Datorn nyligen seg som sirap; försöker förstå varför!

Permalänk

Datorn nyligen seg som sirap; försöker förstå varför!

OBS! Stor uppdatering gjord fredag 2014-08-15:
Har nu bytt ut halva datorn och felsökt i ca 2 veckor. Fortfarande samma problem. Detta är problemet (så kortfattat som jag kan):

• Jag har sedan en knapp månads tid haft tilltagande besvär med ett system som känts segt. Vardagliga sysslor som att klicka runt på skrivbordet, använda utforskaren mm har ett visst delay. Varje klick är något fördröjt, varje öppning av mapp likaså. Att spela enkla spel (Dota 2, Starcraft) ger ungefär samma känsla som vid hög ping, men har bra fps (60) och ingen packet loss.
Det första som misstänktes var minnet/RAM, men detta har visat sig vara OK (se gamla posts i tråden nedan) eller Moderkort.
Den mesta hårdvaran är nu antingen utbytt (se lista nedan) eller har felsökts genom att tillfälligt swappa ut till lånade komponenter.

Kruxet är att jag gjort en clean reinstall av Win 7 flera gånger (raderat och formaterat disken varje gång) samt endast installerat drivrutiner direkt från resp tillverkare (se min signatur för aktuell hårdvara). Jag har till och med hållit mig offline tills dess att SP1 installerats och allt känts stabilt.

Men! Här kommer det "roliga": Ibland när jag nått denna punkt (drivrutiner + SP1 installerat) känns allt bra. Ibland inte. Ibland blir det bra efter att jag laddat hem och installerat en batch uppdateringar via Windows Update. Ibland går det från att vara bra till att bli sämre efter en batch uppdateringar. Och jag kan för mitt liv inte identifiera något vettigt mönster!
Senast i förrgår gjorde jag en clean reinstall och fick hem flera vändor Windows Update utan att någonting bråkade eller kändes segt. Sen på kvällen kom segheten smygande tillbaka och blev till sist lika illa som innan.

Intressant var att besvären temporärt försvann efter att jag avinstallerat alla grafik-drivrutiner och sedan installerat äldre drivrutiner direkt från GIGABYTE (som gjort mitt grafikkort). Jag trodde då att jag hade löst problemet och firade! ... Men även den lyckan blev kortvarig och besvären kom tillbaka efter några timmar.

Så, vilka tester har jag gjort?
• Intel Burn Test: Flera vändor, aldrig några fel eller warnings
• Prime 95: Både Small FFTs och "Blend" två hela nätter utan fel eller warnings
• Memtest86 (bootat från USB - ej som .exe inifrån Windows - tack för tipset ni som rättade mig med detta!)
- Ej testat en sticka i taget än, då jag inte fick några fel på 3 passes med alla 4 stickor i. Borde varje sticka ända testas separat?
• Windows Memory Diagnostic Tool: Inga fel eller varningar.
• 3DMark: knappt 7000 points i "Fire Strike", inga uppenbara problem (dock ej testat igen sen jag bytte CPU förra veckan)
• HW-monitor: Inte direkt ett test, men vill nämna att mina temperaturer är normala, ca 35-40 gr i idle på CPU och MOBO, ca 50-60 i load. GPU ungefär samma.
• OS-byte: Inte heller direkt ett test, men lånade häromdagen Win 8 av en kompis. Ingen skillnad i desktop eller i Dota 2.

Vad har jag bytt ut?
Pja, sen allt detta började har jag bytt (i ordning):
• PSU (Corsair 620 HX --> EVGA SuperNOVA G2 750W)
• Moderkort (ASUS P8Z68 Pro/Gen3 --> ASUS Z97-A)
• CPU (i5 2500K --> i5 4690K)
• RAM (endast swappat ut vid ett tillfälle: Då användes Corsair xms3 DDR3 som enl god vän fungerat bra tidigare)
• SSD (Intel SSD 520 --> Samsung 840 EVO)
• Kablar (varenda SATA-kabel och strömkabel är bytt)
• Strax: Skärm (hämtar ut ny skärm om någon timme)

Is this all in my head??!
Kan det vara så att jag bara är kinkig? Att jag inbillar mig denna "seghet"? Efter ett tag börjar man ifrågasätta sig själv.
- Var inne på det spåret förra veckan, men hade efter en reinstall förra helgen 3-4 timmar av ren, problemfri känsla och det var som dag och natt.
Således: Nej!

Summering
Då nästan all hårdvara har bytts ut och Win 7 ominstallerats (cleant) flera gånger med rätt drivrutiner inlagda så börjar jag bli rätt uppgiven.
Om var tvungen att gissa på någonting just nu så skulle jag gissa på drivrutiner/kompatibilitetsproblem för grafikkortet, alternativt ett dolt fel på RAM-minnena som inte dyker i memtest eller prime95.
Häromdagen fick jag några gånger felmeddelanden i stilen "The instruction at 0x76f732b0 referenced memory at 0x07bcb74a. The memory could not be read" från RzSynapse.exe (Razer's drivrutinsprogram), men det tolkar jag mer som fel med hur programmet laddas än att RAM-minnena är defekta. Vad tror ni?

