Permalänk
Medlem

Datorn kraschar random

EDIT; så jag tog bot allt jag skrivit och satte dit detta istället, mer information om vad jag har i burken och vad som händer... Samma sak står nedanför pga sammanfogning av två trådar av en moderator...

Okej, så min dator har börjat dö random nu och då, så jag försöker komma på vad det är... Har haft den ståendes i BIOS och där dog den.. så det borde ju vara ett hårdvaruproblem och inte ha något med windows att göra.

Så vad jag vill veta är vad kan jag koppla ut? Mitt moderkort är asus z97i-plus, är inte säker på om det har integrerad grafik.. försöker ta reda på det. Vad jag mest vill veta är om jag kan koppla ut min hårddiskar utan att et gör något, och om jag då behöver dra ut båda kablarna från dem.

2. Beskriv ditt problem
Datorn dör, som om strömmen går... Ingen blue wscreen eller något allting bara stängs av.

Vad är problemet?
Hitills verkar det vara typ när som helst, ibland klarar den sig hela dagen och ibland så klarar den sig en timme.
Det verkar vara ett hårdvaruproblem då den även dör när den bara står i BIOS.

3. Beskriv ditt system
För att kunna göra en kvalificerad gissning måste medlemmarna veta vad du har för delar i din dator. Skriv allt du känner till om just ditt system. Är vissa delar okända för dig så skriv det, då slipper folk fråga. Använd gärna följande mall:

Operativsystem: Microsoft Windows 8.1 Pro "Student Version"
Processor: Intel Core i5 4690k 3,5Ghz, 6MB
Processorkylare: Cooler master hyper 212 evo
Moderkort: ASUS Z97-PLUS
Minne: 2x 4 GB Corsair vengeance LP 1 333 MHz
Grafikkort: ASUS Radeon R9 280x DirectCUII 3GB
Hårddisk: SSD Samsung 840 evo 120GB, 1TB WD Blue 7200rpm 64MB
Nätaggregat: Cooler master VS 550W 80+ Guld
Övrig kylning: 2x120mm, insug fram och utblås bak

Permalänk
Medlem

Om den "kraschar" av sig själv, utan att du gör något, tex. spelar krävande spel eller håller på med rendering, så kan det vara ditt nätaggregat som vill ha en syl i vädret. Och när jag skriver "kraschar" så menar jag att den stänger av sig själv, inte att den får BSD, och jag utgår ifrån att du har en viss koll på temperaturen som du också beskrev. Men kan du så kolla gärna temperaturen för säkerhetens skull.

Min kompis fick en strömspik i sin villa under ett avlägset åskoväder. Han hade det raka motsatta problemet som du har; han kunde inte stänga av sin dator via startmenyn utan att den "klickade till" och startade om sig själv. Det visade sig vara nätagget som fuckade upp det hela.

Har du tillgång till någon sorts form av amper/volt/ström mätare, så testa och se om nätagget orkar leverera, eller om den plötsligt bara "dör", med allt vad efterföljande innebär för din dator.

Angående luften i din burk; om luft flyger ut ur din låda, så är jag ganska säker på att luft också flyger in, samma mängd med luft som blåses ut skall också komma in, annars så imploderar din låda, dvs undertryck.

Lycka till!

Visa signatur

CPU: ASUS Rog STRIX 1080ti 11gb | GPU: Intel i7 8700k @ 5.2Ghz |
RAM: Något vresigt skit med 16Gb @ 2666 mhz | 16gb optane ssd boost på alla lagringskluster. Jag kastar in allt i en fyrkantig låda med lite tapetklister och öser på. Datorn är ju ta mig fan helt jävla bak-och-fram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Koegen:

Om den "kraschar" av sig själv, utan att du gör något, tex. spelar krävande spel eller håller på med rendering, så kan det vara ditt nätaggregat som vill ha en syl i vädret. Och när jag skriver "kraschar" så menar jag att den stänger av sig själv, inte att den får BSD, och jag utgår ifrån att du har en viss koll på temperaturen som du också beskrev.

