när jag inte har något mer kvar att testa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VexedRelic:

Jag hoppas du provat en annat el uttag i hemmet? Har du kollat propparna i el skåpet?

Det låter som moderkortet är helt dött. De flesta moderkort har en standby led lampa, om den inte lyser så indikerar det oftast på att moderkortet är helt dött. Den lampan skall lysa även om datorn ej är påslagen, så länge du inte slagit av strömbrytaren I/O i bak på nät agget.

Hehe, nej, en sån tabbe gör jag inte. Datorn var inpluggad i en grendosa tillsammans med en massa andra grejer som fortfarande fungerar. Men jag har dessutom testat att plugga in den rätt i väggen och i ett annat uttag.

Jordfelsbrytaren hade slagit till när jag kom hem och det är därför jag misstänker att det är blixten som slagit till. Förövrigt ser alla säkringar bra ut.

Har aldrig lagt märke till någon standby-lampa innan men det lyser definitivt ingen nu iallafall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DR33M:

Hehe, nej, en sån tabbe gör jag inte. Datorn var inpluggad i en grendosa tillsammans med en massa andra grejer som fortfarande fungerar. Men jag har dessutom testat att plugga in den rätt i väggen och i ett annat uttag.

Jordfelsbrytaren hade slagit till när jag kom hem och det är därför jag misstänker att det är blixten som slagit till. Förövrigt ser alla säkringar bra ut.

Har aldrig lagt märke till någon standby-lampa innan men det lyser definitivt ingen nu iallafall.

Har du hemförsäkring som täcker ?

Visa signatur

[i7 6700k @4500|Asus Z170 Pro Gaming|Corsair Vengeance DDR4 3200MHz XMP |EVGA GQ 1000W Hybrid Modular 80+|MSI GeForce GTX 1080|Windows 10 Pro Swe|Aoc 28-4K|SSD Samsung 850 evo 250 Gb|

Permalänk
Medlem
Skrivet av AmdX2:

Har du hemförsäkring som täcker ?

Ja, fast jag har inte så mkt erfarenhet av försäkringsärenden. Självrisken var rätt hög så ifall det bara en någon enstaka komponent som ska bytas blir det billigare att göra det själv.

Jag vet inte så mycket om de skador som kan uppstå vid överspänning. Finns det chans för att fler komponenter är skadade och kan orsaka problem efter en tid även om de ser ut att fungera? Är det isåfall säkrast att försöka anmäla hela datorn som förstörd?

Jag är lite osäker på hur det fungerar när man har en dator man byggt själv, och om de kanske bara vill skicka in den till någon dator-reparationsfirma istället för att betala ersättning. Litar tyvärr inte så mkt på folk (som jag inte känner) och försöker nog fixa den själv först.

Men jag ska nog kontakta dem igen och höra hur deras lösning ser ut, kanske blir lättare att bara bygga nytt ifall de ersätter allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DR33M:

Testase att koppla ur hårddiskarna och gjorde en cmos reset, men det blev ingen skillnad, inga livstecken överhuvudtaget.

Här är corsairs produktbeskrivning fór nätagget:

Det står lite grejer om 'fanless mode' så jag antar att det är därför fläkten inte fortsätter snurra.

Har en riktigt gammal daror ståendes som jag nog kan testa nätagget med iaf. Får ta och göra det när jag inte har något mer kvar att testa.

Fråga: hur va datorn uppkopplad? Wifi eller tråd?

Om tråd, blev modemet taget av åskan för isf kan du ha samma otur som tjejen, gick den vägen och brände moderkortet..

Visa signatur

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 32"

Permalänk
Medlem

Tips är alltid om man åker bort på semester eller liknande, dra alltid ut sladdarna till elektronikprylar, så minskar risken att ens utrustning råkar ut för ström/spänningspeakar i samband med åska och eventuella strömavbrott.

Permalänk
Medlem

ta bort alla kort och ram minnet utom möjligen cpu'n samt dess fläkt. koppla sedan in en lite PC speaker, brukade finnas i äldre datorer.
den ska då pipa i olika långa intervaller och därav kan man sedan läsa av felet.

vet dock inte om man kan köpa en pc speaker någonstans, själv har jag 2 st. dom har hjälpt mig med "stendöda" datorer ett par gånger.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

ta bort alla kort och ram minnet utom möjligen cpu'n samt dess fläkt. koppla sedan in en lite PC speaker, brukade finnas i äldre datorer.
den ska då pipa i olika långa intervaller och därav kan man sedan läsa av felet.

vet dock inte om man kan köpa en pc speaker någonstans, själv har jag 2 st. dom har hjälpt mig med "stendöda" datorer ett par gånger.

Det funkar inte med vanliga högtalare då? För det har jag testat med och fick då inget ljud. Sökte efter "Pc lite speaker" men hittade inget relevant på google iaf. Står det på dem vilket företag som tillverkar dem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DR33M:

Det funkar inte med vanliga högtalare då? För det har jag testat med och fick då inget ljud. Sökte efter "Pc lite speaker" men hittade inget relevant på google iaf. Står det på dem vilket företag som tillverkar dem?

Får du någon indikation från "Dr Debug" när du försöker starta datorn?
Prova att ta bort alla komponenter förutom processor och RAM, ta sedan ur RAM-minnet och prova igen.

PC-Speaker används inte längre, eller har jag fel?

