Permalänk
Medlem

Nya Intel i7 4790K, low fps?

Hej!

Skaffade idag nya Intel i7 4790K och har aldrig varit mer spänd i hela mitt liv på att testa ny CPU. Köpte via Inet och fick ett moderkort till så jag var fullt redo för att bara köra igång.

Installation gick bra, allt gick snabbt och smärtfritt. Installera Steam och CS:GO (det jag lirar mest) och provade lite. Började helt OK med 200 fps, tyckte det var lågt men det gick helt klart och spela och allt på högsta grafik. Det ända var att det tog EXTREMT lång tid att joina servers och tabba upp/ner tog överdrivet lång tid. Så jag gick in och kollade dxdiag och då visade det sig att jag bara använde 2gig RAM. Så satte rätt på RAM-minnena och ligger nu på 6gb.

Efter detta så provade jag såklart CS igen för att se improvment och hur mycket bättre det skulle bli, men tvärtom. Nu ligger jag på 70 fps och droppar så lågt som till 40 och till och med laggar ingame när det är mycket action. Provat massa olika inställningar ingame och utanför, försökt pilla lite men inget händer. Är fast på medelmått på 50fps. Vad ska jag göra?

Detta är vad jag har:

Intel i7 4790K CPU @ 4.0 GHZ Oklockad
ASUS Z97-A MOTHERBOARD
ASUS GTX 760 Nvidia Graphics Card
6GB RAM (En på 2GB och en på 4GB, Cruizer)
620W SilverStone PSU

Tycker jag borde kunna maxa CS:GO åtminstone med dessa komponenter då jag tidigare innan jag uppgraderade hade en CPU som var hälften så kraftfull som denna... Piss, alltid klydd med Intel...

Några funderingar?

Visa signatur

Intel i5 10600k | ASUSTeK TUF GAMING B460-PLUS | NVIDIA GeForce RTX 3070 | 32GB RAM | 1000W PSU |

Permalänk
Medlem

Här är en logg över GPU:n när jag lirar. Belastningen på bild och bifogar loggen.

Loggen på GPU-Z:

http://txt.do/kvfm

Visa signatur

Intel i5 10600k | ASUSTeK TUF GAMING B460-PLUS | NVIDIA GeForce RTX 3070 | 32GB RAM | 1000W PSU |

Permalänk
Medlem

Temp på processorn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Temp på processorn?

40 grader, stabilt.

Visa signatur

Intel i5 10600k | ASUSTeK TUF GAMING B460-PLUS | NVIDIA GeForce RTX 3070 | 32GB RAM | 1000W PSU |

Permalänk
Avstängd

Blanda aldrig olika sorters minnesmoduler.

Visa signatur

Mitt vattenkylda system i väntan på bättre tider:
[CPU:]Intel i5 4690k - 4.9GHz @ 1.3V. [GPU:]CrossfireX R9 290X - 1150MHz/1500MHz [MB:] Asus ROG Maximus VII Ranger Z97 [RAM:] Corsair 2x8GB - CL9 2000 [SSD:] Samsung 840 EVO - 2x250GB [PSU:] NZXT Hale90 80+ Gold 1000W [Audio:]Asus Xonar Essence STX II 7.1 Monitor i väntan på 4K: 1440p X-Star - 120Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Isse00:

Blanda aldrig olika sorters minnesmoduler.

Funkade innan ju när jag hade exakt samma RAM minnen fast med annan CPU och moderkort. Samma voltage, samma MHZ och samma företag Kingstone. Så det ska inte vara ett problem tycker jag. Men provade att ta ut ett och har bara 4GB kvar och nu är jag åtminstone uppe i 60fps. Yay.

Visa signatur

Intel i5 10600k | ASUSTeK TUF GAMING B460-PLUS | NVIDIA GeForce RTX 3070 | 32GB RAM | 1000W PSU |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av r0ad:

Funkade innan ju när jag hade exakt samma RAM minnen fast med annan CPU och moderkort. Samma voltage, samma MHZ och samma företag Cruizer. Så det ska inte vara ett problem tycker jag.

Att det funkar betyder inte att det är optimalt. Har du dubbelkollat så de är placerade korrekt? De ska sitta på andra och fjärde platsen på moderkortet räknat från processorn.

Visa signatur

Mitt vattenkylda system i väntan på bättre tider:
[CPU:]Intel i5 4690k - 4.9GHz @ 1.3V. [GPU:]CrossfireX R9 290X - 1150MHz/1500MHz [MB:] Asus ROG Maximus VII Ranger Z97 [RAM:] Corsair 2x8GB - CL9 2000 [SSD:] Samsung 840 EVO - 2x250GB [PSU:] NZXT Hale90 80+ Gold 1000W [Audio:]Asus Xonar Essence STX II 7.1 Monitor i väntan på 4K: 1440p X-Star - 120Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av r0ad:

40 grader, stabilt.