Min kompis fick en strömspik i sin villa under ett avlägset åskoväder. Han hade det raka motsatta problemet som du har; han kunde inte stänga av sin dator via startmenyn utan att den "klickade till" och startade om sig själv. Det visade sig vara nätagget som fuckade upp det hela.

Har du tillgång till någon sorts form av amper/volt/ström mätare, så testa och se om nätagget orkar leverera, eller om den plötsligt bara "dör", med allt vad efterföljande innebär för din dator.

Lycka till!

Asså, jag spela rinte allt för krävande spel, senast den dog satt jag bara inne på CS:GO
Plus att jag frågade tidigare i veckan om jag hade för lite ström och skulle byta innan jag bygger ihop allt..

Och ja den krashar, har ingen internal speaker eller vad det nu är så jag vet inte om den gör något pip ljud precis innan...
Ingenting är överklockat heller, kan länka vilka delar jag har om det hjälper..

EDIT; startade just upp datorn, detta kom upp; http://imgur.com/JrsLLvg

Permalänk
Medlem

okej, så nu har jag kommit hem och använt datorn utan problem igen... Ken detta problem ha uppstått pga seriekopplade skarvsladdar? För vi satte en skarvsladd till eluttaget och fler i den...
Mina saker satt i 2a skarvsladden men längst ut med fler skarvsladdar i den... Prioriteras uttag närmare brytaren i skarvsladdar?

För min satt som sagt i andra och dog utan att folk i tredje skarvsladden datorer dog, dock satt deras skarvsladd närmare brytaren och mina sladdar satt längst ut. Därav av frågan om uttagen prioriteras olika och detta kan ha varit problemer?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det fick mig att fundera om du får tillräckligt med ström till burken om du skarvar? För du skall aldrig skarva från ett uttag som finns i ett annat rum än det rum din dator står i, eller ha för många kontakter kopplade till ett och samma uttag. Står din dator på 24h om dygnet och puttrar så kan det mycket väl vara som så att någon gång under dygnet så blir det belastning på elnätet i ditt hus och din dator får inte tillräckligt med ström, fast det är bara spekulationer.

Visa signatur

CPU: ASUS Rog STRIX 1080ti 11gb | GPU: Intel i7 8700k @ 5.2Ghz |
RAM: Något vresigt skit med 16Gb @ 2666 mhz | 16gb optane ssd boost på alla lagringskluster. Jag kastar in allt i en fyrkantig låda med lite tapetklister och öser på. Datorn är ju ta mig fan helt jävla bak-och-fram.

Permalänk
Medlem

Men ge er, en skarvsladd eller 2 har ingen betydelse. (Gissar att ni kör med standard kabel dvs 2.5mm x 3)

Läs citat, lägg upp ny info om allt som gäller din fråga!

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Medlem

Vad kan jag koppla ut för att stå i BIOS?

Okej, så min dator har börjat dö random nu och då, så jag försöker komma på vad det är... Har haft den ståendes i BIOS och där dog den.. så det borde ju vara ett hårdvaruproblem och inte ha något med windows att göra.

Så vad jag vill veta är vad kan jag koppla ut? Mitt moderkort är asus z97i-plus, är inte säker på om det har integrerad grafik.. försöker ta reda på det. Vad jag mest vill veta är om jag kan koppla ut min hårddiskar utan att et gör något, och om jag då behöver dra ut båda kablarna från dem.

EDIT;
2. Beskriv ditt problem
Datorn dör, som om strömmen går... Ingen blue wscreen eller något allting bara stängs av.

Vad är problemet?
Hitills verkar det vara typ när som helst, ibland klarar den sig hela dagen och ibland så klarar den sig en timme.
Det verkar vara ett hårdvaruproblem då den även dör när den bara står i BIOS.