Anywho, jag är en desperat man som får erkänna att hans kunskaper inte räcker till längre och behöver hjälp. Jag försöker finnas nära till denna tråd hela helgen och försöker testa alla förslag jag får - så när som på att skruva loss moderkortet igen, då hoppar jag hellre ut från balkongen

Stort tack ska ni ha alla som hjälpt och hjälper till!
Mvh Björn

Misc info:
Kör Windows 7 64-bit
Har uppdaterat BIOS till senaste version (1304)

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Gamla Original-postet:
"Hej Sweclockare,

Jag är bekymrad och lite vilsen.
Det är så här: De senaste veckorna har mitt system successivt gått ned sig. Vanligt navigerande i Windows känns allt mer och mer som sirap; det vill säga jag upplever vanliga sysslor (ej spel) som segare och segare för varje dag. Varje musklick tar någon tiondel att reagera, varje öppning av en mapp behöver några sekunder. Denna försämring har skett utan att jag gjort några nya installationer eller ändringar i drivrutiner på sistone, utan bara det sedvanliga surfandet, spelandet, nedladdandet etc efter jobbet.
Så jag tänker "Har jag råkat få hem virus/spyware?" --> Kollar aktivitetshanteraren-->processer och ser ingenting konstigt. Jag drar därefter igång en hel serie virussökningar (BitDefender betalversion), disk scans (chkdsk), defragmentering, registry checks mm mm. Resultat? Inga upptäckta problem!

Ändå fortsätter systemet att sega ned sig allt mer dag för dag. Jag kollar då temperaturer på hårdvaran (idle temps max 40-45° all CPU-kärnor, GPU-kärnan ca 35°, moderkortet ca 30-35°). Till sist blir jag så leds att jag beställer hem en ny Samsung 840 EVO 250 gb, då min förra SSD (Intel 128 gb) började närma sig 80 % av full kapacitet. Jag tänkte "Det kan inte skada att uppgradera till en större, snabbare SSD". Sagt och gjort: Installerar nya SSDn och passar även på att göra en Clean Install av Windows 7 (Home Edition) samt lägger den gamla SSDn helt åt sidan (utifall någon spyware skulle följa med vid en OS-migrering).

Alltså:
Jag har gjort en clean install av Windows 7 med ny SSD, installerat alla grundläggande drivrutiner och (igen) kollat temp på all hårdvara (helt normal, max 40° idle). Men! Jag sitter just nu och tittar på hur bokstäverna jag skriver dyker upp med några tiondelars delay och att simpla saker som att navigera i utforskaren/öppna filer/browsa webben går väldigt segt, som om hela systemet rör sig genom en hinna av sirap. Jag kan inte förklara det bättre än så, men det är helt klart inte normalt. När Windows var helt nyinstallerat (vid first boot) igår var responsen helt klart bättre än den är just nu, så något lär ha hänt under det senaste dygnets uppdateringar (Windows Update-tåget som man alltid går igenom första dygnet efter reinstallation av sitt OS), men jag kan inte utesluta fel på hårdvara.

Fråga
Vad tycker ni att jag borde göra? Vad är nästa logiska steg i felsökningen? Har jag anledning att byta ut t ex moderkort/cpu bara för att utesluta att det inte är det som felar, eller vore det drastiskt? Vad skulle Du tro är mitt problem? Drivrutiner? Virus? Hårdvara?

Jag känner mig som sagt ganska vilsen och vet inte var jag ska ta vägen härnäst. All hjälp vore mycket uppskattad!
Ps. Hårdvaran är fortfarande så som i min signatur nedan, men undantaget att en SSD: Samsung 840 EVO 250gb installerats."

Visa signatur

ASUS ROG B450-F Gaming (AM4 socket), AMD Ryzen 5 (3,6 GHz 6-core), Corsair Vengeance LPX 16 GB (2x8), MSI GeForce GTX 1660 6GB, EVGA Supernova 750 G2 (nätagg), Samsung 970 EVO Plus 500 GB M.2 (systemdisk), Western Digital® Desktop Green 2TB (lagringsdiskar), ASUS ROG Swift PG 279Q (skärm 1), BenQ 3d LED XL2720Z (skärm 2). Chassi: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

Boota live Linux, typ Parted Magic, från ett USB-minne och kolla om det känns lika segt där. Passa på och kör diagnostik och benchmarks för att se om något är trasigt eller underpresterar.

Permalänk

Hej! Aldrig testat Live Linux, men det är bara att göra't. Återkommer!
Fler förslag mottages tacksamt.

Visa signatur

ASUS ROG B450-F Gaming (AM4 socket), AMD Ryzen 5 (3,6 GHz 6-core), Corsair Vengeance LPX 16 GB (2x8), MSI GeForce GTX 1660 6GB, EVGA Supernova 750 G2 (nätagg), Samsung 970 EVO Plus 500 GB M.2 (systemdisk), Western Digital® Desktop Green 2TB (lagringsdiskar), ASUS ROG Swift PG 279Q (skärm 1), BenQ 3d LED XL2720Z (skärm 2). Chassi: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Avstängd

Testa cpun i Intel burn test.
Kör memtest86+ en pass.

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjoern_87:

Hej! Aldrig testat Live Linux, men det är bara att göra't. Återkommer!
Fler förslag mottages tacksamt.

Du skapar enkelt ett bootbart usb-minne med flera olika distributioner med programmet YUMI.

Permalänk

Hej!
Jag gjorde som föreslaget och testade systemet i Linux. Jag noterade en marginell förbättring, men skulle inte påstå att det kändes bra.

Loggbok för dagens felsökning lyder annars så här:
30 juli:

• Installerat alla tillgängliga drivrutiner först via SlimDrivers.

• Tagit isär alla komponenter och rengjort med tryckluft + tops.