Det låter som idle. Under belastning då? Vad har du för kylare?

Det Isse00 skriver stämmer också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Isse00:

Att det funkar betyder inte att det är optimalt. Har du dubbelkollat så de är placerade korrekt? De ska sitta på andra och fjärde platsen på moderkortet räknat från processorn.

Tog ut ett minne och kör nu på 4GB, fortfarande ingen skillnad från tidigare. Satt såklart på första och tredje plats, ska kolla när jag slutat jobba om 2 och 4 fungerar.

Skrivet av lorgix:

Det låter som idle. Under belastning då? Vad har du för kylare?

Det Isse00 skriver stämmer också.

Har den vanliga stockkylaren man fick till. Ligger på medelmått 40 grader när jag spelar. Alltså minimum typ min 30 och max var den uppe i 58. Hade en sen innan jag tänkt använda en CoolerMaster R8 men det var en tidigare modell.
Oavsett så ska det ju gå att spela ett spel felfritt med stockkylaren utan att man överklockat tycker jag?

Visa signatur

Intel i5 10600k | ASUSTeK TUF GAMING B460-PLUS | NVIDIA GeForce RTX 3070 | 32GB RAM | 1000W PSU |

Permalänk
Medlem
Skrivet av r0ad:

Har den vanliga stockkylaren man fick till. Ligger på medelmått 40 grader när jag spelar. Alltså minimum typ min 30 och max var den uppe i 58. Hade en sen innan jag tänkt använda en CoolerMaster R8 men det var en tidigare modell.
Oavsett så ska det ju gå att spela ett spel felfritt med stockkylaren utan att man överklockat tycker jag?

OK, inga höga temperaturer med andra ord. Det är inte ovanligt att folk monterar stockkylaren felaktigt, vilket leder till höga temperaturer, throttling och dålig prestanda. Verkar dock inte vara vad som händer här.

Ska du kanske testa att köra någon benchmark och se om resultatet är rimligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

OK, inga höga temperaturer med andra ord. Det är inte ovanligt att folk monterar stockkylaren felaktigt, vilket leder till höga temperaturer, throttling och dålig prestanda. Verkar dock inte vara vad som händer här.

Ska du kanske testa att köra någon benchmark och se om resultatet är rimligt?

Tips på bra benchmark då?

Visa signatur

Intel i5 10600k | ASUSTeK TUF GAMING B460-PLUS | NVIDIA GeForce RTX 3070 | 32GB RAM | 1000W PSU |

Permalänk
Medlem
Skrivet av r0ad:

Tips på bra benchmark då?

Prime 95?

Visa signatur

[CPU:Intel Core i7 7700k [GPU: R9 Fury] [PSU: Corsair TX 650W] [Chassi: NZXT Source 210H] [SSD: Samsung EVO 850 250GB+ M4 Crucial 64GB 2,5] [8GB RAM]

Permalänk
Medlem

Klassisk fråga: Har du installerat om Windows och drivrutiner och annat?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av saturday_sun:

Klassisk fråga: Har du installerat om Windows och drivrutiner och annat?

Svar ja. Ska försöka göra detta en gång till nu efter jag tagit ut ett RAM minne. Det kanske hjälper.

Skickar resultat på Prime95 senare inatt när jag slutat jobb. Tack för all hjälp so far!

Visa signatur

Intel i5 10600k | ASUSTeK TUF GAMING B460-PLUS | NVIDIA GeForce RTX 3070 | 32GB RAM | 1000W PSU |

Permalänk
Skrivet av r0ad:

40 grader, stabilt.

Kolla vad du ligger på för temp vid belastning, Kör typ Prime95 och håll koll på temp

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem
Skrivet av H4nsson:

Kolla vad du ligger på för temp vid belastning, Kör typ Prime95 och håll koll på temp

Will do. Kan man på något sett logga detta? Tänkte köra över natten när jag sover.

Visa signatur

Intel i5 10600k | ASUSTeK TUF GAMING B460-PLUS | NVIDIA GeForce RTX 3070 | 32GB RAM | 1000W PSU |

Permalänk
Skrivet av r0ad:

Will do. Kan man på något sett logga detta? Tänkte köra över natten när jag sover.

Real temp eller core temp så kan du se max temp som processorn har nått, Över natten är dock overkill, Du ser efter några minuter om tempen sticker iväg.

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem
Skrivet av H4nsson:

Real temp eller core temp så kan du se max temp som processorn har nått, Över natten är dock overkill, Du ser efter några minuter om tempen sticker iväg.

Har inte hunnit sitta vid datorn ännu. Jobbar hela dagarna så har inte tid till mer än att äta och sova hehe. Ska kolla imorgon och återkommer med svar.