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem

Moderkortet är troligtvis dött, kanske cpu,n med. när min dator gick sönder pga åska så skickade jag bara kvitto på hela burken och fick ersättning efter en vecka, dem varken ville se eller ha gamla delar. prova ring dem

Visa signatur

[i7 6700k @4500|Asus Z170 Pro Gaming|Corsair Vengeance DDR4 3200MHz XMP |EVGA GQ 1000W Hybrid Modular 80+|MSI GeForce GTX 1080|Windows 10 Pro Swe|Aoc 28-4K|SSD Samsung 850 evo 250 Gb|

Permalänk
Medlem
Skrivet av AmdX2:

Moderkortet är troligtvis dött, kanske cpu,n med. när min dator gick sönder pga åska så skickade jag bara kvitto på hela burken och fick ersättning efter en vecka, dem varken ville se eller ha gamla delar. prova ring dem

Ersättning? 0.o fick du tillbaka på garantin efter att din dator hade dött av åska?

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem

En Dator behöver 4 delar för att starta. 5 delar med bild (grafikkort).

Moderkort
Processor (Kylare)
Nätagg (kabel)
Minne

Bort med hårddiskar, mus, tangentbord, kringutrustning, chassi fläktar, fläkt kontroller, SATA kablar, USB kablar osv. Sånt strunt eller porten de satt i är också ökända för att kunna orsaka olika allvarliga fel tills de tas bort.

Kopplar ur alla kablar som går från chassit till moderkortet. Power SW som går till power knappen kan du ha kvar om du vill men man kan egentligen starta datorn med en skruvmejsel så hela chassit är egentligen onödigt (Moderkortet kan läggas på en kartong eller nått som inte leder ström).

Nollställ bios sen för ibland måste saker tas bort innan nollställningen får igång datorn. Finns flera sätt att nollställa. Tex ta bort batteriet som se ut som ett mynt en stund. Glöm inte att strömkabel ska vara utdragen och inte stressa så den hinner bli nollställd.

Minnen testar du 1 minne i taget i alla minnes platserna och sen olika kombinationer. På vissa generationers moderkort måste ibland en viss minnes plast har ett fungerande minne i satt för att datorns ska få bild eller starta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DR33M:

Det funkar inte med vanliga högtalare då? För det har jag testat med och fick då inget ljud. Sökte efter "Pc lite speaker" men hittade inget relevant på google iaf. Står det på dem vilket företag som tillverkar dem?

liten skit högtalare som är stor som en hörlur om ens det finns många olika tillverkare, på mobot finns 4 pinnars anslutning bara de 2 yttersta används kanske någon lite högtalare eller hörlur går att ansluta?

Skrivet av Lembritt:

Får du någon indikation från "Dr Debug" när du försöker starta datorn?
Prova att ta bort alla komponenter förutom processor och RAM, ta sedan ur RAM-minnet och prova igen.

PC-Speaker används inte längre, eller har jag fel?

jag använder pc speaker när jag inte får bild sen många tillverkare tog bort dom från brädan av okänd anledning, tycker det är en bra sak när man inte får någon bild med info

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lembritt:

Får du någon indikation från "Dr Debug" när du försöker starta datorn?
Prova att ta bort alla komponenter förutom processor och RAM, ta sedan ur RAM-minnet och prova igen.

PC-Speaker används inte längre, eller har jag fel?

Dr Debug är lika död som allt annat, absolut ingenting händer när jag trycker på powerknappen.

Har provat både med och utan ram nu, ingen skillnad där, fortfarande stendött.

Skrivet av AmdX2:

Moderkortet är troligtvis dött, kanske cpu,n med. när min dator gick sönder pga åska så skickade jag bara kvitto på hela burken och fick ersättning efter en vecka, dem varken ville se eller ha gamla delar. prova ring dem

Hade du byggt datorn själv då eller kom alla delarna från samma affär? Får kännslan av att det inte bara är att skicka försäkringsbolaget 4 kvitton på datorkomponenter ifrån olika affärer och kräva ersättning, men vad vet jag, de kanske inte heller tycker det är värt arbetet med försöka reparera och grejer....

Skrivet av panpo98:

En Dator behöver 4 delar för att starta. 5 delar med bild (grafikkort).

Moderkort
Processor (Kylare)
Nätagg (kabel)
Minne

Bort med hårddiskar, mus, tangentbord, kringutrustning, chassi fläktar, fläkt kontroller, SATA kablar, USB kablar osv. Sånt strunt eller porten de satt i är också ökända för att kunna orsaka olika allvarliga fel tills de tas bort.

Kopplar ur alla kablar som går från chassit till moderkortet. Power SW som går till power knappen kan du ha kvar om du vill men man kan egentligen starta datorn med en skruvmejsel så hela chassit är egentligen onödigt (Moderkortet kan läggas på en kartong eller nått som inte leder ström).

Nollställ bios sen för ibland måste saker tas bort innan nollställningen får igång datorn. Finns flera sätt att nollställa. Tex ta bort batteriet som se ut som ett mynt en stund. Glöm inte att strömkabel ska vara utdragen och inte stressa så den hinner bli nollställd.

Minnen testar du 1 minne i taget i alla minnes platserna och sen olika kombinationer. På vissa generationers moderkort måste ibland en viss minnes plast har ett fungerande minne i satt för att datorns ska få bild eller starta.

Okej, jag får testa med att plocka ut allt ur chassit då och rotera minnena, det verkar typ vara det sista steget jag har kvar att göra men jag misstänker tyvärr att moderkortet är stendött.