• Satt tillbaka en hårddisk i taget, med SSDn först. Redan när jag pluggar in SSDn (Operativsystemet) upplever jag systemet som ganska segt, blir dock än mer segt när jag pluggar in min huvudsakliga HDD (Program, Filmer/Musik etc).

• Stresstestat CPUn i Intel Burn Test på "High" med all tillgänglig RAM. CPU'n klarar testet utan varningsflaggor eller fel på ca 4 minuter (glömde skriva upp exakt siffra).

• Stresstestat RAM-minnen via memtest86+, har gratisversionen så tvingas starta 8 olika instanser av programmet för att täcka alla 16 Gb av RAM. Första 15 minuterna av memtest86+ sitter jag vid datorn. Allt ser bra ut. Senare under testet drabbas datorn av en BSOD. Jag är inte i rummet när det händer, utan märker när jag kommer tillbaka.
Systemet spottar ur sig följande meddelande vid reboot:

Problem signature:
Problem Event Name: BlueScreen
OS Version: 6.1.7601.2.1.0.768.3
Locale ID: 1053

Additional information about the problem:
BCCode: a0
BCP1: 000000000000000B
BCP2: 00000002FE75B000
BCP3: 0000000000000003
BCP4: 000000005F146000
OS Version: 6_1_7601
Service Pack: 1_0
Product: 768_1

Files that help describe the problem:
C:\Windows\Minidump\073014-6208-01.dmp
C:\Users\Björn\AppData\Local\Temp\WER-11700-0.sysdata.xml

Read our privacy statement online:
http://go.microsoft.com/fwlink/?linkid=104288&clcid=0x0409

If the online privacy statement is not available, please read our privacy statement offline:
C:\Windows\system32\en-US\erofflps.txt

-------------

Jag har fortfarande fabriksgaranti på minnena, så om det går att säkerställa att de är problemet så skall det gå att byta.
Har någon glädje av att jag bifogar .dmp-filen eller sysdata-xml-filen från felrapporten ovan?
Tack för all hjälp så här långt!

Visa signatur

ASUS ROG B450-F Gaming (AM4 socket), AMD Ryzen 5 (3,6 GHz 6-core), Corsair Vengeance LPX 16 GB (2x8), MSI GeForce GTX 1660 6GB, EVGA Supernova 750 G2 (nätagg), Samsung 970 EVO Plus 500 GB M.2 (systemdisk), Western Digital® Desktop Green 2TB (lagringsdiskar), ASUS ROG Swift PG 279Q (skärm 1), BenQ 3d LED XL2720Z (skärm 2). Chassi: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjoern_87:

Hej!
Jag gjorde som föreslaget och testade systemet i Linux. Jag noterade en marginell förbättring, men skulle inte påstå att det kändes bra.

Loggbok för dagens felsökning lyder annars så här:
30 juli:

• Installerat alla tillgängliga drivrutiner först via SlimDrivers.

• Tagit isär alla komponenter och rengjort med tryckluft + tops.

• Satt tillbaka en hårddisk i taget, med SSDn först. Redan när jag pluggar in SSDn (Operativsystemet) upplever jag systemet som ganska segt, blir dock än mer segt när jag pluggar in min huvudsakliga HDD (Program, Filmer/Musik etc).

• Stresstestat CPUn i Intel Burn Test på "High" med all tillgänglig RAM. CPU'n klarar testet utan varningsflaggor eller fel på ca 4 minuter (glömde skriva upp exakt siffra).

• Stresstestat RAM-minnen via memtest86+, har gratisversionen så tvingas starta 8 olika instanser av programmet för att täcka alla 16 Gb av RAM. Första 15 minuterna av memtest86+ sitter jag vid datorn. Allt ser bra ut. Senare under testet drabbas datorn av en BSOD. Jag är inte i rummet när det händer, utan märker när jag kommer tillbaka.
Systemet spottar ur sig följande meddelande vid reboot:

Problem signature:
Problem Event Name: BlueScreen
OS Version: 6.1.7601.2.1.0.768.3
Locale ID: 1053

Additional information about the problem:
BCCode: a0
BCP1: 000000000000000B
BCP2: 00000002FE75B000
BCP3: 0000000000000003
BCP4: 000000005F146000
OS Version: 6_1_7601
Service Pack: 1_0
Product: 768_1

Files that help describe the problem:
C:\Windows\Minidump\073014-6208-01.dmp
C:\Users\Björn\AppData\Local\Temp\WER-11700-0.sysdata.xml

Read our privacy statement online:
http://go.microsoft.com/fwlink/?linkid=104288&clcid=0x0409

If the online privacy statement is not available, please read our privacy statement offline:
C:\Windows\system32\en-US\erofflps.txt

-------------

Jag har fortfarande fabriksgaranti på minnena, så om det går att säkerställa att de är problemet så skall det gå att byta.
Har någon glädje av att jag bifogar .dmp-filen eller sysdata-xml-filen från felrapporten ovan?
Tack för all hjälp så här långt!

Det du skulle kunna göra är att du söker upp minnena på corsairs hemsida och kollar igenom de exakta specifikationerna. Alltså timings, cl rate och spänning, sedan går du in i bios och knackar in de värdena du hittar. Kör sedan testet igen, detta för att säkerställa att inte auto-läget ställt in något konstigt.

Nästa steg är uppgradering av bios. Fungerar det fortfarande inte så kontakta din återförsäljare.

Lycka till!

