Permalänk
Medlem

Datorn beter sig konstigt.

Hej!
En till liten del lik tråd som http://www.sweclockers.com/forum/61-stationara-datorer-suppor..., men inte samma sak. Därför postar jag en egen tråd.

Min dator har börjat bete sig riktigt märkligt. Jag skulle vilja be om hjälp för att avgöra om det är spyware/malware, mjukvaru eller hårdvarurelaterat.

OS: Win 8.1 Pro.

Symptom:
- Fönster stängs, känns som öppnade tabbar backar och stängs, som om backspace och musgester används.
- Placerar man muspekaren över en ikon i taskbaren så öppnas programmet eller så.
- i adressfältet på Opera och IE, men även i andra fält där man kan skriva skrivs det "vas" och ibland en rad som jag skrev i en chatt för en-två dagar sen.
- Svårt att öppna fönster då de stängs nästan direkt.
- Muspekaren börjar markera direkt på skrivbordet.

I Task Manager kan jag se att
service host local system (network restricted) Använder väldigt mycket CPU. Typ mellan 4-11% i vanliga fall syns den inte.
Har provat att öppna den och stänga manuellt delprocesserna, kommit fram till att det verkar som när man stänger av Superfetch så försvinner större delen av CPU usage från den.

Superfetch skall väl inte användas om man har SSD och 16 GB ram liksom?

Spyware/Malware
Provat att testa med ESET trial, men den funkar knappt på min dator. Verkar som programmet inte är så kompatibelt med Win 8.1
Körde på en Comodo Trial då jag använder deras programvaror i övrigt, hittar inget suspekt än.
Det enda jag installerat senaste dagarna är Skype och jag vet att Brandväggen tyckt det varit några anrop som jag tyckte såg suspekta ut. Men annars inget.

Kan nämnas att jag har tidigare haft problem med USB drivers, vilket verkar bero på att det finns inte riktigt native USB drivers till mitt moderkort (ASUS Crossfire IV Formula) till Win 8.1, utan det mesta är 7, så man får installera och se vad som passar eller köra på kompatibilitetsläget.

Tangentbort och mus
Kör med MS Sculpt Keyboard (blåtand USB) och en Sidewinder mus, testade att byta batteri på tangentbordet och byta till Logitech Trackman. Bytte även tangentbord till ett gammal logitech. Misstänkte batteri eller hårdvaru fel. Problemet verkar bestå.

Någon som vet vad felet kan vara?
Otroligt irriterande.

Min dator (AMD X6, 890X, HD5870 med Accelero, Intel 3xx 128 GB SSDm 16 GB ram och en drös HDDs)

Mvh
Regert.

Visa signatur

Laptop: HP ZBook 15.
WS : i9-9900K, Asus Prime-A, 24 GB ram @3600 MHz, Qaudro K4000, 2 TB SSD + blandade HDD.

Permalänk
Medlem

Format c:

Visa signatur

🖥 AMD 5600X (+ Noctua NH-L9a-AM4 chromax.black) | ROG Strix B550-I | 32GB Corsair Vengeance 3600Mhz | Asus TUF RTX 4070 Ti | Samsung 980 Pro NVMe | Corsair SF600 | Lian Li A4-H2O | 2 x Noctua NF-A12x25 | Acer Predator XB271HU | ⌨️ Varmilo VA109M | 🖱 Razer Deathadder V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gling:

Format c:

Så extrem behöver man kanske inte vara. Då är det enklare med Rollback, men är det tex ett hårdvarufel så hjälper inte format c:.

Visa signatur

Laptop: HP ZBook 15.
WS : i9-9900K, Asus Prime-A, 24 GB ram @3600 MHz, Qaudro K4000, 2 TB SSD + blandade HDD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Regert:

Så extrem behöver man kanske inte vara. Då är det enklare med Rollback, men är det tex ett hårdvarufel så hjälper inte format c:.

Vill du vara på säkra sidan så är nog formatering att föredra. Inget Anti-malware/virus är 100%. Problemen du beskriver låter inte som hårdvarufel. Är det en OEM-installation med massa crapware från tillverkaren så finns det oftast en rejält massa skumma processer som körs i bakgrunden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pålis:

Vill du vara på säkra sidan så är nog formatering att föredra. Inget Anti-malware/virus är 100%. Problemen du beskriver låter inte som hårdvarufel. Är det en OEM-installation med massa crapware från tillverkaren så finns det oftast en rejält massa skumma processer som körs i bakgrunden.

