Dator startar inte med lång DP sladd inkopplad

Permalänk
Medlem

Dator startar inte med lång DP sladd inkopplad

Jag har en helt ny dator som har ett problem som jag inte kan rå bot på.

Problemet är att om jag startar datorn med en 3m DisplayPort kabel så vill den inte gå igång. Fläktarna startar och stoppar, startar och stoppar. Rycker jag ur DP kabeln ur antingen skärm eller grafikkort så startar den upp.
Efter uppstart så fastnar jag i POST "enter bios to recover settings" samt ett meddelande från "asus anti surge protection".
När datorn väl har gått förbi post så fungerar den kanon med 3m kabeln. Jag har kört stresstester, spelat tunga spel. Inga problem alls.

Jag har testat 2st DP 3m kablar och 1st 1.5m kabel. 1.5m kabeln fungerar, men ingen av 3m. Jag har dock testat 3m kablarna på en annan dator och där fungerar det.

Moderkort: Asus z97-k
PSU: Fractal Newton R3 600w
GFX: Asus GTX780

Jag har testat följande utan resultat:
Annan skärm
Annat grafikkort
Annat nätagg för drivning av grafikkortet
Stängt av anti surge protection
Updatera bios

Någon som har en idé?

Permalänk
Medlem

Riv isär allt igen. Moderkort och processorn också. Lägg moderkortet på en kartong. Kolla noga alla portar och hållare innan du bygg ihop den 5 viktigaste delarna utanför chassit. Starta datorn kan du göra med en skruvmejsel som du rör (kortsluter mjukt) metall piggarna på moderkortet.

Va uppmärksam på att grafikkortets bakplåt sticker ut en bit nedanför moderkortet så låt sidan med portarna vara vid kanten av kartongen så den har utrymme att sticka ned.

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Riv isär allt igen. Moderkort och processorn också. Lägg moderkortet på en kartong. Kolla noga alla portar och hållare innan du bygg ihop den 5 viktigaste delarna utanför chassit. Starta datorn kan du göra med en skruvmejsel som du rör (kortsluter mjukt) metall piggarna på moderkortet.

Va uppmärksam på att grafikkortets bakplåt sticker ut en bit nedanför moderkortet så låt sidan med portarna vara vid kanten av kartongen så den har utrymme att sticka ned.

Datorn startar ju bra med en kortare skärmkabel så jag tvivlar starkt på att det skulle hjälpa att ta ut allt ur chassit.

Jag har testat att koppla ur allt som inte behövs från modekortet, men ingen skillnad.