Permalänk
Medlem

Dator under vatten,torka?

Tjenare
nu i översvämmingen i skåne så hade jag en dator i min farskällare som min bror skulle få.
Dock så blev det översvämming och tja.. den stog på golvet i 1 meter vatten.

Dator hade inte ström och inte haft det på ett bra tag.
Dock satt det rätt trevliga komponenter i den.

Tror folket att GPU, Ram, CPU och Cpukylare går att rädda?
Isåfall hur skall jag gåtillvägas?

Det vart:
Asus DCII 670
AMD phenom X6 1090t
8gb Kingstone hyper X
H70

Finns även HDD men den blir nog svår att få torr utan att skada, sen PSU vill jag inte använda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av h3l1m4n:

Tjenare
nu i översvämmingen i skåne så hade jag en dator i min farskällare som min bror skulle få.
Dock så blev det översvämming och tja.. den stog på golvet i 1 meter vatten.

Dator hade inte ström och inte haft det på ett bra tag.
Dock satt det rätt trevliga komponenter i den.

Tror folket att GPU, Ram, CPU och Cpukylare går att rädda?
Isåfall hur skall jag gåtillvägas?

Det vart:
Asus DCII 670
AMD phenom X6 1090t
8gb Kingstone hyper X
H70

Finns även HDD men den blir nog svår att få torr utan att skada, sen PSU vill jag inte använda.

Oj, det blir nog svårt. Under 1m vatten var det hyggligt tryck så du får räkna med att varje IC-krets har vatten i sig, dom är inte så lätta att öppna upp och torka ut. Man kan ju driva ut fukt med 5-56 eller möjligtvis Elektronikrengöring men det svåra blir väl att komma åt. Vad säger försäkringsbolaget?

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk
Medlem

Du kan alltid prova, det blir Knappast mer än katastrof..

Jag hade :
Tagit isär hela datorn så grundligt som ö h t möjligt. Även ta isär nätdel.
Tvättat alla delar i batterivatten noga ( du har nog fått med en del skit i översvämningen.. ), kanske krävs starkare medel på vissa ställen..

Låtit allt torka väldigt väl, när du tror allt är torrt så torka ännu mer

Sen testa med bara cpu och ram monterat och sen bygga i resten efter hand..

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Skölj komponenterna med batterivatten, och sedan in i ugnen i typ 75 grader i en hel dag för att torka.

Visa signatur

Corsair Obsidian 350D | ASUS Maximus V Gene | i5-3570k
Palit RTX3060 Dual OC | 4x4GB 1600Mhz Vengeance LP | 2x256GB SSB | TX950W | W10
Ducky Shine3 MX (Red Switches) | Mionix Naos 8200 | DT990+Schiit Modi2/Magni2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik-W:

Oj, det blir nog svårt. Under 1m vatten var det hyggligt tryck så du får räkna med att varje IC-krets har vatten i sig, dom är inte så lätta att öppna upp och torka ut. Man kan ju driva ut fukt med 5-56 eller möjligtvis Elektronikrengöring men det svåra blir väl att komma åt. Vad säger försäkringsbolaget?

såvitt jag vet så hade far min ingen försäkring för detta, så det går inte att lösa på det sättet.
Tyvärr

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Du kan alltid prova, det blir Knappast mer än katastrof..

Jag hade :
Tagit isär hela datorn så grundligt som ö h t möjligt. Även ta isär nätdel.
Tvättat alla delar i batterivatten noga ( du har nog fått med en del skit i översvämningen.. ), kanske krävs starkare medel på vissa ställen..

Låtit allt torka väldigt väl, när du tror allt är torrt så torka ännu mer

Sen testa med bara cpu och ram monterat och sen bygga i resten efter hand..

Skrivet av Pertanbus:

Skölj komponenterna med batterivatten, och sedan in i ugnen i typ 75 grader i en hel dag för att torka.

Är värt ett försök, GPUn är ändå trevlig.
Men batterivatten, är inte det bara Destilleratvatten?

