Permalänk
Inaktiv

Windows 8.1, bootar inte i UEFI?

Hej,

Jag sitter här med en Windows-burk och har vant mig alldeles för väl vid OS X. Jag är fullkomligt handikappad på hur korkat Windows är upplagt och nu försöker jag hitta inställningarna så att jag kan boota om datorn till UEFI.

Det finns ingenting under Settings -> Advanced -> UEFI, som jag hittar "lösningen" på när jag googlar runt.

Är det någon här som på ren, korkad svenska, kan förklara hur jag kommer åt UEFI (BIOS)?

Permalänk
Medlem

Håll inne shift-knappen när du trycker starta om sen får du upp en meny där du väljer ungefär såhär Felsök -> Avancerat -> UEFI-inställningar.

Visa signatur

Stationär dator | AMD RYZEN 7 5700G | G.SKILL Flare X 16GB 3200MHz CL14 | ASUS PRIME X470-PRO | Samsung 970 EVO 250GB | WD Green 120GB M.2 | Fractal Design Newton R3 600W | Manjaro - KDE Plasma |
HP ENVY x360 | AMD RYZEN 5 2500u | 8GB | 256GB SSD |
OnePlus 6

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ponanmsi:

Håll inne shift-knappen när du trycker starta om sen får du upp en meny där du väljer ungefär såhär Felsök -> Avancerat -> UEFI-inställningar.

Tusen tack, det ska testas omgående!

Edit: Nej, det fungerade inte. Kör en helt vanlig installation av Windows 8.1 OEM som är köpt från Inet, så det ska inte vara några konstigheter.

Permalänk
Medlem

Beroende på vilken dator du har ska du trycka in en knapp under POST.
Det kan vara Esc Del eller någon av F-knapparna.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200