Permalänk

Konstigt problem med ny dator.

Min dator har random börjat frysa fast sig, ingen speciell tid, utan helt random, oftast när jag spelar.. Men temperaturena är normala, Har även haft problem med att starta min dator då den utger 1 pip sedan stänger den av sig. Kan även tillägga att när den fryser sig så slocknar dioderna på tangentbordet etc, och jag är tvungen att starta om datorn, men då så kommer detta pipet o datorn stängs av, men av ngn konstig anleding så startar den efter några omstartar.. Och när datorn är på så kommer en ruta upp att datorn ska instrallera ett "backup bios". Jag har Gigabyte GA-Z87X-D3H. Kan inte öppna filen för att uppdatera drivrutinerna heller.

Så hur kan man fixa detta?

Har alltså haft datorn snart 1 vecka och har inte instrallerat ett piss på den förutom spelen, hoppas ni är lika smarta som alltid sweclockers! <3

mvh / lindell

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lindell1337:

Min dator har random börjat frysa fast sig, ingen speciell tid, utan helt random, oftast när jag spelar.. Men temperaturena är normala, Har även haft problem med att starta min dator då den utger 1 pip sedan stänger den av sig. Kan även tillägga att när den fryser sig så slocknar dioderna på tangentbordet etc, och jag är tvungen att starta om datorn, men då så kommer detta pipet o datorn stängs av, men av ngn konstig anleding så startar den efter några omstartar.. Och när datorn är på så kommer en ruta upp att datorn ska instrallera ett "backup bios". Jag har Gigabyte GA-Z87X-D3H. Kan inte öppna filen för att uppdatera drivrutinerna heller.

Så hur kan man fixa detta?

Har alltså haft datorn snart 1 vecka och har inte instrallerat ett piss på den förutom spelen, hoppas ni är lika smarta som alltid sweclockers! <3

mvh / lindell

1 pip är en felkod= öppna sidan på datorn, och kolla på moderkortet om det blinkar någon lampa, lyser någon lampa rött hela tiden på moderkortet indikera det att någon komponent inte fungera som den ska= bruak var en lampa för varje komponent= CPU, GPU, MINNE, etc

Visa signatur

Chassi Fractal design R6 USB C, Skärm LG UltraGear 38GN950 38" Moderkort ASUS ROG STRIX X570-E GAMING CPU 5800X3D RAM G.Skill 4x8 DDR4 3600MHz CL16 Ripjaws SSD 1 Samsung 970 EVO Plus 250GB SSD 2 CRUCIAL MX500 2TB. SSD 3 WD SN770 2TB,SSD 4 SAMSUNG 970EVO 512GB, GPU Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB AORUS XTREME NON LHR. Nätagg Corsair RM1000x.

Permalänk
Medlem

Om du har en Intel Core i7-4790 och i5-4690 "Haswell Refresh" så behöver du BIOS F8 eller F9c för moderkortet GA-Z87X-D3H http://www.gigabyte.com/products/product-page.aspx?pid=4518#b...

Visa signatur

janee

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av Lindell1337:

Om det är BIOS filerna så bör du inte köra dom i Windows, lägg över filen (Extrahera) den till ett USB minne som är formaterat med FAT 32 och använd sedan Q-Flash http://www.gigabyte.com/webpage/20/HowToReflashBIOS.html

Men kolla först i UEFI/BIOS vilken version som är installerad.

Visa signatur

janee