Datorn slutat fungera efter ändring i BIOS

Permalänk
Medlem

Datorn slutat fungera efter ändring i BIOS

Tjenare, har haft min dator sen jag själv byggde den år 2009, den har fungerat riktigt bra och inte haft några större problem, förutom att min förra ssd crasha, fick en ny via garantin, för någon vecka sen installerade jag nytt windows på den, men hade även ett windows på min gamla hdd som också satt i, men startade alltid upp via SSDn. För några dagar sen behövde jag komma åt mitt gamla windows och skulle in på BIOS för att ändra boot prio till den gamla hddn.

Men jag hittade inte den gamla hddn i biosen så jag ändrade boot prio till removable device eller något liknande. starta om datorn sen starta den upp på min ssd och sen har jag för mig den crasha eller att jag gick ifrån den ett tag sen hade den crashat eller om jag starta om den, men iaf så efter detta så startar jag datorn som vanligt men får bara blåskärm att det inte är någon signal från HDMIn till skärmen, sen lyser inte tangentbordet eller musen upp heller. Jag kommer alltså inte ens åt biosen nu, har någon varit med om liknande eller har tips/ideer om vad problemet kan vara eller eventuell lösning?

Moderkortet är " ASUS m4a79xtd evo " Det ska ju inte gå sönder för man bytar boot prio tycker man, men riktigt tacksam för all hjälp! MVH Dekoon

Permalänk
Medlem

Du har troligen ändra från ACHI i till IDE på din ssd i bios brukar bli så när man uppdaterar bios ändra det och det borde funka igen

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Du har troligen ändra från ACHI i till IDE på din ssd i bios brukar bli så när man uppdaterar bios ändra det och det borde funka igen

Tack för svaret, men har inte ändrat något annat än boot prio i BIOS innan detta hände, och nu kommer jag inte ens in på BIOS då jag inte har någon signal alls från datorn till skärmen, precis som BIOS inte vill starta upp, jag får ingen bild alls från datorn, och varken mus eller tangentbord lyser upp, så den har problem att starta upp ordentligt. mvh

Permalänk
Medlem

Prova att nollställa bios genom att ta ut batteriet på moderkortet samt strömkabeln till nättagget några minuter.

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem
Skrivet av sp1k3n:

Prova att nollställa bios genom att ta ut batteriet på moderkortet samt strömkabeln till nättagget några minuter.

tack för svar, har prövat detta men kommer ändå ingenstans när jag startat datorn,