Visa signatur

Spelriggen: Intel i5 10400F - GTX 1070 - 16GB DDR4 - ASUS TUF GAMING B460M-PLUS - 500 GB SDD - be quiet! 730W - Define Mini C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjoern_87:

Hej!

Jag gjorde som föreslaget och testade systemet i Linux. Jag noterade en marginell förbättring, men skulle inte påstå att det kändes bra.

Loggbok för dagens felsökning lyder annars så här:
30 juli:

• Installerat alla tillgängliga drivrutiner först via SlimDrivers.

• Tagit isär alla komponenter och rengjort med tryckluft + tops.

• Satt tillbaka en hårddisk i taget, med SSDn först. Redan när jag pluggar in SSDn (Operativsystemet) upplever jag systemet som ganska segt, blir dock än mer segt när jag pluggar in min huvudsakliga HDD (Program, Filmer/Musik etc).

• Stresstestat CPUn i Intel Burn Test på "High" med all tillgänglig RAM. CPU'n klarar testet utan varningsflaggor eller fel på ca 4 minuter (glömde skriva upp exakt siffra).

• Stresstestat RAM-minnen via memtest86+, har gratisversionen så tvingas starta 8 olika instanser av programmet för att täcka alla 16 Gb av RAM. Första 15 minuterna av memtest86+ sitter jag vid datorn. Allt ser bra ut. Senare under testet drabbas datorn av en BSOD. Jag är inte i rummet när det händer, utan märker när jag kommer tillbaka.
Systemet spottar ur sig följande meddelande vid reboot:

Problem signature:
Problem Event Name: BlueScreen
OS Version: 6.1.7601.2.1.0.768.3
Locale ID: 1053

Additional information about the problem:
BCCode: a0
BCP1: 000000000000000B
BCP2: 00000002FE75B000
BCP3: 0000000000000003
BCP4: 000000005F146000
OS Version: 6_1_7601
Service Pack: 1_0
Product: 768_1

Files that help describe the problem:
C:\Windows\Minidump\073014-6208-01.dmp
C:\Users\Björn\AppData\Local\Temp\WER-11700-0.sysdata.xml

Read our privacy statement online:
http://go.microsoft.com/fwlink/?linkid=104288&clcid=0x0409

If the online privacy statement is not available, please read our privacy statement offline:
C:\Windows\system32\en-US\erofflps.txt

-------------

Jag har fortfarande fabriksgaranti på minnena, så om det går att säkerställa att de är problemet så skall det gå att byta.
Har någon glädje av att jag bifogar .dmp-filen eller sysdata-xml-filen från felrapporten ovan?
Tack för all hjälp så här långt!

Dold text

0x000000a0 = INTERNAL_POWER_ERROR
Låter sådär.
Kan vara att PSU fluktuerar i leveransen men jag tycker inte det skulle generera seghet.
Testa ett minne i taget?

Visa signatur

🟢 Main: Ryzen7 5800X | Strix x470-I | 32GB | RTX2070S | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-

Permalänk
Skrivet av GreyWilk:

0x000000a0 = INTERNAL_POWER_ERROR
Låter sådär.
Kan vara att PSU fluktuerar i leveransen men jag tycker inte det skulle generera seghet.
Testa ett minne i taget?

Hej! Precis detta jag gör just nu. Memtest 86 med en sticka instoppad i taget. Får se vad det genererar.

Annars har jag redan matat in rätt volt och timings enl tillverkaren (Corsair), så det skall vara i sin ordning
Fortsättning följer!

Visa signatur

ASUS ROG B450-F Gaming (AM4 socket), AMD Ryzen 5 (3,6 GHz 6-core), Corsair Vengeance LPX 16 GB (2x8), MSI GeForce GTX 1660 6GB, EVGA Supernova 750 G2 (nätagg), Samsung 970 EVO Plus 500 GB M.2 (systemdisk), Western Digital® Desktop Green 2TB (lagringsdiskar), ASUS ROG Swift PG 279Q (skärm 1), BenQ 3d LED XL2720Z (skärm 2). Chassi: Corsair Graphite 600T

Permalänk

Hej igen.
Lustigt nog har memtest86 gått stabilt på var och en av de 4 stickorna (RAM) när de testats var för sig.
Jag har dock vid samtliga tillfällen upplevt systemet (windows) som laggigt/segt/trögt, dvs innan jag startat själva testerna.
Jag skall låta prime 95 stå och tugga igenom med alla 4 minnen inkopplade inatt, se om jag kan få något nytt.

Finns det någon bland er erfarna hjältar som kan tolka den error-report som jag fick från dagens tidigare memtest86 (när alla stickor testades samtidigt)?

Annan fundering; kan vara konflikterande drivrutiner?
Jag håller just nu på att titta efter gamla/konflikterande drivrutiner, men finner inga, troligen då jag så sent som igår gjorde en clean install and Win7.

Nästa steg?

Visa signatur

ASUS ROG B450-F Gaming (AM4 socket), AMD Ryzen 5 (3,6 GHz 6-core), Corsair Vengeance LPX 16 GB (2x8), MSI GeForce GTX 1660 6GB, EVGA Supernova 750 G2 (nätagg), Samsung 970 EVO Plus 500 GB M.2 (systemdisk), Western Digital® Desktop Green 2TB (lagringsdiskar), ASUS ROG Swift PG 279Q (skärm 1), BenQ 3d LED XL2720Z (skärm 2). Chassi: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Skrivet av Bjoern_87:

Hej igen.
Lustigt nog har memtest86 gått stabilt på var och en av de 4 stickorna (RAM) när de testats var för sig.
Jag har dock vid samtliga tillfällen upplevt systemet (windows) som laggigt/segt/trögt, dvs innan jag startat själva testerna.
Jag skall låta prime 95 stå och tugga igenom med alla 4 minnen inkopplade inatt, se om jag kan få något nytt.

