Permalänk
Medlem

Problem med SSD

Hej, fick hem min Corsair Force Series GS 128GB idag och gjorde en clean installation utav Win 8.1 på den. Problemet är att jag får ungefär 270mb/s Read och 260MB/s Write medans det står tydligt på deras sida 560 och 535 (Kollat även på andras benchmarks och de är betydligt bättre än mina)

Har testat att sätta på AHCI och gjort en ny installation utav Win 8.1 därefter och fick samma resultat, sitter även i 6GB/s SATA port.
Använder mig utav moderkortet MSI P67A-C45 (B3).

Är det något fel på min SSD eller har jag missat något?
Uppskattar all hjälp, tack!

Permalänk

Testat med en annan SATA kabel och använder du rätt SATA kabel?

Visa signatur

Motherboard: ASUS ROG Crosshair VIII Hero X570 | Processor: AMD Ryzen 5900X | Graphic: MSI GeForce RTX 4090 24GB GAMING TRIO | Memory: G.Skill 64GB DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo | PSU: ASUS ROG Thor 1200W

Permalänk
Medlem

har du kopplat den till rätt sata port?

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem

Jag skulle hellre kollat firmware, kontrollera att du har den senaste firmware för din ssd.
Sen kan det ju även vara bra att kolla bios för moderkortet, pga ibland finns det uppdateringar till bios som förbättrar system med ssd.

Permalänk
Medlem

Kolla så den sitter i SATA port 0 eller 1(de brukar ha annan färg än de andra), dessa är 6Gbits nativt från Intel. De andra SATA portarna är säkert 6Gbits från tredjepart(tex Marwell) eller 3Gbits och brukar ge lägre hastighet än de från Intel.

Permalänk
Medlem

Du benchar en sandforce-baserad disk med crystaldiskmark. Det där är helt rätt resultat. När SF-kontrollern inte kan komprimera datan blir hastigheterna avsevärt lägre. Crystaldiskmark använder okomprimerbar data.
Hade jag varit du hade jag skickat tillbaka den disken och köpt en bättre med dubbelt så mycket lagringsutrymme för samma peng. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2683920

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stealthbomb:

Kolla så den sitter i SATA port 0 eller 1(de brukar ha annan färg än de andra), dessa är 6Gbits nativt från Intel. De andra SATA portarna är säkert 6Gbits från tredjepart(tex Marwell) eller 3Gbits och brukar ge lägre hastighet än de från Intel.

Hallelujah! Tack för hjälpen