Återanvända HDD från laptop i stationär dator?

Permalänk
Medlem

Återanvända HDD från laptop i stationär dator?

Det ser ut som att min fina gamla laptop har tackat för sig och gått sönder helt, och jag blir tvungen att skaffa mig en ny dator. Lutar åt en stationär sådan och vill komma undan så billigt som möjligt. På hårddisken i laptopen finns Windows 8.1 installerat. Finns det någon som helst möjlighet att lyckas sätta in den i en ny stationär burk och på så vis slippa köpa både HDD och operativsystem, eller är det inte genomförbart?

Permalänk
Medlem

Du kommer nog behöva installera om OS, men efter det ser jag inte varför det inte skulle fungera.

Permalänk
Medlem

Kan få eventuella problem med windowsinstallationen så att du måste installera om den
(Kan göras via bootbar iso på usb sticka och sedan använda koden från bärbara för att registrera det ominstallerade windows på den nya burken)
men annars ska det nog vara lungt.

(Fixa antingen chassie med 2,5 tums plats eller adapter från 3,5 tum till 2,5 tum så du kan montera in den i alla vanliga chassien idag.)

(kommer visa liknande prestanda som den gjorde i bärbara skulle jag tro om den inte överhettades och frös för dig lite när den belastades hårt innan den bärbara datorn dog helt...)

Den bärbara datorn startar inte alls nu längre eller ?
Om har du inte gjort någon allmän felsökning på den, kika upp service manualen på nätet om det finns några felkoder som den visar, så kanske du kan lösa problemet och sälja iväg datorn istället för typ 1500 kr istället för att skrota den.
kanske mera du kan få för den beroende på vad den kostade från början och ålder på den.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Skrivet av aeneuman:

Det ser ut som att min fina gamla laptop har tackat för sig och gått sönder helt, och jag blir tvungen att skaffa mig en ny dator. Lutar åt en stationär sådan och vill komma undan så billigt som möjligt. På hårddisken i laptopen finns Windows 8.1 installerat. Finns det någon som helst möjlighet att lyckas sätta in den i en ny stationär burk och på så vis slippa köpa både HDD och operativsystem, eller är det inte genomförbart?

varför orkar man inte göra en ominstallation ?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonatan80:

varför orkar man inte göra en ominstallation ?

För man kanske har begränsade kunskaper om datorer och inte vet hur man bör gå tillväga.

Permalänk
Entusiast

Windows är inte designat att kunna starta på annan hårdvara än den som den installerats på.
Har man tur, kan man få det att fungera halvskapligt, men då gäller det mycket snarlik hårdvara, om inte identisk.

Från en bärbar till en stationär? Nej. Det kommer att ställa till med bekymmer om det ens startar, då stationära och bärbara skiljer sig så pass mycket i arkitektur. Allt från batterifel till drivrutinsstrul och blåskärmar. Även efter en hel del handpåläggning, kommer grunden att vara ostabil att köra.

Det går att installera en båtmotor i en bil om man bara "ger sig fan på det", men det är inte optimalt även efter tyngre modifieringar och ombyggnationer.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Avstängd

Jag har en gång satt in en hårddisk ifrån en netbook, som körde Windows 7, som enda hårddisk i min stationära dumburk & den bootade upp utan problem. Första uppstarten tog förvisso en liten stund då den installerade drivrutinerna för all den nya hårdvaran den hittade, men till slut dök inloggningsskärmen upp med mina användare som jag tidigare hade på netbooken.(Såklart/Naturligtvis.)

Så det går med tidigare Windows versioner iaf!

Permalänk
Entusiast
Skrivet av r3mpuh:

Jag har en gång satt in en hårddisk ifrån en netbook, som körde Windows 7, som enda hårddisk i min stationära dumburk & den bootade upp utan problem. Första uppstarten tog förvisso en liten stund då den installerade drivrutinerna för all den nya hårdvaran den hittade, men till slut dök inloggningsskärmen upp med mina användare som jag tidigare hade på netbooken.(Såklart/Naturligtvis.)

Så det går med tidigare Windows versioner iaf!

Om ni kollar igenom logghanteraren, så lär ni upptäcka en bunt gula trianglar, och en drös röda cirklar... ja.. fler än vanligt alltså. Många fler
Men hur många kollar logghanteraren i Windows? Några systemadministratörer och en och annan nyfiken kanske.

-"Ignorance is bliss."

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-z1994:

Kan få eventuella problem med windowsinstallationen så att du måste installera om den
(Kan göras via bootbar iso på usb sticka och sedan använda koden från bärbara för att registrera det ominstallerade windows på den nya burken)
men annars ska det nog vara lungt.

