Permalänk

Malwarbytes VS Avast!

pappa har avast! på sin dator. han klagar på alla rutor som poppar upp om erbjudanden. nu tänker jag prova att avinstallera avast ett tag och se om det blir nån skillnad. om det blir nån skillnad, är malware bytes bättre? vi kör gratisversionen på avast, men jag tänkte i så fall att man skulle köpa malwarebytes och prova ett år. men frågan är om malwarebytes också är tungt för datorn?

problemen som är:
poppar upp rutor om erbjudanden i ena hörnet
blocket laddar inga bilder
på banken kan man inte trycka på "lägg till" när man ska betala fakturor

Permalänk
Medlem

Är det avast erbjudanden eller typ adware? Om det är avast så finns det troligen någon inställning, inte säker men det finns nog.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalslandan:

Kör Malwarebytes, och man får livstids licens på det som är prisvärt.

Men Malwarebytes är inget virus program dock, utan MALWARE program...

Visst det kollar alla ut gående och ingående "connections" osv, men Malwarebytes rekommenderas med ett virus program vid sidan av tex som AVG.

Nej, Malwarebyte är inte heller ett "MALWARE program". Det är ett "anti-malware"program.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EatenMoth72:

pappa har avast! på sin dator. han klagar på alla rutor som poppar upp om erbjudanden. nu tänker jag prova att avinstallera avast ett tag och se om det blir nån skillnad. om det blir nån skillnad, är malware bytes bättre? vi kör gratisversionen på avast, men jag tänkte i så fall att man skulle köpa malwarebytes och prova ett år. men frågan är om malwarebytes också är tungt för datorn?

problemen som är:
poppar upp rutor om erbjudanden i ena hörnet
blocket laddar inga bilder
på banken kan man inte trycka på "lägg till" när man ska betala fakturor

Jag har kört MSE och Malwarebytes tillsammans sedan... ja, länge och den kombon har aldrig upplevts som segt på min "gamla" hårdvara från 2008/2009-isch. Mawarebytes snappar som sagt upp sådant som kommer via HTML 2.0 men har även viss koll på filsystemet. MWB tillsammans med ett AV-program som har ett litet avtryck tillsammans med lite sunt förnuft räcker nog ganska långt.

Till kommande diskussion: Ja, den korrekta termen är anti-malware eftersom den motverkar malware. Precis som anit-virus motarbetar virus. Inte så svårt om man inte överarbetar dom små grå.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalslandan:

Det beror på hur du ser saken, men det är fortfarande ett "Malware program" för det arbetar med malware relaterade program.

Eller har jag fel?
Uppdatera mej gärna isådanafall.

Tack på förhand!

Ja, du har fel. Se ovan inlägg.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Skrivet av Dr.Mabuse:

Ja, du har fel. Se ovan inlägg.

Jag beklagar för mina inlägg och min miss kunskap.

Visa signatur

Speldator: [Intel Core i7 4790K] [ASUS Matrix GTX 780Ti x2] [ASUS MAXIMUS VII HERO] [Corsair Dominator Platinum 32GB] [Windows 7] [Logitech G400S] [Microsoft Ergonomic 4000] [BenQ XR3501 35" (HDMI)] [BenQ G900W 19" (VGA)]

Serverdator: [Intel Core i7 6850K] [ASUS X99-E WS] [Corsair Vengeance LPX 64GB] [2x Crucial MX300 1TB] [Cooler Master V1200] [CentOS 7]

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av EatenMoth72:

pappa har avast! på sin dator. han klagar på alla rutor som poppar upp om erbjudanden. nu tänker jag prova att avinstallera avast ett tag och se om det blir nån skillnad. om det blir nån skillnad, är malware bytes bättre? vi kör gratisversionen på avast, men jag tänkte i så fall att man skulle köpa malwarebytes och prova ett år. men frågan är om malwarebytes också är tungt för datorn?

problemen som är:
poppar upp rutor om erbjudanden i ena hörnet
blocket laddar inga bilder
på banken kan man inte trycka på "lägg till" när man ska betala fakturor

Problemen med blocket och banken har inte med Avast att göra och Avast är inte på långa vägar tungt för datorn. Man kan stänga av allt ljud från Avast i inställningarna, inte säker på att popup-rutorna går att få bort då de måste få in pengar på något sätt, men att det skulle vara så många rutor att det blir störande har jag svårt att tro...

Det låter mer som att ni har fått in något skit på datorn.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalslandan:

Jag beklagar för mina inlägg och min miss kunskap.

Sakliga diskussioner inom ämnet är alltid välkomna. Nästa gång hjälper du mig med något jag inte kan

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av EatenMoth72:

pappa har avast! på sin dator. han klagar på alla rutor som poppar upp om erbjudanden. nu tänker jag prova att avinstallera avast ett tag och se om det blir nån skillnad. om det blir nån skillnad, är malware bytes bättre? vi kör gratisversionen på avast, men jag tänkte i så fall att man skulle köpa malwarebytes och prova ett år. men frågan är om malwarebytes också är tungt för datorn?

problemen som är:
poppar upp rutor om erbjudanden i ena hörnet
blocket laddar inga bilder
på banken kan man inte trycka på "lägg till" när man ska betala fakturor

Låter som annat problem än avast. Kommer upp en ruta i hörnet, inget mer (går att stänga av rutorna eller ställa ner tiden dom visas).

Banken låter det mer som webbläsare problem eller något. Jag har inte haft problem med avast eller något annat antivirusprogram. malwarebytes är bra att använda om man fått in skräp i datorn

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk

ok, tack för svar. har lite alternativ nu ser jag