Problem att starta datorn efter dammsugning

Permalänk

Problem att starta datorn efter dammsugning

Tidigare idag gjorde jag som många gånger förut att öppna upp och damma datorn, jag är extremt försiktig och kör bara ytligt utan att egentligen komma emot något och givetvis strömlöst då.. sedan efter detta så vill inte datorn starta upp utan när jag trycker på powerknappen så drar alla fläktar igång som vanligt men efter ca 2-3 sekunder slocknar allt och datorn stängs av, i det läget hakar den typ upp sig och försöker självmant starta upp med samma resultat hela tiden tills jag knappar av strömmen på baksidan... Jag har nu provat att koppla ur hårddiskar, cd-rom, graffekort och kollat alla sladdar men problemet kvarstår Någon som har en ide på vad man kan göra för att fixa detta????

(Medans jag dammsög burken så såg jag ungen hemma hålla inne powerknappen kanske 10sekunder men det borde väl inte kunna göra skada?)

Permalänk
Skrivet av Fillejokkus:

Dammsög datorn

Permalänk
Medlem

man ska aldrig dammsuga i en dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fillejokkus:

Tidigare idag gjorde jag som många gånger förut att öppna upp och damma datorn, jag är extremt försiktig och kör bara ytligt utan att egentligen komma emot något och givetvis strömlöst då.. sedan efter detta så vill inte datorn starta upp utan när jag trycker på powerknappen så drar alla fläktar igång som vanligt men efter ca 2-3 sekunder slocknar allt och datorn stängs av, i det läget hakar den typ upp sig och försöker självmant starta upp med samma resultat hela tiden tills jag knappar av strömmen på baksidan... Jag har nu provat att koppla ur hårddiskar, cd-rom, graffekort och kollat alla sladdar men problemet kvarstår Någon som har en ide på vad man kan göra för att fixa detta????

(Medans jag dammsög burken så såg jag ungen hemma hålla inne powerknappen kanske 10sekunder men det borde väl inte kunna göra skada?)

Bara för att det har "funkar alla andra gånger" så är det inte att rekommendera att dammsuga. Aldrig aldrig aldrig ska man dammsuga en dator! Aldrig!

Det är bara att gå igenom del efter del för att se vad som har dött. Min gissning är moderkortet. Kan du testa de andra delarna i en annan rigg så blir det så du får utesluta vilka delar som gått sönder. Har du tur är det en sak, har du otur är det fler saker.

Det är sån här oförsiktighet och okunnighet som gör det så svårt att veta om man ens vågar begagnatköp. Bara för att datorn startar och snurrar betyder inte det att något har blivit ESD-skadat från förra dammsugningen. Det kan visa sig direkt eller efter flera månader eller år. Ibland är det stora skador och ibland mindre. Oförklarliga omstarter, blåskärmar och annat smått och gott är oftast effekter av ESD-skador.

Det finns inget magiskt du kan göra för att få igång datorn. Byt ut och testa tills du hittar det som felar. En sak till, sluta dammsuga din dator!

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Skrivet av Fillejokkus:

Tidigare idag gjorde jag som många gånger förut att öppna upp och damma datorn, jag är extremt försiktig och kör bara ytligt utan att egentligen komma emot något och givetvis strömlöst då.. sedan efter detta så vill inte datorn starta upp utan när jag trycker på powerknappen så drar alla fläktar igång som vanligt men efter ca 2-3 sekunder slocknar allt och datorn stängs av, i det läget hakar den typ upp sig och försöker självmant starta upp med samma resultat hela tiden tills jag knappar av strömmen på baksidan... Jag har nu provat att koppla ur hårddiskar, cd-rom, graffekort och kollat alla sladdar men problemet kvarstår Någon som har en ide på vad man kan göra för att fixa detta????

(Medans jag dammsög burken så såg jag ungen hemma hålla inne powerknappen kanske 10sekunder men det borde väl inte kunna göra skada?)

Blåste du luft på datorn eller dammsög du den, alltså att luften sögs in i dammsugaren. Jag brukar blåsa luft på datorerna och det brukar inte hända nått. Sen ska man ge lite distans mellan datorn och munstycket.

Permalänk

hmm...

Förstår om det lät konstigt men som jag skrev och menade med ytligt så är det att blåsa bort damm med luft...

Permalänk
Hedersmedlem

Dammsug aldrig inne i en dator.

Bortsett från det, börja med att kontrollera så att alla kablar sitter som de ska.

Om fortfarande dött, dra ur strömsladden och rensa CMOS-minnet enligt instruktionsboken till moderkortet.

Händer ingenting fortfarande är det dags att acceptera ESD-skadan och börja byta delar.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fillejokkus:

Förstår om det lät konstigt men som jag skrev och menade med ytligt så är det att blåsa bort damm med luft...

Hur gåre? Vad var trasigt? Eller fick du igång den igen?

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.