Grafikkort sänkte moderkort!? ingen bild/startar ej/windows lagt av...

Permalänk
Medlem

Grafikkort sänkte moderkort!? ingen bild/startar ej/windows lagt av...

Om tråden ligger fel så ber jag om ursäkt!

Jag skulle behöva lite hjälp med att förstå vad som gått fel.
Det hela började med att skärmarna (2st) började flimra och efter en stund så slocknade maskinen.
Att den gått varm är inget snack, det gick inte ens att hålla handen på chassit...

Fick igång maskinen och kom in i bios, cpu låg bra till i temp resten kommer jag inte ihåg nu.
Startade om ett par gånger eftersom den gick ner och stannade, försökte få igång windows utan framgång, tog inte ens startreperationen...
Till sist efter några startförsök så slocknade bilden helt och hållet, demonterade grafikkort och försökte få igång en skärm via original vga utan framgång.

Till sist tröttnade jag och hämtade den äldre maskinen, monterade grafikkortet i den maskinen (eftersom jag ville ha igång båda skärmarna) och tryckte igång den. Direkt började den pipa felkoder, långdragna pip som inte slutade igen (orkade lyssna upp till 22pip innan jag tröttnade så det var inte mycket till felkod). Dessutom kom där ingen bild.
Demonterade grafikkortet och kunde konstatera att detta är boven.
Men inte heller utan kortet så blir det bild.

Svårt att förklara helt och fullt allt som hänt, men detta är en kortare version som förhoppningsvis är begriplig.

Sammanfattning då:
Jag står nu med två maskiner helt utan bild och fungerande OS.
Windows startar ej och går inte att reparera, filer saknas och dom kan inte boota upp, detta gäller båda maskinerna.
Verkar ju som om grafikortet har gett upp och slagit ut både bild (moderkort) och windowsinstallationerna.

Så hjälp mig förstå vad som kan ha gett upp för jag har svårt att förstå sammanhanget, men så är jag en novis också...

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad*

Flyttat tråden till "Stationära datorer: Support och övriga trådar", tror du får bättre svar här.
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Helt ok att flytta, visste inte var jag skulle lägga den:)

Sen en sak till, precis innan skärmarna la av helt så var dom helt svarta så när som på en liten glad
gubbe (smilie) uppe i vänstra hörnet, hur många har sett detta och varför blir det en sådan!?

Kan lägga upp en bild senare ifall nån vill se

Permalänk
Medlem

Ingen som vill ge sig på en vild gissning om vad som kan ha ställt till det eller vad som gjort att det kunnat slå ut det hela?
Att jag har två maskiner som numera är kass är sin sak, men det vore bra att få veta vad som gjorde att det gick så fel denna gång.