Finns det någon bland er erfarna hjältar som kan tolka den error-report som jag fick från dagens tidigare memtest86 (när alla stickor testades samtidigt)?

Annan fundering; kan vara konflikterande drivrutiner?
Jag håller just nu på att titta efter gamla/konflikterande drivrutiner, men finner inga, troligen då jag så sent som igår gjorde en clean install and Win7.

Nästa steg?

Kolla med säkerhet att du har en 64-bitars version av Windows, man vet aldrig

Visa signatur

Stationär: CPU: Intel i5 4690k GPU: ASUS Strix GTX 970 4GB Moderkort: Asus Maximus VII Ranger RAM: Crucial Ballistix Sport 2x8GB Chassi: NZXT H440 CPU-kylare: Corsair H80i PSU: EVGA SuperNOVA G2 750W SSD: Samsung 850 Evo 256GB
Laptop: MacBook Pro 15", late 2016
Programspråk: Java, C++, Python, PHP, Javascript
Hemsida: http://jmcsocial.com

Permalänk

Jovars, det har jag.
Nu har Prime 95 stått och jobbat i "BLEND" i 8h över natten utan hiccups eller andra fel på alla 4 threads. Frustrationen börjar växa... Vilken sten bör jag lyfta på härnäst?

Visa signatur

ASUS ROG B450-F Gaming (AM4 socket), AMD Ryzen 5 (3,6 GHz 6-core), Corsair Vengeance LPX 16 GB (2x8), MSI GeForce GTX 1660 6GB, EVGA Supernova 750 G2 (nätagg), Samsung 970 EVO Plus 500 GB M.2 (systemdisk), Western Digital® Desktop Green 2TB (lagringsdiskar), ASUS ROG Swift PG 279Q (skärm 1), BenQ 3d LED XL2720Z (skärm 2). Chassi: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjoern_87:

Jovars, det har jag.
Nu har Prime 95 stått och jobbat i "BLEND" i 8h över natten utan hiccups eller andra fel på alla 4 threads. Frustrationen börjar växa... Vilken sten bör jag lyfta på härnäst?

Jag kan tänka mig att det kan vara ett hårddisk problem, testa köra HD tune.

Annars kan de lätt vara drivare som spökar. T.ex grafikkortsdrivare kan göra mycket skit och om du är tveksam om du har dubbla drivare så kan de helt klart vara ett stort problem.

Permalänk
Skrivet av Humper:

Jag kan tänka mig att det kan vara ett hårddisk problem, testa köra HD tune.

Annars kan de lätt vara drivare som spökar. T.ex grafikkortsdrivare kan göra mycket skit och om du är tveksam om du har dubbla drivare så kan de helt klart vara ett stort problem.

Hej Humper.
Jag testade så sent som igår att rensa ut alla drivrutiner för GPUn och bara installera senaste ATI-rutinerna från GIGABYTE (som gjort mitt kort).
Jag har också tagit ut alla HDDs och kör nu enbart med min SSS i. Samma "sirap" är jag rädd.

Bör jag misstänka mjukvara/Windows vid det här laget eller är det fortfarande troligt med hårdvarufel?
Mvh Björn

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASUS ROG B450-F Gaming (AM4 socket), AMD Ryzen 5 (3,6 GHz 6-core), Corsair Vengeance LPX 16 GB (2x8), MSI GeForce GTX 1660 6GB, EVGA Supernova 750 G2 (nätagg), Samsung 970 EVO Plus 500 GB M.2 (systemdisk), Western Digital® Desktop Green 2TB (lagringsdiskar), ASUS ROG Swift PG 279Q (skärm 1), BenQ 3d LED XL2720Z (skärm 2). Chassi: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjoern_87:

Hej Humper.
Jag testade så sent som igår att rensa ut alla drivrutiner för GPUn och bara installera senaste ATI-rutinerna från GIGABYTE (som gjort mitt kort).
Jag har också tagit ut alla HDDs och kör nu enbart med min SSS i. Samma "sirap" är jag rädd.

Bör jag misstänka mjukvara/Windows vid det här laget eller är det fortfarande troligt med hårdvarufel?
Mvh Björn

Skickades från m.sweclockers.com

Testat alla minnesslots också så du inte tog samma? Testat byta kablar till SSD/HDD? Dra ut alla fläktar och onödigt krafs så du kör med CPU, RAM, PSU och GPU
Möjligtvis inte så din processor klockar ner sig eller liknande för att spara ström?

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Skrivet av Brainsplitter:

Testat alla minnesslots också så du inte tog samma? Testat byta kablar till SSD/HDD? Dra ut alla fläktar och onödigt krafs så du kör med CPU, RAM, PSU och GPU
Möjligtvis inte så din processor klockar ner sig eller liknande för att spara ström?

Hej jonnti och alla andra,
Jag har testat minnesslot 1 och 3, kört enstaka stickor i vardera. Ej testat byta kablar till SSD/HDD, köpte sådana nyss.
Idag har jag varit på lite av ett salvage-run bland närboende vänner och samlat på mig extra uppsättning av allt. Imorgon blir det till att ta ut en del i taget tills bara MOBO återstår.

Vad är oddsen att det faktiskt är Moderkort eller PSU som orsakar dessa symptom?