Visa signatur

Intel i5 10600k | ASUSTeK TUF GAMING B460-PLUS | NVIDIA GeForce RTX 3070 | 32GB RAM | 1000W PSU |

Permalänk
Medlem

30 min i Prime95 och nådde som max 70 grader. No errors, no warnings. Hmm..

Visa signatur

Intel i5 10600k | ASUSTeK TUF GAMING B460-PLUS | NVIDIA GeForce RTX 3070 | 32GB RAM | 1000W PSU |

Permalänk
Medlem

UPDATE!!!

Efter att det såg bra ut och jag spelade lite CS:GO med sådär 150 fps tänkte jag lira med mina polare. Vi startade ett spel och kom in. Sen efter typ 2 min så börjar datan låta lite och spelet börjar droppa i fps, sen efter ett tag så börjar spelet frysa. Fryser fast i 2 sek, sen går de att spela lite, sen fryser de i 3 sek och tiden mellan fryslaggen minskar och de blir tätare och tätare. Får stänga ner spelet och det fortsätter fryslagga i Windows efter spelet är nerstängt. Tog en bild på CPU-Z och GPU-Z. Någon som ser något konstigt?

http://prints.pw/i/6baa3

Undrar vad i hela friden det är frågan om alltså..

Visa signatur

Intel i5 10600k | ASUSTeK TUF GAMING B460-PLUS | NVIDIA GeForce RTX 3070 | 32GB RAM | 1000W PSU |

Permalänk
Inaktiv

Ta en titt så att ram minnen sitter ordentligt i. En del inställningar i cs:go ändras inte förän du startar om spelet. Om du har köpt nya ram minnen så kan det vara så att någon sticka är defekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon185723:

Ta en titt så att ram minnen sitter ordentligt i. En del inställningar i cs:go tar inte i effekt förän du startar om spelet. Om du har köpt nya ram minnen så kan det vara så att någon sticka är defekt.

Har installerat om RAM tusen gånger nu så det är nog inte problemet. Mina RAM minnen fungerade fint i mitt förra moderkort så. Men kan det vara så att RAM minnet inte är bra till detta moderkort/CPU?

Kingston ValueR. DDR3 1333MHz 4GB, CL9

Visa signatur

Intel i5 10600k | ASUSTeK TUF GAMING B460-PLUS | NVIDIA GeForce RTX 3070 | 32GB RAM | 1000W PSU |

Permalänk
Medlem

UPDATE:

Efter att ha gjort en unpark på cores och ändrat till -threads 8 i launch options så har jag kommit upp i runt 250 FPS in-game. Ett problem kvarstår dock. Spelet fungerar fint i ca 10 minuter sen bara låser sig spelet. Det fryser tills jag tabbar ner och upp igen sen är det som normalt. Tror det ligger något i GPU:n. Vad kan det vara?

Visa signatur

Intel i5 10600k | ASUSTeK TUF GAMING B460-PLUS | NVIDIA GeForce RTX 3070 | 32GB RAM | 1000W PSU |

Permalänk
Medlem
Skrivet av r0ad:

UPDATE:

Efter att ha gjort en unpark på cores och ändrat till -threads 8 i launch options så har jag kommit upp i runt 250 FPS in-game. Ett problem kvarstår dock. Spelet fungerar fint i ca 10 minuter sen bara låser sig spelet. Det fryser tills jag tabbar ner och upp igen sen är det som normalt. Tror det ligger något i GPU:n. Vad kan det vara?

Tittade på din bild.. Varför går din gpu på 95 % i windows.

Har du nån trojan som använder GPU? Samt använder du det inbyggda gpun i cpun?
Uppdaterat bios?

Kör malwarebytes anti malware- tips

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asteroid:

Tittade på din bild.. Varför går din gpu på 95 % i windows.

Har du nån trojan som använder GPU? Samt använder du det inbyggda gpun i cpun?
Uppdaterat bios?

Kör malwarebytes anti malware- tips

Det gjorde den en gång. Vet inte varför. Men virus lär jag inte ha då det är en helt clean install av Windows och det ända jag laddat ner är CS:GO och FarCry 3...

Använder uttaget bak på mitt GTX 760, så dum är jag inte.

BIOS uppdaterat till senaste verisionen.

Gick ganska bra att spela igår. Spelade FarCry 3 på 60 fps+ och kunde spela ganska stabilt utan frys. Men när jag startade datorn idag efter 8h sleep mode så var det back to normal.
FarCry 3 med 25 fps och extremt mycket lag. Tror det är CPU:n som krånglar, titta activityn in-game.

IMG 1: http://prints.pw/i/024a3
IMG 2: http://prints.pw/i/9004d

What the fuck?