Permalänk
Medlem

Jo det är sak samma.. eller avjoniserat för den delen.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk

Plocka isär datorn och spola rent alla komponenter med rent vatten, låt dem ligga in en ugn på låg värme så de torkar i ett par timmar. Sedan tar du och köper två-tre burkar elektronik rengöring. Spruta alla komponenter grundligt, sedan låter du dem ligga och torka i minst 1-2 dagar till. Sen kan du prova att sätta ihop allt igen, om du har tur fungerar det Du kan nog räkna med att du behöver byta kylpasta också

Visa signatur

Gaming:[Asus Crosshair Extreme X670e]-[AMD R9 7950X3D]-[G.Skill TridentZ 6000Mhz 32GB]-[MSI Suprimx RTX 4090]-[Samsung 980PRO 2TB]-[Lian Li O11]:.
Server:[Asrock Rack X570d4u-2l2t]-[AMD R5 5600X]-[64GB ECC]-[nVidia P2000]-[40TB WD Re + 500GB Curcial MX100]:.

Permalänk
Medlem

Inget farligt med att något har fått vatten på sig. Det är ju alla föroreningar som finns i vattnet som kan vara farligt (ie ligga kvar och leda ström efteråt). Gör som det redan har blivit föreslagit. Tvätta allt i rent vatten (batterivatten låter som en bra ide). Sen torka i ugnen. Inga problem om du håller temperaturen låg nog. Sen är det ju frågan hur du ska testa det, det bästa vore om du hade en skräpburk som du kunde använda för att verifiera varje del för sig själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AquaRelliux:

Plocka isär datorn och spola rent alla komponenter med rent vatten, låt dem ligga in en ugn på låg värme så de torkar i ett par timmar. Sedan tar du och köper två-tre burkar elektronik rengöring. Spruta alla komponenter grundligt, sedan låter du dem ligga och torka i minst 1-2 dagar till. Sen kan du prova att sätta ihop allt igen, om du har tur fungerar det Du kan nog räkna med att du behöver byta kylpasta också

Får kolla på biltema då, de verkar det du skrivit

Skrivet av CTH:

Inget farligt med att något har fått vatten på sig. Det är ju alla föroreningar som finns i vattnet som kan vara farligt (ie ligga kvar och leda ström efteråt). Gör som det redan har blivit föreslagit. Tvätta allt i rent vatten (batterivatten låter som en bra ide). Sen torka i ugnen. Inga problem om du håller temperaturen låg nog. Sen är det ju frågan hur du ska testa det, det bästa vore om du hade en skräpburk som du kunde använda för att verifiera varje del för sig själv.

Hoppas!
Har en gammal AMD burk som bara står, inget att ha. Kan testa GPUn i den iallafall.

Permalänk

Ett alternativ till ugn kan vara ett klassiskt torkskåp om det går att ställa på låg temp, ca 50 grader. Vissa ugnar är dåliga på att hålla låga temperaturer så var försiktig så att du inte har för mycket över 85 grader, även om GPU och CPU klarar högre temperaturer är det inte säkert att kontaktdon och kondensatorer klarar mer än så.

Visa signatur

Jag kan ha fel, men jag tror att jag har rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av h3l1m4n:

såvitt jag vet så hade far min ingen försäkring för detta, så det går inte att lösa på det sättet.
Tyvärr

Han har inte hemförsäkring?
Låter ganska osannolikt.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av h3l1m4n:

Tjenare
nu i översvämmingen i skåne så hade jag en dator i min farskällare som min bror skulle få.
Dock så blev det översvämming och tja.. den stog på golvet i 1 meter vatten.

Dator hade inte ström och inte haft det på ett bra tag.
Dock satt det rätt trevliga komponenter i den.

Tror folket att GPU, Ram, CPU och Cpukylare går att rädda?
Isåfall hur skall jag gåtillvägas?

Det vart:
Asus DCII 670
AMD phenom X6 1090t
8gb Kingstone hyper X
H70

Finns även HDD men den blir nog svår att få torr utan att skada, sen PSU vill jag inte använda.

Detta borde ju ingå i resten av huset också? antar att ni fått massor av fuktskador osv så det borde vara att bara baka in den där

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Han har inte hemförsäkring?
Låter ganska osannolikt.

Ja men sen ska man väl ha kvitto på grejerna med eller hur

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av h3l1m4n:

Tjenare
nu i översvämmingen i skåne så hade jag en dator i min farskällare som min bror skulle få.
Dock så blev det översvämming och tja.. den stog på golvet i 1 meter vatten.

Dator hade inte ström och inte haft det på ett bra tag.
Dock satt det rätt trevliga komponenter i den.

Tror folket att GPU, Ram, CPU och Cpukylare går att rädda?
Isåfall hur skall jag gåtillvägas?

Det vart:
Asus DCII 670
AMD phenom X6 1090t
8gb Kingstone hyper X
H70

Finns även HDD men den blir nog svår att få torr utan att skada, sen PSU vill jag inte använda.