3. Beskriv ditt system
För att kunna göra en kvalificerad gissning måste medlemmarna veta vad du har för delar i din dator. Skriv allt du känner till om just ditt system. Är vissa delar okända för dig så skriv det, då slipper folk fråga. Använd gärna följande mall:

Operativsystem: Microsoft Windows 8.1 Pro "Student Version"
Processor: Intel Core i5 4690k 3,5Ghz, 6MB
Processorkylare: Cooler master hyper 212 evo
Moderkort: ASUS Z97-PLUS
Minne: 2x 4 GB Corsair vengeance LP 1 333 MHz
Grafikkort: ASUS Radeon R9 280x DirectCUII 3GB
Hårddisk: SSD Samsung 840 evo 120GB, 1TB WD Blue 7200rpm 64MB
Nätaggregat: Cooler master VS 550W 80+ Guld
Övrig kylning: 2x120mm, insug fram och utblås bak

Permalänk

för att komma in i bios är allt du behöver ett tangentbord, moderkort, cpu, ramminne, grafikkort eller grafikkrets att skicka signal till skärmen så du ser vad du gör om du inte vill blindköra då behövs inget grafikkort.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

om den startar men dör i bios... har cpu-kylaren lossnat?

Permalänk
Hedersmedlem
Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av go64:

om den startar men dör i bios... har cpu-kylaren lossnat?

Vad menar du? för jag har UEFI bios och ser temperaturen och den gick aldrig över 40 grader... Om du menade temperaturen alltså

Skrivet av Rouge of Darkness:

för att komma in i bios är allt du behöver ett tangentbord, moderkort, cpu, ramminne, grafikkort eller grafikkrets att skicka signal till skärmen så du ser vad du gör om du inte vill blindköra då behövs inget grafikkort.

Okej, men då tar jag ut grafikortet, men vilka kablar behöver jag koppla ur mina hårddiskar?

Jag har lagt in en tråd tidigare men kom inte fram till något, folk verkar tro att det är nätaggest som är boven... och det är vad de flesta säger, men eftersom jag inte har ett annat nätagg liggandes någonstans så verkade detta som bästa iden

Permalänk

räcker väl med att börja med sata kabeln dvs den som skickar signal till moderkortet/bios

om den ändå dör med strömmen inkopplad till diskarna kan du prova att dra ur även dessa om det beror på dåligt nätagg för att minimera lasten på nätagget.

du kan ju även tvångsköra nätagget utan några komponenter inkopplade genom att koppla den gröna kabeln i atx kontakten mot en av de svarta se hur nätagget betér sig om de dör och har sig utan även utan last .

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Trisstar:

Jag har lagt in en tråd tidigare men kom inte fram till något, folk verkar tro att det är nätaggest som är boven... och det är vad de flesta säger, men eftersom jag inte har ett annat nätagg liggandes någonstans så verkade detta som bästa iden

Det är inte tillåtet enligt reglerna att posta flera trådar om samma problem, §3.3 i reglerna. Du skulle fortsatt i den gamla.

Jag kommer sammanfoga trådarna, men tänk på detta i fortsättningen.

*Trådar sammanfogade pga korspostning*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

räcker väl med att börja med sata kabeln dvs den som skickar signal till moderkortet/bios

om den ändå dör med strömmen inkopplad till diskarna kan du prova att dra ur även dessa om det beror på dåligt nätagg för att minimera lasten på nätagget.

du kan ju även tvångsköra nätagget utan några komponenter inkopplade genom att koppla den gröna kabeln i atx kontakten mot en av de svarta se hur nätagget betér sig om de dör och har sig utan även utan last .

http://obrazki.elektroda.pl/8810320200_1381076452.jpeg

Oj, eeeh... inte den som kan mest om datorer.. Utveckla din idé med tvångskörningen?

Skrivet av MultiMan:

Det är inte tillåtet enligt reglerna att posta flera trådar om samma problem, §3.3 i reglerna. Du skulle fortsatt i den gamla.

Jag kommer sammanfoga trådarna, men tänk på detta i fortsättningen.