Mvh Björn

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASUS ROG B450-F Gaming (AM4 socket), AMD Ryzen 5 (3,6 GHz 6-core), Corsair Vengeance LPX 16 GB (2x8), MSI GeForce GTX 1660 6GB, EVGA Supernova 750 G2 (nätagg), Samsung 970 EVO Plus 500 GB M.2 (systemdisk), Western Digital® Desktop Green 2TB (lagringsdiskar), ASUS ROG Swift PG 279Q (skärm 1), BenQ 3d LED XL2720Z (skärm 2). Chassi: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bjoern_87:

Hej Sweclockare,

Jag är bekymrad och lite vilsen.
Det är så här: De senaste veckorna har mitt system successivt gått ned sig. Vanligt navigerande i Windows känns allt mer och mer som sirap; det vill säga jag upplever vanliga sysslor (ej spel) som segare och segare för varje dag. Varje musklick tar någon tiondel att reagera, varje öppning av en mapp behöver några sekunder. Denna försämring har skett utan att jag gjort några nya installationer eller ändringar i drivrutiner på sistone, utan bara det sedvanliga surfandet, spelandet, nedladdandet etc efter jobbet.
Så jag tänker "Har jag råkat få hem virus/spyware?" --> Kollar aktivitetshanteraren-->processer och ser ingenting konstigt. Jag drar därefter igång en hel serie virussökningar (BitDefender betalversion), disk scans (chkdsk), defragmentering, registry checks mm mm. Resultat? Inga upptäckta problem!

Ändå fortsätter systemet att sega ned sig allt mer dag för dag. Jag kollar då temperaturer på hårdvaran (idle temps max 40-45° all CPU-kärnor, GPU-kärnan ca 35°, moderkortet ca 30-35°). Till sist blir jag så leds att jag beställer hem en ny Samsung 840 EVO 250 gb, då min förra SSD (Intel 128 gb) började närma sig 80 % av full kapacitet. Jag tänkte "Det kan inte skada att uppgradera till en större, snabbare SSD". Sagt och gjort: Installerar nya SSDn och passar även på att göra en Clean Install av Windows 7 (Home Edition) samt lägger den gamla SSDn helt åt sidan (utifall någon spyware skulle följa med vid en OS-migrering).

Alltså:
Jag har gjort en clean install av Windows 7 med ny SSD, installerat alla grundläggande drivrutiner och (igen) kollat temp på all hårdvara (helt normal, max 40° idle). Men! Jag sitter just nu och tittar på hur bokstäverna jag skriver dyker upp med några tiondelars delay och att simpla saker som att navigera i utforskaren/öppna filer/browsa webben går väldigt segt, som om hela systemet rör sig genom en hinna av sirap. Jag kan inte förklara det bättre än så, men det är helt klart inte normalt. När Windows var helt nyinstallerat (vid first boot) igår var responsen helt klart bättre än den är just nu, så något lär ha hänt under det senaste dygnets uppdateringar (Windows Update-tåget som man alltid går igenom första dygnet efter reinstallation av sitt OS), men jag kan inte utesluta fel på hårdvara.

Fråga
Vad tycker ni att jag borde göra? Vad är nästa logiska steg i felsökningen? Har jag anledning att byta ut t ex moderkort/cpu bara för att utesluta att det inte är det som felar, eller vore det drastiskt? Vad skulle Du tro är mitt problem? Drivrutiner? Virus? Hårdvara?

Jag känner mig som sagt ganska vilsen och vet inte var jag ska ta vägen härnäst. All hjälp vore mycket uppskattad!
Ps. Hårdvaran är fortfarande så som i min signatur nedan, men undantaget att en SSD: Samsung 840 EVO 250gb installerats.

Du skrev att du uppdaterade drivers genom Slimdrivers, gör inte det för du kan få drivrutiner med nya funktioner som din hårdvara inte stödjer.
Ladda alltid ner drivrutiner från din moderkortstillverkare och grafikkortet laddar du ner drivrutiner direkt från Nvidia eller AMD.
Jag är helt säker på att Slimdrivers har lagt in en ny driver som egentligen inte är till för ditt moderkort till exempel, eller någon annan komponent.
Brukar inte råda folk att göra en ominstallation av Windows men i ditt fall måste det ske för att rensa bort allting, den gick ju bra direkt efter ominstallationen.

Du nämnde även att du bytt ut SATA-kablarna, kan du prova dom gamla kablarna igen bara för att utesluta att ingen av dessa är skadade.

När du fick din BSOD, är du säker på att den inte försökte gå in i hibernation då?
Vad jag kan se så är det ett ganska vanligt problem med Windows 7 när minnet inte räcker till för hibernate-filen så får man en BSOD med samma felkod som du fick nu.

Permalänk
Medlem

Vart hittade du din version av Memtest? Låter som att du kör detta inne i Windows eftersom du säger att du fick BSOD medans du körde Memtest.
Varken Memtest86 eller Memtest86+ är gjorda för att köras i Windows så om du lyckats med detta på något sätt så bör du göra om det på rätt sätt.
Och Memtest86+ (www.memtest.org) som du säger att du använt är alltid gratis så bara där låter det som att du fått tag på något skumt.

