Permalänk
Medlem

datorn fryser

Tjena jag har fått problem med datorn. Jag brukar vara dator kunig men jag kan inte fixa det här. Det blev storm för några veckor sedan och efteråt frös datorn efter exakt 40 sek. Då startade jag en backup och då funkade det i 2 dagar. Och efter 2 dagar börja den frysa igen. Nu fryser den av den när den vill. När jag startar internet hör jag att spotify lagar och sedan fryser den och om jag startar league of legends fryser den också. Samma sack händer om jag lämnar den på utan att jag använder den då fryser den också. Kan det vara ett trasigt moderkort eller ram? Ska jag testa fabriks återstälning. Det här blev sjukt långt men jag har inte råd med ny dator men den ger up på mig.

Permalänk
Skrivet av retroxaz:

Tjena jag har fått problem med datorn. Jag brukar vara dator kunig men jag kan inte fixa det här. Det blev storm för några veckor sedan och efteråt frös datorn efter exakt 40 sek. Då startade jag en backup och då funkade det i 2 dagar. Och efter 2 dagar börja den frysa igen. Nu fryser den av den när den vill. När jag startar internet hör jag att spotify lagar och sedan fryser den och om jag startar league of legends fryser den också. Samma sack händer om jag lämnar den på utan att jag använder den då fryser den också. Kan det vara ett trasigt moderkort eller ram? Ska jag testa fabriks återstälning. Det här blev sjukt långt men jag har inte råd med ny dator men den ger up på mig.

du får väl testa minnena som satt i med memtest
sen kan du testa minnena i annan dator eller om du har något annat minne hemma för att kolla moderkortet.

enklaste sättet kolla att inga skador för misstänker strömspik eller Elavbrott/brownout
får du bara 180V i uttaget så kan elektronik paja pga av det. är att stresstesta grafik, minnen, processor, i fullt fungerande moderkort.
uteslutningsmetoden gör att man kan "se" rätt snabbt var i problemet är så länge det kan framkallas.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Tack. Datorn har några år på nacken men funkade bra (om man inte tänker på lag i spel) förre stormen. Förutom att ethernet inre funkade.

Permalänk

<DåligtSkämt>Äre så att datorn fryser så behöver du iaf inte oroa dig för tempen!</DåligtSkämt>

Permalänk
Skrivet av Petomatick:

<DåligtSkämt>Äre så att datorn fryser så behöver du iaf inte oroa dig för tempen!</DåligtSkämt>

å här kommer du å håller chassi låda.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Skrivet av retroxaz:

Tack. Datorn har några år på nacken men funkade bra (om man inte tänker på lag i spel) förre stormen. Förutom att ethernet inre funkade.

då har det säkert blivit kortis på nätverkskortet. köp ett PCI modem finns ju för nån hundralapp.
kan ju vara virus också dom kan få nätverket att försvinna

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644