Dator startar inte, moderkort sönder?

Permalänk
Medlem

Dator startar inte, moderkort sönder?

Hej!

I går när jag skulle starta datorn så hände inte mycket. Jag fick ingen signal alls på skärmen och hörde inget "moderkorts-beep". Jag öppnade datorn och testade att starta igen. Nu ser jag att det enda som händer när jag sätter på är att fläktarna som är kopplade direkt till PSU startar och att hårddiskarna brummar. Jag ser inga lampor på moderkortet och varken cpu-fläkten eller grafikkorts-fläkten går igång.

Jag har använt datorn flitigt i 2 och ett halvt år så det var väl kanske på tiden att något gav upp till slut. Jag antar att moderkortet är sönder? Har ingen annan dator att testa andra komponenter i. Jag är dock lite orolig att bara köpa ett nytt moderkort (och passande cpu) med en gång i fall att det kan va så att det var min PSU som orsakat detta. Det verkar ju som att PSUn funkar men kan det va så att vissa kontakter är sönder och ev. gjorde skada till moderkortet? Är det värt att ta risken eller ska jag köpa ett nytt PSU också? Jag vill helst inte göra fel val eftersom jag sitter på en student-inkomst.

Ni ser specs i signaturen men om det är något jag har missat är det bara att fråga. Tack för att ni tar er tid och läser detta!

Visa signatur

i5 4690K@4.4GHz | Noctua NH-D15 | MSI gtx 1070 8gb| 16Gb Corsair Vengance | ASUS Z97-A | Corsair RM750X | Fractal Design R6

Permalänk
Medlem

De flesta struntsaker/kablar eller porten de kopplats till är ökända för att orsaka det här och andra allvarliga fel så det behöver inte vara nån av de 5 viktigaste delarna.

Tex mus, tangentbord, USB kabel, hårddisk/DVD, kablarna dom kopplats med, portarna de kopplats till, portarna i chassit osv som inte ens behövs för att alltid få bild.

Börja med att ta bort ALLT onödigt. En Dator behöver 4 delar för att starta. 5 delar med bild (grafikkort).

Moderkort
Processor (Kylare)
Grafikkort (Skärm + Kabel)
Nätagg (kabel)
Minne

Egentligen kan du ta bort alla kablar som går från chassit till moderkortet. Den enda som behövs är power knapps (pwr sw kabeln) som startar datorn men den kan också tas bort och ersättas av en skruvmejsel som man rör (kortsluter mjukt) piggarna på moderkortet för att starta datorn.

Nollställa bios.
Finns flera sätt. Tex ta ut det runda platta batteriet som ser ut som ett mynt. Strömkabeln ska vara utdragen så att du slipper vänta i en hel evighet. Några var även tvungen att ta bort andra saker men det varierade mellan olika fel. Tex grafikkortet om de haft problem att få bild innan. Om det gick bra går du efteråt in i bios, ställ in det du känner igen och sparar.

Minnen testar du 1 minne i taget i alla minnes platserna och sen olika kombinationer. I nyare generationers moderkort måste ibland en viss minnes plast har ett fungerande minne i satt för att datorns ska få bild eller starta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

De flesta struntsaker/kablar eller porten de kopplats till är ökända för att orsaka det här och andra allvarliga fel så det behöver inte vara nån av de 5 viktigaste delarna.

Tex mus, tangentbord, USB kabel, hårddisk/DVD, kablarna dom kopplats med, portarna de kopplats till, portarna i chassit osv som inte ens behövs för att alltid få bild.

Börja med att ta bort ALLT onödigt. En Dator behöver 4 delar för att starta. 5 delar med bild (grafikkort).

Moderkort
Processor (Kylare)
Grafikkort (Skärm + Kabel)
Nätagg (kabel)
Minne

Egentligen kan du ta bort alla kablar som går från chassit till moderkortet. Den enda som behövs är power knapps (pwr sw kabeln) som startar datorn men den kan också tas bort och ersättas av en skruvmejsel som man rör (kortsluter mjukt) piggarna på moderkortet för att starta datorn.

Nollställa bios.
Finns flera sätt. Tex ta ut det runda platta batteriet som ser ut som ett mynt. Strömkabeln ska vara utdragen så att du slipper vänta i en hel evighet. Några var även tvungen att ta bort andra saker men det varierade mellan olika fel. Tex grafikkortet om de haft problem att få bild innan. Om det gick bra går du efteråt in i bios, ställ in det du känner igen och sparar.

Minnen testar du 1 minne i taget i alla minnes platserna och sen olika kombinationer. I nyare generationers moderkort måste ibland en viss minnes plast har ett fungerande minne i satt för att datorns ska få bild eller starta.

Tack för ditt svar!

Jag testade att strippa ner allting till "bare essentials" (dvs. Moderkort, cpu med integrerat grafikkort, minne, PSU och skärm) och det fungerar! (jag får meddelandet att det inte finns någon bootable disk). Jag återkommer efter jag har fortsatt att testa att sätta in fler komponenter.

Visa signatur

i5 4690K@4.4GHz | Noctua NH-D15 | MSI gtx 1070 8gb| 16Gb Corsair Vengance | ASUS Z97-A | Corsair RM750X | Fractal Design R6

Permalänk
Medlem

Ok, nu jag har nu kopplat isär och ihop allting och har nu goda och dåliga nyheter.
De dåliga nyheterna är att jag fortfarande inte vet vad felet va.
De goda nyheterna är att allting fungerar som det ska! Antar att det var någon lös sladd eller liknande.

Härligt att det var över utan extra kostnad. Jackbert out!

Visa signatur

i5 4690K@4.4GHz | Noctua NH-D15 | MSI gtx 1070 8gb| 16Gb Corsair Vengance | ASUS Z97-A | Corsair RM750X | Fractal Design R6