Och om du får errors med 4 stickor i samtidigt även om det funkar bra var för sig så kan det bero på att du har för låg spänning eller för hög klockning på dem.
Det är inte alla moderkort som gillar att man kör med 4 stickor, jag måste själv köra mina 1600Mhz minnen i 1333Mhz när jag använder alla 4 annars blir systemet instabilt och Memtest ger errors, kör jag bara 2 kan jag köra i 1600Mhz.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

Det skulle som någon tidigare sagt vara slimdrivers som fått in någon lustig drivis. Jag tar alltid direkt från tillverkarens hemsida. Men du har inte kört slimdrivers på din förra installation?

Låter annars mest som moderkortet, nu när jag läst tråden. Eventuellt kan det vara cpun. Men rekommenderar att strippa datorn till minimum komponenter för och utesluta lustigheter. Glöm inte externa prylar!

Memtest86+ kör man inte i Windows, det är ett eget os som bootas från usb/skiva

Permalänk

Hej alla!
Idag har det som sagt varit en åka-runt-och-samla-extra-komponenter-dag.
Har hittills bara hunnit byta nätagg då jag haft mkt annat att göra, men förbättringen av det var endast marginell (även om faktiskt en liten prestanda-förbättring skedde).

En sak lärde jag mig nu! Att memtest86+ körs från usb/skiva. Jag har kört den som .exe i windows som trial-version - som förvisso är hämtad från memtest.org, så jag tror inte att det rör sig om någon egentlig fara. Anywho, memtest86+ skall göras om och göras rätt (från usb) imorgon. Skäms lite över min okunskap där, men så kan det vara.

Om det nu är så att SlimDrivers la in en dålig driver i min dator så bör det vara borta nu pga komplett ominstallation av Win7. Efter det har jag inte använt SlimDrivers eller dylikt utan bara hämtat drivers direkt från tillverkarhemsidor eller skivor. Om detta strul orsakats av mjukvara så borde det vara löst nu. Men så är det inte, så misstanken ligger fortf på hårdvara.

Vad gäller att datorn kanske inte gillar 4 RAM-stickor så avfärdar jag det, då det funkat utmärkt hittills i över 2 år. I så fall vore det helt nytillkommet och varken CPU eller RAM är klockat just nu; faktum är att volt och timings för minnen manuellt är inställda så som tillverkaren önskar.

Jag har även köpt ett par nya SATA-kablar så den vinkeln skall vara täckt nu också. När jag fick min BSOD så vet jag inte om det var fråga om hibernation. Såg att datorn var släckt när jag vaknade på morgonen och fick endast meddelandet att den stängts ner på ett oväntat sätt etc.

Sammanfattat:
Just nu har jag reservkomponenter för varenda del i min dator och kommer imorgon (efter jobbet) att fortsätta plocka ut en del i taget tills det flyter på normalt. Har även inhandlat ny MOBO/CPU (asus z97+i5 4690) om nöden kräver. Hoppas slippa öppna de kartongerna dock, men imorgon skall detta gås till botten med.
Nu: Sova!

Ps. Tack för all god hjälp så här långt! Det enklaste må vara att bara köpa nytt och lägga detta bakom mig, men vid det här laget är jag så engagerad och nyfiken att jag vill veta vad som orsakade detta. Fortsättning följer.

Visa signatur

ASUS ROG B450-F Gaming (AM4 socket), AMD Ryzen 5 (3,6 GHz 6-core), Corsair Vengeance LPX 16 GB (2x8), MSI GeForce GTX 1660 6GB, EVGA Supernova 750 G2 (nätagg), Samsung 970 EVO Plus 500 GB M.2 (systemdisk), Western Digital® Desktop Green 2TB (lagringsdiskar), ASUS ROG Swift PG 279Q (skärm 1), BenQ 3d LED XL2720Z (skärm 2). Chassi: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjoern_87:

Vad gäller att datorn kanske inte gillar 4 RAM-stickor så avfärdar jag det, då det funkat utmärkt hittills i över 2 år. I så fall vore det helt nytillkommet och varken CPU eller RAM är klockat just nu; faktum är att volt och timings för minnen manuellt är inställda så som tillverkaren önskar.

Ja har det funkat förut utan problem så borde det ju givetvis göra det nu också, vet bara att det är ett relativt vanligt problem som ofta resulterar i att man måste övervolta eller underklocka för att det ska fungera problemfritt.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjoern_87:

Vad gäller att datorn kanske inte gillar 4 RAM-stickor så avfärdar jag det, då det funkat utmärkt hittills i över 2 år. I så fall vore det helt nytillkommet och varken CPU eller RAM är klockat just nu; faktum är att volt och timings för minnen manuellt är inställda så som tillverkaren önskar.

Eftersom hela datorn faktiskt fungerat utmärkt i 2 år, bör du inte avfärda något,
utan att göra både A och B-test.

Sedan kan jag medge att det kanske inte är det troligaste felet.

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk

Hej alla! Ursäkta min frånvaro från denna tråd ett tag; varit fullt upptagen med att dels jobba heltid, men sen kvällstid sitta med pannlampa och felsöka, felsöka, felsöka.
Nu har jag gjort en stor uppdatering av originalpostet, så titta gärna där för vad jag gjort senaste ~10 dagarna.
Tack igen alla som hjälpt och hjälper till!

Visa signatur

ASUS ROG B450-F Gaming (AM4 socket), AMD Ryzen 5 (3,6 GHz 6-core), Corsair Vengeance LPX 16 GB (2x8), MSI GeForce GTX 1660 6GB, EVGA Supernova 750 G2 (nätagg), Samsung 970 EVO Plus 500 GB M.2 (systemdisk), Western Digital® Desktop Green 2TB (lagringsdiskar), ASUS ROG Swift PG 279Q (skärm 1), BenQ 3d LED XL2720Z (skärm 2). Chassi: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Avstängd

Jag misstänker att det kan vara minnena, pröva att endast ha i två moduler med 8GB totalt.