Visa signatur

Intel i5 10600k | ASUSTeK TUF GAMING B460-PLUS | NVIDIA GeForce RTX 3070 | 32GB RAM | 1000W PSU |

Permalänk
Medlem

jaa exakt tänkte påpeka det på första bilden att cpu kör typ på tomgång lägre Ghz än standard, Prova inaktivera energispar om den är på i UEFI.
och se om cpu då körs i sin standardGhz
Om du är novis i UEFI-settings, och har easy-mode aktiverat så sätt den på performance mode på uefi 1a sida.
kontrollera även oppe till vänster att den kör i rätt hastighet, och sedan med CPU-Z inne i windows direkt efter.

Visa signatur

Alienware Aurora

Permalänk
Medlem
Skrivet av fAkkFejz:

jaa exakt tänkte påpeka det på första bilden att cpu kör typ på tomgång lägre Ghz än standard, Prova inaktivera energispar om den är på i UEFI.
och se om cpu då körs i sin standardGhz
Om du är novis i UEFI-settings, och har easy-mode aktiverat så sätt den på performance mode på uefi 1a sida.
kontrollera även oppe till vänster att den kör i rätt hastighet, och sedan med CPU-Z inne i windows direkt efter.
http://www.legitreviews.com/wp-content/uploads/2014/04/asus-z...

Om det är EZ Tuning Mode du pratar om så är den redan på Normal. Kan prova sätta den på Performance igen men det har jag provat en gång tidigare och utan resultat. UEFI-settings, var ändrar man detta? Sorry for noob.

Visa signatur

Intel i5 10600k | ASUSTeK TUF GAMING B460-PLUS | NVIDIA GeForce RTX 3070 | 32GB RAM | 1000W PSU |

Permalänk
Medlem
Skrivet av r0ad:

Om det är EZ Tuning Mode du pratar om så är den redan på Normal. Kan prova sätta den på Performance igen men det har jag provat en gång tidigare och utan resultat. UEFI-settings, var ändrar man detta? Sorry for noob.

ok, synd... men iaf. det jag menar med UEFI-settings är alltså köra advanced mode och göra ev. ändringar mer manuellt, men ska inte behövas för o få CPU att köra i normal speed.
Men visar den rätt CPU-speed uppe till vänster då? och samma värde i CPU-Z inne i windows sen, för det tvekar jag på.
Din CPU-Z visade ju 22x100 vilket är halvfart typ ska väl gå i 40x100 iaf så är det 4Ghz men är väl nån strömspar-funktion kanske?
Testa iaf performance mode, annars finns säkert nån som har samma moderkort som kan hjälpa dej med exakta UEFI-settings.

Visa signatur

Alienware Aurora

Permalänk
Medlem
Skrivet av fAkkFejz:

ok, synd... men iaf. det jag menar med UEFI-settings är alltså köra advanced mode och göra ev. ändringar mer manuellt, men ska inte behövas för o få CPU att köra i normal speed.
Men visar den rätt CPU-speed uppe till vänster då? och samma värde i CPU-Z inne i windows sen, för det tvekar jag på.
Din CPU-Z visade ju 22x100 vilket är halvfart typ ska väl gå i 40x100 iaf så är det 4Ghz men är väl nån strömspar-funktion kanske?
Testa iaf performance mode, annars finns säkert nån som har samma moderkort som kan hjälpa dej med exakta UEFI-settings.

Will check it out.

EDIT:

Inne i BIOS hittade jag någon Energispars funktion som jag stängde av samt att jag startade Performance Mode. Såhär ser CPU-Z ut nu. http://prints.pw/i/a8acc
Ska lira lite FarCry 3 för se om de är någon skillnad, återkommer.

EDIT 2:

Över 60FPS in-game på FarCry nu. Lirat ca 10 min utan fryslagg. Höga temps på CPU:n dock, upp mot 95 som högst men ligger runt 80-85 i medelmått. Stockkylaren visar vad den går för (eller inte).

Ska kolla CS:GO och hur det är där. Återkommer.

EDIT 3:

Gick utmärkt. 300FPS+ men tempsen på CPU:n är löjligt höga. 90c+ under hela tiden jag spelar. Var uppe på 100 ett tag... Märkligt att det inte var så tidigare.. Det är dock 40 grader varmt i mitt rum just nu så svettas som en gris själv.

Antar jag får köpa en kylare.. Har någon tips på en bra luftkylare?

Visa signatur

Intel i5 10600k | ASUSTeK TUF GAMING B460-PLUS | NVIDIA GeForce RTX 3070 | 32GB RAM | 1000W PSU |

Permalänk
Medlem

Kan vara så att någon komponent blivit ESD-skadad om du fipplar mycket med dem. Det är inte alltid de slutar fungera helt, utan bara fungerar felaktigt.