Min kompis råkade ut för samma sak, den stod under vatten när han vaknade på morgonen. Men efter ett par dagars torkande funkade GPU, RAM, alla fläktar, chassi, SSD. Provade inte nätagg, mobo och CPU men såhär i efterhand så kanske även det hade funkat..

Edit: Att tillägga är att datorn var på när det hände. Jag misstänker att det ledde till att nätagget korsslöts och stängdes av, därför jag inte testade det.

Visa signatur

Gigabyte Z68X-UD3H-B3 Rev 1.3 | G.Skill 8GB CL9 1600Mhz Ripjaws Gaming | Intel Core i5 2500K @ 4,2GHz | Gigabyte GeForce GTX 670 2gb OC @ 1100 | Samsung SSD EVO 840-Series 120GB | 1TB Samsung Spinpoint F3 HD103SJ | Corsair HX 750W 80+ Silver Modulär.

Battlefield 3 profil: Brexour

Permalänk
Medlem
Skrivet av h3l1m4n:

såvitt jag vet så hade far min ingen försäkring för detta, så det går inte att lösa på det sättet.
Tyvärr

Det borde väl gå under hemförsäkringen som alla har?

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av h3l1m4n:

Tjenare
nu i översvämmingen i skåne så hade jag en dator i min farskällare som min bror skulle få.
Dock så blev det översvämming och tja.. den stog på golvet i 1 meter vatten.

Dator hade inte ström och inte haft det på ett bra tag.
Dock satt det rätt trevliga komponenter i den.

Tror folket att GPU, Ram, CPU och Cpukylare går att rädda?
Isåfall hur skall jag gåtillvägas?

Det vart:
Asus DCII 670
AMD phenom X6 1090t
8gb Kingstone hyper X
H70

Finns även HDD men den blir nog svår att få torr utan att skada, sen PSU vill jag inte använda.

Ser att du fått en del tips om bl.a. 5-56 och batterivatten, skippa detta om du vill ha en chans att rädda sakerna.
5-56 innehåller olja och det vill du definitivt inte ha i burken, batterivatten är vatten det också och det är det som skall bort.

Plocka isär datorn så mycket du kan (som någon nämnde) och köp elektronikrengöring (isopropanol / 2-propanol) som du spolar av alla sakerna med, därefter lägger du sakerna på tork (dock inte i någon ugn) på en tidning i rumstemperatur i ett par dagar.
Elektronikrengöring kan du använda på alla delarna i datorn (moderkort, minne, cpu) utan att dom tar skada samt att det dunstar av sig själv.

HDD är jag inte säker tål detta pga skivorna, men testa att lägga den på ett element och låt den torka ett par dagar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Ser att du fått en del tips om bl.a. 5-56 och batterivatten, skippa detta om du vill ha en chans att rädda sakerna.
5-56 innehåller olja och det vill du definitivt inte ha i burken, batterivatten är vatten det också och det är det som skall bort.

Plocka isär datorn så mycket du kan (som någon nämnde) och köp elektronikrengöring (isopropanol / 2-propanol) som du spolar av alla sakerna med, därefter lägger du sakerna på tork (dock inte i någon ugn) på en tidning i rumstemperatur i ett par dagar.
Elektronikrengöring kan du använda på alla delarna i datorn (moderkort, minne, cpu) utan att dom tar skada samt att det dunstar av sig själv.

HDD är jag inte säker tål detta pga skivorna, men testa att lägga den på ett element och låt den torka ett par dagar.

Pratade med min farbror som e mekanisker, han sa samma sak.
ska införskaffa elektronikrengöring imorgon.
hdd skiter jag i, gpu o ramm e det jag är mest intresserad av

Permalänk
Medlem

HDD kan du glömma.

SSD och resten av datorn finns en stor chans om du gör som de andra skrev. Ha tålamod och vänta hellre några dagar extra innan du ens försöker starta en dator med dom prylarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fermia:

Ja men sen ska man väl ha kvitto på grejerna med eller hur

Nej, åtminstone inte för något försäkringsbolag jag haft.

Möjligen att man ska lämna in sakerna för kostnadsförslag (alternativt någon som tittar på plats om det är dyrare/större saker).

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Ser att du fått en del tips om bl.a. 5-56 och batterivatten, skippa detta om du vill ha en chans att rädda sakerna.
5-56 innehåller olja och det vill du definitivt inte ha i burken, batterivatten är vatten det också och det är det som skall bort.