MVH

Permalänk
Skrivet av m86s:

Jag misstänker att det kan vara minnena, pröva att endast ha i två moduler med 8GB totalt.

MVH

Hej m86s,
Jag har testat detta med två helt andra minnen (se logg ovan) utan att problemet löstes.
Kan förvisso testa igen då jag inte har nå bättre för mig just nu.

Visa signatur

ASUS ROG B450-F Gaming (AM4 socket), AMD Ryzen 5 (3,6 GHz 6-core), Corsair Vengeance LPX 16 GB (2x8), MSI GeForce GTX 1660 6GB, EVGA Supernova 750 G2 (nätagg), Samsung 970 EVO Plus 500 GB M.2 (systemdisk), Western Digital® Desktop Green 2TB (lagringsdiskar), ASUS ROG Swift PG 279Q (skärm 1), BenQ 3d LED XL2720Z (skärm 2). Chassi: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Medlem

Du pratar om Upplevd slöhet ....kan du producera en benchmark där något faktiskt ser ut å vara fel ? .... utan benchmarks kan vi liksom sitta å gissa din prestanda bäst vi vill.

Visa signatur

Carmilla: Intel 2600k, 8gb RAM 1600mhz, SSD EVO840, gtx760,. Workstation/Spelmaskin OS:Windows 8.1
Marcilla: AMD A4, 4gb RAM 1600mhz NAS/SQL/HTPC, OS: Linux MINT

Permalänk
Skrivet av ZOiDVOiD:

Du pratar om Upplevd slöhet ....kan du producera en benchmark där något faktiskt ser ut å vara fel ? .... utan benchmarks kan vi liksom sitta å gissa din prestanda bäst vi vill.

Jag håller med. Mottar jättegärna tips på hur jag kan kvantifiera detta.
Genom stresstest, temperatur eller fps har jag inte kunnat visa upp någonting men jag lovar att det inte är påhittat, då de få tillfällen det faktiskt har fungerat som normalt har varit som natt och dag. Sambon upplever samma sak (tack och lov, då man annars skulle misstänka att man var galen).

Visa signatur

ASUS ROG B450-F Gaming (AM4 socket), AMD Ryzen 5 (3,6 GHz 6-core), Corsair Vengeance LPX 16 GB (2x8), MSI GeForce GTX 1660 6GB, EVGA Supernova 750 G2 (nätagg), Samsung 970 EVO Plus 500 GB M.2 (systemdisk), Western Digital® Desktop Green 2TB (lagringsdiskar), ASUS ROG Swift PG 279Q (skärm 1), BenQ 3d LED XL2720Z (skärm 2). Chassi: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Bjoern_87:

Jag håller med. Mottar jättegärna tips på hur jag kan kvantifiera detta.
Genom stresstest, temperatur eller fps har jag inte kunnat visa upp någonting men jag lovar att det inte är påhittat, då de få tillfällen det faktiskt har fungerat som normalt har varit som natt och dag. Sambon upplever samma sak (tack och lov, då man annars skulle misstänka att man var galen).

Spela in, lägg upp på youtube eller motsvarande.

Har du kollat i aktivitetshanteraren så att det inte är någon minnesläcka som äter upp allt minne och börjar swappa, eller tar väldigt stor del av CPU-kraften? Jag får sådant ibland när Flash hänger sig i FF, som ett exempel.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Testa att avinstallera bitdefender antiviruset vissa antivirus kan dra ner prestandan. Har själv använt Bitdefender 2015 Internet security men det orsakade prestanda problem för min dator har sedan dess avinstallerat det och kör med AVAST och upplever inte längre några problem.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

Spela in, lägg upp på youtube eller motsvarande.

Har du kollat i aktivitetshanteraren så att det inte är någon minnesläcka som äter upp allt minne och börjar swappa, eller tar väldigt stor del av CPU-kraften? Jag får sådant ibland när Flash hänger sig i FF, som ett exempel.

Användning av minne har hittills varit stabil (ca 3 GB används konstant vid desktop-arbete etc), medan CPU ibland kan fluktuera. Pendlar mellan 1 % och 20-25 % i desktop-arbete. Ser dock inga processer i aktiivitetshanteraren som drar denna CPU.

Skrivet av Anders9110:

Testa att avinstallera bitdefender antiviruset vissa antivirus kan dra ner prestandan. Har själv använt Bitdefender 2015 Internet security men det orsakade prestanda problem för min dator har sedan dess avinstallerat det och kör med AVAST och upplever inte längre några problem.

Tack för tipset! Har haft Bitdefender i ca 1 år och fram till för ca en månad sedan har jag alltså inte upplevt några problem. Det skulle vara om det är någonting nytillkommet i en av deras uppdateringar? Pja, jag kan alltid testa!

Visa signatur

ASUS ROG B450-F Gaming (AM4 socket), AMD Ryzen 5 (3,6 GHz 6-core), Corsair Vengeance LPX 16 GB (2x8), MSI GeForce GTX 1660 6GB, EVGA Supernova 750 G2 (nätagg), Samsung 970 EVO Plus 500 GB M.2 (systemdisk), Western Digital® Desktop Green 2TB (lagringsdiskar), ASUS ROG Swift PG 279Q (skärm 1), BenQ 3d LED XL2720Z (skärm 2). Chassi: Corsair Graphite 600T