(Fixa antingen chassie med 2,5 tums plats eller adapter från 3,5 tum till 2,5 tum så du kan montera in den i alla vanliga chassien idag.)

(kommer visa liknande prestanda som den gjorde i bärbara skulle jag tro om den inte överhettades och frös för dig lite när den belastades hårt innan den bärbara datorn dog helt...)

Den bärbara datorn startar inte alls nu längre eller ?
Om har du inte gjort någon allmän felsökning på den, kika upp service manualen på nätet om det finns några felkoder som den visar, så kanske du kan lösa problemet och sälja iväg datorn istället för typ 1500 kr istället för att skrota den.
kanske mera du kan få för den beroende på vad den kostade från början och ålder på den.

Hur får jag tag på en bootbar iso med en Windowsinstallation?

Den bärbara datorn kommer inte ens till BIOS-skärmen när den startas. Skärmen är kolsvart. Har inte uttömt alla felsökningsmöjligheter riktigt än, men jag är väl inte särskilt hoppfull. Det är synd, för det är en ganska nya laptop med rätt trevlig prestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonatan80:

varför orkar man inte göra en ominstallation ?

Fast det skrev han aldrig. Han frågade om han kunde slippa att köpa HDD och OS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aeneuman:

Hur får jag tag på en bootbar iso med en Windowsinstallation?

Den bärbara datorn kommer inte ens till BIOS-skärmen när den startas. Skärmen är kolsvart. Har inte uttömt alla felsökningsmöjligheter riktigt än, men jag är väl inte särskilt hoppfull. Det är synd, för det är en ganska nya laptop med rätt trevlig prestanda.

Sweclockers har en guide, sök på "windows usb installation" så ska det komma upp på google

Permalänk
Skrivet av thexps:

För man kanske har begränsade kunskaper om datorer och inte vet hur man bör gå tillväga.

google ? vet man inte så söker man.
jag vet inte hur man byter kamrem på en bil. fast ja har förmåga att tänka rationellt, ja vet någorlunda hur man skriver svenska hjälpligt.
vill ja då veta hur man byter på märke X så använder ja miljoner år av Evolution att hitta den kunskap ja inte vet.

Skrivet av m4gnify:

Fast det skrev han aldrig. Han frågade om han kunde slippa att köpa HDD och OS.

Finns det någon som helst möjlighet att lyckas sätta in den i en ny stationär burk och på så vis slippa köpa både HDD och operativsystem, eller är det inte genomförbart?

ja tyder det som att plugga in hdd utan att göra ominstallation

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lindell90:

Sweclockers har en guide, sök på "windows usb installation" så ska det komma upp på google

Perfekt, då ska jag googla på den, tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonatan80:

google ? vet man inte så söker man.
jag vet inte hur man byter kamrem på en bil. fast ja har förmåga att tänka rationellt, ja vet någorlunda hur man skriver svenska hjälpligt.
vill ja då veta hur man byter på märke X så använder ja miljoner år av Evolution att hitta den kunskap ja inte vet.

Finns det någon som helst möjlighet att lyckas sätta in den i en ny stationär burk och på så vis slippa köpa både HDD och operativsystem, eller är det inte genomförbart?

ja tyder det som att plugga in hdd utan att göra ominstallation

Precis, poängen med min fråga är att jag vill slippa köpa OS + HDD. Har tänkt lägga mig på 3-4kkr nivån och då utgör de två sakerna en väldigt stor andel. Exakt hur det skulle gå till att återanvända min befintliga disk har ju andra svarat på.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SysGhost:

Om ni kollar igenom logghanteraren, så lär ni upptäcka en bunt gula trianglar, och en drös röda cirklar... ja.. fler än vanligt alltså. Många fler
Men hur många kollar logghanteraren i Windows? Några systemadministratörer och en och annan nyfiken kanske.

-"http://youtube.com/watch?v=q9cTPeOdKIk
"

Piriforms CCleaner rensar datorn på onödiga filer samt har en superb registry cleaner. Freeware - www.ccleaner.com

Skrivet av aeneuman:

Windows
Recycle Bin, Recent Documents, Temporary files, Log files, Clipboard, DNS Cache, Error Reporting, Memory Dumps, Jump Lists.
Registry Cleaner
Advanced features to remove unused and old entries, including File Extensions, ActiveX Controls, ClassIDs, ProgIDs, Uninstallers, Shared DLLs, Fonts, Help Files, Application Paths, Icons, Invalid Shortcuts and more...