Plocka isär datorn så mycket du kan (som någon nämnde) och köp elektronikrengöring (isopropanol / 2-propanol) som du spolar av alla sakerna med, därefter lägger du sakerna på tork (dock inte i någon ugn) på en tidning i rumstemperatur i ett par dagar.
Elektronikrengöring kan du använda på alla delarna i datorn (moderkort, minne, cpu) utan att dom tar skada samt att det dunstar av sig själv.

HDD är jag inte säker tål detta pga skivorna, men testa att lägga den på ett element och låt den torka ett par dagar.

Avjoniserat vatten är väl högst lämpligt för att tvätta bort vattenlösliga föroreningar, eller hur tänkte du nu ?

Hur som helst kan du inte tvätta bort fukten som finns med något annat heller utan datorn måste rengöras från sådant som kan orsaka överslag och sedan torka väl.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Kan någon förklara vad exakt det är som gör att föroreningarna behöver tvättas bort för att inte komponenterna ska gå sönder?

Visa signatur

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed placerat orci vitae condimentum tempor. Nulla facilisi. Interdum et malesuada fames ac ante ipsum primis in faucibus. In at sapien id felis tempor tincidunt. Cras accumsan enim elit, ut laoreet neque dapibus ac.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektroman:

Kan någon förklara vad exakt det är som gör att föroreningarna behöver tvättas bort för att inte komponenterna ska gå sönder?

Kontaktytan blir dålig. Som en hinna som bildas över, och då leder inte strömmen lika bra.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Avjoniserat vatten är väl högst lämpligt för att tvätta bort vattenlösliga föroreningar, eller hur tänkte du nu ?

Hur som helst kan du inte tvätta bort fukten som finns med något annat heller utan datorn måste rengöras från sådant som kan orsaka överslag och sedan torka väl.

Vatten och elektronik går väl inte så bra ihop, eller hur tänkte DU nu?

Elektronikrengöring (isopropanol aka 2-propanol) är en alkohol som dels löser föroreningar (vattenlösliga som icke vattenlösliga) och är flyktig vilket underlättar upptorkningen.
Jo du kan "tvätta" bort fukten med detta eftersom den är fuktdrivande.

Ingen form av vatten är lämplig vid rengöring av elektronik, speciellt inte eftersom det finns annan avsedd lösning för detta ändamål.
OBS, därmed inte sagt att det absolut inte fungerar, men lämpligt? Knappast..

Permalänk
Medlem

snabba dig så det inte hinner börja rosta! finns en del komponenter i en dator som lätt börjar rosta och det vill man inte ha!

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Vatten och elektronik går väl inte så bra ihop, eller hur tänkte DU nu?

Elektronikrengöring (isopropanol aka 2-propanol) är en alkohol som dels löser föroreningar (vattenlösliga som icke vattenlösliga) och är flyktig vilket underlättar upptorkningen.
Jo du kan "tvätta" bort fukten med detta eftersom den är fuktdrivande.

Ingen form av vatten är lämplig vid rengöring av elektronik, speciellt inte eftersom det finns annan avsedd lösning för detta ändamål.
OBS, därmed inte sagt att det absolut inte fungerar, men lämpligt? Knappast..

vatten, dvs H2O, är i sig inte ledande, så jag ser inte vad för skada det skulle göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

Kontaktytan blir dålig. Som en hinna som bildas över, och då leder inte strömmen lika bra.

Snarare så att det blir kortslutning mellan ledningsbanor och liknande.

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

vatten, dvs H2O, är i sig inte ledande, så jag ser inte vad för skada det skulle göra.

Så du skulle hälla en flaska Loka/ramlösa rätt in i grafikkortet, menar du?

H20, renat ska inte leda vatten. Föroreningar leder, ja.

Skrivet av netbuddy:

Snarare så att det blir kortslutning mellan ledningsbanor och liknande.

Både ja och nej. Föroreningen blockerar skulle jag säga. Men annars ja, vatten/fukt är aldrig bra kombination inom elektronik.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem
Skrivet av EyeNEye:

Så du skulle hälla en flaska Loka/ramlösa rätt in i grafikkortet, menar du?

Nej, varför skulle jag det? Vet du hur mkt grejer förutom just H2O det är i Ramlösa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Nej, varför skulle jag det? Vet du hur mkt grejer förutom just H2O det är i Ramlösa?

Ja det vet jag. Därför är det olämpligt att rekommendera någon att tvätta fuktskadade saker med...just vatten.

Bättre med Isopropanol.

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |