Permalänk
Avstängd

Ny dator stängs av

Hej! Jag har nyligen skaffat en ny dator... Nu är det så att efter ungefär en veckas spelande stängdes han av helt plötsligt(typ frös) detta händer kanske varannan timme och börjar gå mig på nerverna... Någon som kanske vet vad problemet är?:) tacksam!

Ska jag skriva specs? Isåfall var snäll och säg det:)

Permalänk
Medlem

Börja med en sväng med memtest86 och kör den ett tag, sen kolla övrig hårdvara och drivrutiner,
När datorn fryser sig får du en felkod då??

Visa signatur

Chassi: Adtronics 7890A (modifierat) || Moderkort: Asus m5a99x-evo || Cpu: Amd PhenomII 1100T || Ram: 32GB ddr3 1600mhz || Gfx: Hd5850 || Hdd: Vertex3 120gb Lagring: 1x3TB 3x2TB 2x1TB mm || Nätagg: Corsair AX850

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hagis2k:

Börja med en sväng med memtest86 och kör den ett tag, sen kolla övrig hårdvara och drivrutiner,
När datorn fryser sig får du en felkod då??

Antingen fryser bara allt och inget händer (måste starta om datorn via strömbrytaren) eller så blir det en så blir det till en skärm där det är en ":(" och "felsöker 1-100%"

Permalänk
Medlem

Lider med dig! Sånt där är för jävla drygt när man nyss köpt in en splitterny grej, och så fungerar möget inte.

Permalänk
Avstängd

Nyss kom det en blå skärm (såg typ sprucken ut) och lär BRRRRRRR...:/

Tur att det tar Max 10 sec att starta datorn och spelet igen:P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xerdoin:

Nyss kom det en blå skärm (såg typ sprucken ut) och lär BRRRRRRR...:/

Tur att det tar Max 10 sec att starta datorn och spelet igen:P

Börja *allltid* felsökningstrådar med att lista all hårdvara i datorn, inklusive nätagg. Det är omöjligt för oss att veta vad du har i datorn. Ange vilket operativsystem du har och sedan om du gjort något för att hitta orsaken. Om du har installerat något konstigt program eller inte. Ett bra program för blåskärmar är Whocrashed, ladda ner det så kan du se mer vad som orsakat BSOD.

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Avstängd

Datorn startas om minst 2 gånger per timme.

Hej! Jag har precis fått en ny dator... efter ungefär en veckas spelande har den börjat krascha... Det är antingen bluescreen eller så fryser bara allt... Det kommer alltid ett jobbigt ljud när detta händer som låter typ RRRRRRRRRR.... Kan någon hjälpa mig med detta?

SPECS: http://www.inet.se/kundvagn/visa/6900101/2014-07-01

Väldigt tacksam för svar.

Permalänk
Medlem

Vad säger blåskärmen?
Om den flyger förbi för snabbt så hittar du all info du behöver för att felsöka blåskärmar i min signatur.

Men det som brukar orsaka blåskärmar är RAM, drivrutiner eller felaktiga spänningar

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TiasE:

Vad säger blåskärmen?
Om den flyger förbi för snabbt så hittar du all info du behöver för att felsöka blåskärmar i min signatur.

Men det som brukar orsaka blåskärmar är RAM, drivrutiner eller felaktiga spänningar

1. Det står "felsöker problem" och laddas upp till 100% sen startas dem om som inget har hänt...

2. Ram borde det inte vara eftersom jag ofta har bara csgo och Spotify uppe....

3. Drivrutiner och spänning lär inte heller vara ett problem då inet monterade den...

Edit: jag prövar väl att sfelsöka efter din signatur:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xerdoin:

1. Det står "felsöker problem" och laddas upp till 100% sen startas dem om som inget har hänt...

2. Ram borde det inte vara eftersom jag ofta har bara csgo och Spotify uppe....

3. Drivrutiner och spänning lär inte heller vara ett problem då inet monterade den...

Det lär även stå en felkod samt eventuell drivrutin som orsakar krashen.

Är ditt RAM dåligt eller har felaktiga timings så spelar det ingen som helst roll om du bara har Anteckningar uppe eller 50 tabbar i din webläsare samtidigt som du sitter och spelar, det kan orsaka blåskärmar när som.

Att Inet monterade den är ingen garanti för att ingen gått snett.

Och ser du ingen felkod på bläskärmen ja då finns det en massa länkar i tråden som jag har i min signatur som kan hjälpa dig att få fram felkoden.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TiasE:

Det lär även stå en felkod samt eventuell drivrutin som orsakar krashen.

Är ditt RAM dåligt eller har felaktiga timings så spelar det ingen som helst roll om du bara har Anteckningar uppe eller 50 tabbar i din webläsare samtidigt som du sitter och spelar, det kan orsaka blåskärmar när som.

Att Inet monterade den är ingen garanti för att ingen gått snett.

Det är väldigt sant^ ska pröva din signatur nu, håller tummarna

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xerdoin:

Det är väldigt sant^ ska pröva din signatur nu, håller tummarna

Du kan återkomma med felkod om du inte hittar själv vad som är fel så är vi säkert flera personer som kan försöka hjälpa dig, men lite måste vi ha att gå på

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

Du kan återkomma med felkod om du inte hittar själv vad som är fel så är vi säkert flera personer som kan försöka hjälpa dig, men lite måste vi ha att gå på

Borde han inte också avaktivera "Starta om automatiskt" under Systemegenskaper->Avancerat-fliken->Inställningar under Start och återställning ?

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem

Jag skaffade precis ett R9 290 och hade likadana problem. Tydligen är detta ett väldigt känt problem hos R9 290/x användare.
Det jag gjorde så att omstarterna sluta var dessa:

klocka ned minnet med msi afterburner från 1250 till 1200. Välj "force constant voltage" och "disable ULPS" inuti inställningarna hos afterburner. Sen dess har datorn inte krashat en enda gång. Hoppas det hjälper! Ifall du har frågor eller undrar vad i helve*e jag snackar om så får du gärna citera mig så förklarar jag i lite mer i detalj

Visa signatur

Dator: CPU: Intel Core i5 8600k @4.3GHz | Kylare: Noctua NH-L12 | Moderkort: Gigabyte Z370n WiFi | GPU: EVGA GTX 1080ti FTW3 | RAM: Corsair LPX 16GB 3000MHz | Chassi: Louqe Ghost S1 | Lagring: SAMSUNG 960 Evo m.2 512GB | PSU: Corsair sf600

Permalänk
Medlem
Skrivet av skogsvilden:

Borde han inte också avaktivera "Starta om automatiskt" under Systemegenskaper->Avancerat-fliken->Inställningar under Start och återställning ?

Det kan han ju göra men det är inte direkt nödvändigt om man använder valfritt program för att kolla upp blåskärmen i efterhand då man får ut samma plus mer info från programmen än från själva blåskärmen.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TiasE:

Det kan han ju göra men det är inte direkt nödvändigt om man använder valfritt program för att kolla upp blåskärmen i efterhand då man får ut samma plus mer info från programmen än från själva blåskärmen.

http://gyazo.com/9405766ed158ec5b2c0a8ad6263babc1

så blev det om du ser på bilden förstod inte riktigt vad jag skulle göra efter detta

Permalänk
Avstängd
Skrivet av breakwin:

Jag skaffade precis ett R9 290 och hade likadana problem. Tydligen är detta ett väldigt känt problem hos R9 290/x användare.
Det jag gjorde så att omstarterna sluta var dessa:

klocka ned minnet med msi afterburner från 1250 till 1200. Välj "force constant voltage" och "disable ULPS" inuti inställningarna hos afterburner. Sen dess har datorn inte krashat en enda gång. Hoppas det hjälper! Ifall du har frågor eller undrar vad i helve*e jag snackar om så får du gärna citera mig så förklarar jag i lite mer i detalj

Prövar detta om inte mitt nuvarande projekt fungerar! Tackar så mycket!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xerdoin:

http://gyazo.com/9405766ed158ec5b2c0a8ad6263babc1

så blev det om du ser på bilden förstod inte riktigt vad jag skulle göra efter detta

Felkoden x124 syftar på ett generellt fel men kan ofta återkopplas till att man har för låg spänning till processorn men skulle även kunna vara spänning till grafikkortet som är problemet.
Du har inte gjort någon typ av överklockning eller så?

Har du överklockat så prova att gå tillbaka till default inställningar, annars prova det som breakwin beskrev.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TiasE:

Felkoden x124 syftar på ett generellt fel men kan ofta återkopplas till att man har för låg spänning till processorn men skulle även kunna vara spänning till grafikkortet som är problemet.
Du har inte gjort någon typ av överklockning eller så?

Har du överklockat så prova att gå tillbaka till default inställningar, annars prova det som breakwin beskrev.

Nepp... Har inte överklockat Jag får pröva det! Återkommer nog senare ikväll/imorgon om det har fungerat eller inte! Tack som fan för all hjälp!

Permalänk
Hedersmedlem

*** 2 trådar sammanfogade ***

Jag har sammanfogat trådarna eftersom s k korspostning inte är tillåten:

Citat:

§ 3.3 Det är inte tillåtet att skapa flera trådar om samma ämne (så kallad korspostning). Detta gäller oavsett om trådarna placeras i samma forumdel eller i olika forumdelar. Om en moderator har låst en tråd är det inte tillåtet att skapa en ny tråd om samma ämne. Regeln finns för att alla ska få samma chans att få sina trådar uppmärksammade och för att forumet ska bli så överskådligt som möjligt.

Om regeln inte följs kan TS samtliga trådar i ämnet komma att låsas och dessutom förlora rätten att ställa fler frågor om saken.

/KimTjik

Permalänk
Avstängd
Skrivet av breakwin:

Jag skaffade precis ett R9 290 och hade likadana problem. Tydligen är detta ett väldigt känt problem hos R9 290/x användare.
Det jag gjorde så att omstarterna sluta var dessa:

klocka ned minnet med msi afterburner från 1250 till 1200. Välj "force constant voltage" och "disable ULPS" inuti inställningarna hos afterburner. Sen dess har datorn inte krashat en enda gång. Hoppas det hjälper! Ifall du har frågor eller undrar vad i helve*e jag snackar om så får du gärna citera mig så förklarar jag i lite mer i detalj

Japp:P Behöver lite hjälp av dig här eftersom jag inte kan något Det skulle uppskattas om du skrev lite mer i detalj! Tackar!

Permalänk
Medlem

börja med att ladda ned msi afterburner (sök på google)
installera det
nu ser du detta: http://gyazo.com/a5290b587d5c350e7b28e3d934763666 dock med en annan klockhastighet på memory.
Ändra det till 1210 eller 1200 och tryck apply. Välj dessutom "apply overclocking at system startup"
sedan går du in på settings och kopierar mina inställningar... http://gyazo.com/f95e900e21aa84227bf7ab97f10d5df6
jag rekommenderar dessutom att avaktivera CCC från att starta med windows när du ändå ska köra afterburner då dessa inte gillar att köras med varandra. Vad kör du för operativ system?

EDIT: tänk på att starta om datorn för att ändringarna ska gälla

Visa signatur

Dator: CPU: Intel Core i5 8600k @4.3GHz | Kylare: Noctua NH-L12 | Moderkort: Gigabyte Z370n WiFi | GPU: EVGA GTX 1080ti FTW3 | RAM: Corsair LPX 16GB 3000MHz | Chassi: Louqe Ghost S1 | Lagring: SAMSUNG 960 Evo m.2 512GB | PSU: Corsair sf600

Permalänk
Avstängd
Skrivet av breakwin:

börja med att ladda ned msi afterburner (sök på google)
installera det
nu ser du detta: http://gyazo.com/a5290b587d5c350e7b28e3d934763666 dock med en annan klockhastighet på memory.
Ändra det till 1210 eller 1200 och tryck apply. Välj dessutom "apply overclocking at system startup"
sedan går du in på settings och kopierar mina inställningar... http://gyazo.com/f95e900e21aa84227bf7ab97f10d5df6
jag rekommenderar dessutom att avaktivera CCC från att starta med windows när du ändå ska köra afterburner då dessa inte gillar att köras med varandra. Vad kör du för operativ system?

EDIT: tänk på att starta om datorn för att ändringarna ska gälla

Kör windows 8.1, När du säger att jag ska avaktivera cataclyst control center, menar du att jag ska avinstallera eller något annat?

Permalänk
Medlem

nope, jag menar att du går in på aktivitetshanteraren och går under fliken "startup" (vet ej vad det står på svenska då jag kör windows med engelska) och bara avaktiverar catalyst så att det inte startar tsm med windows.

Visa signatur

Dator: CPU: Intel Core i5 8600k @4.3GHz | Kylare: Noctua NH-L12 | Moderkort: Gigabyte Z370n WiFi | GPU: EVGA GTX 1080ti FTW3 | RAM: Corsair LPX 16GB 3000MHz | Chassi: Louqe Ghost S1 | Lagring: SAMSUNG 960 Evo m.2 512GB | PSU: Corsair sf600

Permalänk
Avstängd
Skrivet av breakwin:

nope, jag menar att du går in på aktivitetshanteraren och går under fliken "startup" (vet ej vad det står på svenska då jag kör windows med engelska) och bara avaktiverar catalyst så att det inte startar tsm med windows.

Allt är klart nu! Tackar som fan för din hjälp! Jag återkommer om det blir något problem

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xerdoin:

Allt är klart nu! Tackar som fan för din hjälp! Jag återkommer om det blir något problem

inga problem! hoppas att det funkar för dig. Testade precis att gå tillbaka till mina vanliga inställningar i afterburner och fick en krash efter 15min.. så jag kan med säkerhet säga att det iallafall funkar för mig kom gärna tillbaka med resultat!

Visa signatur

Dator: CPU: Intel Core i5 8600k @4.3GHz | Kylare: Noctua NH-L12 | Moderkort: Gigabyte Z370n WiFi | GPU: EVGA GTX 1080ti FTW3 | RAM: Corsair LPX 16GB 3000MHz | Chassi: Louqe Ghost S1 | Lagring: SAMSUNG 960 Evo m.2 512GB | PSU: Corsair sf600

Permalänk
Avstängd
Skrivet av breakwin:

inga problem! hoppas att det funkar för dig. Testade precis att gå tillbaka till mina vanliga inställningar i afterburner och fick en krash efter 15min.. så jag kan med säkerhet säga att det iallafall funkar för mig kom gärna tillbaka med resultat!

Bytte dock till 1208 eftersom den ville inte byta till 1210( ingen aning varför) borde inte vara ett problem, dock, ser att man kan ändra fläktens hastighet, vad ska de ligga på ungefär?:)

Permalänk
Avstängd

Tyvärr så stängs den fortfarande av...

Permalänk
Avstängd

Nu fick jag upp detta meddelande!

American Megatrends
AMIBIOS (C) American Megatrends, inc.

ASUS z97-a acpi bios recision 1008
CPU: intel(r) core(TM) i7-4790K CPU @ 4.00 GHZ
Speed: 4003MHZ

TOTAL MEMORY: 8192MB (ddr3-1600)

USB devices total: 0 drive, 3 keyboards 1 mouse, 2 hubs

Detected ata/atapi devices...
Sata portal1: samsung ssd 840 evo 250gb
Sata port2: wdc wd1003fzex-00mk2a0
Sata port3: asus drw-24f1st a

CPU over temprature error!
Press F1 to run setup.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xerdoin:

Nu fick jag upp detta meddelande!

American Megatrends
AMIBIOS (C) American Megatrends, inc.

ASUS z97-a acpi bios recision 1008
CPU: intel(r) core(TM) i7-4790K CPU @ 4.00 GHZ
Speed: 4003MHZ

TOTAL MEMORY: 8192MB (ddr3-1600)

USB devices total: 0 drive, 3 keyboards 1 mouse, 2 hubs

Detected ata/atapi devices...
Sata portal1: samsung ssd 840 evo 250gb
Sata port2: wdc wd1003fzex-00mk2a0
Sata port3: asus drw-24f1st a

CPU over temprature error!
Press F1 to run setup.

Den varnar ju för att processorn är för varm. Se till att kylaren sitter som den skall och att fläktsladden är rätt inkopplad. Öppna BIOS för att se vad CPU temp ligger på.

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2