*Trådar sammanfogade pga korspostning*

Srry, trodde det var okej när det inte riktigt var samma fråga jag ville ha svar på.. ska tänka på det.

Permalänk
Medlem

Okej, så jag vet att det finns ett batteri i moderkortet, och innan lanet som allting gick fel så hade den inte kraschat något... Kan det vara så att när jag lät hela datorn vara utan ström för länge så gjorde det något? För den var utan ström i typ 14 - 15 timmar för att jag skulle kunna få dit datorn.

Detta är bara spekulationer då jag inte vet speciellt mycket om datorer...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trisstar:

Okej, så jag vet att det finns ett batteri i moderkortet, och innan lanet som allting gick fel så hade den inte kraschat något... Kan det vara så att när jag lät hela datorn vara utan ström för länge så gjorde det något? För den var utan ström i typ 14 - 15 timmar för att jag skulle kunna få dit datorn.

Detta är bara spekulationer då jag inte vet speciellt mycket om datorer...

Nej, det har ingen betydelse att den har varit strömlös, batteriet klarar sig flera månader.

Om du inte hade problem innan ditt lan men har det nu så låter det ju som att något har lossnat och därför glappar. Gå igenom allt som sitter i datorn, särskilt kablar och grafikkort för att se om något sitter löst.

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Medlem
Skrivet av netbuddy:

Nej, det har ingen betydelse att den har varit strömlös, batteriet klarar sig flera månader.

Om du inte hade problem innan ditt lan men har det nu så låter det ju som att något har lossnat och därför glappar. Gå igenom allt som sitter i datorn, särskilt kablar och grafikkort för att se om något sitter löst.

Okej, då vet jag det iallafall, ja.. ska spendera morgondagen med att kolla igenom allting och starta datorn med så lite som möjligt inkopplat och se om det funkar... För som sagt så dör den även om den bara står i BIOS så det verkar ju vara hårdvaruproblem

Permalänk
Medlem

Okej, så jag körde just memtest86 på datorn... Den ska då köra testet 4 gånger, den körde igenom första rundan utan att hitta ett fel.. Sen så dog den precis som alla andra gånger halvvägs genom andra rundan, men fortfarande utan att den hittade några fel... Vet inte om det kanske är minnet som det är fel på. Det som det kan vara fel på nu är moderkortet, processorn, nätagget, eller minnet... Tog ut grafikkortet inför detta så det är det inget fel på.

Permalänk
Medlem

Finns det någon som skulle kunna svara på hur det går till när minnet på något sätt kraschar datorn... Varför ajg frågar är för att jag märkte nu i BIOS att mitt ram är inställt på 1333 när det egentligen är 1600. Om det kan vara svaret på något, om den stänger av sig för att den märker att minnet använder mer än det är inställt för i BIOS

Permalänk
Medlem

Skulle verkligen uppskatta om någon bara kunde berätta för mig om dessa krascher skadar de andra delarna i datorn... Nu har den kanske kraschat 10 gånger såhär och jag börjar tro att det är dags att lämna in den till någon som kan då jag inte har extra delar att testa med och inte vill skada delarna som funkar genom fler krascher

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Den här datorn kan fan aldrig sluta strula med mig...

Okej, så nu har jag fått tillbaka den från reperatören osv.
funkat bra i någon vecka, sen så fick jag blue screen igår... Han inte läsa vad som stod så jag tänkte att jag stänger väl av den automatiska omstarten, då säger den såhär: http://imgur.com/rI5d2Mr

Jag klickade OK men har inte ändrat någon storlek som den verkar vilja att jag gör.
Någon som vet vad det där betyder? Hur jag gör det och vad det faktiskt hjälper med?

En sak till, när jag kollar händelseloggar så står det samma sak som förut; "Kritisk, Kernel power, 41, 63" Googlat runt på det men det verkar kunna vara så många olika saker så att det itne riktigt går att bestämma vad det är.