Förvisso. Men det gäller väl fortfarande att identifiera problemet. Det är det jag är ute efter.

Visa signatur

Laptop: HP ZBook 15.
WS : i9-9900K, Asus Prime-A, 24 GB ram @3600 MHz, Qaudro K4000, 2 TB SSD + blandade HDD.

Permalänk
Medlem

Rör sig musen av sig självt så är det ju definitivt nån typ av malware/spyware/trojan.

Visa signatur

🖥 AMD 5600X (+ Noctua NH-L9a-AM4 chromax.black) | ROG Strix B550-I | 32GB Corsair Vengeance 3600Mhz | Asus TUF RTX 4070 Ti | Samsung 980 Pro NVMe | Corsair SF600 | Lian Li A4-H2O | 2 x Noctua NF-A12x25 | Acer Predator XB271HU | ⌨️ Varmilo VA109M | 🖱 Razer Deathadder V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Regert:

Förvisso. Men det gäller väl fortfarande att identifiera problemet. Det är det jag är ute efter.

Malware brukar oftast påverka det användarkonto som har smittats från början, skapar man ett nytt konto på datorn och det verkar fungera så kan man vara ganska säker på att det är någon lurig fulkod. Detta är iofs inte 100% säkert som indikering, men en enkel kontroll att göra.

Sen är det ofta en smal sak att ladda hem en gratisversion av Malwarebytes från www.malwarebytes.org och installera från det nya användarkontot. Sedan scannar man ifrån felsäkert läge (tryck F8 vid boot för felsäkert läge). Det brukar ta det mesta och gå ganska snabbt. Sen kan man ladda hem och bränna en skiva med kaspersky rescue disk om man vill, det tar också det mesta jag stött på, men det tar tid och då kan det vara snabbare att formatera/installera om OS i många fall. Lite beroende på om man vill rädda något på datorn.

Hoppas det kan vara till någon hjälp för dig!

Skrivet av Gling:

Rör sig musen av sig självt så är det ju definitivt nån typ av malware/spyware/trojan.

Har sett liknande beteenden på trasig hårdvara (möss, tgb, touchpad men även deras drivrutiner). Men jag håller med om att det mesta i beskrivningen passar in på fulkod.

Edit: Redigerade ihop 2 inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kerbo:

Malware brukar oftast påverka det användarkonto som har smittats från början, skapar man ett nytt konto på datorn och det verkar fungera så kan man vara ganska säker på att det är någon lurig fulkod. Detta är iofs inte 100% säkert som indikering, men en enkel kontroll att göra.

Sen är det ofta en smal sak att ladda hem en gratisversion av Malwarebytes från www.malwarebytes.org och installera från det nya användarkontot. Sedan scannar man ifrån felsäkert läge (tryck F8 vid boot för felsäkert läge). Det brukar ta det mesta och gå ganska snabbt. Sen kan man ladda hem och bränna en skiva med kaspersky rescue disk om man vill, det tar också det mesta jag stött på, men det tar tid och då kan det vara snabbare att formatera/installera om OS i många fall. Lite beroende på om man vill rädda något på datorn.

Hoppas det kan vara till någon hjälp för dig!

Har sett liknande beteenden på trasig hårdvara (möss, tgb, touchpad men även deras drivrutiner). Men jag håller med om att det mesta i beskrivningen passar in på fulkod.

Edit: Redigerade ihop 2 inlägg.

Tack!
Nu har jag gjort så att jag har avinstallerat drivrutinerna till det gamla grafikkortet, körde två parallellt, men hade bara en skärm. Bytt från MS-hårdvaratill en gammal Logitech och en razer.
Kollar igenom processer och lite annat för att se om det finns någon service som körs som jag inte känner igen. Hittade en suspekt, som jag tog bort.
Även rensat registret. Samt avinstallerat bla skype för sakens skull.
Kollade även SSD'n med Intels Toolbox för säkerhets skull. SSD'n är gammal men verkar felfri.

Datorn känns mycket piggare och det verkar som felet inte återkommit.
Skall göra enligt dina instruktioner, funderade faktiskt också på om man skall skapa ett till konto och köra något därifrån.
Testar med malwarebyte och återkommer om hur det gick.

Mvh
Regert.
Skumt nog känns datorn mycket piggare.

Visa signatur

Laptop: HP ZBook 15.
WS : i9-9900K, Asus Prime-A, 24 GB ram @3600 MHz, Qaudro K4000, 2 TB SSD + blandade HDD.