Permalänk
Medlem

Mus/Tangentbord dör efter bios

Hej!

Jag har ett problem. I bios så lyser mus och tangetbord och allt fungerar, men när jag kommer in i Windows så stendör båda. Enda som fungerar är att starta via felsäkert läge med kommandotolk, och då fungerar båda utan problem. Kan komma in i enhetshanteraren och allting.

Jag antar att det har något med drivrutiner att göra, men hur ska jag då göra för att få datorn att fungera i icke felsäkert läge? Även provat med flera tangentbord/möss, som fungerar i min andra datorn, så dom kan man utesluta att det är något fel med.

Och när jag kollar på drivrutinerna så står det bara att de har den senaste uppdateringen, samt om jag avinstallerar dom så hoppar dom bara tillbaka nästa gång jag kommer in i felsäkert läge utan någon skillnad i normalt läge.

Någon som har ett tips på hur jag löser detta?

Edit: Kan även tillägga att problemet uppstod när jag gjorde en "Amd utility clean install" då jag fått nytt grafikkort. Men har svårt att tänka mig att det har med det att göra då det verkar otroligt.

Visa signatur

Qnix 2560x1440p @ 120hz - MSI GTX 980 Gaming - Intel i7-2600K @ 4.4GHZ
Fractal Design Define R3 - MSI Z68A-GD65 - Sennheiser 598 + Modmic

Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 16GB - Intel SSD 330 180gb - 5TB HDD - Noctua NH-U14S - Corsair TX 850W

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Du kan alltid ge upp och installera om Windows.

Testa avinstallera drivrutinerna igen. Stäng av datorn och koppla ur ALLA USB prylar och kablar. Starta datorn och vänta tills Windows laddat helt klart innan du testar och koppla in en sak i taget. Vänta en stund mellan varje pryl. Du kanske har märkt att det med vissa USB prylar kan ta några sekunder innan den ladda klart drivrutiner mm.

Det finns oändligt mycket i Windows som kan börja bråka med varandra, bli korrupt, bugga mm. Du kan slumpmässigt testa att avinstallera allt möjligt och ta bort kvarlämnade mappar om det finns. Men räkna inte med att du kommer nån vart. Även om du vet exakt vilket det som ställer och gör så här så får man inte alltid bort allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Du kan alltid ge upp och installera om Windows.

Testa avinstallera drivrutinerna igen. Stäng av datorn och koppla ur ALLA USB prylar och kablar. Starta datorn och vänta tills Windows laddat helt klart innan du testar och koppla in en sak i taget. Vänta en stund mellan varje pryl. Du kanske har märkt att det med vissa USB prylar kan ta några sekunder innan den ladda klart drivrutiner mm.

Det finns oändligt mycket i Windows som kan börja bråka med varandra, bli korrupt, bugga mm. Du kan slumpmässigt testa att avinstallera allt möjligt och ta bort kvarlämnade mappar om det finns. Men räkna inte med att du kommer nån vart. Även om du vet exakt vilket det som ställer och gör så här så får man inte alltid bort allt.

Tack för svaret! Känns som man provat det mesta förutom ominstallation, men känns inte som att man ska behöva göra det för en sådanhär liten grej. Kanske vore en idé att prova att dra ner drivisar på ett usb och installera dom därifrån via felsäkert läge?

Visa signatur

Qnix 2560x1440p @ 120hz - MSI GTX 980 Gaming - Intel i7-2600K @ 4.4GHZ
Fractal Design Define R3 - MSI Z68A-GD65 - Sennheiser 598 + Modmic

Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 16GB - Intel SSD 330 180gb - 5TB HDD - Noctua NH-U14S - Corsair TX 850W

Citera för svar!